Gå til innhold

Utstillings Schæfer eller Bruks Schæfer?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei! 

Jeg planlegger å gå til innkjøp av en schæfer, planen er å forsøke seg på å bli redningshund og terapihund. 

Jeg er sykepleier så å ha en utdannet terapihund er egentlig et must - da kan jeg ta den med på jobb. Mens redningshund gjør jeg viss hunden egner seg, har den ikke potensial så skal den få leve godt med å "bare" være terapihund.  Men(!), jeg klarer ikke å bestemme meg for om jeg skal gå for bruks eller for de typiske utstillingslinjene.. Fordeler med bruks er at disse ofte er sunnere, men at de også har en vanvittig arbeidslyst. Mer typisk for utstillingslinjene (etter mitt syn) er at de ikke har den store arbeidskapasiteten, en mer sofahund i gåseøyne. 

Til historien kan jeg legge til at vi har et barn på snart 10 år, vi har tidligere hatt Schæferhunder som stammer fra utstillingslinjer. Disse har jeg brukt aktivt innen blodspor, noe som har fungert veldig fint. Men jeg har hatt gleden av å ha en venninne som har en godkjent redningshund fra brukslinjene - denne er en glede å se jobbe, hjelpes for en arbeidslyst! 

Du med erfaring fra både bruks og utstillingslinjene, hva tenker du? 

Anonymkode: a2ffb...4ea

Fortsetter under...

Skrevet

Er det schæfer du skal ha, da, når du primært er terapihund du vil ha? 

Ville ellers alltid gått for brukslinjer.

Anonymkode: b48e5...d71

Skrevet

Bør ikke terapihunder være allergivennlige? 

Ville uansett ikke gått for schæfer da elendig mentalitet/psyke er et utbredt problem hos rasen.

Anonymkode: 3e4bf...d5c

Skrevet
Akkurat nå, Anonym bruker skrev:

Bør ikke terapihunder være allergivennlige? 

Ville uansett ikke gått for schæfer da elendig mentalitet/psyke er et utbredt problem hos rasen.

Anonymkode: 3e4bf...d5c

Det kommer i store trekk an på hvordan du bruker hunden, med tanke på allergi/ikke allergi. Kjenner til flere som bruker ikke allergivennlige hunder som et tilskudd i terapi. :)

Elendig mentalitet og psyke, må jeg nok si meg uenig i. Dette er hunder som blir uregjerlige hvis de mangler en god leder og ikke minst mangler stimuli. Men ja, det finnes individer med forferdelig oppførsel, dette tror jeg dog handler om folk som skaffer seg hund som ikke helt vet hva det er for slags energi disse hundene har. :)

HI

Anonymkode: a2ffb...4ea

Skrevet

Brukslinjer, hvis du ikke har seriøse planer om utstilling.

Anonymkode: b66d5...0bc

Skrevet

Er på min tredje bruks nå. De er vanvittig krevende i ungdomsårene. Både mosjon og mentalt. Er selv aktiv, eller var. Tispa vår er nå åtte år og pensjonert angående denne typen og barn har vi slitt med at hunden stadig mener hun er over barnet i rang. Aldri vært noen skumle situasjoner men kunne lett utviklet seg om man ikke er oppmerksom. Du har hatt schæfer tidligere. Jeg synes ikke disse kan sammenlignes. Mye mer drifter i bruksen. 

Er du klar for jobben så kjør på. Ingen av mine hadde blitt godkjent som terapihund da. Alt for uvøren og brå, når de koser så KOSER de. 

Anonymkode: 06335...e28

Annonse

Skrevet

En annen ting å tenke på er at veldig mange er redde for schæfer...

Anonymkode: b96d9...f55

Skrevet
1 time siden, Anonym bruker skrev:

Er på min tredje bruks nå. De er vanvittig krevende i ungdomsårene. Både mosjon og mentalt. Er selv aktiv, eller var. Tispa vår er nå åtte år og pensjonert angående denne typen og barn har vi slitt med at hunden stadig mener hun er over barnet i rang. Aldri vært noen skumle situasjoner men kunne lett utviklet seg om man ikke er oppmerksom. Du har hatt schæfer tidligere. Jeg synes ikke disse kan sammenlignes. Mye mer drifter i bruksen. 

Er du klar for jobben så kjør på. Ingen av mine hadde blitt godkjent som terapihund da. Alt for uvøren og brå, når de koser så KOSER de. 

Anonymkode: 06335...e28

Enig i alt du skriver. Det er derfor jeg lurer på om det egt er schæfer hun skal ha hvis terapihund er målet. Det er ikke nok arbeid for hodet til en superaktiv schæfer, enten det er bruks eller utstillings.

Min er også en brå koser, ja. ;) 

Anonymkode: b48e5...d71

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...