Gå til innhold

Er ikke særlig glad i å lese bøker men visst du skal anbefale meg EN bok jeg bør lese, hvilken er det?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Og hvorfor?

Anonymkode: 20466...660

Skrevet

......HVIS du skal anbefale...

Lær deg forskjellen på hvis, vis, viss, visst, vist... 

Anonymkode: 9bd66...39d

Skrevet

Lær deg at du bare skal bruke ett punktum etter en setning.

Hadde forresten vært hyggelig om du hadde en bok å anbefale istede for å rette på skrivefeil, da jeg er helt overbevist om at du skjønte spørsmålet på tross av feilen😉

Skrevet

Anbefaler arvingen av John Grisham

Anonymkode: b6e2e...666

Skrevet

Spørs jo helt om du foretrekker krim, roman, biografi mm

Skrevet

Idas dans av Gunhild corwin. En nydelig bok!

Skrevet

Hva som helst av Alexander McCAll Smith. Lettlest, men likevel stor litteratur. Dette er ikke krim (jeg hater krim) men feelgood bøker med flotte karakterer og fine livsbetraktninger.

Ellers er bøkene til Marian Keyes ekstremt fengende. 

Anonymkode: 0d27d...b24

Skrevet

Altså: Er du ute etter god litteratur? Eller først og fremst en lettlest, medrivende bok? Hvis svaret ligger et sted midt imellom, kan jeg anbefale bøkene til C.J. Sansom. For eksempel Vinter i Madrid. Den er både en god bok, på ingen måte noen kioskroman eller,  men samtidig romantisk, spennende, medrivende.

Anonymkode: 001d9...68f

Skrevet
1 time siden, Anonym bruker skrev:

Lær deg at du bare skal bruke ett punktum etter en setning.

Hadde forresten vært hyggelig om du hadde en bok å anbefale istede for å rette på skrivefeil, da jeg er helt overbevist om at du skjønte spørsmålet på tross av feilen😉

Nå var det nok ikke ment som et punktum, men som utelatelsestegn. Da skal det riktignok være tre prikker. 

Du kunne nok trengt å lese en bok om elementær rettskriving. 

Anonymkode: f6c47...fae

Skrevet

Hvis du vil ha sjarme, humor og feelgood, så leser du «En mann ved navn Ove». Den er fantastisk! Utrolig morsom, og samtidig utrolig hjertevarm. 

Anonymkode: cc60b...447

Skrevet
5 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Hvis du vil ha sjarme, humor og feelgood, så leser du «En mann ved navn Ove». Den er fantastisk! Utrolig morsom, og samtidig utrolig hjertevarm. 

Anonymkode: cc60b...447

Fredrik Backman har flere gode bøker, bla Mormor hilser å sier unnskyld, og Britt-Marie var her. (Mormor må leses før Britt-Marie) 

Agnes Ravatn med Stillstand eller operasjon sjøldisiplin. 

Skrevet
1 time siden, Anonym bruker skrev:

......HVIS du skal anbefale...

Lær deg forskjellen på hvis, vis, viss, visst, vist... 

Anonymkode: 9bd66...39d

Jeg tipper det kommer av seg selv med mer lesing.

Anbefaler "Hundre års ensomhet" av García Márquez.

Skrevet

"Ut å stjæle hester" likte jeg. Lettlest og fin. En "sakte" bok. 

Anonymkode: 5e068...f3a

Skrevet

‘Bikubesong’ av Frode Grytten. Den er fasinerende, lettlest og underfundig. En fin bok for en som egentlig ikke leser bøker 

Skrevet

Svøm med dem som drukner eller Mengele Zoo et to av de bedre bøkene jeg har lest. Liker du populærvitenskap anbefaler jeg Er kort historie om nesten alt eller Sapiens. Liker du krim er Stieg Larssons trilogi spennende, ev. Dan Brown. En av oss av Åsne Seierstad bør egentlig alle lese. Og Douglas Adams om du liker absurd humor (Hitchhiker’s Guide). Liker du feelgood anbefaler jeg det meste av David Nicholls (spesielt One day). Umulig å velge én bok 😄

Skrevet

Tusen strålende soler av Khaled hosseini

aldri klart å finne en bok jeg har likt så godt hittil. 

Anonymkode: cf247...e0d

Skrevet
22 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Tusen strålende soler av Khaled hosseini

aldri klart å finne en bok jeg har likt så godt hittil. 

Drageløperen var mye bedre.

Anonymkode: aec54...477

Skrevet
15 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Drageløperen var mye bedre.

Anonymkode: aec54...477

Jeg syns den var veldig dårlig, men mange som liker den vet jeg. Derfor jeg leste den egentlig også. 

