Anonym bruker Skrevet 21. november 2018 #1 Skrevet 21. november 2018 Kan den vaskes med annet 40-tøy, eller må den på ullvask 40? Med milo. Eller kan jeg sette på vanlig 40-vask med milo? MÅ man bruke ullvaskemiddel? Hvordan vasker du ullundertøy? Føler det ikke blir reint av ullvask(ullvugge) Anonymkode: b3e1f...8be
Anonym bruker Skrevet 21. november 2018 #2 Skrevet 21. november 2018 Jeg hadde nylig en tråd om ullvask. Har nå begynt å vaske ull i vanlig 40 grader program med lavere sentrifugering. Med milo Definitivt renere klær. Ullvaskeprogram er for skånsomt Anonymkode: 7cbef...1c9
Anonym bruker Skrevet 21. november 2018 #3 Skrevet 21. november 2018 40 gr ullprogram og ullvaskemiddel bruker jeg, ikke problem med at det ikke blir rent, men behandler flekker før vask da, men det gjelder enten det er ull eller bomull Redd det slites unødvendig mye hvis det vaskes på vanlig program, sammen med andre klær. Anonymkode: ee442...055
Anonym bruker Skrevet 21. november 2018 #4 Skrevet 21. november 2018 2 minutter siden, Anonym bruker skrev: Jeg hadde nylig en tråd om ullvask. Har nå begynt å vaske ull i vanlig 40 grader program med lavere sentrifugering. Med milo Definitivt renere klær. Ullvaskeprogram er for skånsomt Anonymkode: 7cbef...1c9 link? Blir det nuppete og slitt? Anonymkode: b3e1f...8be
Anonym bruker Skrevet 21. november 2018 #5 Skrevet 21. november 2018 2 minutter siden, Anonym bruker skrev: 40 gr ullprogram og ullvaskemiddel bruker jeg, ikke problem med at det ikke blir rent, men behandler flekker før vask da, men det gjelder enten det er ull eller bomull Redd det slites unødvendig mye hvis det vaskes på vanlig program, sammen med andre klær. Anonymkode: ee442...055 Tenker ikke på flekker, men lukt. Særlig ullsokker Anonymkode: b3e1f...8be
Anonym bruker Skrevet 21. november 2018 #6 Skrevet 21. november 2018 Jeg bruker ullprogram og ullvaskemiddel, hvis det er flekker bruker jeg å tilsette en liten dæsj Vanish (pulver). Anonymkode: 557a9...1da
Anonym bruker Skrevet 21. november 2018 #7 Skrevet 21. november 2018 1 minutt siden, Anonym bruker skrev: Tenker ikke på flekker, men lukt. Særlig ullsokker Anonymkode: b3e1f...8be Bruk ullvaskemiddel med parfyme. Milo og Rema sitt dufter godt. Anonymkode: 557a9...1da
Anonym bruker Skrevet 21. november 2018 #8 Skrevet 21. november 2018 4 minutes ago, Anonym bruker said: Bruk ullvaskemiddel med parfyme. Milo og Rema sitt dufter godt. Anonymkode: 557a9...1da Da bare kamuflerer du bakterielukt 😕 Hi, her er link Anonymkode: 7cbef...1c9
Anonym bruker Skrevet 21. november 2018 #9 Skrevet 21. november 2018 Bruker vanlig program. 40 grader og lavere sentrifugering. Ulla til Cubus tåler ikke det. Mister fasongen. PR ulla synes jeg holder best. Anonymkode: 72d20...74b
Anonym bruker Skrevet 21. november 2018 #10 Skrevet 21. november 2018 19 minutter siden, Anonym bruker skrev: Bruk ullvaskemiddel med parfyme. Milo og Rema sitt dufter godt. Anonymkode: 557a9...1da Jeg er allergisk mot parfyme og blir dårlig av den som har parfyme i seg. Anonymkode: b3e1f...8be
Anonym bruker Skrevet 21. november 2018 #11 Skrevet 21. november 2018 Akkurat nå, Anonym bruker skrev: Bruker vanlig program. 40 grader og lavere sentrifugering. Ulla til Cubus tåler ikke det. Mister fasongen. PR ulla synes jeg holder best. Anonymkode: 72d20...74b Okei. Har noe fra Cubus og. Mest fra Pierre Robert og Reflex. Anonymkode: b3e1f...8be
Anonym bruker Skrevet 21. november 2018 #12 Skrevet 21. november 2018 Legger ullklær i en balje gnir inn med spesialsåpe og heller kokende vann over. Le deretter ligge k bløt til vannet er kjølt. Vrir opp og vasker på ullprogram i maskin. Gullrent og lukter friskt alternativt vasker jeg dobbelt på ullprogram. En gang med og en gang uten såpe. Anonymkode: 7c335...45a
Anonym bruker Skrevet 21. november 2018 #13 Skrevet 21. november 2018 skal prøve det 5 minutter siden, Anonym bruker skrev: Legger ullklær i en balje gnir inn med spesialsåpe og heller kokende vann over. Le deretter ligge k bløt til vannet er kjølt. Vrir opp og vasker på ullprogram i maskin. Gullrent og lukter friskt alternativt vasker jeg dobbelt på ullprogram. En gang med og en gang uten såpe. Anonymkode: 7c335...45a Anonymkode: b3e1f...8be
Anonym bruker Skrevet 21. november 2018 #14 Skrevet 21. november 2018 3 minutter siden, Anonym bruker skrev: Legger ullklær i en balje gnir inn med spesialsåpe og heller kokende vann over. Le deretter ligge k bløt til vannet er kjølt. Vrir opp og vasker på ullprogram i maskin. Gullrent og lukter friskt alternativt vasker jeg dobbelt på ullprogram. En gang med og en gang uten såpe. Anonymkode: 7c335...45a Å herre. Du er sånn husmor jeg ikke klarer å være. Hvordan orker du? 😂😂😂 Her har jeg mer enn nok med å kjempe med skittentøyet, skulle jeg begynt å gni på flekker med spesialsåpe hadde jeg ikke fått sove. Ikke si at du baker brød og lager all mat fra bunnen også. 🤪 Anonymkode: 72d20...74b
Anonym bruker Skrevet 21. november 2018 #15 Skrevet 21. november 2018 4 minutter siden, Anonym bruker skrev: Å herre. Du er sånn husmor jeg ikke klarer å være. Hvordan orker du? 😂😂😂 Her har jeg mer enn nok med å kjempe med skittentøyet, skulle jeg begynt å gni på flekker med spesialsåpe hadde jeg ikke fått sove. Ikke si at du baker brød og lager all mat fra bunnen også. 🤪 Anonymkode: 72d20...74b Orker? Ser ikke ut til å være så mye å orke, akkurat. Gni gallesåpe inn i flekker, legge tøy i balje, helle på vann, la ligge. Er det mye å orke, altså? Anonymkode: a1bbc...db4
Anonym bruker Skrevet 21. november 2018 #16 Skrevet 21. november 2018 56 minutter siden, Anonym bruker skrev: Å herre. Du er sånn husmor jeg ikke klarer å være. Hvordan orker du? 😂😂😂 Her har jeg mer enn nok med å kjempe med skittentøyet, skulle jeg begynt å gni på flekker med spesialsåpe hadde jeg ikke fått sove. Ikke si at du baker brød og lager all mat fra bunnen også. 🤪 Anonymkode: 72d20...74b Hehe.... her er det kjøpebrød og Toro gitt..så ikke noe 50-talls husmor 😂 Har nok ullklær til en uke for alle i familien, så denne vaskeprosedyren skjer kun EN gang per uke. Eneste måte å få ullsokker ordentlig rene på 😀 Men ja...det tar litt tid når det er 25+ par sokker, ulltrøye og longs Anonymkode: 7c335...45a
Anonym bruker Skrevet 21. november 2018 #17 Skrevet 21. november 2018 42 minutter siden, Anonym bruker skrev: Hehe.... her er det kjøpebrød og Toro gitt..så ikke noe 50-talls husmor 😂 Har nok ullklær til en uke for alle i familien, så denne vaskeprosedyren skjer kun EN gang per uke. Eneste måte å få ullsokker ordentlig rene på 😀 Men ja...det tar litt tid når det er 25+ par sokker, ulltrøye og longs Anonymkode: 7c335...45a Takk og lov. Her er det to små som søler mye og gjerne skifter en gang i løpet av dagen. Det blir MYE ull på en uke. Kanskje jeg skulle prøve meg på dette da. 😂😂😂 Anonymkode: 72d20...74b
Anonym bruker Skrevet 21. november 2018 #18 Skrevet 21. november 2018 4 hours ago, Anonym bruker said: Kan den vaskes med annet 40-tøy, eller må den på ullvask 40? Med milo. Eller kan jeg sette på vanlig 40-vask med milo? MÅ man bruke ullvaskemiddel? Hvordan vasker du ullundertøy? Føler det ikke blir reint av ullvask(ullvugge) Anonymkode: b3e1f...8be vasker det alltid på 40, føler de ikke blir rent på ull prgram Anonymkode: 546c9...215
Anonym bruker Skrevet 21. november 2018 #19 Skrevet 21. november 2018 Jeg er sjokkert, faktisk! Trodde absolutt ikke ull tålte mer enn 30 grader, da trodde jeg det ble tovet! Men kan jeg altså vaske ull på vanlig 40-gradersprogram?! *englemusikk Gjelder det all ull? Devold og hele pakka? Jeg har nemlig heller ikke syntes det blir skikkelig rent på ullprogram. Anonymkode: fb2a8...c44
Superdolly Skrevet 21. november 2018 #20 Skrevet 21. november 2018 1 time siden, Anonym bruker skrev: Jeg er sjokkert, faktisk! Trodde absolutt ikke ull tålte mer enn 30 grader, da trodde jeg det ble tovet! Men kan jeg altså vaske ull på vanlig 40-gradersprogram?! *englemusikk Gjelder det all ull? Devold og hele pakka? Jeg har nemlig heller ikke syntes det blir skikkelig rent på ullprogram. Anonymkode: fb2a8...c44 Superwashbehandlet ull kan ikke toves. Det gjelder også hjemmestrikk av superwashbehandlet garn. Ullundertøy vil slites raskere og noe vil nok miste fasongen av vanlig 40 gradersvask. Ubehandlet ull vil tove ved en kombinasjon av varme og bevegelse. Ullundertøyet fra f.eks. Nøstebarn er ubehandlet. Du må lese på vaskelappen på hvert enkelt plagg for å finne ut hva det tåler.
Anonym bruker Skrevet 21. november 2018 #21 Skrevet 21. november 2018 Vanlig vaskepulver ødelegger fibrene i ulla og dermed mister ullen kvalitetene sine. Det aller viktigste er dermed å bruke vaskepulver som er ment for ull, eks Milo. Du kan fint kjøre det på vanlig program på 40 grader, men noe kan bli ødelagt hvis du ikke skrur ned sentrifugeringen. Jeg har en svær gryte som jeg innimellom bruker til kok av ullsokker. Det viktige her er null bevegelse Vasker tøyet på vanlig ullprogram etterpå. Anonymkode: 81b02...a15
Tøystykke Skrevet 22. november 2018 #22 Skrevet 22. november 2018 14 timer siden, Anonym bruker skrev: Vanlig vaskepulver ødelegger fibrene i ulla og dermed mister ullen kvalitetene sine. Det aller viktigste er dermed å bruke vaskepulver som er ment for ull, eks Milo. Du kan fint kjøre det på vanlig program på 40 grader, men noe kan bli ødelagt hvis du ikke skrur ned sentrifugeringen. Jeg har en svær gryte som jeg innimellom bruker til kok av ullsokker. Det viktige her er null bevegelse Vasker tøyet på vanlig ullprogram etterpå. Anonymkode: 81b02...a15 Men hvis du KOKER ullsokker, blir det masse bevegelse. Mener du simre?
Anonym bruker Skrevet 22. november 2018 #23 Skrevet 22. november 2018 2 hours ago, Tøystykke said: Men hvis du KOKER ullsokker, blir det masse bevegelse. Mener du simre? Småkoking fungerer bra ja. Jeg farget ullbodyer med fargepasta og eddik i kokende vann. Ble veldig bra:) Anonymkode: 7cbef...1c9
Anonym bruker Skrevet 22. november 2018 #24 Skrevet 22. november 2018 Nøstebarn og annen ubehandlet ull blir ødelagt på vanlig 40 grader. Her sorteres skittentøyet i kategorier. All ull legges i «ull», og vaskes på ullprogram med ullvaskemiddel. Stort sett blir det rent og lukter godt. Har vi noe janus/Pierre Robert/refleks el.l. med flekker som ikke gikk av på ullvask så legger jeg det i mørk 40 så det får en runde der. Da blir det rent. Det tåler ulltøyet, men det sliter nok mer på klærne. Nøstebarn-ulla tar jeg flekker for hånd med gallesåpe før tøyet går til vask. Anonymkode: 1c5f6...23d
Anonym bruker Skrevet 22. november 2018 #25 Skrevet 22. november 2018 1 minutt siden, Anonym bruker skrev: Nøstebarn og annen ubehandlet ull blir ødelagt på vanlig 40 grader. Her sorteres skittentøyet i kategorier. All ull legges i «ull», og vaskes på ullprogram med ullvaskemiddel. Stort sett blir det rent og lukter godt. Har vi noe janus/Pierre Robert/refleks el.l. med flekker som ikke gikk av på ullvask så legger jeg det i mørk 40 så det får en runde der. Da blir det rent. Det tåler ulltøyet, men det sliter nok mer på klærne. Nøstebarn-ulla tar jeg flekker for hånd med gallesåpe før tøyet går til vask. Anonymkode: 1c5f6...23d Jeg kjøper ikke nøstebarn osv., dyrt og vanskelig å få rent. Kjøper ull som tåler litt. Anonymkode: b3e1f...8be
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå