Anonym bruker Skrevet 23. november 2018 #1 Skrevet 23. november 2018 Tenker på frø, meiseboller og lignende. Ser det er i så mange forskjellige prisklasser, er de billige ok, eller bør jeg styre unna de billigste. Anonymkode: 8ae51...b30
Anonym bruker Skrevet 23. november 2018 #2 Skrevet 23. november 2018 Du bør styre unna de billigste og egentlig alle importerte. Det er et stort problem at det følger med frø fra planter som blir grusomme ugress i Norge. Det var blant annet slik vi fokk hønsehirse inn i landet. Det er regnet som verdens 3. Værste ugress. Anonymkode: d682a...293
Anonym bruker Skrevet 23. november 2018 #3 Skrevet 23. november 2018 2 minutter siden, Anonym bruker skrev: Du bør styre unna de billigste og egentlig alle importerte. Det er et stort problem at det følger med frø fra planter som blir grusomme ugress i Norge. Det var blant annet slik vi fokk hønsehirse inn i landet. Det er regnet som verdens 3. Værste ugress. Anonymkode: d682a...293 Hvor er det greit å kjøpe da? I fjor kjøpte jeg solsikkefrø, og fuglene ville ikke røre det, jeg kunne ikke se eller lukte noe galt med de. Jeg kjøpte nytt, og det spiste de. Anonymkode: 8ae51...b30
Anonym bruker Skrevet 23. november 2018 #4 Skrevet 23. november 2018 Det har jeg aldri tenkt over, kjøper på Europris jeg, og fuglene er fornøyd ihvertfall.... Anonymkode: 216ce...ff5
Anonym bruker Skrevet 23. november 2018 #5 Skrevet 23. november 2018 Hvis jeg er i Danmark køber jeg der. Køber det som er varmebehandlet, dvs. at frø der havner på jorden ikke spirer. Tar gerne imod tips om hvor det kan købes heroppe? Anonymkode: 5e62e...e96
the amazing spidermamma Skrevet 23. november 2018 #6 Skrevet 23. november 2018 Nå har jeg lest at de kan skjære seg i tunga av meiseboller, så det er visst ikke bra.
Anonym bruker Skrevet 23. november 2018 #7 Skrevet 23. november 2018 Husk å ta av nettingen på meisebollene, småfuglene kan sette seg fast og måkene sluker de hele. Anonymkode: 5fbdd...1b7
Anonym bruker Skrevet 23. november 2018 #8 Skrevet 23. november 2018 Godt spørsmål. Jeg bruker frø til undulater. Jeg vet jaggu ikke om det er forskjell på kvaliteten, men det blir spist. Anonymkode: fc5dc...7b9
Anonym bruker Skrevet 23. november 2018 #9 Skrevet 23. november 2018 47 minutter siden, Anonym bruker skrev: Husk å ta av nettingen på meisebollene, småfuglene kan sette seg fast og måkene sluker de hele. Anonymkode: 5fbdd...1b7 Hvaaa, det visste jeg ikke. Nå ble jeg helt kvam Aldri sett en måke akkurat her, men skal aldri henge ut med netting mer Hi Anonymkode: 8ae51...b30
Anonym bruker Skrevet 23. november 2018 #10 Skrevet 23. november 2018 55 minutter siden, the amazing spidermamma skrev: Nå har jeg lest at de kan skjære seg i tunga av meiseboller, så det er visst ikke bra. Er det for hardt kanskje, jeg synes de er steinharde noen ganger. Hmm, med det den andre sa om nettingen og dette med at de kan skjære seg, så kjøper jeg nok ikke mer meiseboller. Hva slags frø er best for de, hva liker de best/har mest nytte av? Noe annet jeg kan gi de? Hi Anonymkode: 8ae51...b30
Anonym bruker Skrevet 23. november 2018 #11 Skrevet 23. november 2018 3 minutter siden, Anonym bruker skrev: Er det for hardt kanskje, jeg synes de er steinharde noen ganger. Hmm, med det den andre sa om nettingen og dette med at de kan skjære seg, så kjøper jeg nok ikke mer meiseboller. Hva slags frø er best for de, hva liker de best/har mest nytte av? Noe annet jeg kan gi de? Hi Anonymkode: 8ae51...b30 Vi lager mange selv, ungene her synes det er gøy. Støper i alt fra pepperkakeformer til tomme melkekartonger. Bruker, åh nå glemte jeg hva det heter, sånne pakker som ligner på smør men er det samme som du smelter og lager delfiakeke av, og allverdens mel og frø vi har hjemme. Havregryn f.eks. Masse oppskrifter på nett. Her f.eks: http://www.agderposten.no/magasin/fuglene-trenger-varmat-slik-lager-du-din-egen-fuglemat-1.1525206 Anonymkode: 216ce...ff5
Anonym bruker Skrevet 23. november 2018 #12 Skrevet 23. november 2018 https://www.ut.no/artikkel/1.7352015/ Anonymkode: 216ce...ff5
Anonym bruker Skrevet 23. november 2018 #13 Skrevet 23. november 2018 40 minutes ago, Anonym bruker said: Vi lager mange selv, ungene her synes det er gøy. Støper i alt fra pepperkakeformer til tomme melkekartonger. Bruker, åh nå glemte jeg hva det heter, sånne pakker som ligner på smør men er det samme som du smelter og lager delfiakeke av, og allverdens mel og frø vi har hjemme. Havregryn f.eks. Masse oppskrifter på nett. Her f.eks: http://www.agderposten.no/magasin/fuglene-trenger-varmat-slik-lager-du-din-egen-fuglemat-1.1525206 Anonymkode: 216ce...ff5 Henger bare opp med tråd? Hvor lenge varer dem? Ser at oppskriften bruker netting til fotballstor meisbolle, vil ikke det bli en gedigen fuglefanger...? Anonymkode: 539c0...6bb
Anonym bruker Skrevet 23. november 2018 #14 Skrevet 23. november 2018 Kjøp villfuglblanding på felleskjøpet😊 Og nøtter. Fuglene elsker det her i alle fall😄 Anonymkode: 08793...215
Superdolly Skrevet 24. november 2018 #15 Skrevet 24. november 2018 (endret) Jeg kjøper fuglefrø på Felleskjøpet og smelter Delfiafett og lager "boller" selv. Jeg bruker muffinsformer, små kakeformer eller bunnen av tomme melkekartonger. Jeg legger i en hyssing før det er stivnet. Min venninne lager hull etter at det er stivnet og trer i hyssing. Og fuglene elsker det. Endret 24. november 2018 av Superdolly Skrivefeil.
Himmel og hav Skrevet 24. november 2018 #16 Skrevet 24. november 2018 Jeg har litt sære småfugler, ev. bortskjemte, så jeg lager en blanding selv. Jeg kjøper villfuglblanding uten havre på meny, for hel havre vil de ikke ha, så blander jeg den med havregryn, knuste solsikkefrø (Plantasjen), hveteflak (Jula) og peanøtter uten skall. Om jeg har rester av nøtter, mandler, kokos, kjeks el, så knuser jeg det og blander i også. Dette er en hit her i hagen, men jeg har hovedsaklig finker og meiser, så det kan hende det er noe annet som er en hit hos deg.
Anonym bruker Skrevet 24. november 2018 #17 Skrevet 24. november 2018 Kjøper fra felleskjøpet, stor sekk! Mye billigere enn ørten sekker på europris, også blir det spist og ikke bare sølt på bakken. Anonymkode: a45a2...fbb
Anonym bruker Skrevet 24. november 2018 #18 Skrevet 24. november 2018 Tusen takk for alle tips Kanskje jeg skal prøve meg på å lage fuglemat selv Hi Anonymkode: 8ae51...b30
Anonym bruker Skrevet 24. november 2018 #19 Skrevet 24. november 2018 7 timer siden, Himmel og hav skrev: Jeg har litt sære småfugler, ev. bortskjemte, så jeg lager en blanding selv. Jeg kjøper villfuglblanding uten havre på meny, for hel havre vil de ikke ha, så blander jeg den med havregryn, knuste solsikkefrø (Plantasjen), hveteflak (Jula) og peanøtter uten skall. Om jeg har rester av nøtter, mandler, kokos, kjeks el, så knuser jeg det og blander i også. Dette er en hit her i hagen, men jeg har hovedsaklig finker og meiser, så det kan hende det er noe annet som er en hit hos deg. Kjøper du ferdigknuste solsikkefrø? Er det sånn du mener med hveteflak? https://www.jula.no/catalog/hage/utemiljo/hagedekorasjon/fuglemat/knust-hvete-005988/ Hi Anonymkode: 8ae51...b30
Himmel og hav Skrevet 24. november 2018 #20 Skrevet 24. november 2018 1 minutt siden, Anonym bruker skrev: Kjøper du ferdigknuste solsikkefrø? Er det sånn du mener med hveteflak? https://www.jula.no/catalog/hage/utemiljo/hagedekorasjon/fuglemat/knust-hvete-005988/ Hi Anonymkode: 8ae51...b30 Ja, det er de hveteflaka. Også kjøper jeg sånne: https://www.plantasjen.no/solsikkefro-uten-skall-5-5-kg-200018167-no, men ser nå at de på Jula er billigere.
Anonym bruker Skrevet 24. november 2018 #21 Skrevet 24. november 2018 Akkurat nå, Himmel og hav skrev: Ja, det er de hveteflaka. Også kjøper jeg sånne: https://www.plantasjen.no/solsikkefro-uten-skall-5-5-kg-200018167-no, men ser nå at de på Jula er billigere. Tusen takk for tips Høres ut som fuglene hos du, har et bra fugleliv gjennom vinteren Hi Anonymkode: 8ae51...b30
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå