Gå til innhold

Tror du banken vil la meg beholde huset? Samlivsbrudd..

Anbefalte innlegg

Vi har lån på 1700000 Huset er verdt ca 3 mill. Jeg har et privat studielån på 250000

Min lønn er ca 400 000 i året.

Jeg vil i i tillegg få 3000 i barnetrygd, ca 6600 i bidrag fra han som snart blir min eksmann, samt fratrekk på skatten fordi jeg blir aleneforsørger (han kommer til å ha de annenhver helg og ca en dag i uka )

Må kjøpe ut ham for 400 000. Håper egentlig på at han går med på en privat løsning, slik at jeg slipper å inkludere de i huslånet. At han slipper bidrag i noen år i tillegg til at jeg betaler en sum hvert år (tre år kanskje?).

Uansett, er det noen som har en relativt ny solskinnshistorie å fortelle meg? Med en situasjon litt lik min? Vil så gjerne beholde huset pga barna mine 😞

Anonymkode: bba16...538

Fortsetter under...

5 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Hvorfor skal du kun betale han 400.000? Eier dere ikke 50% hver?

Anonymkode: 2a381...a05

Hvorfor lurer du på det og har det egentlig noe med mitt spørsmål å gjøre?

Herregud, det kan være mange grunner til at hun skal kjøpe han ut for 400k. Drit nå i å grave om det og svar på det hun lurer på!

Jeg tror dessverre du står litt svakt til å kunne overta med et lån på 2.1. Men spør banken, man vet aldri. Har du mulighet (foreldre?) for noen som kan garantere for deler av lånet? Evnt være medlåntaker? 

Anonymkode: b90a3...261

Annonse

13 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Hvorfor skal du kun betale han 400.000? Eier dere ikke 50% hver?

Kan være hun satt med egenkapital når de kjøpte huset...

Anonymkode: 628f5...98b

Fryktelig vanskelig å svare på .. vanskelig å vite hva banker vurderer for tiden .. du kan jo høre med ulike banker ? .. hvor mange barn har du ? Jo flere barn jo større utgifter ..  

Anonymkode: 729ed...8b3

24 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Jeg spurte bare for å være sikker på at du ikke tenkte feil. Men dersom du har en avtale med han om at du bare skal betale 400.000 er det jo greit.

26 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Selvfølgelig har det alt å gjøre med ditt spørsmål. Banken må godta at du overtar din manns andel av lånet. Er denne andelen på 400 000?

Anonymkode: 3fc59...9c5

3 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Jeg spurte bare for å være sikker på at du ikke tenkte feil. Men dersom du har en avtale med han om at du bare skal betale 400.000 er det jo greit.

Det er nok kun mulig så lenge han da innfrir sin del av lånet hos banken. 

6 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Selvfølgelig har det alt å gjøre med ditt spørsmål. Banken må godta at du overtar din manns andel av lånet. Er denne andelen på 400 000?

Kanskje jeg ikke klarte å forklare godt nok i hovedinnlegget. Det jeg mente å skrive var at jeg da eventuelt må ta over hele lånet som er på 1,7 mill, samt betale ut mannen med 400 000 kr.

11 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Det er nok kun mulig så lenge han da innfrir sin del av lånet hos banken. 

Men da blir jo hele poenget borte. Jeg vil jo beholde huset og han vil jo ikke gi meg sin del.

Annonse

16 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Vi har ikke en avtale om at han bare skal få de 400 000, vi har andre verdier enn kun huset. men uansett om jeg tenkte feil eller ei så har det forsatt ingenting med mitt spørsmål å gjøre.

2 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Du bør ikke gjøre det. Det er alt for stor lånebelastning.

Anonymkode: 22b66...d3f

Om det går så gjør jeg det. Det er enten det eller å måtte leie bolig og å "aldri" komme meg ut på markedet igjen. Etter at alle regninger og dagligvarer er betalt så sitter jeg igjen med 12000. Jeg synes ikke det er så ille. Men om banken går med på det er en annen sak

4 minutter siden, Anonym bruker skrev:

håper ikke det, da vil du slite med gjeld resten av livet

Anonymkode: 4375b...b8e

2,3 mill i lån og gjeldsslave resten av livet? Det jeg betaler i lån vil jo gå inn i boligen og ikke forsvinne i lufta slik som husleie gjør (eller til noen andres bankkonto). Og det å leie er dyrere enn å betale ned på lånet. Jeg må ut med ca 12 000 for å leie en brukbar bolig som har plass og rom nok til to barn og meg selv. Da vil jeg måtte slite med husleie resten av livet og den dagen jeg dør har jeg ingenting å etterlate barna mine. Om jeg sliter med 12000 i huslån (og det blir nok nærmere 9000) så vil i det minste de pengene gå til meg selv og ikke minst til barna mine. Men igjen, det er opp til banken selvsagt og ikke meg. Men uten tvil, så vil jeg komme bedre ut av det økonomisk om jeg får lån.

Nasjonale retningslinjer fra staten sier st du ikke kan ha en gjeldsgrad på mer enn 5, altså 5 ganger inntekten. Jeg fikk likevel lån mot at foreldrene mine var medlånetager, men jeg fikk nei i to banker først. 

Jeg har boliglån på 2,6, studielån åå 300.000 og billån på 150.000. Tjener 500.000. 

Du må høre i flere banker om du kan. I siste instans kan kommunen muligvis hjelpe deg med start lån hvis du får avslag i vanlige banker. https://www.husbanken.no/startlaan/kommune/veileder-for-saksbehandling-av-startlaan/generelt-om-startlaan/

Å få til en privat avtale med faren tror jeg kan bli i tøffeste laget for deg. 6600 over tre år blir 237600, og om du da skulle legge til det ekstra så blir det ca 4500 i mnd. Av de 12000 du sier du sitter igjen med er det inkludert bidrag? For i såfall blir det 12000 minus 6600 i bidrag og minus 4500 som du skal betale far, og da sitter du igjen med 900 kr mnd som er for lite. 

Det du også bør tenke på å vurdere veldig nøye er om det er verdt å sitte med et hus. Det krever mye vedlikehold å eie hus. Vedlikehold koster penger og er mye arbeid. 

Jeg skjønner at man ønsker å leve som før og vil klare det selv. Men man skylder seg selv og ungene at man faktisk er realistisk når man velger hvor mye gjeld man setter seg i. Mulig det er riktig for deg, men jeg vil bare at du tenker over det.

Lykke til. Klem til deg fra meg.

Anonymkode: 96525...714

1 time siden, Anonym bruker skrev:

Vi har lån på 1700000 Huset er verdt ca 3 mill. Jeg har et privat studielån på 250000

Min lønn er ca 400 000 i året.

Jeg vil i i tillegg få 3000 i barnetrygd, ca 6600 i bidrag fra han som snart blir min eksmann, samt fratrekk på skatten fordi jeg blir aleneforsørger (han kommer til å ha de annenhver helg og ca en dag i uka )

Må kjøpe ut ham for 400 000. Håper egentlig på at han går med på en privat løsning, slik at jeg slipper å inkludere de i huslånet. At han slipper bidrag i noen år i tillegg til at jeg betaler en sum hvert år (tre år kanskje?).

Uansett, er det noen som har en relativt ny solskinnshistorie å fortelle meg? Med en situasjon litt lik min? Vil så gjerne beholde huset pga barna mine 😞

Jeg fikk 2,7 mill i lån i banken for å overta huset ved skilsmisse. Har mamma som medlåntaker. Det går an! Jeg betaler 10.500 i mnd på lånet. Billigere enn å leie til 12.000 prøv flere banker! 

Lykke til😊

Anonymkode: 9c62d...f3d

39 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Du må høre i flere banker om du kan. I siste instans kan kommunen muligvis hjelpe deg med start lån hvis du får avslag i vanlige banker. https://www.husbanken.no/startlaan/kommune/veileder-for-saksbehandling-av-startlaan/generelt-om-startlaan/

Å få til en privat avtale med faren tror jeg kan bli i tøffeste laget for deg. 6600 over tre år blir 237600, og om du da skulle legge til det ekstra så blir det ca 4500 i mnd. Av de 12000 du sier du sitter igjen med er det inkludert bidrag? For i såfall blir det 12000 minus 6600 i bidrag og minus 4500 som du skal betale far, og da sitter du igjen med 900 kr mnd som er for lite. 

Det du også bør tenke på å vurdere veldig nøye er om det er verdt å sitte med et hus. Det krever mye vedlikehold å eie hus. Vedlikehold koster penger og er mye arbeid. 

Jeg skjønner at man ønsker å leve som før og vil klare det selv. Men man skylder seg selv og ungene at man faktisk er realistisk når man velger hvor mye gjeld man setter seg i. Mulig det er riktig for deg, men jeg vil bare at du tenker over det.

Lykke til. Klem til deg fra meg.

Anonymkode: 96525...714

Takk for svar 🙂 Om jeg får til en privat ordning med pappaen så har jeg klart å betale ham rundt 400 000 ila 3 år. Da sitter jeg igjen med 6000 i mnd. Det er lite, spesielt når man har hus og bør ha litt ekstra slik at man kan spare om noe skulle oppstå med huset (som det jo som regel gjør). Men Jeg kjenner jo dette huset så godt, har pusset på det i over ti år og vet mer eller mindre hva som trengs og når det trengs. Når det er sagt så vil jeg heller ha lån på hele summen, for da blir det ikke så trangt de tre første årene. Dessuten så vil han nok ha pengene sine så fort som mulig. Jeg vil egentlig bare ha huset frem til barna er flyttet ut, etter det kan jeg godt selge. Men akkuart nå ser jeg ikke at det skal være så mye mer økonomisk å leie enn å eie. Om jeg selger om ti år så sitter jeg jo igjen med en del mer enn hva jeg gjør om vi selger nå. Og da kan det jo også hende at jeg har truffet noen som jeg kan dele utgiftene med..Uff, ikke lett. Vil bare at barna skal ha det best mulig i en vanskelig tid.

43 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Jeg fikk 2,7 mill i lån i banken for å overta huset ved skilsmisse. Har mamma som medlåntaker. Det går an! Jeg betaler 10.500 i mnd på lånet. Billigere enn å leie til 12.000 prøv flere banker! 

Lykke til😊

Anonymkode: 9c62d...f3d

Åh, så godt å lese! kan jeg spørre deg om hva du har i lønn? Og hva huset er verdt? Det at man har ekstra barnetrygd, barnebidrag og skattefradrag..spiller det noen rolle for banken? Eller ser de kun på lønnen?

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...