Gå til innhold

Tøy blir ikke rent på ullprogram!

Anbefalte innlegg

Skrevet

Ullprogrammet på vaskemaskina er sikkert skånsom, men den vasker ikke rent. Har en 3-åring og baby, som da betyr matflekker og gulp.

I dag så jeg at nyvasket body fortsatt hadde melkeflekker på :(

maskina er ny og kan stilles på 40 grader, men jeg lurer på om vanlig program kan brukes?

jeg bruker sitronsåpe på de verste flekkene 

Anonymkode: 49c76...de0

Skrevet

Ville heller lagt plaggene i bløt med en gang de blir skitne og  tatt flekkfjerner på flekkene før du putter dem i maskinen. Bruker du vanlig program og/eller høyere temp risikerer du å tove og/eller krympe plaggene. 

Anonymkode: 7daa2...a14

Skrevet

Har lagt merke til det ofte. Ullstrømpebuksa var fortsatt skitten under foten. Har ofte vasket ullundertøy på 40 grader og med milo

Anonymkode: 9c0fd...07d

Skrevet
20 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Ullprogrammet på vaskemaskina er sikkert skånsom, men den vasker ikke rent. Har en 3-åring og baby, som da betyr matflekker og gulp.

I dag så jeg at nyvasket body fortsatt hadde melkeflekker på :(

maskina er ny og kan stilles på 40 grader, men jeg lurer på om vanlig program kan brukes?

jeg bruker sitronsåpe på de verste flekkene 

Jeg ender opp med å vaske på vanlig program, 40C, med Milo, og heller setter ned sentrifugen (det er jo bevegelse, og ikke temp alene, som skader tøyet) til laveste/«ingen». 

Evt ullprogram med kun få plagg av gangen, ekstra skylling og to ganger etterhverandre. 

Anonymkode: 92109...7db

Skrevet

Takk for svar, greit å se at flere også opplever det. Skal prøve vanlig program fremover. 

Kan jo også bløtlegge fine plagg, men skal innrømme at jeg ser etter enkle løsninger når det gjelder klesvask. Vanish på sprayflaske åpnet en ny verden for meg (Men den kan jo ikke brukes på ull. Arg)

Skrevet

Bruk nylon vask veldig forsiktig på de verste flekkene. Og ha noen mat t-skjorter som du bare drar over under måltidene.

Unngå mat som setter harde flekker når de har på ull, Eks bær.

Ang vanish, på hvitt tøy så har europris et pulver som heter effekt hvitt. Fungerer bedre enn vanish på hvite plagg.

Anonymkode: 7877d...08b

Skrevet

Ull tåler jo mye varmere vann enn det som står på, det er bare bevegelse i vann de ikke tåler på varm temperatur. Så du kan ha flekkfjerner på og legge i vann i ihvertfall 60-70 grader og la det ligge helt stille til vannet har blitt kaldere, også ta det i maskinen på ullprogram.

Anonymkode: 5af13...4df

Skrevet

Bruker t-skjorter over ullbodyene.

Anonymkode: a5eff...f83

Skrevet

Kjøp gallesåpe til alt av mat/ avføring etc- flekker. Og ta skittentøy med flekker raskt. Det er også lurt å ikke fylle maskinen for full.

Skrevet

Ull som tåler maskinvask tåler vanlig program på 40 grader. Jeg vasker alt av janus-tøy på vanlig 40gr-program.

ull som ikke tåler maskinvask (feks nøstebarn og mange strikkeplagg) vasker jeg for hånd med gallesåpe, gnir inn flekkene med det, og tar det så i maskin på ullprogram for å få skylt og sentrifugert det.

For du har helt rett, tøy blir ikke rent på ullprogram. Men det er oftest like skånsomt som håndvask, minst.

Anonymkode: 4d2ee...438

Skrevet

Det var lurt å legge det i en bøtte med glovarmt vann. tror jeg skal gjøre det med ullsokker, brennvarmt vann og litt ullsåpe. Så vask 

Anonymkode: e607f...317

Skrevet

Vi har mest Hust & Claire ull, litt Joha, Devold og Pierre Robert. Alt tåler finvask 40 grader og 1200 sentrifuge fint. Kun vanskelige flekker som makrell som ikke går bort da

Anonymkode: f6438...c62

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...