Skrevet

Skal du lese bare én bok, så må du lese en klassiker. Jeg klarer ikke på stående fot å anbefale én, ei heller om den bør være norsk eller ei. 

Anonymkode: ebcfd...f77

Skrevet
21 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Skal du lese bare én bok, så må du lese en klassiker. Jeg klarer ikke på stående fot å anbefale én, ei heller om den bør være norsk eller ei. 

Eller så kan man jo argumentere for at hun bør lese noe som gjør at hun vil lese mer. Og det er ikke nødvendigvis Hellemyrsfolket. «Fra den dag av drak baade manden og konen i Hellemyren»

Skrevet
54 minutter siden, sug lut skrev:

Eller så kan man jo argumentere for at hun bør lese noe som gjør at hun vil lese mer. Og det er ikke nødvendigvis Hellemyrsfolket. «Fra den dag av drak baade manden og konen i Hellemyren»

Absolutt enig, skal man bli glad i å lese, så begynner man ikke verken med Hellemyrsfolket, Amtmandens Døtre, Gift eller Markens Grøde. Eller Kristin Lavransdatter. Da er det lettere tilgjengelig litteratur man begynner med. 

Jeg har virkelig sans for Staalesens hundreårstrilogi, den har jeg lest flere ganger og oppdaget nye vinklinger i hver gang, men den har muligens et vel stort persongalleri hvis man ikke er særlig vant med å lese. 

Også Herbjørg Wassmo og Anne-Karin Elstad er lettlest (det meste, i alle fall) og bra. 

Men skulle man virkelig lest bare én eneste bok i sitt liv, så mener jeg fremdeles at det burde vært en klassiker. 

Skrevet
5 timer siden, Rabbenreka skrev:

Idas dans av Gunhild corwin. En nydelig bok!

Denne! Dette er en liten, sjelsettende og lettlest bok til ettertanke. Jeg er togpendler og måtte faktisk legge fra meg boken på toget. Jeg ble altså så rørt, så kunne rett og slett ikke lese den blandt folk 😊

Skrevet
2 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Absolutt enig, skal man bli glad i å lese, så begynner man ikke verken med Hellemyrsfolket, Amtmandens Døtre, Gift eller Markens Grøde. Eller Kristin Lavransdatter. Da er det lettere tilgjengelig litteratur man begynner med. 

Jeg har virkelig sans for Staalesens hundreårstrilogi, den har jeg lest flere ganger og oppdaget nye vinklinger i hver gang, men den har muligens et vel stort persongalleri hvis man ikke er særlig vant med å lese. 

Også Herbjørg Wassmo og Anne-Karin Elstad er lettlest (det meste, i alle fall) og bra. 

Men skulle man virkelig lest bare én eneste bok i sitt liv, så mener jeg fremdeles at det burde vært en klassiker. 

Jeg jobber langsiktig ;) , haha, jeg er jo i prinsippet enig med deg, men jeg er mer opptatt av AT folk leser, sånn til å begynne med, så kan kvaliteten komme etterhvert. Man trenger å trene leseevne og språkforståelse før man får utbytte av alt. Men det er helt sant at det finnes tekster man må ha lest før man dør. (Jeg har forresten en bok som heter det, sånn ca, "1000 bøker å lese før du dør" eller noe nokså nært. Den er kul å krysse av i, men jeg er realistisk nok til å ikke tro 1) at jeg har lyst til å lese dem alle, eller 2) at jeg er enig med forfatteren av boka om hvilke tusen det gjelder.)

Skrevet
9 timer siden, sug lut skrev:

Jeg jobber langsiktig ;) , haha, jeg er jo i prinsippet enig med deg, men jeg er mer opptatt av AT folk leser, sånn til å begynne med, så kan kvaliteten komme etterhvert. Man trenger å trene leseevne og språkforståelse før man får utbytte av alt. Men det er helt sant at det finnes tekster man må ha lest før man dør. (Jeg har forresten en bok som heter det, sånn ca, "1000 bøker å lese før du dør" eller noe nokså nært. Den er kul å krysse av i, men jeg er realistisk nok til å ikke tro 1) at jeg har lyst til å lese dem alle, eller 2) at jeg er enig med forfatteren av boka om hvilke tusen det gjelder.)

Hvilke (om noen?) bøker av Allende og García Márquez er på den lista?

Skrevet
19 minutter siden, Fru Banderas skrev:

Hvilke (om noen?) bøker av Allende og García Márquez er på den lista?

4 av Garcia Marquez, 2 Allende. Ikke tid til titler nå.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...