Anonym bruker Skrevet 14. november 2018 #1 Del Skrevet 14. november 2018 Hvorfor kan ikke voksne som av ulike årsaker ikke har greit å fullføre videregående skole, på eget ansvar, få muligheten til å studere? Om man klarer det, eller ikke, vil jo uansett vise seg under studiene... Ikke alle klarer et studie. Noen kan hoppe rett fra 10.klasse til høyere utdanning og klare studiet (eksempel). Hvorfor kan ikke alle over 27 år få muligheten til å studere? Og hvis de ikke greier det, så greier de det ikke, da!? 1-2 år voksenopplæring øker ikke akkurat sjansene der. Jeg tror det hadde fått flere ut i arbeid. Mange blir deprimerte fordi veien til en jobb du trives med, og en utdanning du ønsker deg, er forferdelig lang når du må ta hele videregående i voksen alder før du i det hele tatt kan begynne å vurdere andre studier. Jeg er en av dem som ble syk da jeg gikk på videregående (har prøvd 2 ganger, vanlig vgs jeg ble mobbet ut av, og senere voksenopplæring, der jeg ble "syk" mot slutten av året og ikke fikk vite at man måtte søke om permisjon fra studiet, så mista plassen, søkte neste år - avslag, så havnet i en ond sirkel og sitter her uten å ha fullført, dette er nå 4-5 år siden og jeg er enda uten utdanning fordi veien dit er for tung, og for lang). Hilsen frustrert som gjerne skulle prøvd seg på høyskole Anonymkode: 2c1db...150 Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/144357256-hva-er-vitsen-med-generell-studiekompetanse/ Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anonym bruker Skrevet 14. november 2018 #2 Del Skrevet 14. november 2018 Det handler jo om basiskunnskap. Det er en del det er greit å kunne. Du kan jo ta et fagbrev? Da er du i alle fall mye bedre rustet enn uten noe. Svært mange med fagbrev som får gode jobber med bra lønn. Dessverre er det blitt sånn i dag at det ikke finnes så mange jobber med god lønn og særlig med karrieremuligheter hvis man ikke har utdannelse. Jeg sier dessverre, fordi det er noen av oss som ikke mestrer skolebenken, men også disse har behov for jobb og lønn senere i livet. Anonymkode: 0a22e...8e1 Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/144357256-hva-er-vitsen-med-generell-studiekompetanse/#findComment-148875123 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anonym bruker Skrevet 14. november 2018 #3 Del Skrevet 14. november 2018 De kan jo ikke la alle "som har lyst til å prøve" ta opp en studieplass.... Hvordan vil du løse det praktisk, når det er opptakskrav og ikke minst ventelister av folk med fullført vgs, også skal de bare la folk uten vgs få plass fordi de har lyst til å prøve seg. Synd at du ble syk, og synd du ikke har klart å fullføre vgs, men da kan du ikke gå høyskole heller. Anonymkode: 69e51...a32 Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/144357256-hva-er-vitsen-med-generell-studiekompetanse/#findComment-148875127 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anonym bruker Skrevet 14. november 2018 #4 Del Skrevet 14. november 2018 3 minutter siden, Anonym bruker skrev: Det handler jo om basiskunnskap. Det er en del det er greit å kunne. Du kan jo ta et fagbrev? Da er du i alle fall mye bedre rustet enn uten noe. Svært mange med fagbrev som får gode jobber med bra lønn. Dessverre er det blitt sånn i dag at det ikke finnes så mange jobber med god lønn og særlig med karrieremuligheter hvis man ikke har utdannelse. Jeg sier dessverre, fordi det er noen av oss som ikke mestrer skolebenken, men også disse har behov for jobb og lønn senere i livet. Anonymkode: 0a22e...8e1 Men det er da fullt mulig også.... Jeg kjenner en som ble rørlegger uten å mestre skolebenken som du kaller det. Han var utplassert i bedrift, og hadde fritak fra alle fag han ikke trengte (som historie, naturfag osv). Han fikk da først et kompetansebevis og jobbet full tid litt lenger enn vanlig læretid, og tok fagprøven og ble rørlegger. Vet også om ei som jobbet i mange år som assistent i barnehage, så tok hun fagbrev som privatist (tror du må ha jobbet 5 år for å gjøre det). Hun er i dag barne- og ungdomsarbeider. Anonymkode: 69e51...a32 Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/144357256-hva-er-vitsen-med-generell-studiekompetanse/#findComment-148875131 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anonym bruker Skrevet 14. november 2018 #5 Del Skrevet 14. november 2018 Det er jo for å ha grunnkunnskapen i orden, og en plass må jo skillet gå. Og hvordan skal man klare høyskole hvis man ikke klarer å fullføre studiekompetanse. Man kan jo ikke få en studieplass bare fordi man ønsker det, hvordan skal man vite om studentene kvalifiserer til studiet hvis man skulle få plass etter ønske, ikke etter karakterer. Men man kan jo jobbe først, for så å søke med realkompetanse i stedet for studiekompetanse, for å komme inn på høyskole. Har du sjekket om det kan være noe for deg? Anonymkode: bde42...cd7 Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/144357256-hva-er-vitsen-med-generell-studiekompetanse/#findComment-148875132 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anonym bruker Skrevet 14. november 2018 #6 Del Skrevet 14. november 2018 Etter å ha gått på en høyere utdanning syntes jeg det burde være mer som en del andre land, nemlig at man har opptakskrav, ikke i form av karakterer og fag, men prøver og måter å vise at man har interesse for, og kunnskap om faget. Ser så mange som faller ut fordi noe de trodde var gøy faktisk ikke var gøy som fag, og ser folk som har god kunnskap og jobber innenfor faget nå ikke får en formell utdannelse da karakterkravet er for høyt. Anonymkode: 22da3...588 Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/144357256-hva-er-vitsen-med-generell-studiekompetanse/#findComment-148875151 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anonym bruker Skrevet 14. november 2018 #7 Del Skrevet 14. november 2018 For det første. Klarer km ikke å fullføre videregående skole, så hvordan kan man da kunne klare universitetsutdanning som er mye tøffere enn videregående? Og på videregående lærer man seg studieteknikker som er godt å ta med seg videre. Kan man ikke klare å studere selv, ja, da vil man slite på universitetet. Og også all den kunnskapen man ikke får ved å ikke fullføre videregående. Hvis man skal for eksempel studere historie på universitetet og ikke engang ha basiskunnskaper fra videregående i historie. Vel, good luck! Anonymkode: bd662...7c3 Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/144357256-hva-er-vitsen-med-generell-studiekompetanse/#findComment-148875161 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anonym bruker Skrevet 14. november 2018 #8 Del Skrevet 14. november 2018 23 minutter siden, Anonym bruker skrev: For det første. Klarer km ikke å fullføre videregående skole, så hvordan kan man da kunne klare universitetsutdanning som er mye tøffere enn videregående? Og på videregående lærer man seg studieteknikker som er godt å ta med seg videre. Kan man ikke klare å studere selv, ja, da vil man slite på universitetet. Og også all den kunnskapen man ikke får ved å ikke fullføre videregående. Hvis man skal for eksempel studere historie på universitetet og ikke engang ha basiskunnskaper fra videregående i historie. Vel, good luck! Anonymkode: bd662...7c3 En universitets/høyskoleutdannelse man har interesse i er jo mange ganger lettere enn videregående for veldig mange. Jeg har bachelor i sosialt arbeid. Det var piece of cake i forhold til videregående. Koste meg gjennom hele studiet og fikk A i snitt uten å jobbe meg ihjel for det. Anonymkode: 01aea...64a Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/144357256-hva-er-vitsen-med-generell-studiekompetanse/#findComment-148875184 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anonym bruker Skrevet 14. november 2018 #9 Del Skrevet 14. november 2018 1 time siden, Anonym bruker skrev: Men det er da fullt mulig også.... Jeg kjenner en som ble rørlegger uten å mestre skolebenken som du kaller det. Han var utplassert i bedrift, og hadde fritak fra alle fag han ikke trengte (som historie, naturfag osv). Han fikk da først et kompetansebevis og jobbet full tid litt lenger enn vanlig læretid, og tok fagprøven og ble rørlegger. Vet også om ei som jobbet i mange år som assistent i barnehage, så tok hun fagbrev som privatist (tror du må ha jobbet 5 år for å gjøre det). Hun er i dag barne- og ungdomsarbeider. Anonymkode: 69e51...a32 Ja, dette er en løsning, bare at jeg lurer på om jeg har registrert at denne ordningen dessverre er på vei ut? Anonymkode: 0a22e...8e1 Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/144357256-hva-er-vitsen-med-generell-studiekompetanse/#findComment-148875186 Del på andre sider Flere delingsvalg…
sug lut Skrevet 14. november 2018 #10 Del Skrevet 14. november 2018 Det er for å slippe å senke nivået enda mer i høyere utdanning. Folk uten grunnkunnskaper får skaffe seg det først. Er man motivert nok klarer man det. Klarer man det ikke har man ingenting i høyere utdanning å gjøre. Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/144357256-hva-er-vitsen-med-generell-studiekompetanse/#findComment-148875221 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anonym bruker Skrevet 14. november 2018 #11 Del Skrevet 14. november 2018 2 timer siden, Anonym bruker skrev: Hvorfor kan ikke voksne som av ulike årsaker ikke har greit å fullføre videregående skole, på eget ansvar, få muligheten til å studere? Om man klarer det, eller ikke, vil jo uansett vise seg under studiene... Ikke alle klarer et studie. Noen kan hoppe rett fra 10.klasse til høyere utdanning og klare studiet (eksempel). Hvorfor kan ikke alle over 27 år få muligheten til å studere? Og hvis de ikke greier det, så greier de det ikke, da!? 1-2 år voksenopplæring øker ikke akkurat sjansene der. Jeg tror det hadde fått flere ut i arbeid. Mange blir deprimerte fordi veien til en jobb du trives med, og en utdanning du ønsker deg, er forferdelig lang når du må ta hele videregående i voksen alder før du i det hele tatt kan begynne å vurdere andre studier. Jeg er en av dem som ble syk da jeg gikk på videregående (har prøvd 2 ganger, vanlig vgs jeg ble mobbet ut av, og senere voksenopplæring, der jeg ble "syk" mot slutten av året og ikke fikk vite at man måtte søke om permisjon fra studiet, så mista plassen, søkte neste år - avslag, så havnet i en ond sirkel og sitter her uten å ha fullført, dette er nå 4-5 år siden og jeg er enda uten utdanning fordi veien dit er for tung, og for lang). Hilsen frustrert som gjerne skulle prøvd seg på høyskole Anonymkode: 2c1db...150 Kjære frustrert. Med den holdningen du viser her ville du ikke kommet langt. Veien ER tung og den ER lang. Det forventes at du står på, at du selv tar ansvar ( for eksempel er det ditt ansvar å vite når du må betale om permisjon) og at du gjør det som trengs, selv de kjedelige delene. Ta de fagene du mangler og begynn i én ende. Anonymkode: c6657...cd7 Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/144357256-hva-er-vitsen-med-generell-studiekompetanse/#findComment-148875231 Del på andre sider Flere delingsvalg…
frk Nilsen Skrevet 14. november 2018 #12 Del Skrevet 14. november 2018 Jeg har tatt en bachelor uten studiekompetanse, men har yrkesfag(2 år) og fagbrev. Tok høyere utdanning innenfor fagfeltet, kom inn på realkompetanse. Måtte ha jobbet i mer enn 5 år etter endt fagbrev, og skrive ned en begrunnelse på hvorfor dette studiet var noe for meg. Har også noe tilleggsutdanning fra Høgskolen etter jeg tok bachelorgraden. Kan du ikke bare brette opp ermene å ta ferdig det du mangler? Sett deg opp en plan, finn ut hva du må gjøre og jobb strukturert for å nå målene dine i stede for å snakke om hvor urettferdig ting er. Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/144357256-hva-er-vitsen-med-generell-studiekompetanse/#findComment-148875238 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anonym bruker Skrevet 14. november 2018 #13 Del Skrevet 14. november 2018 Man kan komme inn på høyere utdanning med realkompetanse. Anonymkode: 303a8...a8a Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/144357256-hva-er-vitsen-med-generell-studiekompetanse/#findComment-148875241 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anonym bruker Skrevet 14. november 2018 #14 Del Skrevet 14. november 2018 1 time siden, Anonym bruker skrev: For det første. Klarer km ikke å fullføre videregående skole, så hvordan kan man da kunne klare universitetsutdanning som er mye tøffere enn videregående? Og på videregående lærer man seg studieteknikker som er godt å ta med seg videre. Kan man ikke klare å studere selv, ja, da vil man slite på universitetet. Og også all den kunnskapen man ikke får ved å ikke fullføre videregående. Hvis man skal for eksempel studere historie på universitetet og ikke engang ha basiskunnskaper fra videregående i historie. Vel, good luck! Anonymkode: bd662...7c3 Jeg er uenig, og den tankegangen er typisk norsk og ødeleggende for mennesker og samfunnet generelt. Hadde man gjort om kravet for å studere på høyskole som Hi sikter til, er jeg rimelig sikker på at flere hadde vært i jobb. Norge henger langt etter, som vanlig. To vesentlige forskjeller som skiller fra VGS-tiden og når man gjerne har kommmet litt opp i alder. Det er, nettopp alder, og interesser! Jeg mangler et fag for å kunne studere på høyskole. Jobber med det nå. Har aldri mestrert det faget, men nå som jeg har blitt eldre, samt fått hjelp av en som faktisk klarer å lære bort, viser det seg at jeg absolutt kan mestre dette faget. Det er mange forskjellige grunner for at VG går skeis, det er helt tragisk at dersom man har flydd på snørra der, skal det koste mer en blod,svette og tårer for og i det hele tatt få muligheten til å studere. Det er faktisk helt tragisk. Anonymkode: fdaa7...044 Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/144357256-hva-er-vitsen-med-generell-studiekompetanse/#findComment-148875263 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anonym bruker Skrevet 14. november 2018 #15 Del Skrevet 14. november 2018 Man har vel fremdeles 27/5 eller 25/7? Det er en stund siden jeg gikk på videregående. Jeg mener at man burde kunne klare de fagene man har på videregående skole. Og det er derfor man får studiekompetanse. Slik at man kan søke på universitet. Det er press, ja. Men det er press på universitetet og i jobb også. Man kan ikke bare få alt tilrettelagt fordi "det er slitsomt.". Anonymkode: bd662...7c3 Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/144357256-hva-er-vitsen-med-generell-studiekompetanse/#findComment-148875268 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anonym bruker Skrevet 14. november 2018 #16 Del Skrevet 14. november 2018 2 timer siden, Anonym bruker skrev: Hvorfor kan ikke voksne som av ulike årsaker ikke har greit å fullføre videregående skole, på eget ansvar, få muligheten til å studere? Om man klarer det, eller ikke, vil jo uansett vise seg under studiene... Ikke alle klarer et studie. Noen kan hoppe rett fra 10.klasse til høyere utdanning og klare studiet (eksempel). Hvorfor kan ikke alle over 27 år få muligheten til å studere? Og hvis de ikke greier det, så greier de det ikke, da!? 1-2 år voksenopplæring øker ikke akkurat sjansene der. Jeg tror det hadde fått flere ut i arbeid. Mange blir deprimerte fordi veien til en jobb du trives med, og en utdanning du ønsker deg, er forferdelig lang når du må ta hele videregående i voksen alder før du i det hele tatt kan begynne å vurdere andre studier. Jeg er en av dem som ble syk da jeg gikk på videregående (har prøvd 2 ganger, vanlig vgs jeg ble mobbet ut av, og senere voksenopplæring, der jeg ble "syk" mot slutten av året og ikke fikk vite at man måtte søke om permisjon fra studiet, så mista plassen, søkte neste år - avslag, så havnet i en ond sirkel og sitter her uten å ha fullført, dette er nå 4-5 år siden og jeg er enda uten utdanning fordi veien dit er for tung, og for lang). Hilsen frustrert som gjerne skulle prøvd seg på høyskole Anonymkode: 2c1db...150 Hvis man ikke ha fullført videregående skole, hvordan mener du at man skal søke seg inn på universitet eller høyskole? Det går etter poengsystem. Forklar meg gjerne.... Anonymkode: bd662...7c3 Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/144357256-hva-er-vitsen-med-generell-studiekompetanse/#findComment-148875273 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anonym bruker Skrevet 14. november 2018 #17 Del Skrevet 14. november 2018 16 minutter siden, Anonym bruker skrev: Jeg er uenig, og den tankegangen er typisk norsk og ødeleggende for mennesker og samfunnet generelt. Hadde man gjort om kravet for å studere på høyskole som Hi sikter til, er jeg rimelig sikker på at flere hadde vært i jobb. Norge henger langt etter, som vanlig. To vesentlige forskjeller som skiller fra VGS-tiden og når man gjerne har kommmet litt opp i alder. Det er, nettopp alder, og interesser! Jeg mangler et fag for å kunne studere på høyskole. Jobber med det nå. Har aldri mestrert det faget, men nå som jeg har blitt eldre, samt fått hjelp av en som faktisk klarer å lære bort, viser det seg at jeg absolutt kan mestre dette faget. Det er mange forskjellige grunner for at VG går skeis, det er helt tragisk at dersom man har flydd på snørra der, skal det koste mer en blod,svette og tårer for og i det hele tatt få muligheten til å studere. Det er faktisk helt tragisk. Anonymkode: fdaa7...044 Men man har jo mulighet til å søke med realkompetanse Anonymkode: bde42...cd7 Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/144357256-hva-er-vitsen-med-generell-studiekompetanse/#findComment-148875274 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anonym bruker Skrevet 14. november 2018 #18 Del Skrevet 14. november 2018 Realkompetanse er svaret, og noe særlig lavere krav enn det bør det neppe være. Studier har på mange måter ingen verdi før de er bestått, selv om enkelte vil ha tilegnet seg mye kunnskap også om de stryker. Men det er altså meningen å bruke ressursene på de som klarer å bestå og kan få jobb innen yrket/faget. Min påstand er at ALLE klarer realkompetansekravet. Og har man det ikke fra før, så er det fint å ta det man mangler som forberedelser til videre studier. Anonymkode: af160...0a3 Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/144357256-hva-er-vitsen-med-generell-studiekompetanse/#findComment-148875292 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anonym bruker Skrevet 14. november 2018 #19 Del Skrevet 14. november 2018 28 minutter siden, Anonym bruker skrev: Men man har jo mulighet til å søke med realkompetanse Anonymkode: bde42...cd7 Det er bare hvis man har relevant arbeidserfaring til det man søker på det.. ikke alle studier man kan søke på med realkompetanse heller... vi kan alle være enig om at det finnes mennesker i yrker som har klart studiet med glans, men overhodet ikke egner seg i jobben. Jeg har iallefall hørt om flere slike tilfeller. Så det at man mestrer et studie er ingen garanti for at man fikser jobben, og visaverca. Anonymkode: fdaa7...044 Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/144357256-hva-er-vitsen-med-generell-studiekompetanse/#findComment-148875308 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anonym bruker Skrevet 14. november 2018 #20 Del Skrevet 14. november 2018 6 minutter siden, Anonym bruker skrev: Det er bare hvis man har relevant arbeidserfaring til det man søker på det.. ikke alle studier man kan søke på med realkompetanse heller... vi kan alle være enig om at det finnes mennesker i yrker som har klart studiet med glans, men overhodet ikke egner seg i jobben. Jeg har iallefall hørt om flere slike tilfeller. Så det at man mestrer et studie er ingen garanti for at man fikser jobben, og visaverca. Anonymkode: fdaa7...044 Men hva slags løsning ser du for deg da? At alle studier er åpne for alle som har lyst, uavhengig av karakterer? Anonymkode: bde42...cd7 Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/144357256-hva-er-vitsen-med-generell-studiekompetanse/#findComment-148875315 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anonym bruker Skrevet 15. november 2018 #21 Del Skrevet 15. november 2018 13 timer siden, Anonym bruker skrev: Men hva slags løsning ser du for deg da? At alle studier er åpne for alle som har lyst, uavhengig av karakterer? Anonymkode: bde42...cd7 At man har oppgaver eller krav for å komme inn. En venn av samboeren gikk på et musikkstudie i utlandet. For kunne komme inn måtte de sende inn et vist antall musikkstykker sammen med en tekst på minimum 20 sider om musikken de hadde skrevet og utført. De var vel 10-12 stykker på det studiet blant 150 søkere og rundt 600 interessenter, så det viser at hvis man virkelig vil noe så kan man legge innsatsen i det, syntes man ikke det er viktig nok så trenger man kanskje ikke det studiet. Sønnen til ei venninne til bli advokat, og allerede nå i en alder av 16 har han god styr på norges lover, hvordan den fungere, hva han skal se etter og oppdatere seg ofte på saker som pågår for øyeblikket. Anonymkode: 22da3...588 Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/144357256-hva-er-vitsen-med-generell-studiekompetanse/#findComment-148875697 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anonym bruker Skrevet 15. november 2018 #22 Del Skrevet 15. november 2018 5 minutter siden, Anonym bruker skrev: At man har oppgaver eller krav for å komme inn. En venn av samboeren