Gå til innhold

Visste du at du kan miste sertifikatet hvis du besvimer 1 gang?

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Skrevet

Ja, det viste jeg. Man kan bli fratatt det frem til man er ferdig utredet ja. Det er helsepersonell (og spesielt leger) sin plikt å melde fra. Det samme gjelder også ved rus.

Syntes det er veldig bra. Noen har uoppdaget epilepsi, diabetes eller hjerteproblematikk. Dette er viktig at man finner ut av slik at man ikke utsetter andre for fare i feks trafikken. 

Skrevet

Vel, jeg har epilepsi og hver gang jeg har anfall ryker sertifikat i et år. Syns det er riktig, jeg er en potensiell fare der det er mulig at jeg har anfall igjen. Har heldigvis vært anfallsfri i 6 år nå.

Hvis årsak til besvimelse er ukjent mener jeg at det også er riktig, men hvis en diabetiker har føling og likevel klarer kjøre bilen i grøfta syns jeg det er unødvendig. Bare hvis man ila brøkdel av et sekund ikke klarer kjøre lengre burde man fratas sertifikat. Ikke for egen del men alle andre.

Anonymkode: bc554...8fd

Skrevet

Ja det visste jeg!

En selvfølge synes jeg. Jeg mistet lappen etter et illebefinnende da jeg var 20. Mistet det i 6 mnd mens jeg ble utredet. 

Eller: mann mister det ikke. Man får midlertidig kjøreforbud. 

Anonymkode: 81d21...ff5

Skrevet

Ja, det visste jeg etter at jeg selv mistet førerkortet i ett år. Fikk et krampeanfall, men alle tester i forhold til epilepsi var negative. Tok likevel ett år før jeg fikk det tilbake. Syntes det var helt greit, hadde uansett ikke villet kjøre før jeg kunne være ganske sikker på at det var et engangstilfelle.

Anonymkode: 4277c...139

Skrevet

Ja det visste jeg. Min søster opplevde det for noen år siden. 

Hun besvimte en gang (med kramper), og ble fratatt førerkort for ett år. De tok utallige tester men fant aldri noe galt.

Endte med at hun måtte flytte og bytte jobb fordi det ikke var mulig å komme seg til/fra jobb uten bil.

Anonymkode: 192b8...4c0

Annonse

Skrevet

Ja, det visste jeg og det er selvsagt en bra regel. 

Skrevet

Nei. Kjenner en som besvimer stadig vekk og kjører bil hele tiden (må for å komme seg til jobb)

Anonymkode: 0f0b5...257

Skrevet
13 timer siden, litekreativtbrukernavn skrev:

Ja, det viste jeg. Man kan bli fratatt det frem til man er ferdig utredet ja. Det er helsepersonell (og spesielt leger) sin plikt å melde fra. Det samme gjelder også ved rus.

Syntes det er veldig bra. Noen har uoppdaget epilepsi, diabetes eller hjerteproblematikk. Dette er viktig at man finner ut av slik at man ikke utsetter andre for fare i feks trafikken. 

kan man miste lappen av diabetes?...

Skrevet
25 minutter siden, NyStart skrev:

kan man miste lappen av diabetes?...

Hvis man har en vansklig kontrollerbar og uforutsigbart sykdomsbilde, som kan gi «illebefinnende»/nedsatt bevissthet og dermed være en fare for andre i trafikken. ( -Eller om man viser lite vilje til å ta hensyn til sykdommen, og dermed dropper medisiner etc.) Så vil man kunne få midlertidig kjøreforbud ja, frem til sykdommen er under kontroll igjen. 

-All sykdom med symptomer som kan gi bevisthetsforstyrrelser kan føre til det (diabetes, hjertesykdom, nevrologisk sykdom, demens etc etc)

...det er ikke en menneskerett å kjøre bil. Og det er jo for alles sikkerhet. 

