Gå til innhold

Sønnen min på 7 år har seriøse adferdsproblemer!! Og faren lar ham spille Fortnite...

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg er helt fortvilt. Jeg har en sønn på 7 år som er sint, lei seg og frustrert HELE tiden. Han er utagerende på skolen ved å nekte å gjøre skolearbeid, sloss i friminuttene, veldig mye bannskap og nekter gå til SFO etter skolen. Lærerne og assistentene bruker ekstremt mye tid på ham og følger opp på en kjempegod måte. De er veldig glade i ham, siden han er en godgutt som også trenger mye kos. Han er intelligent og veldig nysgjerrig. Han er så langt utredet for det meste, ingen diagnoser eller utviklingsforstyrrelser. Han var et herlig og harmonisk barn, frem til skolestart.

Også har vi hjemmesituasjonen, som ikke er mye bedre. Det eneste han vil, er å spille Fortnite. Jeg har vært imot å la ham spille dette, da han har enorme raseriutbrudd når han taper en runde. Hans far har bestemt at han får spille maks to timer per dag. Han rettferdiggjør det med at gutten ‘liker det så godt, og må jo få gjøre det han liker’. Faren sitter mye sammen med ham når han spiller, og mener dette er kvalitetstid. Faren spilte mye dataspill i oppveksten, og jeg mistenker at faren elsker å sitte og se på (selv om han nekter selv). Alt av hverdagen vår er gjennomsyret av spillingen. Sønnen vår  _hater_  lekser, og banner og gråter seg gjennom det hele. Vi gjør leksetiden både gøy og koselig og overkommelig, men det er like ille fordi det ikke er Fortnite. Han kjefter og banner seg gjennom middag, fordi han da ikke kan spille. Når de to spilletimene er over, finner han frem en skjerm og setter seg og ser Fortnite-videoer på YouTube. Tar vi bort skjermen, gråter han og kaller oss stygge navn. Vi forsøker å aktivisere med å dra ut og gjøre noe, koselige aktiviteter inne, lego osv, og da roer han seg litt. Om den av oss som har ansvaret for ham blir litt distrahert, klarer han å finne en skjerm eller bare skrur på PlayStation uten lov. Vi har to andre barn å følge opp også, så dette er krevende.

Jeg forstår ikke hva som har gått galt. I mine øyne er gutten vår ekstremt avhengig og dermed emosjonelt ustabil. Jeg er hjerteknust over at barndommen til sønnen min har blitt sånn. I følge faren er han helt normal og trenger bare litt mer oppmerksomhet. Faren vil ikke kutte ned på spillingen. Han syns jeg er hysterisk. Jeg vet ikke hva mer jeg kan gjøre nå, er sønnen min fortapt..? Hjelp meg med gode råd, hva ville dere gjort om dere hadde det sånn??

Anonymkode: 76b63...e7c

Skrevet

Spilling engasjerer noe voldsomt på lik linje med sport. Så vil vel ikke tro at spilling er det klokeste aktiviteten å bedrive. Nå er det anbefalt 12-årsgrense på FortNite og syns kanskje omstendighetene tatt i betraktning at han burde ventet litt. Kanskje ikke mest pga spillinnholdet, men hvor avhengighetsskapende og engasjerende FortNite er. Har selv en sønn på 9 år som fikk lov til å begynne å spille FortNite nå i sommer, men han har ingen adferdsproblemer + at jeg i tillegg også gamer sammen med han. Og vi blir engasjerte skal jeg love deg :) 

Er dere konsekvente med regler ? Eller har dere lett for å gi etter ? Hjelper jo heller ikke hvis dere voksne ikke er enige om fremgangsmåte og hva som er kjernen i problemet. 

Og det skal ikke være normalt å kalle sine foreldre stygge ting. Har på ingen måte noen englesønn her i huset, men er visse ting han vet at det blir "månelyst" av :)

Vi er ikke kjempestrenge på spill og skjermtid, men forventer tilbake at han kan sette på pause når han blir snakket til eller avslutte etter pågående spillrunde uten tull og tøys. 

Hvis han likevel skal få lov å spille FortNite kan man jo bruke det som en gode han kan bruke ved god oppførsel, utført lekser etc. 

Næææ, er jaggu ikke lett og usikker om jeg kom med noe som helst fornuftig her..... 

Skrevet

Jo, tusen takk, det var gode fornuftige tanker rundt det hele. Saken er at vi hadde samme holdning som deg... avslappet forhold til det hele, han skulle få prøve litt (siden storebror spiller uten noen som helst problemer), klare rammer og forventninger til god oppførsel, men ingen regelrytteri. Føler selv at vi er konsekvente og ganske samkjørte på regler, men vi kommer til kort ved at jeg blir mentalt utkjørt av sønnen min sitt styr og utagering, telefoner fra skolen, osv., og ikke klarer å stå i det til enhver tid. Dermed faller mesteparten på faren, og han er som sagt ikke bekymret for bruken av Fortnite. Han har også sagt til meg at om jeg vil fjerne Playstation og skjermer fra huset, noe jeg oppriktig ønsker, ikke for å straffe (fordi straff og konsekvenser gjør vår gutt enda mer frustert og utagerende), men for å starte litt med blanke ark og forsøke å gi ham litt barndom tilbake... så må jeg klare å takle konsekvensene og sinnet fra gutten vår selv (ergo støtter han meg ikke, og kommer ikke til å gi100% for å få gutten vår tilbake til en sunn barndom). Sånn sett er vi ulike planeter. 

Problemet er vel at ustabiliteten til sønnen vår  har tatt helt over, gutten er ‘ødelagt’ og jeg føler at jeg står veldig alene som hun sure som ikke unner gutta å spille. Kjernen i problemet er kanskje meg og faren sine ulike syn på det hele, og kanskje fisker jeg ubevisst etter støtte for mitt syn på saken 🤔 Men bekymringen min, og sorgen min, ligger i at jeg aldri i min villeste fantasi trodde jeg skulle få et så utagerende og frustrert barn, som i tillegg opplever, i mine øyne, en marerittaktig oppvekst preget av spillavhengighet. I en alder av 7!! Det knuser hjertet mitt hver dag. Jeg bet ikke hvordan det skal gå...

HI

Skrevet

Så trist å lese. Dette må være fryktelig vanskelig for dere. Har han venner på skolen? Blir han mobbet? Har han lærevansker? 

Dere som foreldre må bli enige om reglene, rett og slett. Gaming bør uansett være belønning for god oppførsel, ikke noe han får lov til ved utagering.

All atferd hos barn er kommunikasjon: tenk gjennom hva gutten egentlig sier til dere. Dette er en gutt som trolig ikke har det godt, og som trenger mye kjærlighet, tydelige grenser og faste, forutsigbare rammer.

god klem ❤️❤️

Anonymkode: 4590c...6ea

Skrevet

Høres ut som min på sju. Han har adhd. Han får IKKE spille fortnite da han ville blitt helt avhengig. Overganger er vanskelig, lekser, skole, Sfo...ja det meste han ikke er veldig motivert for selv, da kan han klare å mobilisere. Vi "holder han i sjakk" ved hjelp av stram struktur, klare forventninger, avklarte konsekvenser, svært begrenset skjermtid (blir avhengig av alt, samtidig som det aldri er godt nok og han alltid vil ha noe mer eller nytt, samt at han tenger kreftene sine til andre ting) og et veldig tett samarbeid med skole og sfo. Jobber med en ting av gangen (hatt en lengre periode med fokus på ufint språk feks). Men kanskje det aller viktigste er en felles forståelse av hva som gjør at det blir så vanskelig for han og tett samarbeid mellom meg og far (selv om vi ikke bor sammen).

Sier ikke at din må ha adhd, men om dere strever så mye med atferden hans og dere er så uenige om oppdragelse ville jeg søkt hjelp av fagpersoner. Lykke til.

Anonymkode: 7dbd1...c79

Skrevet

Det jeg tenker er det aller aller viktigste dere kan gjøre, er å være enige om regler, hva som er akseptabel atferd og hvordan generelt jobbe med han for at han skal få det bedre. Sånn som det er nå, så vil han bare bli forvirret og frustret, noe som kan gjøre problemene større. Dere bør søke hjelp av fagpersoner, sånn at dere er en felles front og drar i samme retning.

Anonymkode: 3f442...f53

Skrevet

Min syv åring får spille fortnite. Synes det er uskyldig. De anbefaler foreldre å engasjere seg i spillingen til barna. Gaming har kommet for å bli og da er det bedre at foreldrene også engasjerer seg litt i det slik din mann gjør.  Viktig å snakke om spillet og forklare det som skjer. Kanskje dere bør se etter andre årsaker til guttens atferd. Er kjempe frustrerende når man vet at man har en god og snill gutt som i tillegg er smart, men bare strever med impuls kontroll og tar dårlige valg. Har du snakket med han om hvorfor dette skjer? Har han gode venner? Kanskje du kan hjelpe han litt med å danne vennskap. Invitere noen hjem til dere. Det gjorde vi når min syv åring slet i en periode. Du kan og be helsesøster på skolen om å ta en prat med han. Viktig å finne roten til dette? Stakkars liten. Lykke til 😊

Anonymkode: 69f3a...b82

Skrevet

Jeg synes vel kanskje ikke at det er så ille at han får spille, men to timer?? Det er veldig mye for en så liten gutt! Dere må bli enige om hva som er greit. Kan det være ok at han får spille en halv time, eller en time? Kan man ev. da gjøre en avtale om at spilletid er fra etter middag/lekser og èn time frem i tid?

Det du beskriver er jo ikke greit i det hele tatt, det må da far også se?

Skrevet

Meld far på et foreldrekurs med barnevakten! Mange skoler tilbyr dette gratis til barn og foreldre. 

Skrevet

altså, Dette spillet er ikke noe farlig, har du spilt det selv? til og med sønnen på 6 spiller det.

Anonymkode: cd4fb...783

Skrevet
1 minutt siden, Anonym bruker skrev:

altså, Dette spillet er ikke noe farlig, har du spilt det selv? til og med sønnen på 6 spiller det.

Anonymkode: cd4fb...783

Synes du det virker sunt at en 7-åring bruker 14 timer i uken på å spille? Slik hi beskriver det er barnet allerede avhengig. 

Anonymkode: a958d...edd

Skrevet

Jeg tenker at det ikke er Fortnite som er problemet her, men at han ikke trives på skolen. Ikke alle passer inn i den smale malen skolen er. All adferd er følelsenes språk og han trenger å bli møtt på følelsene sine. Han har det helt tydelig ikke bra og det er nok ikke Fortnite sin skyld. 

Han er kanskje evnerik og mulig høysensitiv? 

Anonymkode: bae58...093

Skrevet
9 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Jeg tenker at det ikke er Fortnite som er problemet her, men at han ikke trives på skolen. Ikke alle passer inn i den smale malen skolen er. All adferd er følelsenes språk og han trenger å bli møtt på følelsene sine. Han har det helt tydelig ikke bra og det er nok ikke Fortnite sin skyld. 

Det måtte jo komme en med "evnerik og høysensitiv".

Ikke alle passer inn i skolens smale mal, nei.
Han trenger å bli møtt på følelsene sine, ja.
Han er "høysensitiv", så derfor skal vi nok ikke ta bort to timers spilletid på daglig basis, der reaksjonen hans er voldsom hvis han taper. Neida - det er sikkert skolen som er feil siden gutten roper, gråter og skjeller ut foreldrene når de setter stopp for spillingen. 
Ser du ikke gapet i logikken her?

Jeg ser i grunnen med gru frem til den dagen jeg er nødt til å forholde meg til disse "høysentitive" barna når de er blitt voksne, for Gud forby at de skulle måtte lære seg å forholde seg til andre på sivilisert vis.

Skrevet
30 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Han er kanskje evnerik og mulig høysensitiv

Hvis han er høysensitiv, så burde han ikke spille Fortnite 14 timer i uka.

Skrevet (endret)
38 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Han har det helt tydelig ikke bra og det er nok ikke Fortnite sin skyld. 

Fy fader jeg er møkk lei forklaringen "høysensitiv"!! ( og bare for å ha sagt det, jeg vet godt hva det er å være høysensitiv.) 

Det er virkelig å skulle gjøre ungen en bjørnetjeneste hvis bruker det som unnskyldning.  Så lenge han var helt ok frem til skolestart og fortnite vil det være en tanke å kutte ut det ene for å se hva som skjer? Og siden fortnite er lettere å kutte enn skolen ville jeg startet der. Det blir gjerne noen røffe dager, men det går over. 

Kanskje ta juleferien i bruk?  En uke eller to uten vil sikkert hjelpe på den verste avhengigheten.  Gjør noe fysisk sammen istedet, så blir han sliten og finner kanskje lettere roen.

Endret av amandine
Skrevet

Jeg ville tatt far med på fvk, for dere er jo ikke samkjørt og det går ut over barna.

Anonymkode: d0cdd...e76

Skrevet

Takker for svar, jeg tar imot alle forslag synspunkt.

Vi er nok ikke samkjørte, nei. Og jeg har et eldre barn som spiller Fortnite uten problemer, så ser ikke det store problemet med selve spillet. Det er avhengigheten som er problemet, og som flere av dere sier, mye kan ligge i skolen og at spillet kanskje blir en flukt...? Men jeg får ikke banket dette inn hos faren, han lar liksom alt bare flyte videre og satser på at det ordner seg med tiden. Jeg, derimot, er seriøst bekymret for sønnen min, og er redd for at psyken hans vil bli permanent skadet om han fortsetter med denne tilværelsen. Jeg skal forsøke å få kuttet ned på spilletiden, selv om jeg blir den store stygge i alles øyne. Tenk om jeg og samboer hadde hatt samme syn på dette, så mye lettere det hadde vært....

Skolen ja... Det er nesten ikke gutter i sønnen min sin klasse, så han søker oppover mot guttene i klassen over. Der er miljøet hardt og styrt (i skjul) av flere slue personligheter (skolen har meldt dette opp til ppt som gruppesak) og gutten min må kjempe HARDT for å få innpass  der. Ikke fordi han ikke passer inn, han er godt likt og flink sosialt, men han brukes som en brikke i et intrikat spill og brukt som venn/fiende alt etter dagsbehovet til enkelte gutter i den klassen. Jo mer jeg tenker på det, jo mer forstår jeg at å hver dag måtte kjempe for å beholde vennskap med større barn må være helt utmattende. Hmmm, greit å få luftet tankene her, jeg får faktisk litt mer klarhet..

HI

Skrevet
46 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Hvis han er høysensitiv, så burde han ikke spille Fortnite 14 timer i uka.

Har ikke sagt at han bør spille Fortnite 14 timer i uka, selv om jeg tror de fleste på den alderen gjør det. Jeg mener at et barn ikke blir utagerende av et dataspill. Det finnes det forskning på. Man blir faktisk mer aggressiv av Tetris. 

Skrevet
4 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Har ikke sagt at han bør spille Fortnite 14 timer i uka, selv om jeg tror de fleste på den alderen gjør det. Jeg mener at et barn ikke blir utagerende av et dataspill. Det finnes det forskning på. Man blir faktisk mer aggressiv av Tetris. 

Hvis du mener det, så synes jeg virkelig at du bør lese deg opp litt

Skrevet
9 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Jeg vet ikke hvor du holder til, men i mine barns klasser er det INGEN som får spille noe som helst i to timer på fast, daglig basis.

Skrevet
39 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Den generasjonen kommer til å gå til helvete.

Skrevet
2 timer siden, Anonym bruker skrev:

Hvis du mener det, så synes jeg virkelig at du bør lese deg opp litt

På hva ? På utsagnet om Tetris eller utagerende pga spill ? 

Skrevet

De fleste spiller to timer om dagen der du bor?? Jeg hadde flyttet. 

Skrevet

Du mener, og samtidig sier det er forsket på? Og videre sier du at man ikke blir utagerende på dataspill, men på Tetris?🙄🤔😂 Jeg mener at du bør tenke gjennom en gang til før du uttaler deg. Uansett, spill kan så absolutt påvirke barn negativt. Og vis gjerne til en link ang den forskningen?

Anonymkode: d0cdd...e76

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...