Gå til innhold

Tror du banken vil la meg beholde huset? Samlivsbrudd..

Anbefalte innlegg

Skrevet
2 timer siden, Anonym bruker skrev:

Kanskje jeg ikke klarte å forklare godt nok i hovedinnlegget. Det jeg mente å skrive var at jeg da eventuelt må ta over hele lånet som er på 1,7 mill, samt betale ut mannen med 400 000 kr.

Anonymkode: bba16...538

Hans restdel av lånet er på 850 000, og det må du da få liv av banken å overta? 

Og i tillegg vil han ha 400 000? Hvorfor det, prisstigning?

Anonymkode: 3fc59...9c5

Fortsetter under...

Skrevet
47 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Åh, så godt å lese! kan jeg spørre deg om hva du har i lønn? Og hva huset er verdt? Det at man har ekstra barnetrygd, barnebidrag og skattefradrag..spiller det noen rolle for banken? Eller ser de kun på lønnen?

Ikke meg du svarer men ja det teller for banken de ser på alt av inntekt og fradrag.

Jeg fikk nettopp innvilget 2.1 mill. Først bare 1.8 mill men fikk økt det etter et møte i banken. Har 550000 i inntekt. Dette var i DNB og vet de er strenge. 

Hjalp nettopp en bekjent med å søke startlån og hun fikk omtrent like mye som meg med 400000 i inntekt.

Har du noen du kan spørre om de kan kausjonere for deg eller være medlånetaker?

Anonymkode: 96525...714

Skrevet

Jeg har jobbet i bank. Ganske sikker på at du får dette lånet. Ta en hastesamtale med banken!

Anonymkode: 547d5...ce2

Skrevet
7 timer siden, Anonym bruker skrev:

Takk for svar 🙂 Om jeg får til en privat ordning med pappaen så har jeg klart å betale ham rundt 400 000 ila 3 år. Da sitter jeg igjen med 6000 i mnd. Det er lite, spesielt når man har hus og bør ha litt ekstra slik at man kan spare om noe skulle oppstå med huset (som det jo som regel gjør). Men Jeg kjenner jo dette huset så godt, har pusset på det i over ti år og vet mer eller mindre hva som trengs og når det trengs. Når det er sagt så vil jeg heller ha lån på hele summen, for da blir det ikke så trangt de tre første årene. Dessuten så vil han nok ha pengene sine så fort som mulig. Jeg vil egentlig bare ha huset frem til barna er flyttet ut, etter det kan jeg godt selge. Men akkuart nå ser jeg ikke at det skal være så mye mer økonomisk å leie enn å eie. Om jeg selger om ti år så sitter jeg jo igjen med en del mer enn hva jeg gjør om vi selger nå. Og da kan det jo også hende at jeg har truffet noen som jeg kan dele utgiftene med..Uff, ikke lett. Vil bare at barna skal ha det best mulig i en vanskelig tid.

Hvorfor skal far gå med på å ikke få ut noe kapital så han kan få seg et tilsvarende egnet sted å bo, han skal jo i tillegg også ha samvær?

Med 1.7 i lån+250k i studielån og så liten inntekt bør du ikke få overta lånet uansett, det er uansvarlig av banken.

Anonymkode: 22b66...d3f

Skrevet

Jeg syns ikke det høres så ille ut. Ta en ringerunde rundt til div. banker. Det går nok i orden.

Anonymkode: 58edb...4d1

Skrevet
11 timer siden, Anonym bruker skrev:

Ikke meg du svarer men ja det teller for banken de ser på alt av inntekt og fradrag.

Jeg fikk nettopp innvilget 2.1 mill. Først bare 1.8 mill men fikk økt det etter et møte i banken. Har 550000 i inntekt. Dette var i DNB og vet de er strenge. 

Hjalp nettopp en bekjent med å søke startlån og hun fikk omtrent like mye som meg med 400000 i inntekt.

Har du noen du kan spørre om de kan kausjonere for deg eller være medlånetaker?

Anonymkode: 96525...714

Jeg har ingen å spørre skjønner du. Begge foreldre er døde og jeg vil ikke spørre søsken 😞  Men det høres jo lovende ut det du skriver da 🙂

Annonse

Skrevet
4 timer siden, Anonym bruker skrev:

Hvorfor skal far gå med på å ikke få ut noe kapital så han kan få seg et tilsvarende egnet sted å bo, han skal jo i tillegg også ha samvær?

Med 1.7 i lån+250k i studielån og så liten inntekt bør du ikke få overta lånet uansett, det er uansvarlig av banken.

Anonymkode: 22b66...d3f

Men du vet vel ikke hva far får med seg av andre verdier gjør du vel?

Skrevet

Da søsteren min ble alene ville banken strekke seg langt for at barna skulle slippe å flytte....

Der delte de lånet i to, også betalte hun avdrag og renter på den ene delen og bare renter på den andre. Innen det hadde gått 5 år og hun skulle betale avdrag på alt hadde hun både gått opp i lønn og funnet seg en ny kjæreste som kjøpte seg inn i huset. Så der ordnet det seg greit. Men dette er jo 6-7 år siden da.

Om du tjener bare 400.000 i året og har 250.000 i studielån er du vel på begynnerlønn enda og vil gå opp i lønn du også? Du vil også får gradert overgangsstønad, og dekket en del av barnehage/sfo om du har barn under 8 år.

Anonymkode: 6115a...f6d

Skrevet
18 timer siden, Anonym bruker skrev:

Åh, så godt å lese! kan jeg spørre deg om hva du har i lønn? Og hva huset er verdt? Det at man har ekstra barnetrygd, barnebidrag og skattefradrag..spiller det noen rolle for banken? Eller ser de kun på lønnen?

Jeg har 425000 i lønn, du kan legge ved all inntekt. Så de tar med bidrag, dobbel barnetrygd og stønad til barnetilsyn( om du har det) huset er verdt 3650000 Mamma er ikke eier sammen med meg, men hun står som medlåntaker. Var godt for barna å få fortsette å bo hjemme😊

Anonymkode: 9c62d...f3d

Skrevet

Søk kommunalt lån. Det får man lettere enn lån i banken

Anonymkode: e30ce...d37

Skrevet

Legg det ut på penger.no og se om du får svar.

Anonymkode: 3fd3d...4be

Skrevet

Hvorfor mener så mange at lånet er billigere enn husleie som er avgjørende? Eier du må du også betale kommunale avgifter og forsikring, ofte inkluderer husleie internett. For oss utgjør det nesten 3.000 kroner måneden.

Anonymkode: dfdc2...6a5

Skrevet
5 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Hvorfor mener så mange at lånet er billigere enn husleie som er avgjørende? Eier du må du også betale kommunale avgifter og forsikring, ofte inkluderer husleie internett. For oss utgjør det nesten 3.000 kroner måneden.

Men du skjønner vel at man etter å ga betalt huslån i 20, sitter man med en god slump penger, og etter at man har betalt husleie i 20 år sitter man igjen med 0?

Annonse

Skrevet
25 minutter siden, Anonym bruker skrev:

I mange tilfeller er det dyrere å leie enn å eie. Så utgiftene til forsikringer og andre avgifter kortes gjerne inn bare der. I tillegg kan man kan skrive av renter på skatten, det kan man heller ikke ved å leie. 

Anonymkode: b90a3...261

Skrevet
37 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Jeg kan bare snakke for meg selv (hi) I lån ville jeg betalt ca 9000 kr i mnd. Om jeg får avdragsfrihet ca 6000. I Leie ville jeg nok måtte ut med ca 12000 kr i mnd. I noen boliger er strøm og tv osv inkludert, men etter å ha tittet på diverse annonser på finn.no så gjelder det som regel de små leilighetene med toppen ett soverom. Jeg trenger minst 60 kvadrat og helst 80, minst to soverom og helst tre. Da er som regel ikke noe inkludert i leien..bortsett fra kommunale avgifter da. Bor jeg i huset hvor jeg bor nå så kommer kommunale utgifter, strøm og forsikring på ca 3000 kr (da tenker jeg kun innbo og villa forsikring da liv og uføre er noe jeg må betale for uansett hvor jeg bor). Så jeg vil komme opp i ca 12000 kr om jeg eier også. Men forskjellen for meg er jo at disse pengene går jo til mitt eget hus og ikke ut i det store intet.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...