Gå til innhold

Leid leilighet - Strøm og varmtvann

Anbefalte innlegg

Skrevet

Har leid en leilighet siden sommeren og nå som vinteren kommer, begynner en del problemer dukke opp. 

F.eks har vi strømmen, det er et gammelt el-anlegg med skrusikringer. Vi trodde vi hadde tilgang til alle sikringene fra vår leilighet, men det viser seg at 1/3 del av leiligheten går på el-anlegg til de andre vi deler bolig med (ikke huseier). Dvs går strømmen på den tredjedelen av leiligheten og de under oss er vekk så har vi ikke tilgang på å få strøm der. 

Vi kan ikke ha på mer enn 2 ovner i leiligheten for da går sikringene, vi har vært nede i -10 og da ble det kaldt i leiligheten (ikke under 20 grader, men det kommer det jo til å bli dersom gradestokken ute kryper kaldere)

Og så er det varmtvann inkludert i husleia. Fikk opplyst at det står en varmtvannsbereder nede (ikke spesifisert om vi deler på den da vi flyttet inn, så det er vår feil at ikke vi spurte om dette). Denne deles med de som bor i den andre delen av huset og de er 2, vi er 3 og opplyste at vi skulle bli 4 snart ved at min samboer også skulle flytte inn. De nede har klaget til oss og sagt at vi bruker for mye varmtvann. I gjennomsnitt tar en av oss 1 dusj hver dag, noen ganger 2 (altså som regel dusjer samboer 1 gang pr dag (pga arbeidskar), jeg annenhver eller hver tredje dag og barna 1-2 ganger pr uke). står maks 15 min hver (altså noen ganger kun renspyling og andre ganger en skikkelig vask). Vi har ikke eget opplegg for oppvaskmaskin så vi er nødt for å bruke varmtvann til oppvask. Hvis ikke måtte vi latt være å ha vaskemaskin. Vi tar som regel ikke oppvasken de dagene vi dusjer for å spare på/ikke bruke opp alt varmtvannet. Er forbruket vårt for høyt og kan de klage på oss når huseier selv visste hvor mange vi skulle være og at vi ikke har mulighet for oppvaskmaskin og er nødt for å vaske opp? Pluss dusjing? Og håndvask? 

Vaskemaskin bruker vel ikke varmtvann? Her er det vel kaldtvann til oppvarming så burde ikke gå så mye varmtvann til dette. 

Kan jeg klage på noe av dette? Eller er det vårt problem og vi bruker for mye? Skjønner vi har et visst forbruk av varmtvann siden det er inkludert, men man må da ha dette under beregning som utleier?

Anonymkode: 5877f...41c

Fortsetter under...

Skrevet

Å dusje i 15 minutter er lenge, det bør ikke være dagligdusjen når man er mange som deler.

Sansynlig vis er problemet at dere vil bruke varmtvann samtidig. Dere kan jo sjekke hvor mange liter varmtvannsberederen er på, men i utgangspunktet tror jeg ikke det er noe å klage på.

20 grader er bra temperatur når det er -10 ute. Noe særlig mer tror jeg ikke dere kan forvente.

Å ha en del av sikkringene i en annen leilighet høres imidlertid rart ut. Det må jo bety at de betaler deler av deres strømregning? Vet de om det?

Anonymkode: 6b19c...174

Skrevet

1. Dere skal til enhver tid ha tilgang til sikringen i deres boenhet. Så er noen plassert i en annen leilighet skal dere ha nøkkel til denne. Men den skal selvfølgelig kun brukes når dere trenger tilgang til sikringen.

2. Det skal være minimum en varmeovn i hvert rom. Mulig flere over et vist areal, men det vet jeg ikke nøyaktig. Tåler ikke strømktetsen at disse brukes samtidig må huseier utbedre dette.

3.Regler rundt varmtvann kan jeg ikke dessverre.

Anonymkode: 337e1...28c

Skrevet
9 minutter siden, Anonym bruker skrev:

1. Dere skal til enhver tid ha tilgang til sikringen i deres boenhet. Så er noen plassert i en annen leilighet skal dere ha nøkkel til denne. Men den skal selvfølgelig kun brukes når dere trenger tilgang til sikringen.

2. Det skal være minimum en varmeovn i hvert rom. Mulig flere over et vist areal, men det vet jeg ikke nøyaktig. Tåler ikke strømktetsen at disse brukes samtidig må huseier utbedre dette.

3.Regler rundt varmtvann kan jeg ikke dessverre.

Anonymkode: 337e1...28c

At sikringene står hos naboen, betyr vel at naboen betaler strømmen til hi

Anonymkode: 45eff...6de

Skrevet
23 minutter siden, Anonym bruker skrev:

At sikringene står hos naboen, betyr vel at naboen betaler strømmen til hi

Anonymkode: 45eff...6de

Nei de skal visstnok stå på strømmåleren til vår leilighet, men den er nede i den andre leiligheten vi ikke har tilgang til. De skal være skilt slik at vi betaler for vår strøm, men vet ikke 100% da må jeg inn til naboen for å sjekke. Og nei, har ikke nøkkel til den leiligheten. 

Nei, 20 grader er ikke galt i -10, men når vi Max kan bruke 2 ovner og ikke det går an å ta de på full styrke i en 80 kvm leilighet (kjøkken, bad, stue, 2 soverom) så blir det kaldere her inne når det blir kaldere ute (er mellom 20 og 30- på de kaldeste ukene/mnd). Vi venter baby ila vinteren og siden det blir kaldere inne blir det og kaldere ute.

Flere av disse punktene visste vi ikke ved overtagelse siden husvert påstod strømmen akkurat har blitt sjekket av elektriker. 

Det med 15 min dusj er de dagene vi er 2 som bruker dusjen etter hverandre. 15 min er ikke lenge delt på 2 tenker jeg. 

Skrevet

Vaskemaskinen varmer opp vannet selv, så det bruker ikke varmevann. 

Du må finne ut hvor stor varmtvannstank det er, for det høres merkelig ut at det ikke er nok til begge familiene hvis det er en stor, vanlig varmtvannstank. Er det en liten tank, så burde dere gå sammen med naboen og kreve en stor tank. Men det er vel ingen regler som støtter det egentlig, bare 'sunn fornuft'. 

En løsning på oppvasken kan være å bruke vannkokeren og så blande i kaldevann de dagene dere sparer. Men jeg hadde ikke orket å holde på sånn selv altså, jeg hadde nok flyttet om problemet ikke kunne løse seg med en større tank.

Anonymkode: 4fb8f...722

Annonse

Skrevet
57 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Vaskemaskinen varmer opp vannet selv, så det bruker ikke varmevann. 

Du må finne ut hvor stor varmtvannstank det er, for det høres merkelig ut at det ikke er nok til begge familiene hvis det er en stor, vanlig varmtvannstank. Er det en liten tank, så burde dere gå sammen med naboen og kreve en stor tank. Men det er vel ingen regler som støtter det egentlig, bare 'sunn fornuft'. 

En løsning på oppvasken kan være å bruke vannkokeren og så blande i kaldevann de dagene dere sparer. Men jeg hadde ikke orket å holde på sånn selv altså, jeg hadde nok flyttet om problemet ikke kunne løse seg med en større tank.

Anonymkode: 4fb8f...722

Ja er nettopp det, hvis ikke vi kan holde en "vanlig bruk" av varmtvann uten at naboene klager så går det ikke for oss å bo her. Er flere ting som gjør at vi uansett ønsker å flytte, men har såklart skrevet på 1 års leiekontrakt med 3 mnd oppsigelsestid.. men må bare finne en annen leilighet. Syns det er skummelt med den strømmen også, hvis ikke vi kan bruke mer strøm enn dette uten at sikringene går glovarme og skaper brannfare.. huff..

Skrevet
19 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Ja er nettopp det, hvis ikke vi kan holde en "vanlig bruk" av varmtvann uten at naboene klager så går det ikke for oss å bo her. Er flere ting som gjør at vi uansett ønsker å flytte, men har såklart skrevet på 1 års leiekontrakt med 3 mnd oppsigelsestid.. men må bare finne en annen leilighet. Syns det er skummelt med den strømmen også, hvis ikke vi kan bruke mer strøm enn dette uten at sikringene går glovarme og skaper brannfare.. huff..

At sikkringene går betyr ikke at det er brannfarlig. For store sikringer er farlig, ikke for små sikringer.

Skrevet
2 timer siden, Anonym bruker skrev:

Å dusje i 15 minutter er lenge, det bør ikke være dagligdusjen når man er mange som deler.

Sansynlig vis er problemet at dere vil bruke varmtvann samtidig. Dere kan jo sjekke hvor mange liter varmtvannsberederen er på, men i utgangspunktet tror jeg ikke det er noe å klage på.

20 grader er bra temperatur når det er -10 ute. Noe særlig mer tror jeg ikke dere kan forvente.

Å ha en del av sikkringene i en annen leilighet høres imidlertid rart ut. Det må jo bety at de betaler deler av deres strømregning? Vet de om det?

Herregud... 

Anonymkode: baeb1...331

Skrevet
35 minutter siden, Anonym bruker skrev:

At sikkringene går betyr ikke at det er brannfarlig. For store sikringer er farlig, ikke for små sikringer.

Ja men når sikringer blir glovarme så man brenner seg av å ha på 2 ovner, 2 taklys (små taklamper med 1 pære i) og 1 TV (42") så er det mest sannsynlig en feil på anlegget. Og husvert mrner det ikke skal være feil på anlegget da alt ble sjekket over før vi flyttet inn. Men om det er alt anlegget tåler så kan ikke vi bo her. 

(Komfyr, kjøleskap og vaskemaskin går på den andre delen av leiligheten som vi ikke har tilgang til). 

Skrevet

Hvor stor er leiligheten da?

Det høres jo ut som dere bor altfor mange i en liten leilighet? Om det er meningen dere skal være to voksne og tre barn i en liten leilighet med to soverom er dere vel mange flere enn leiligheten er laget for?

Jeg ville uansett ikke bodd der var jeg dere, egen varmtvannstank, oppvaskmaskin og nok strøm inn til at man ikke trenger tenke på hva som står på til enhver tid er et minimum av hva jeg forlanger av en bolig....

Anonymkode: 6349f...b39

Skrevet
1 time siden, Anonym bruker skrev:

Det høres jo ut som dere bor altfor mange i en liten leilighet? Om det er meningen dere skal være to voksne og tre barn i en liten leilighet med to soverom er dere vel mange flere enn leiligheten er laget for?

Jeg ville uansett ikke bodd der var jeg dere, egen varmtvannstank, oppvaskmaskin og nok strøm inn til at man ikke trenger tenke på hva som står på til enhver tid er et minimum av hva jeg forlanger av en bolig....

80 kvm, 2 soverom, stor stue og knapt 3-4 kvm bad. Planen var aldri å flytte hit, men det er ingen andre leiligheter i området og vi måtte ha en plass å bo. Jeg fant ut av at jeg var gravid rundt innflytting og har siden vært på utkikk. 

Mye rundt dette jeg ikke kan forklare, men håpet er å få en annen plass fortest mulig, men det er umulig å få til økonomisk. Vi er 4 stk pr nå og blir 5. Dette var aldri planen. Skikkelig lei situasjon. 

Skrevet
1 time siden, Anonym bruker skrev:

Ja det er egentlig mine krav også, men sånn går det tydeligvis når man er desperat og glemmer å sjekke enkle ting som sikringsskap og varmtvannsbereder og mulighet til oppvaskmaskin.. 

Annonse

Skrevet

Her må du be huseiern rydde opp i strømmåler, varmtvannstank og tilgang til sikringer. 

Anonymkode: 0c48b...15c

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...