gikk på et musikkstudie i utlandet. For kunne komme inn måtte de sende inn et vist antall musikkstykker sammen med en tekst på minimum 20 sider om musikken de hadde skrevet og utført. De var vel 10-12 stykker på det studiet blant 150 søkere og rundt 600 interessenter, så det viser at hvis man virkelig vil noe så kan man legge innsatsen i det, syntes man ikke det er viktig nok så trenger man kanskje ikke det studiet. Sønnen til ei venninne til bli advokat, og allerede nå i en alder av 16 har han god styr på norges lover, hvordan den fungere, hva han skal se etter og oppdatere seg ofte på saker som pågår for øyeblikket. Anonymkode: 22da3...588 Som utdannet jurist kan jeg love deg at han ikke vil være klar for jusstuet kun basert på det. Jussen handler i størst grad om metode, så hva han har "styr på av Norges lover" og at han følger med på saken i media er helt uten betydning. Han må være et vidunderbarn hvis han har klart å lære seg juridisk metode i en alder av 16 på egen hånd for å si det sånn. Anonymkode: 33d8d...d16 Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/144357256-hva-er-vitsen-med-generell-studiekompetanse/#findComment-148875706 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anonym bruker Skrevet 15. november 2018 #23 Del Skrevet 15. november 2018 13 timer siden, Anonym bruker skrev: Men hva slags løsning ser du for deg da? At alle studier er åpne for alle som har lyst, uavhengig av karakterer? Anonymkode: bde42...cd7 Det er en kjent sak at Norge henger etter hva gjelder skole og metoder. For litt siden hørte jeg på radioen om et forslag at elever som går ut av 10 klasse som ikke har bestått event har dårlige karakterer får et 11 skole år for og forbedre karakterer. Altså Hallo, hvis en person er støttemedlem av et treningstudio, er løsningen da å tilby personen abonnement ved et studio nr 2?? Hva med å heller kunne få litt mer muligheter Når man som 23-30 år innser at :shit, jeg skulle gjort en bedre innsats på skolen da jeg hadde mulighet , istedenfor at man står der som 26 åringer med lite muligheter annnet en privatist. Man får liksom bare en sjangse her. Ja, man kan ta opp som privatist, men det er jaggu m y e vanskeligere enn å gå på skole event ta noen fag ved skole hvor man får hjelp og oppfølging. Anonymkode: fdaa7...044 Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/144357256-hva-er-vitsen-med-generell-studiekompetanse/#findComment-148875725 Del på andre sider Flere delingsvalg…
amandine Skrevet 15. november 2018 #24 Del Skrevet 15. november 2018 27 minutter siden, Anonym bruker skrev: At man har oppgaver eller krav for å komme inn. En venn av samboeren gikk på et musikkstudie i utlandet. For kunne komme inn måtte de sende inn et vist antall musikkstykker sammen med en tekst på minimum 20 sider om musikken de hadde skrevet og utført. De var vel 10-12 stykker på det studiet blant 150 søkere og rundt 600 interessenter, så det viser at hvis man virkelig vil noe så kan man legge innsatsen i det, syntes man ikke det er viktig nok så trenger man kanskje ikke det studiet. Sønnen til ei venninne til bli advokat, og allerede nå i en alder av 16 har han god styr på norges lover, hvordan den fungere, hva han skal se etter og oppdatere seg ofte på saker som pågår for øyeblikket. Anonymkode: 22da3...588 Man har faktisk oppgaver og krav. Enten generell studiekompetanse eller realkompetanse, men det kreves innsats og ikke sutring og ansvarsfraskrivelse. Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/144357256-hva-er-vitsen-med-generell-studiekompetanse/#findComment-148875728 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anonym bruker Skrevet 15. november 2018 #25 Del Skrevet 15. november 2018 Veldig mange yrker og utdanninger krever en del allmennkunnskap ut over det studiet gjør deg ekspert på. Om du skal utdanne deg og jobbe som lege for eksempel vil du ha bruk for å kunne engelsk, matte, historie, treningslære osv på et grunnleggende nivå for å gjøre jobben din. Det er denne grunnleggende kunnskapen du beviser at du har når du har oppnådd studiekompetanse. Anonymkode: 8db9d...a8d Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/144357256-hva-er-vitsen-med-generell-studiekompetanse/#findComment-148875736 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå