Gå til innhold

Hvordan bli tynn?

Anbefalte innlegg

Skrevet

En typisk dag spiser jeg 2 rundstykker med kjøttpålegg, og 1,5 kotelett med 4 poteter til. Noen dager e middagen kylling (1,5 lår) og ris. Jeg spiser ikke mer enn at jeg ikke er sulten. Drikker mye vann. Hvis jeg har lagt til mer mat/flere måltider går jeg opp i vekt. Veier vel 20-30kg for mye.

Men det går utover helsa, jeg er sliten, har ikke råd til ordentlig tøy siden jeg ikke finner noe som passer (skulle gjerne kjøpt bukser på salg på hm til 50 kr, men da er de gjære s og xs igjen). 

Jeg får vondt i bekkenet(halebeinet) og endel annet... Jeg er ikke veldig aktiv pga jeg har angioødem og føler meg ofte veldig dårlig. Men 3 dager i uka ca har jeg rask gåtur på ca 2-3 timer. Noen ganger mer. 

Jeg sliter med hjertet og får doble slag ved anstrengelse eller hvis jeg puster mye (holder pusten særlig). Er allergisk mot alt mulig, blir tett i pusten av klor (tenker på svømmehall).

Føler meg umotivert, og at jeg har havna litt feil med kostholdet.. som sagt tåler ikke mye mat og kan ikke velge hva jeg vil spise slik som andre. Har ikke funnet ett brød jeg tåler, og orker ikke å steke rundstykker kl 8 om morran. Blir til at frokosten blir kl 13-14. Middag kl 18-19. 

Anonymkode: 13838...4e1

Skrevet

Du må spise ofte og lite. Lag deigen til rundstykkene på kvelden på langtidsheving så er det bare å steke dem når du står opp. Litt løsere deig og du slipper å trille ut også, bare bruk en slikkepott eller deigskrape til å lage passe størrelse på rundstykkene. Eller lag opp slik at du har et lager i fryseren og varm opp. 

I og med at det er mye du ikke tåler så er det lurt om du får hjelp av en ernæringsfysiolig, lege etc for å sette opp riktig kosthold. Du kan også få hjelp til å få satt opp treningsprogram og øvelser du kan mestre av en som kan det. F.eks fysioterapaut - i og med at du har en del fysiske plager er det viktig at du får tilpasset øvelsene og treningen etter hva kroppen din tåler uten at det blie feil belastning. Finn en fysio som holder til i nærheten av et treningsenter så blir det lettere å få lagt inn ei økt når du først er der. 

Fortsett å gå turer, har du ei venninne du kan gå skravletur sammen? Lydbok, god musikk eller podcast er gull når man trener alene. 

Skrevet

Du sier lite om hva du har til disse måltidene: er kjøttet stekt i smør/olje, bruker du smør på skiva, hva annet enn vann drikker du ila en dag osv.

For å sette det i perspektiv gir 1,5 kotelett og fire poteter (uten noe annet, ikke stekt i noe, ingen saus osv) rundt 800-850 kcal. Det er mye på ett måltid. Bruker du i tillegg smør/olje kan du regne minst 100-200kcal ekstra. 100g smør er ca 700kcal, 1ss olje er ca 100kcal.

Anonymkode: c26ec...5c0

Skrevet
15 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Du sier lite om hva du har til disse måltidene: er kjøttet stekt i smør/olje, bruker du smør på skiva, hva annet enn vann drikker du ila en dag osv.

For å sette det i perspektiv gir 1,5 kotelett og fire poteter (uten noe annet, ikke stekt i noe, ingen saus osv) rundt 800-850 kcal. Det er mye på ett måltid. Bruker du i tillegg smør/olje kan du regne minst 100-200kcal ekstra. 100g smør er ca 700kcal, 1ss olje er ca 100kcal.

Anonymkode: c26ec...5c0

Men det er jo ikke mye np r det andre måltidet tilsvarer hva da.. 500 kcal?

Skrevet
10 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Men det er jo ikke mye np r det andre måltidet tilsvarer hva da.. 500 kcal?

