Gå til innhold

Hvordan leve billigst mulig?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Vi må spare opp en litt bedre egenkapital for å få flytte til drømmestedet vårt. Blir mye dyrere å bo når vi har flyttet dit enn hva vi er vant med også. Sløser nok for mye og er ikke så flink til å velge billigmerker på dagligvarebutikken. Ser jo på noen produkter som foreks. kaviar og makrell i tomat at de inneholder mye mindre fisk enn originalene. Nå vet ikke jeg hvor mye de skal inneholde for å dekke næringsbehovene så det kan jo hende at billigmerkene inneholder nok. 

Er alt for dårlig på å planlegge så det blir en runde på butikken hver dag, så her må det bli skjerpings. 

Kunne nok også vært en del flinkere til å sy/lappe ødelagte klær, og å kjøpe brukt. 

Noen tips til billig livsstil? 

Anonymkode: 7a2d4...a61

Fortsetter under...

Skrevet

Det viktigste er å slutte å gå i butikken hver dag, det er en skikkelig pengesluk å gjøre det.

- ha et fast matbudsjett, ikke bruk noe mer enn det
- sjekk tilbudsaviser hver uke, skriv ukesmeny og skriv handleliste ut i fra den. Handle max 2 ganger i uka, og aldri handle når du er sulten
- sjekk ALLTID tilbudskurver og 50% bokser, der kan det være utrolig mye bra å finne. De fyller gjerne opp i 50% boksene på fredag og lørdag kveld
- test billigmerker og se om det faller i smak, du vil nok bli positivt overrasket når det gjelder noen ting
- kjøp grønnsaker i løsvekt, f.eks ikke kjøp løk i strømpe
- spar alle rester og bruk de til omelett, pizza, suppe eller som lunsj
- ikke kjøp noe annet enn drivstoff på bensinstasjon, ikke kjør mer enn dere trenger
- ikke kjøp noe på kiosk, som kan kjøpes i butikk
- kjør aldri vaskemaskinen før du har nok til en full vask, kjøp billig vaskemiddel hvis du kan
- ikke kjøp niste, ta med hjemmefra

Anonymkode: 32f34...280

Skrevet

For oss så hjalp det å sette opp budsjett på faste utgifter vi hadde hver mnd. Inkludert 4000kr til aktiviteter med barna og alene. I den beregninga har vi sparing til møbler og klær.  

Så vet vi hva vi har mulighet til å spare realistisk sett uten å «miste» så mye av det vi gjør til vanlig. 

Vi satte matbudsjettet til 5000kr i mnd. Og det er mer enn nok fant vi ut. da vi tidligere brukte over 10 lapper hver mnd.

jeg skrev en liste over middag vi spiser til vanlig og tilbehør til de middagene. I gjennomsnitt så ble det 100kr per middag. Så når vi har biff på mandag så sørger jeg for at vi har en annen billig middag for å gjøre opp for den dagen vi «sløste» på biff. Så hver uke bruker vi 1200 kr på frokost, lunsj, middag og kvelds. Vi har aldri spist så næringsrik og variert mat som nå. 

dra til butikken hver torsdag (trippeltriumf) så sparer dere noe der og. De billige merkene er like gode som de dyre. 

Vi drar aldri til et senter med mindre vi skal ha noe, kafe er en gang i ny og ne og middag ute er alltid mot slutten av måneden for da har vi spart litt av matbudsjettet. 

Vi sparer nå et sted mellom 10.000 og 15.000 kr i mnd og det er ikke dårlig med tanke på at vi egentlig ikke har kutta ned på så mye annet enn å slutte å kjøpe ting vi ikke trenger. 

Møbler kjøper vi på Finn, og klær når de er på salg. Dere må bare ønske det nok så skal dere nok klare det uten å føle at dere går glipp av noe. Overskudd fra budsjettet i mnd før kan brukes til noe dere liker måneden etter.

Et godt tips vi har spart mye på er kjøp et universal vaskemiddel som du kan bruke til alt så slipper du å kjøpe flere forskjellige. 

Og billigere dopapir (europris) vaskepulver er ofte på tilbud så der får du mye for pengene. Kjøp stor kanne med tøymykner fremfor flere små. Vi kjøper alltid nøytral, vi finner det på tilbud ca annenhver mnd på stapels eller europris. 5 kg til 120kr og 5 liter tøymykner til ca 100kr. 

Anonymkode: 77b4d...8a8

Skrevet

Sett opp en oversikt over hva dere har brukt åle pengene deres på det siste halvåret.

Rydd i alt dere har så dere ikke trenger kjøpe ting som dere allerede har.

Si opp alle abbonemanger, inklusive TV, aviser, kantine og andre "nødvendigheter"

Sett opp et stramt budsjett og hold det.

Anonymkode: a5ac1...619

Skrevet

min topp 10 liste :

Kutt ut alt handling på nett

kutt ut netflix, viaplay og alt som ikke er nødvendig av streamingstjenster, de fleste trrenger man jo ikke

handle gaver når ting er på tilbud

vi handler max mat for 400 kr uken, og får da det vi trenger

er en del i sverige og sparer mye på det

ikke gi barna unødvenig ting eller i året

ikke gå ut og spis

ikke gå på lekeland, og ting som koster ( mye koselig og finne på som er gratis og, lekeplass, skogen, fjellet ,gå tur på stranden, ha pinik, grille )

Ikke bruk kort,hvis du kan bruke vipps eller kontant

spar barnetrygd og barnebidrag på felles konto hvis mulig ( er alene )

Anonymkode: c4711...e39

Skrevet
7 minutter siden, Anonym bruker skrev:

min topp 10 liste :

kutt ut netflix, viaplay og alt som ikke er nødvendig av streamingstjenster, de fleste trrenger man jo ikke

ikke gå ut og spis

ikke gå på lekeland, og ting som koster ( mye koselig og finne på som er gratis og, lekeplass, skogen, fjellet ,gå tur på stranden, ha pinik, grille )

Hvor gamle og hvor mange barn har du? Jeg har vanskelig for å skjønne at for Max 400kr hver uke får man det man trenger av mat inkludert frukt, grønnsaker, fisk osv.

Anonymkode: ccb8b...5cf

Annonse

Skrevet

Mitt tips: selg alt dere ikke bruker. Lag en krukke og putt penger oppi. 

Skrevet
1 minute ago, Anonym bruker said:

Hvor gamle og hvor mange barn har du? Jeg har vanskelig for å skjønne at for Max 400kr hver uke får man det man trenger av mat inkludert frukt, grønnsaker, fisk osv.

er 33 og ungene 2 og snart 9mnd

Skrevet
1 time siden, Anonym bruker skrev:

Hvorfor ikke bruke kort?

Skrevet
47 minutes ago, Anonym bruker said:

Hvorfor ikke bruke kort?

det koster 7,50 hver gang du bruker den og 2,50 i banken du hører til

Skrevet
53 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Hvem bank har du ? Da bør du bytte bank.

Skrevet
1 time siden, Anonym bruker skrev:

I alle dager hvilke bank har du? Jeg betaler ikke gebyr k det hele tatt ved bruk av kort.

Anonymkode: 3761f...64a

Skrevet
2 timer siden, Anonym bruker skrev:

Ikke i min bank. Jeg betaler 10 kr for uttak i minibank, 0 i butikk

Annonse

Skrevet
4 timer siden, Anonym bruker skrev:

min topp 10 liste :

ikke gå ut og spis

Hjelp, dette er for ekstremt. Du er ikke økonomisk, du er en gjerrigknark. Lurer på hvordan gavene fra dere ser ut🤭 Sånne som ikke tar seg råd til å servere middag til små gjester men må sitte på rommet.

Anonymkode: f0faa...191

Skrevet
2 timer siden, Anonym bruker skrev:

7,50 for å bruke kort? Aldri hørt om... å ta ut penger og bruke kontanter derimot, det koster! Om det så er tilfelle, så hadde jeg byttet bank asap!

Anonymkode: 5f65d...eeb

Skrevet
42 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Hjelp, dette er for ekstremt. Du er ikke økonomisk, du er en gjerrigknark. Lurer på hvordan gavene fra dere ser ut🤭 Sånne som ikke tar seg råd til å servere middag til små gjester men må sitte på rommet.

Gavene kan da være like fine, feks kan en få mange bra bøker på tilbud. 

Anonymkode: f5037...218

Skrevet
3 timer siden, Anonym bruker skrev:

Mener du at man ikke kan finne fine gjennomtenkte gaver på tilbud?

Skrevet

Mitt beste tips er å kjøpe et slikt "vaskeegg" (husker ikke akkurat hva de heter) på Enklere liv. Det koster litt ved anskaffelse, men det virker og jeg har ikke trengt å kjøpe klesvaskemiddel på over ett år. Har to barn. 

Bak brød selv. Evn bak mange brød i helgen og frys ned. 

Lag rimelige middager. Lag diverse supper og lag det meste mat fra bunnen. Det er billigere enn å betale andre for å ha gjort det.

Pop popcorn i stedet for å kjøpe dyrt potetgull.

Kjøp sesongens frukt og grønt. Det er rimeligst. Følg med på prisene.

Gå på bruktbutikker. I blant er det utrolig så fine klær man kan finne til en rimelig pris.

Meld dere ut av treningssenteret med mindre dere virkelig går dit fast flere ganger pr uke. 

Anonymkode: 2082e...e46

Skrevet
5 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Mitt beste tips er å kjøpe et slikt "vaskeegg" (husker ikke akkurat hva de heter) på Enklere liv

Jeg har ikke hørt om dette, så googlet det. Ser ikke ut som om det er noe Enklere Liv har lenger, finner det ikke på nettsiden deres i hvert fall

Skrevet
21 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Jeg har ikke hørt om dette, så googlet det. Ser ikke ut som om det er noe Enklere Liv har lenger, finner det ikke på nettsiden deres i hvert fall

Jeg sjekket nå. Det heter ECOEGG. Kanskje noen andre fører dem.

Skrevet
39 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Jeg sjekket nå. Det heter ECOEGG. Kanskje noen andre fører dem.

Mange mener at å vaske tøyet med bare vann gjør samme nytten og at klærne blir gråaktige med tiden. 

Men du virker fornøyd, fjerner det flekker ganske greit ? Og hva lukter klærne etterpå? 

Takker på forhånd for svar.

Skrevet
37 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Mange mener at å vaske tøyet med bare vann gjør samme nytten og at klærne blir gråaktige med tiden. 

Men du virker fornøyd, fjerner det flekker ganske greit ? Og hva lukter klærne etterpå? 

Takker på forhånd for svar.

Man må bruke flekkfjerner på samme måte som man ellers ville gjort. Synes klærne blir like rene som ellers. Jeg bruker parfymefri version men vet at den finnes med godlukt også. Jeg har alltid brukt parfymefritt vaskemiddel og jeg har ikke reagert på noe etter jeg byttet til økoegget. Klærne holder fargen fint.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...