Gå til innhold

Hvorfor skal lønn være så hemmelig?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Det er liksom en uskreven regel at en ikke snakker om lønn. Ikke si hva du tjener og ikke spør andre om lønn. Men hvorfor er det slik egentlig?

Skulle tro det var en fordel for arbeidstakere å vite hva andre tjener slik at en kan bruke det i lønnsforhandlinger f.eks. Og de fleste får lønn i henhold til tariff, så hvorfor dette hemmelighetsholdet?

Om jeg sier hva jeg eller mannen tjener tror jeg folk ville sett rart på meg og tatt meg for å skryte. Hvorfor kan en ikke dele slike gleder med andre f.eks.?

Anonymkode: beba7...066

Fortsetter under...

Skrevet

Fordi lønn er lønn, alle får det, og særlig spennende er det ikke. Jeg er adjunkt, så hvis noen lurer fælt kan de jo bare sjekke hva folk med min utdannelse tjener i min kommune. 

Anonymkode: 61cca...d41

Skrevet

Fordi når jeg sier hva jeg får i lønn, så svarer mange ganger folk at de ikke skjønner at jeg orker å jobbe for luselønn, og de vet alltid om noen ufaglærte i andre yrker som tjener mer enn meg. Så føler meg rett og slett sett ned på når jeg sier hva jeg jobber med og hva jeg tjener

Anonymkode: a95a1...aef

Skrevet

Det blir ansett som vulgært, og personlig.

Å spørre om lønnen innen et yrke er en ting, men hva en person «hva tjener du» blir ikke ansett som taktfullt.

På lik linje som at religion og politikk også er ansett som sensitive temaer.

Anonymkode: 0a113...957

Skrevet

Vet du tittelen og ansienniteten min, så er det bare å slå opp. Da finner du ut hva jeg har i grunnlønn, slik er det å være offentlig ansatt. 

Anonymkode: 64ac1...6e8

Skrevet

Jeg tror at det egentlig handler om at det er en fordel for arbeidsgiver om lønn holdes skjult. Fordi det vil skape urolighet blant ansatte dersom de ser at kollegaer med like arbeidsoppgaver, ansiennitet osv. får bedre betalt. Det gir arbeidstakerne gode forhandlingskort.

Mange uskrevne regler stammer fra slike mekanismer.. at folk skal holdes på sin plass.. 

Hvem tror dere for eksempel fant på: «penger gjør deg ikke lykkelig»? Det kan selvsagt være fattige som har funnet på det for å holde moralen oppe. Men jeg tror garantert at det er de som har godt med penger som har plantet den tanken i folk fir å hindre opprør.. litt sånn brød og sirkus til folket.. 

Anonymkode: 699e8...20c

Annonse

Skrevet

Fordi jeg tjener bedre enn mine kollegaer. Det er selvsagt fordi jeg gjør en bedre jobb, men det vil de ikke erkjenne. De vil sikkert vite min lønn for å forsøke å jekke opp sin, men hvorfor skulle jeg bidra til det når det innebærer at nye lønnsmidler går til dem?

Anonymkode: 23d95...948

Skrevet

fordi det er privat

Anonymkode: be2d4...c9e

Skrevet

Det er ikke privat. Man har lov til å slå opp alle med inntekt i skattelistene.

Arbeidsgivere vil ikke at folk snakker om det, fordi noen da krever mer.

Lønn forhandles der jeg jobber. Folk tjener ikke likt på bakgrunn av utdannelse og ansiennitet. Personer har forskjellig kapasitet, erfaring og noen har egenskaper som å kunne forhandle med kunder, formidle budskap rakst og klart, listen er lang. Man skal ikke basere seg på noen få parametere, når det er så mye som skiller dem i verdi for et selskap eller organisasjon. 

Anonymkode: 5c07e...538

Skrevet
3 minutes ago, Anonym bruker said:

Det er ikke privat. Man har lov til å slå opp alle med inntekt i skattelistene.

Arbeidsgivere vil ikke at folk snakker om det, fordi noen da krever mer.

Lønn forhandles der jeg jobber. Folk tjener ikke likt på bakgrunn av utdannelse og ansiennitet. Personer har forskjellig kapasitet, erfaring og noen har egenskaper som å kunne forhandle med kunder, formidle budskap rakst og klart, listen er lang. Man skal ikke basere seg på noen få parametere, når det er så mye som skiller dem i verdi for et selskap eller organisasjon. 

Anonymkode: 5c07e...538

for meg er det privat, har ikke behov for og dele det med andre

Anonymkode: be2d4...c9e

Skrevet
På 14.11.2018 den 16.55, Anonym bruker skrev:

Vet du tittelen og ansienniteten min, så er det bare å slå opp. Da finner du ut hva jeg har i grunnlønn, slik er det å være offentlig ansatt. 

Ikke overalt i staten. Jeg og min kollega har samme utdanning, stilling og ansiennitet. Jeg tjener likevel mye mer enn henne. Jeg har forhandlet på lønnen min flere ganger og vunnet frem.

Anonymkode: b4253...07d

Skrevet

Fordi det er en privatsak. Jeg verken bryr meg eller ønsker å vite hva andre tjener. Er jeg nysgjerrig så er det gjerne fordi jeg lurer på hva de tjener sånn ca i det yrket de har. Men det er jeg sjeldent. 

Jeg håper at mine venner har god råd, men jeg ønsker fortsatt ikke å vite hva de tjener, for som sagt det er en privatsak.

Anonymkode: a3c40...d2b

Skrevet
På 14.11.2018 den 16.55, Anonym bruker skrev:

Nei det er det ikke. Jobber i Staten og alle hos oss forhandler lønn. Ingen som får lønn bare for å møte opp og ha vært ansatt x antall år, de får ut fra kriterier ledelsen fastsetter. 

Anonymkode: 23d95...948

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...