Hva spiser du utenom, da? Småspiser du bittelitt av et eller annet? Har du mye smør på rundstykkene? 

Hvis du kun spiser det du oppgir her er det vanskelig å forstå vekten din. Ta kontakt med ernæringsfysiolog,  du trenger mer næring enn du oppgir. 

Anonymkode: b1bbf...8d9

Skrevet

Du spiser rundstykker og kjøtt + potet/ris.. Det er et svært næringsfattig kosthold og jeg anbefaler deg på det sterkeste å få henvisning til en ernæringsfysiolog. Kunne tipset deg om mye, men når jeg ikke vet hva du tåler og ikke tåler så blir det vanskelig. Men ser at det iallefall må mye av både grønt og fiberrikt inn i kosten.

Anonymkode: 3c766...531

Skrevet

Det er helt greit å spise to ganger om dagen, så lenge det er det kroppen din trives med og du får i deg næringen du trenger.

Men du skriver ingenting om hvordan du tilbereder denne maten, hva får du i deg av olje og fett. Du skriver ingenting om sauser og grønnsaker. Hva med drikke, dikker du kalorier? Småspising mellom måltidene er ofte et problem for overvektige, hvordan er det med det der?

Antagelig burde du ha hjelp av en erneringsfysiolog, når du pga allergier spiser lite variert kan kosten fort bli energitett men tom for næring.

Anonymkode: 8bf90...12c

Skrevet

Jeg tror du skulle spise mye mer grønnsaker. Det å gå ned i vekt er å spise seg mett på mat med mindre kalorier. Bytter du ut potetene eller kanskje tre av de med grønnsaker og et rundstykke med salat så kan det ha mye og si.

Skrevet

Hi her

Dere som sier jeg bør gå til ernæringsfysiolog, jeg går dit allerede. Hun er ikke misfornøyd. Blodprøvene er fine mtp mineraler og vitaminer

Skrevet
1 time siden, Anonym bruker skrev:

Hva spiser du utenom, da? Småspiser du bittelitt av et eller annet? Har du mye smør på rundstykkene? 

Hvis du kun spiser det du oppgir her er det vanskelig å forstå vekten din. Ta kontakt med ernæringsfysiolog,  du trenger mer næring enn du oppgir. 

Anonymkode: b1bbf...8d9

Jeg har smør på ja.. Og steker i smør/olje

Skrevet
26 minutter siden, Nyttårs barn skrev:

Jeg tror du skulle spise mye mer grønnsaker. Det å gå ned i vekt er å spise seg mett på mat med mindre kalorier. Bytter du ut potetene eller kanskje tre av de med grønnsaker og et rundstykke med salat så kan det ha mye og si.

Jeg tåler ikke grønnsaker, jeg hovner opp.Jeg tåler dog salat 

Skrevet

Det er helt greit å spise to ganger om dagen, så lenge det er det kroppen din trives med og du får i deg næringen du trenger.

Men du skriver ingenting om hvordan du tilbereder denne maten, hva får du i deg av olje og fett. Du skriver ingenting om sauser og grønnsaker. Hva med drikke, dikker du kalorier? Småspising mellom måltidene er ofte et problem for overvektige, hvordan er det med det der?

Antagelig burde du ha hjelp av en erneringsfysiolog, når du pga allergier spiser lite variert kan kosten fort bli energitett men tom for næring.

Anonymkode: 8bf90...12c

Tilbereder i bremykt ofte. Drikker bare vann.

Skrevet

Men idag f.eks. så er middagen spagetti med kjøttdeig og løk... Greier ikke å regne kcal utifra det. Kjøttdeigen er stekt i 0,5ss bremykt og spagettien er fullkorn.

Skrevet
Akkurat nå, Anonym bruker skrev:

Hvem har fortalt deg at du ikke tåler noen grønnsaker utenom salater? Du tåler jo tydeligvis potet. Det er samme familie som tomat. Det finnes mange former salater. Rucula er for eksempel kål. 

Jeg tror du må få en seriøs gjennomgang for å finne ut hva du tåler og ikke.

Anonymkode: 41aa1...c85

Skrevet

Hovner du opp av alle grønnsaker bortsett fra salat? I så fall ville jeg spist salat til flere måltider om dagen. Du må jo få i deg noe grønt. Kjøttdeig og pasta er vel ikke akkurat det beste å putte i seg hvis man vil gå ned i vekt. Kan ikke denne ernæringsfysiologen komme med noen konkrete tips? 

Anonymkode: 061ce...01f

Skrevet
2 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Hvem har fortalt deg at du ikke tåler noen grønnsaker utenom salater? Du tåler jo tydeligvis potet. Det er samme familie som tomat. Det finnes mange former salater. Rucula er for eksempel kål. 

Jeg tror du må få en seriøs gjennomgang for å finne ut hva du tåler og ikke.

Anonymkode: 41aa1...c85

Jeg tåler ikke tomat. Ikke brokkoli. Ikke hodekål. Ikke... osv. Jeg tåler ruccula. Har det mye næring? 

Jeg har en seriøs gjennomgang, men når du har to unger osv., er det begrenset hvor fristende det er å sitte på kvelden og sjekke om du tåler matvarer. Det VIL ende opp med en tur på legevakta, eller i ambulanse, og da MÅ vi vekke de små. Det er bare mas. Og etter en hendelse (der jeg hovner opp i huden og luftrøret, og knekker sammen på gulvet uten følelse i kroppen og med manglende evne til å rope om hjelp eller uttrykke meg) sitter jeg med dødsangst i kroppen i 4 måneder etterpå. Jeg har for mye ansvar til å gamble sånn. JEG leverer og henter i barnehagen, JEG vasker klær, JEG lager middag og så videre. Jeg har ikke "råd til" å være sjuk. 

De matvarene jeg holder meg unna er matvarer jeg har reagert på. F.eks. kål, tomat, egg, soya, nøtter, mais et cetera), og det å finne ut at jeg ikke tålte det kostet meg dyrt. 

Jeg er under utredning hos "eksperter", og masse slår ut på blodprøver og prikktester, men som jeg vet så er ikke de testene sikre så det jeg aldri spiser er det jeg har fått en reaksjon på. 

Skrevet
4 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Hovner du opp av alle grønnsaker bortsett fra salat? I så fall ville jeg spist salat til flere måltider om dagen. Du må jo få i deg noe grønt. Kjøttdeig og pasta er vel ikke akkurat det beste å putte i seg hvis man vil gå ned i vekt. Kan ikke denne ernæringsfysiologen komme med noen konkrete tips? 

Anonymkode: 061ce...01f

Fortsett å få i deg melkeprodukter, var hennes tips. Synd for meg at jeg ikke tåler laktose, men litt ost går greit. Og da spiser jeg litt ost. 

Jeg har som sagt tatt blodprøver og de er helt fine. Hva er da problemet? Jeg trenger tydeligvis ikke grønnsaker. 

Skrevet

Du spiser for mye karbohydrater, og sannsynligvis for mye kalorier også (for mye pasta/ris/potet), siden du ikke går ned. Spis kun spaghettisaus og ruccolasalat og andre grønnsaker du tåler, topp feks med parmesan. Spis omelett, eller lavkarbopannkekake (cottage cheese, kesam, 2 egg, litt havregryn (2ss), litt salt, litt søtning (feks fibersirup fra helsekost), 1 Ts fiberhusk) la svelle i 10 min. Stek i en Ts smør. Stek slik at den er stivnet helt gjennom før du snur. Server med cottage cheese, bær og fibersirup/sukrin gold. Ost/skinkeruller med bær/grønnsaker. Kutt brød (særlig med hvitt mel), pasta, ris og potet. Unødvendig vomfyll. Så vil du nok oppleve økt energi og vektnedgang (se også gruppa spør Thor på face og kjøp en kostplan). Du må nok innstille deg på store endringer, men når formen er så dårlig er det vel verdt det? 

Anonymkode: 4aee3...7ed

Skrevet
17 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Jeg trenger tydeligvis ikke grønnsaker. 

Vil du ned i vekt trenger du grønnsaker mer enn poteter.

Anonymkode: c3167...dd4

Skrevet

Du vil jo tydeligvis ikke bli tynn, så jeg skjønner ikke hvorfor du starter tråden i utgangspunktet. Fortsett å spise som du gjør nå, og fortsett å være overvektig. 

Hvis du faktisk VIL gå ned i vekt og få bedre helse så sørg for rikelig med grønnsaker, magre proteinkilder, hyppige og små måltider, og registrer alt du spiser og drikker slik at du holder deg under et visst antall kalorier. 

Anonymkode: 51de1...9e2

Skrevet

Jeg reagerer mest på at dette ikke kan stemme.... det handler jo i bunn og grunn om kalorier. Jada, du bør spise annerledes, MEN... om du bare spiser et rundstykke til frokost og 1 kotelett med poteter til (uten noe mer), så skal du gå ned i vekt nesten uansett, fordi kcal inntaket ditt da vil ligge på max 1200 kcal om dagen. Så her er det noe som ikke stemmer. Enten spiser du mer enn dette (hvertfall en del dager), eller så drikker du mye kcal. 

Anonymkode: 66bda...b52

Skrevet

Du spiser for mye karbohydrater, og sannsynligvis for mye kalorier også (for mye pasta/ris/potet), siden du ikke går ned. Spis kun spaghettisaus og ruccolasalat og andre grønnsaker du tåler, topp feks med parmesan. Spis omelett, eller lavkarbopannkekake (cottage cheese, kesam, 2 egg, litt havregryn (2ss), litt salt, litt søtning (feks fibersirup fra helsekost), 1 Ts fiberhusk) la svelle i 10 min. Stek i en Ts smør. Stek slik at den er stivnet helt gjennom før du snur. Server med cottage cheese, bær og fibersirup/sukrin gold. Ost/skinkeruller med bær/grønnsaker. Kutt brød (særlig med hvitt mel), pasta, ris og potet. Unødvendig vomfyll. Så vil du nok oppleve økt energi og vektnedgang (se også gruppa spør Thor på face og kjøp en kostplan). Du må nok innstille deg på store endringer, men når formen er så dårlig er det vel verdt det? 

Anonymkode: 4aee3...7ed

Jeg har ikke saus til spagettien. Hva mener du den skulle vært laget av? 

Tåler ikke egg og bær heller. Altså, kroppen min overreagerer på alt. Kanskje fordi jeg bor i en muggen leilighet? 

Hvis jeg ikke skal spise brød, potet og ris er

frokosten min: Salat. 

Lunsj: Salat

Middag: Salat

kveldsmat: Salat. 

Høres ikke videre sunt ut? 

Skrevet
5 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Jeg reagerer mest på at dette ikke kan stemme.... det handler jo i bunn og grunn om kalorier. Jada, du bør spise annerledes, MEN... om du bare spiser et rundstykke til frokost og 1 kotelett med poteter til (uten noe mer), så skal du gå ned i vekt nesten uansett, fordi kcal inntaket ditt da vil ligge på max 1200 kcal om dagen. Så her er det noe som ikke stemmer. Enten spiser du mer enn dette (hvertfall en del dager), eller så drikker du mye kcal. 

Anonymkode: 66bda...b52

Ja. Det gjør det. Men jeg drikker BARE vann, alltid. Uten unntak. 

Jeg spiser ikke 1 rundstykke, jeg spiser 2. 

Skrevet

Du vil jo tydeligvis ikke bli tynn, så jeg skjønner ikke hvorfor du starter tråden i utgangspunktet. Fortsett å spise som du gjør nå, og fortsett å være overvektig. 

Hvis du faktisk VIL gå ned i vekt og få bedre helse så sørg for rikelig med grønnsaker, magre proteinkilder, hyppige og små måltider, og registrer alt du spiser og drikker slik at du holder deg under et visst antall kalorier. 

Anonymkode: 51de1...9e2

Så jeg er dømt til et liv som feit fordi kroppen min ikke vil ha grønt? 

Skrevet
2 timer siden, Anonym bruker skrev:

Høres ut som det er noe psykisk her. Er dette "intoleranser" eller allergier?

Anonymkode: 9c4df...759

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...