Anonym bruker Skrevet 27. november 2018 #1 Skrevet 27. november 2018 Eller serverer dere ordentlig julemat med ordentlig tilbehør uavhengig av hvem som kommer? Anonymkode: cf3ad...71c
Anonym bruker Skrevet 27. november 2018 #2 Skrevet 27. november 2018 Ja! På julaften skal alle få noe de liker, og det koster meg så lite. Vanligvis blir det litt pølser oppi med pinnekjøttet rett før vi skal spise, så kan de som ikke liker pinnekjøtt få pølser (gode pølser), men et år trakk jeg røketorsk også da min morfar var her. Det er favoritten hans, og da han døde påfølgende sommer var det litt ekstra godt å vite at han fikk livretten sin på sin aller siste julaften. Anonymkode: efade...566
Anonym bruker Skrevet 27. november 2018 #3 Skrevet 27. november 2018 Hva mener du er ordentlig julemat og ordentlig tilbehør? Det er jo en del ulike tradisjoner på det i Norge og jeg er sikker på at det er noen som har en annerledes vri på det enn meg og er det da feil i dine øyne? Anonymkode: 79fbb...c9f
Anonym bruker Skrevet 27. november 2018 #4 Skrevet 27. november 2018 Akkurat nå, Anonym bruker skrev: Hva mener du er ordentlig julemat og ordentlig tilbehør? Det er jo en del ulike tradisjoner på det i Norge og jeg er sikker på at det er noen som har en annerledes vri på det enn meg og er det da feil i dine øyne? Anonymkode: 79fbb...c9f Ordentlig julemat: pinnekjøtt, torsk, juleskinke, ribbe/medisterkaker/medisterpølser. Anonymkode: cf3ad...71c
Anonym bruker Skrevet 27. november 2018 #5 Skrevet 27. november 2018 Ja, jeg tilpasser. Julen er tid for raushet og varme, og ikke for å sette eksempel. Jeg er vokst opp med kalkun, og det spiser vi fortsatt (mannen har aldri likt ribbe, og barna er heller ikke begeistret). Selv ville jeg helst hatt pinnekjøtt. Skulle vi få en vegetarianer på besøk, hadde det vært en glede å lage nøttestek eller lignende. Vi lager to desserter, så alle får noe de liker. Det aller koseligste er om noen vil hjelpe til på kjøkkenet. Så kan vi stå der og dele juleerfaringer, gamle oppskrifter, snakke om tradisjoner og pusle sammen over maten. Anonymkode: c76dc...6f2
Anonym bruker Skrevet 27. november 2018 #6 Skrevet 27. november 2018 Jeg serverer : Svineribbe, pinnekjøtt, svinemør, fåremør, tørrmør, rødkål, surkål, erter, kålerabistappe, poteter, brun saus, skysaus. Har hatt noen barn på besøk som ikke har likt dette og da har jeg laget grøt evt noen pølser eller karbonader til dem. Anonymkode: b086a...14f
Anonym bruker Skrevet 27. november 2018 #7 Skrevet 27. november 2018 Ja, akkurat på julaften tilpasser jeg til absolutt alle. Det aller viktigste da er at alle koser seg. Dermed blir det både ribbe, pinnekjøtt, medisterkaker, pølser og fiskekaker(!) med ørten tilbehør siden det er forskjellig hva som er viktig for de enkelte. Får heldigvis hjelp av noen av gjestene da, har jo bare 4 plater på komfyren. 😛 Det er den ene dagen i året (ok 2 da, bursdagen også), at barna får spise akkurat det de har lyst på og slipper mas om grønnsaker. Til dessert blir det både is og sjokoladepudding til de som ikke liker riskrem, samt to forskjellige sauser til riskremen så alle får sin favoritt. Anonymkode: 11e6a...53f
tante grusom master of law Skrevet 27. november 2018 #8 Skrevet 27. november 2018 Ja, vi tilpasser slik at alle koser seg max. Vi har alltid pinnekjøtt, noe både barn og voksne liker. Men når broren/moren min fra sverige er her, blir det svensk julemat i tillegg. De klarer ikke pinnekjøtt.
Anonym bruker Skrevet 27. november 2018 #10 Skrevet 27. november 2018 59 minutter siden, Anonym bruker skrev: Ja! På julaften skal alle få noe de liker, og det koster meg så lite. Vanligvis blir det litt pølser oppi med pinnekjøttet rett før vi skal spise, så kan de som ikke liker pinnekjøtt få pølser (gode pølser), men et år trakk jeg røketorsk også da min morfar var her. Det er favoritten hans, og da han døde påfølgende sommer var det litt ekstra godt å vite at han fikk livretten sin på sin aller siste julaften. Anonymkode: efade...566 Pølsene blir jo snakkende høgg om du har dem oppi med pinnekjøttet? Æsj og fysj! Anonymkode: f8d89...272
skinnfilla Skrevet 27. november 2018 #11 Skrevet 27. november 2018 Vi spiser ribbe, sosisser, medisterkaker , rød og surkål, masse grønnsaker og brun saus. Til enkelte lager jeg svinesteik i tillegg. det er jo noe der alle liker så spiser de det de vil ha. Ene datter spiser bare pølsene med grønnsaker og saus, feks
Anonym bruker Skrevet 27. november 2018 #12 Skrevet 27. november 2018 8 minutter siden, Anonym bruker skrev: Pølsene blir jo snakkende høgg om du har dem oppi med pinnekjøttet? Æsj og fysj! Anonymkode: f8d89...272 Smaker da ikke pinnekjøtt av pølsene om du steker dem kjapt i ovnen sammen med kjøttet? 🤔 Anonymkode: 7e91e...2fc
Anonym bruker Skrevet 27. november 2018 #13 Skrevet 27. november 2018 Nå finner de flest noe de liker når det er ribbe, medisterkaker og hvite pølser. Ene barnet liker ingen av disse tinegene, men hennes favoritt mat er kokte poteter med brun saus og erter, så det får hun i massevis av. Jeg er ikke fan av noe av dette, men strekker meg til noen medisterkaker om de er hjemmelaget. Min datter mener vi også skal ha pinnekjøtt, men gitt henne beskjed om å lure farfar en annen dag i jula. Ingen av oss på min side av familien som liker det, så da er det bedre hun smisker med farfar. Han liker det veldig godt og eneste i sin familie som liker det utenom mitt ene barn, så de lager en stor kjele noen ganger i året og koser seg stort. Ett år mamma hadde bommet med garnityren til julemiddagen fant hun maiskolber i fryseren, kokte de og la de på fatene. Mitt søskenbarn var i himmelen, endelig var det noe hun likte julaften. Så hver gang vi feiret jul med henne siden var det mais også. Ingen kresen unge egentlig, men julemat har hun aldri klart. Vi er nok like der, for jeg liker heller ikke julemat. Tar meg heller en pølse enn å spise julemat av alle slag igrunn. Anonymkode: aed5d...de9
*Miss Marple* Skrevet 27. november 2018 #14 Skrevet 27. november 2018 Jeg har en familie som er enkel i matveien, så her er det pinnekjøtt hvert år. Men om det skulle komme ønsker/behov om noe annet så hadde jeg selvsagt ordnet det. På julekvelden da skal alle være glad 🎄🎅🏼
prekæs Skrevet 27. november 2018 #15 Skrevet 27. november 2018 Nei, til nå har det ikke vært behov siden alle vil ha ribbe. Ellers så tror jeg mange har det slik at serveres ribbe juleaften, serverer neste vertskap noe annet. På den måte blir det gjerne stor variasjon på festmaten.
Anonym bruker Skrevet 27. november 2018 #16 Skrevet 27. november 2018 Jeg serverer pinnekjøtt, pølser, kålrabistappe, surkål og skysaus. Alle kokeplater er da i bruk og jeg lager ikke noe annet. Ønsker folk en annen meny er det jo bare å feire hos seg selv. Anonymkode: 88ac7...b8c
Anonym bruker Skrevet 27. november 2018 #17 Skrevet 27. november 2018 Nja, min tenåringsdatter får ikke taco eller lasagne. Svineribbe er ikke det beste hun vet, men helt ok. Svigers lager pinnekjøtt. Det spiser jeg når vi er der. Når de kommer til oss må de spise ribbe. Anonymkode: f32bc...689
Anonym bruker Skrevet 27. november 2018 #18 Skrevet 27. november 2018 Her i huset serveres svineribbe, medisterkaker/-pølse, poteter, surkål og god saus. Dette er tradisjon, og alle tilstedeværende liker dette. Unødvendig med masse ekstra og retter i hytt og pine. Anonymkode: cf10a...28d
Anonym bruker Skrevet 27. november 2018 #19 Skrevet 27. november 2018 Ja, ville nok ordnet sånn at alle fant noe de likte på bordet. Men vi feirer kun oss pluss besteforeldre, og vi liker det samme. Ribbe, medisterkaker og julepølser, surkål, potet, brun saus og grønnsaker. Til dessert har vi multekrem og karamellpudding, pluss is til unga. Anonymkode: 351c8...bae
Anonym bruker Skrevet 27. november 2018 #20 Skrevet 27. november 2018 Ja og nei. Jeg lager ekstra mye bacon når jeg vet at en av gjestene ikke liker lutefisk og jeg kan slenge i en pølsekveil i pinnekjøttgryta. Det året vi hadde en vegetarianer til bords lagde jeg kålrabistappa uten sø fra kjøttet og kokte ertestuing i tillegg slik at der skulle være noe mettende blant grønnsakene. Men å lage en egen middag ved siden av gjør jeg ikke. Anonymkode: 09179...337
Yellow Brick Road Skrevet 27. november 2018 #21 Skrevet 27. november 2018 Tja, inne visse grenser, antar jeg. Jeg har servert pølser ved siden av pinnekjøttet da vi hadde besøk av barn som ikke likte pinnekjøtt, og vi bruker andre grønnsaker i tillegg til kålrabistappe / surkål fordi spesielt den ene av ungene ikke liker noe av det. Men altfor mye spesialservice blir det ikke. Det har aldri vært noe behov for noen "alvorlig" tilpasning her i huset, men skulle det komme så vil det gå mer på justeringer enn en ny meny.
Superdolly Skrevet 27. november 2018 #22 Skrevet 27. november 2018 Vel, alle som pleier å feire sammen med oss liker heldigvis julematen vi har. Samtidig sitter jeg her og lurer på hvor store kjøkken dere har, dere som selvsagt lager både det ene og det andre og det tredje i tillegg? For vi spiser kalkun, og den er stor, og den fyller husets eneste stekeovn. Så er alle platene opptatt for tilbehøret skal lages og alt skal jo bli ferdig samtidig. Mulig det er bare meg som har et veldig lite kjøkken, men jeg ser ikke så mange andre alternativer enn mikrobølgeovnen her.
Anonym bruker Skrevet 27. november 2018 #23 Skrevet 27. november 2018 Jeg serverer både ribbe m/tilbehør og pinnekjøtt m/tilbehør. Da får alle noe de liker. Anonymkode: 57bdf...36c
Anonym bruker Skrevet 28. november 2018 #24 Skrevet 28. november 2018 14 timer siden, Superdolly skrev: Vel, alle som pleier å feire sammen med oss liker heldigvis julematen vi har. Samtidig sitter jeg her og lurer på hvor store kjøkken dere har, dere som selvsagt lager både det ene og det andre og det tredje i tillegg? For vi spiser kalkun, og den er stor, og den fyller husets eneste stekeovn. Så er alle platene opptatt for tilbehøret skal lages og alt skal jo bli ferdig samtidig. Mulig det er bare meg som har et veldig lite kjøkken, men jeg ser ikke så mange andre alternativer enn mikrobølgeovnen her. Jeg har en dampkoker 🙂 Vi er veldig glad i grønnsaker og da er den kjekk å ha . Anonymkode: 79fbb...c9f
Anonym bruker Skrevet 28. november 2018 #25 Skrevet 28. november 2018 Er vokst opp med lammesteik på julaften. Lager gjerne noe ekstra om gjestene ønsker det eller ikke liker lam. Har også flere alternativer til dessert og ulike kaker. Vil at gjestene skal trives👍😊 Anonymkode: a790e...9d8
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå