Gå til innhold

Hva tenker dere om de som ikke sender ut julekort?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Vi pleier å sende ut, men vurdere å kutte ut i år. Har ikke overskudd til det verken økonomisk eller krefter. Har en mann som bidrar lite og så er det stresset med å ta bilde som er fint nok til julekort. Har tre barn. 

Anonymkode: 8e976...7fe

Skrevet

Jeg tenker at hvis man sender julekort til folk man aldri prater med ellers så kan man la vær likevel. 

Sender ikke julekort selv. Aldri gjort. 

Flere venner begynte da de fikk barn, det blir litt teit å begynne da. Særlig de med bilder av unger i nisselue.

Har en venninne som sender koselige gammeldagse kort. Setter mer pris på det, der hun skriver en personlig hilsen enn et ferdigtrykt kort med bilder av ungene der man ikke en gang skriver noe selv. 

Synes oppriktig det er trist at håndskrift blir mer og mer borte i vår moderne tid. 

Anonymkode: ab982...16c

Skrevet

Jeg har sendt noen år, men ikke hvert år, sendte før jeg fikk barn også, så det er ikke noe jeg begynte med når jeg fikk barn. Nå har jeg så store barn at jeg enten dropper det, eller sender sånn vanlig kjedelig julekort, men de synes jeg selv er kjedelig å få, så da tenker jeg at jeg like greit kan droppe det.

Anonymkode: 402f0...823

Skrevet

Tenker ingenting. Koselig å få julekort. Hvis noen ikke sender, legger jeg neppe merke til det. Hvis de alltid har pleid å sende, tenker jeg kanskje at de ikke fikk tid i år.

Anonymkode: 865cb...3e9

Skrevet

Årsrapporten må ut! Jeg sender julekort med kortfattet "årsrapport" til en del utvalgte venner, særlig folk jeg dessverre ikke ser så ofte. Nær familie og nære venner får julekort med kort personlig hilsen.

Anonymkode: f8024...5ee

Skrevet
2 timer siden, Anonym bruker skrev:

Vi pleier å sende ut, men vurdere å kutte ut i år. Har ikke overskudd til det verken økonomisk eller krefter. Har en mann som bidrar lite og så er det stresset med å ta bilde som er fint nok til julekort. Har tre barn. 

Anonymkode: 8e976...7fe

Jeg sender hvert år. Det har jeg gjort siden jeg var liten. 

Men jeg tenker ingenting om de som ikke gjør det 😊 Det velger man selv. Jeg sender ut kanskje 25 kort , med frimerker blir det velsig dyrt. Men jeg elsker å skrive kort. 

Koselig å få, men går helt fint å ikke få tilbake 😊

Anonymkode: 9f703...a24

Skrevet

En smule triste, en smule egoistiske og en smule kjedelige.

Skrevet

Tenker lite over det. De fleste som sender julekort i min omgangskrets har små barn, og det er veldig koselig å se dem vokse opp. Hva slags klær eller luer de måtte ha på seg er likegyldig.

Jeg begynte å sende julekort etter at vi fikk barn. Før det var det ikke så mye å vise frem ;) Lager forøvrig kollasjkort med forskjellige bilder fra året,  så null stress med å få tatt ett julebilde til kortet 

Anonymkode: 7a8d0...e2a

Skrevet

Jeg har ikke sendt de siste tre årene tror jeg. Det er bare ikke viktig for meg..

Anonymkode: 1f998...331

Skrevet

Sender fortsatt folk julekort?

Anonymkode: 06db0...f8d

Skrevet

Jeg syns disse masseproduserte upersonlige julekortene er noe tull. Jeg får flere sånne hvert år, et tydelig iscenesatt bilde hvor foreldre og barn fremstår som den perfekte familie og en kort upersonlig maskinskrevet tekst. Mine henger oppe i desember og kastes så fort det er sosialt akseptert.

Men jeg har ei venninne som både klipper til, pynter og skriver på kortene for hånd. Ikke noe bilder, men heller pynt og tegninger. De er veldig, veldig koselige og jeg tar vare på dem år etter år.

Anonymkode: 943bf...92e

Skrevet
5 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Jeg syns disse masseproduserte upersonlige julekortene er noe tull. Jeg får flere sånne hvert år, et tydelig iscenesatt bilde hvor foreldre og barn fremstår som den perfekte familie og en kort upersonlig maskinskrevet tekst. Mine henger oppe i desember og kastes så fort det er sosialt akseptert.

Men jeg har ei venninne som både klipper til, pynter og skriver på kortene for hånd. Ikke noe bilder, men heller pynt og tegninger. De er veldig, veldig koselige og jeg tar vare på dem år etter år.

Anonymkode: 943bf...92e

Jeg synes alle julekort er kos, jeg - og alle går i albumet sammen med resten av årets julebilder.

Derimot ferdigproduserte julebrev... det er ille. Har man noe å si som er lenger enn god jul og godt nyttår så skriver man for hånd.

Skrevet
10 minutter siden, sug lut skrev:

Jeg synes alle julekort er kos, jeg - og alle går i albumet sammen med resten av årets julebilder.

Derimot ferdigproduserte julebrev... det er ille. Har man noe å si som er lenger enn god jul og godt nyttår så skriver man for hånd.

Jeg som nevnte årsrapporten. Den er "masseprodusert", men jeg vet at mottakerne setter pris på den. Skrive for håbd til alle har jeg overhodet ikke kapasitet til, ei heller vil det bli forståelig, jeg har en skade i hånda som blir smertefull ved håndskrift. Det har stor innvirkning på hvor (lite) vakker håndskrifta blir, gitt...

Likevel, hvem som mottar årsrapporten, det differensieres selvsagt. 

Skrevet
30 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Jeg som nevnte årsrapporten. Den er "masseprodusert", men jeg vet at mottakerne setter pris på den. Skrive for håbd til alle har jeg overhodet ikke kapasitet til, ei heller vil det bli forståelig, jeg har en skade i hånda som blir smertefull ved håndskrift. Det har stor innvirkning på hvor (lite) vakker håndskrifta blir, gitt...

Likevel, hvem som mottar årsrapporten, det differensieres selvsagt. 

Nettopp - det er ikke én rapport for alle? Det er den der tosiders one-size-fits-all-kopiert-opp-på-jobben som er kjennes fryktelig upersonlig ut, fordi med såpass mye tekst burde det paradoksalt nok være forskjeller etter hvem man sender til. Mye verre enn et ferdigtrykt "god jul og godt nyttår fra Tone, Per, Amanda og Petrus".

Skrevet

Vi har sluttet. Bruker heller de pengene vi ville brukt på julekort og porto og gir et fast beløp til Frelsesarmeen .

Skrevet

Ikke erstatte julekortet med en sms eller et masseprodusert julebrev i hvert fall. Da er det bedre å ikke sende noe. Vil heller ha et julekort(trenger ikke være bilde av barna) , med god jul og godt nyttår, enn disse sms hilsenene og julebrevene som sendes likelydende til alle kjente. Faktisk ikke alltid jeg gidder lese dem. Finner dem usigelig upersonlige. En håndskrevet hilsen derimot, kjempetopp.

Anonymkode: 8baf6...a0f

Skrevet

Jeg tenker kun på de kortene jeg får, ikke de jeg ikke får. Alle kort settes pris på av meg. Tidligere sendte jeg håndskrevne kort m personlige hilsner til alle. Nå når jeg har småbarn sender jeg bildekort, lager kollasje av ferie og hverdagsbilder av de. Skrev først tekst selv men fant ut at jeg skrev stort sett det samme til alle så nå har jeg laget tekst rett på kortet. Lager enkeltkort med litt tekst til de som ikke er så nære og dobbeltkort med litt årsoppsummering til familie og omgangsvenner. 

Anonymkode: 83755...bd9

Skrevet

Kort med kun ferdig trykket hilsen eller masseprodusert julebrev synes jeg er litt kjipt.  Jeg tenker for min egen del at de jeg ikke kan ta bryet med å skrive til kan strykes fra listen...

Men ellers elsker jeg julekort! Med unger eller uten unger😊

Skrevet

Det er ikke obligatorisk å sende ut julekort.

Jeg sender ut mange med bilde av barna. Jeg synes selv det er fint å se andres barn på disse, særlig de jeg sjelden treffer.

Anonymkode: 5d172...cca

Skrevet
2 timer siden, Anonym bruker skrev:

Sender fortsatt folk julekort?

Anonymkode: 06db0...f8d

Seff! Hallo!

Skrevet

Jeg elsker julekort, både å få og å sende. Men jeg teller ikke opp hvem jeg får fra og hvem jeg ikke får fra. Det kan variere litt fra år til år, antar jeg, akkurat som jeg noen år ikke rekker å komme gjennom hele lista. Jeg synes at "Årsrapporter" er mye bedre en unger med nisselue og trykket hilsen som folk bare har puttet i en konvolutt. Men jeg bruker ikke det mot noen heller. Kunne bare aldri selv tenkt meg å sende en hilsen uten noe som helst personlig på bortsett fra et heller kjedelig bilde. Bilder av barn er dritkjedelig, med eller uten nisselue. Få med resten av familien også!

Men jeg er mest av alt glad hver dag jeg kan gå i postkassa og plukke opp noe annet enn reklame og en og annen regning! Og jeg synes at det å sende julekort, selv til dem jeg ikke har mye kontakt med, er både hyggelig og verdifullt!

Skrevet

Vi sender med bilde av barna som er tatt i løpet av året. Ikke nødvendigvis med nisselue. Synes det er koselig å få tilbake. 

Anonymkode: a157f...682

Skrevet

Jeg kjenner ingen som sender julekort lenger. Kjenner heller ingen med små barn, så kanskje derfor.

Anonymkode: 65f6d...ee2

Skrevet

Elsker julekort. Desverre får vi færre og færre. Sender rundt 40 hvert år og får kanskje syv igjen. Men men..tenker mange gamle tanter ++ blir veldig glade for oppmerksomheten så fortsetter å sendr.

Anonymkode: 6a62e...d87

Skrevet (endret)

Blir glad for alle kort eller brev jeg får. Har ikke noen rangering på hva som er bra nok. Skulle da bare mangle! Nisseluer, kollasjer, «massebrev», håndskrevne -blir glad for alt. Noen har tenkt på meg, og ønsker meg god jul. Ferdig snakka! Og de som ikke sender, tenker jeg ikke på. Regner med at de ikke rakk det i år :-)

Endret av steinbukk30

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...