Gå til innhold

Hvorfor blir lagerjobb sett ned på?

Anbefalte innlegg

Det er så mange som ser ned på lagerarbeidere og at det er en dårlig jobb. Hvorfor?

Hadde det ikke vært for lagerarbeidere hadde ikke NOEN varer eller utstyr blitt ordnet til butikker, institusjoner osv. Jeg har selv vært på lager noen få dager for å få et innblikk og det er en krevende jobb. Fysisk tungt, høyt press m.m.

På min arbeidsplass er det de på lageret som sørger for at medisinene og utstyr kommer ut til apotek, sykehus, sykehjem osv. Det er de som er viktige. Det er ikke vi på kontoret som stirrer på en skjerm hele dagen som får varene ut, det er de som folk ser ned på :(

Anonymkode: 4a14c...862

Fortsetter under...

Jeg vet ikke hvorfor, men jeg ser den samme tendensen. Gjerne fra folk med middels til høy utdanning som kjenner seg bedre enn dem med jobb som ikke krever mastergrad i et eller annet.

Det er tøvete - alle biter av en bedrift er nødvendige, og man er avhengig av at alle gjør en god jobb for å få det til å gå rundt.

Blir de det?

Nå jobber ikke jeg på lager så kanskje derfor jeg aldri har kjent på sånt, men jeg kjenner to stykker som jobber på lager og de tjener jo masse penger. Begge har utdanning da, og har vel en lederstilling på lageret hvor det jobber flere mennesker, men de er jo kjempenyttige i samfunnet vårt så at de skal ses ned på skjønner jeg ikke i det hele tatt.

Mange av de som jobber på lager har vel fagbrev og tjener greit? Ingen grunn til at de skal være lavere på rangstigen enn andre med fagbrev, elektriker eller tømrere f.eks

Anonymkode: 164ee...235

Annonse

Har ikke hørt om det  Vaskehjelp derimot eller Hun som sitter i kassa på rema, der har jeg hørt fordommer. Merkelig nok er det en av Norges viktigste jobber. Mannen min er renholdsarbeider, og det er liksom ikke noe man skryter av? Han tjener elendig, men gjør en viktig jobb. 

Anonymkode: c6aee...802

Er det mange som ser ned på folk som jobber på lager...? 

Det finnes jo dessverre en del overfladiske snobber som trøster sitt patetiske selvbilde med å se ned på bestemte yrkesgrupper (blant annet, etnisk opprinnelse, bosted, utdanning og familiebakgrunn er andre variabler de med glede går etter i kategoriseringen sin av mennesker), men jeg liker å tro at disse er i et klart mindretall og at det ikke er lagerarbeidere spesielt de ser ned på.

Anonymkode: b656b...124

Mannen min startet på lager, ble lagersjef og startet etterhvert for seg selv og har nå tre årsverk ansatt. Han har teknisk fagskole da, men uten alle de kontaktene han knyttet seg da han jobbet på lager kunne han vel aldri drevet et sånt firma som han gjør i dag.

Fordi verden er full av idioter som har behov for å føle seg viktigere enn andre. Jeg jobber selv i akademia, og vet om mange som innerst inne ser ned på yrker som krever lite utdanning. Og så forstår de ikke selv hvor lavpannet det er å ha sånne holdninger, at det er DE som er dustene. All slags snobberi er for meg bevis på idioti.

Selvfølgelig er det ikke dårlig å jobbe på lager. Det er en kjempeviktig jobb, og i er alle bare en liten del av et stort maskineri med mange slags ulike, men viktige, funksjoner.

Anonymkode: 96d54...dea

Annonse

Det går an å ta fagbrev innenfor lager og logistikk, det er det få som vet om. Også innenfor renovasjon, som også mange ser ned på. Folk må åpne øynene og se hva som skal til for at alt skal gå rundt. 

Anonymkode: 3dec2...573

Gjest Marihønne

Er dessverre slik at det finnes noen som ser ned på de yrkene som ikke nødvendigvis krever utdanning (Butikkmedarbeider, lager, barista, hjelpepleier, renhold, busssjåfør osv) Du har også de som ser ned på yrkesfaglige jobber fordi de mener det ikke teller som en ordentlig utdanning (frisør, helsefagarbeider osv) Er nok fordi de vil at mastergraden sin skal være ekstra betydningsfull og vil derfor se ned på de som ikke kommer med en helt ny master fra NTNU el UIO. Det finnes de som mener lengden på utdanningsløpet sier hva du har i IQ osv og derfor ser på lavere utdannede som mindre smart eller late... alt for å holde sin master i en eller annen grad de ikke får jobb i relevant 

15 minutter siden, Marihønne skrev:

Er dessverre slik at det finnes noen som ser ned på de yrkene som ikke nødvendigvis krever utdanning (Butikkmedarbeider, lager, barista, hjelpepleier, renhold, busssjåfør osv) Du har også de som ser ned på yrkesfaglige jobber fordi de mener det ikke teller som en ordentlig utdanning (frisør, helsefagarbeider osv) Er nok fordi de vil at mastergraden sin skal være ekstra betydningsfull og vil derfor se ned på de som ikke kommer med en helt ny master fra NTNU el UIO. Det finnes de som mener lengden på utdanningsløpet sier hva du har i IQ osv og derfor ser på lavere utdannede som mindre smart eller late... alt for å holde sin master i en eller annen grad de ikke får jobb i relevant 

Flere av disse jobbene er fagutdannelse og man får fagbrev. Noen jobber kan man også få uten fagbrev(som feks butikk og renhold, men finnes fagbrev i disse). Hjelpepleier er fagbrev, nå heter det helsefagarbeider. Hjelpepleier og omsorgsarbeider ble slått sammen, men har beholdt sine titler fordi de tok fagbrev før sammenslåingen. De som ikke har fagbrev går i stillinger som assistent. Forstår poenget ditt, og det er jeg ikke uenig i, men ville bare rette litt opp i det du skriver.

Anonymkode: 3dec2...573

3 timer siden, sug lut skrev:

Så lenge de jobber og forsørger seg er det meste greit. At en som jobbet på lager ikke er en jeg ville valgt å dele livet med handler om helt andre ting enn at det er noe galt med å jobbe på lager.

Så hvis du hadde blitt forelsket i en som jobbet på et lager, så hadde du vinket bye bye? Hva kan det handle om hvis du ikke kan dele livet med en som jobber på et lager? Den må du utdype litt mer...

Akkurat nå, n-myk skrev:

Så hvis du hadde blitt forelsket i en som jobbet på et lager, så hadde du vinket bye bye? Hva kan det handle om hvis du ikke kan dele livet med en som jobber på et lager? Den må du utdype litt mer...

Nei, det trenger jeg ikke.

2 minutter siden, n-myk skrev:

Det er vel ganske enkelt sånn at noen ikke blir forelsket i folk de ikke kan diskutere de tingene man selv er interessert i med?

Akkurat nå, Anonym bruker skrev:

Det er vel ganske enkelt sånn at noen ikke blir forelsket i folk de ikke kan diskutere de tingene man selv er interessert i med?

Og det kan man ikke bare pga at de jobber på lager?

Anonymkode: 536eb...7aa

Akkurat nå, Anonym bruker skrev:

Og det kan man ikke bare pga at de jobber på lager?

Anonymkode: 536eb...7aa

Folk er forskjellig, så enkelt som det egentlig.

Jeg kjenner f.eks en lege som er sammen med en elektriker og jeg kjenner en lege som aldri kunne vært sammen med en elektriker, men er sammen med en annen lege. Begge er helt ok, men de er veldig forskjellige, og hva de snakker om og diskuterer hjemme med parteren er nok også veldig forskjellig.

5 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Man kan diskutere alt mellom himmel og jord med en lagerarbeider. Ok, kanskje ikke medisin da, men finnes masse annet å snakke om.

8 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Kan vi styre hvem vi blir forelsket i? Nei mener jeg... Da går det på hva som er flott nok å ha som kjæreste.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...