Gå til innhold

Kan noen stjele eggene dine???

Anbefalte innlegg

Skrevet

Dette er kanskje et merkelig spørsmål, men jeg og venninnen min begynte å tenke på dette. Altså, de som driver med ulike forsøk på barn, og må fryse ned egg : kan noen egentlig "stjele" de eggene, og befrukte andre med de uten at du veit det? Er jo veldig etterspurt med egg...

Ingen av oss er i denne situasjonen, men vi grubler likevel på dette. 

Anonymkode: 24fb4...c7e

Fortsetter under...

Skrevet

Der det finnes mennesker finnes det potensielle tyver. Men det er jo god oversikt over biologisk materiale. 

Ikke enkelt å frakte embryo  uten frysebeholder, og det stikker man ikke akkurat i bukselomme...

Også er det relativt uvanlig å fryse ned ubefrukta egg. De fleste fryses ned etter vellykket inseminering og celledeling.

Vi har to ivf-barn laget i Sverige. Jeg og pappen hører alltid etter skånsk dialekt hos dem ;)

Anonymkode: 9eaaa...1e0

Skrevet

Alt er jo mulig sånn i prinsippet. Først tror jeg det er mer aktuelt i land der man kan kjøpe seg egg og sperm. Det kan neppe være et stort marked for det i Norge. Men i så fall vil jeg tro de begynner løgnen før? At de sier de henter ut 4 egg, men egentlig er det 7 f.eks. 

Ellers har jo egg/sperm blitt borte i f.eks. USA. De har hatt mange kryobanker i en lang periode, og ikke alle har hatt et ryddig lagersystem. Da kan det jo ha blitt kastet (slik en del blir), feil innsatt eller bevisst stjålet, uten at man har kontroll. Og i USA ble jo en lege dømt for å bruke sin sperm i stedet for den som skulle brukes. 

Skrevet

Alt KAN vel stjeles om man virkelig går inn for det. Men det er veldig usannsynlig at det skjer.

Anonymkode: 1d53a...e0b

Skrevet

Vi har strenge regler i Norge hvor etikk og moral står høyt i helsevesenet, så lett er det ikke. Men at det er mulig, om man virkelig går inn for det, det tror jeg nok.

Anonymkode: 6dae0...d2f

Skrevet

For 2-3 år siden kom opp en sak i nederland der de fant ut at en lege befruktet egg med sine sædceller i årevis. Han døde men sønnen ga DNA. Legen fikk mange barn på denne måten.

Anonymkode: f1e6a...c7d

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...