Skrevet
3 minutter siden, litekreativtbrukernavn skrev:

Hvis man har en vansklig kontrollerbar og uforutsigbart sykdomsbilde, som kan gi «illebefinnende»/nedsatt bevissthet og dermed være en fare for andre i trafikken. ( -Eller om man viser lite vilje til å ta hensyn til sykdommen, og dermed dropper medisiner etc.) Så vil man kunne få midlertidig kjøreforbud ja, frem til sykdommen er under kontroll igjen. 

-All sykdom med symptomer som kan gi bevisthetsforstyrrelser kan føre til det (diabetes, hjertesykdom, nevrologisk sykdom, demens etc etc)

...det er ikke en menneskerett å kjøre bil. Og det er jo for alles sikkerhet. 

Da så! Da er jeg enig! Har egentlig ikke så mye kjennskap til diabetes og symptomene rundt det, men har alltid trodd at det kun er noen få milde symptomer.

Skrevet (endret)
2 timer siden, NyStart skrev:

Da så! Da er jeg enig! Har egentlig ikke så mye kjennskap til diabetes og symptomene rundt det, men har alltid trodd at det kun er noen få milde symptomer.

Det kan være alt fra tørste og kvalme (ikke så ille), til synsforstyrrelser , bevistløshet, koma og død (som er litt verre). Stort spekter. Og noen reagerer bra på medisin og har god kontroll, mens andre ikke. Det er også to forskjellige typer. Kanskje kompleks, men interessant sykdom :) 

Endret av litekreativtbrukernavn

Annonse

Skrevet
16 timer siden, Anonym bruker skrev:

Hva jeg tenker? Tja. Hva hadde du tenkt dersom barnet ditt ble kjørt ned av en sjåfør som mistet bevisstheten bak rattet, og det viste seg at det samme hadde skjedd noen måneder tidligere, bare ikke i bilen?

Anonymkode: ec9c8...ad4

Skrevet
8 timer siden, Anonym bruker skrev:

Ja det visste jeg. Min søster opplevde det for noen år siden. 

Hun besvimte en gang (med kramper), og ble fratatt førerkort for ett år. De tok utallige tester men fant aldri noe galt.

Endte med at hun måtte flytte og bytte jobb fordi det ikke var mulig å komme seg til/fra jobb uten bil.

Anonymkode: 192b8...4c0

Man får dekket transport til/fra jobb fra nav dersom man ikke kan kjøre. 

Skrevet
17 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Nei.

Anonymkode: 782c0...939

Skrevet
21 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Hva hvis man bor på landet, der det ikke er buss eller tog som kjører, betaler NAV for taxi da ;) ?

Skrevet
3 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Hva hvis man bor på landet, der det ikke er buss eller tog som kjører, betaler NAV for taxi da ;) ?

Helikoptertransport, tenker jeg ;) 

Skrevet
29 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Ja taxi dekkes. Minus en egenandel selvsagt. Jeg fikk dekker taxi en vei da jeg begynte på jobb kl 06 og der gikk ikke buss på det tidspunktet. Egenandelen ble satt lik normal busstakst. 

Skrevet
Akkurat nå, Anonym bruker skrev:

Ja taxi dekkes. Minus en egenandel selvsagt. Jeg fikk dekker taxi en vei da jeg begynte på jobb kl 06 og der gikk ikke buss på det tidspunktet. Egenandelen ble satt lik normal busstakst. 

Og det dekkes selvfølgelig ikke et høyere beløp enn sykepengegrunnlaget ditt. 

Skrevet
44 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Jeg bor ikke på landet men hadde fulltidsjobb og var alene med 2 barn. Det var ikke mulig å jobbe heltid og samtidig rekke åpningstider i SFO/bhg med offentlig transport, så jeg kjørte taxi i et år. Måtte betale egenandel som er taksten på bussbilletten, men det er jo ingenting.

Dyr ordning, men samtidig kunne jeg beholde jobben min. Ville vært dyrere å ha meg på dagpenger eller sykepenger.

Anonymkode: bc554...8fd

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...