Anonym bruker Skrevet 10. november 2018 #1 Skrevet 10. november 2018 Det er litt komisk.. etter at de startet med engelsk på skolen så har hun og et par venninner blitt helt bitt av basillen. Alle filmer og barne TV vil hun se på engelsk, også spiller hun ROBLOX hvor all dialog er på engelsk. En del av meg tenker at verden amerikaniseres litt vel mye.. men samtidig er det jo nyttig med tanke på kommunikasjon på tvers av landegrenser. Jeg husker at vi lekte på «østlandsk» men nå er det altså på engelsk de leker.. Flere som har barn med fascinasjon for engelsk? Anonymkode: f624c...6aa
Yellow Brick Road Skrevet 10. november 2018 #2 Skrevet 10. november 2018 Det er ganske vanlig. Bare verdt å følge med på om denne engelsken de bruker er bruks-engelsk eller tv-/film-/spill-engelsk sånn at man får plukket av dem ord og vendinger som ikke passer til hverdagslig bruk. Og ikke minst, følge med på om det kan virke ekskluderende på andre eller ødeleggende på norsken som det tross alt er viktig at ligger der i bunnen.
Anonym bruker Skrevet 10. november 2018 #3 Skrevet 10. november 2018 6 minutter siden, Yellow Brick Road skrev: Det er ganske vanlig. Bare verdt å følge med på om denne engelsken de bruker er bruks-engelsk eller tv-/film-/spill-engelsk sånn at man får plukket av dem ord og vendinger som ikke passer til hverdagslig bruk. Og ikke minst, følge med på om det kan virke ekskluderende på andre eller ødeleggende på norsken som det tross alt er viktig at ligger der i bunnen. Ja, jeg følger med på det, og det er virkelig godt språk og god uttale. Hun har også blitt satt i avansert gruppen på skolen, så det er tydelig at det har en effekt på skolearbeidet også. Hun skriver også mange historier på engelsk. Der er det noen skrivefeil, men det kommenterer jeg ikke. Jeg retter heller i forbindelse med engelskleksene.. fordi jeg ikke vil ødelegge skrivegleden hennes. Hvis hun viser fortellingene til mamma, og namma sitter med rød penn.. da tror jeg det kan være en motivasjonsdrep. HI Anonymkode: f624c...6aa
Anonym bruker Skrevet 10. november 2018 #4 Skrevet 10. november 2018 Det gjør sønnen vår også! Eller, han snakket mye engelsk i hverdagen. Stiller meg spørsmål på engelsk og kommenterer ting som skjer på engelsk. Når han leser engelsklekser leser han de med imponerende god uttale og klarer å oversette nesten alt helt riktig. Læreren sa på utviklingssamtale at han er veldig god i engelsk og aktiv i timene. Han spiller også ROBLOX, så det har nok en del med det å gjøre. Jeg anser det som utelukkende positivt da, det er jo så flott å kunne snakke et annet språk og særlig da engelsk. Tror de får mye utbytte av det senere! Anonymkode: c42b6...7af
Anonym bruker Skrevet 10. november 2018 #5 Skrevet 10. november 2018 Måtte sjekke opp Roblox for å se om det kunne være noe for åtteåringen (snart ni), men det har jo 12-årsgrense. Er dette noe barn på den alderen spiller? Anonymkode: db90c...06d
Anonym bruker Skrevet 10. november 2018 #6 Skrevet 10. november 2018 10 minutter siden, Anonym bruker skrev: Måtte sjekke opp Roblox for å se om det kunne være noe for åtteåringen (snart ni), men det har jo 12-årsgrense. Er dette noe barn på den alderen spiller? Anonymkode: db90c...06d ....Roblox (stilisert som ROBLOX) er et MMO-spill for barn og voksne i alderen åtte år og oppover... (riktignok Wikipedia da) Anonymkode: e60c0...09f
Anonym bruker Skrevet 10. november 2018 #7 Skrevet 10. november 2018 28 minutter siden, Anonym bruker skrev: Måtte sjekke opp Roblox for å se om det kunne være noe for åtteåringen (snart ni), men det har jo 12-årsgrense. Er dette noe barn på den alderen spiller? Anonymkode: db90c...06d Jeg er veldig streng på sånt, men her har jeg kanskje oversett noe? Alle i klassen spiller og de spiller gjerne sammen på samme plattform og kommuniserer med hverandre på engelsk HI Anonymkode: f624c...6aa
Anonym bruker Skrevet 10. november 2018 #8 Skrevet 10. november 2018 21 minutter siden, Anonym bruker skrev: ....Roblox (stilisert som ROBLOX) er et MMO-spill for barn og voksne i alderen åtte år og oppover... (riktignok Wikipedia da) Anonymkode: e60c0...09f Ok. Jeg fant dette, men det er kanskje et annet spill? Som sagt, jeg kjenner ikke til det i utgangspunktet. Mulig jeg blander😊 Anonymkode: db90c...06d
Anonym bruker Skrevet 10. november 2018 #9 Skrevet 10. november 2018 Klippet ut fra barnevakten.no: Egnethet Roblox har fått PG-klassifisering i Play Store (Android) og 12+ år i App Store (iOS). På Xbox One har Roblox fått PEGI-merkingen 7 år. At spill får PG-klassifisering, betyr at foreldreveiledning anbefales. Dette gjelder spill der innholdet ikke alltid kan klareres på forhånd, og i og med at spillene i Roblox i stor grad er brukergenerert, er det ikke like enkelt å vite hva slags innhold barna potensielt kan støte på. Det betyr ikke nødvendigvis at Roblox ikke er egnet for barn, men det betyr at foreldre bør være engasjert og i dialog med barna hvis de skal spille Roblox. Og at det kan være innhold i noen av spillene som ikke egner seg for yngre barn. Roblox har en enkel grafikk full av piksler. Dette minner altså om Minecraft, selv om de to spillene ikke bør sammenliknes i for stor grad. Minecraft har et innhold som i større grad er låst av utvikleren, og inneholder heller ikke insentiver om kjøp i app på samme måte. Verdenene man møter på i Roblox kan være preget av fargerike landskap, og all slags fantasifulle uttrykk. Så selv om grafikken er enkel, er den ikke nødvendigvis kjedelig av den grunn. Man vil også finne elementer av vold med alt fra sverdkamp, ninjastjerner, brann, katastrofer, monstre og mer. Det finnes også spill i Roblox som faller innen skytespill-sjangeren med tilhørende våpen, blod, knivstikking, krig mellom ulike lag og så videre. Og det finnes flere spill med skrekk som tema og som kan være skumle for barn, for eksempel overlevelsesmodus der spillere blir jaktet på av en morder eller et monster. Roblox har også en egen valuta som kalles «Robux» som kan kjøpes for ekte penger. Blant annet vil man i mange brukergenererte spill få mulighet til å kjøpe utstyr, hjelpemidler, våpen og lignende for robux. Man kan også kjøpe nye klær og lignende til spillavataren for robux. Som spillutvikler vil man tjene en andel av det andre spillere legger igjen eller kjøper i spillet ditt. Denne form for robux kan visstnok byttes ut i ekte penger. Det finnes ingen nedre grense for å opprette en konto i Roblox. Foreldre kan allikevel koble sin epost mot barnets konto hvis barna er under tretten år. Da kan man blant annet sette opp en PIN-kode på barnets konto for å sette opp ulike begrensninger. Dette gjør man etter at kontoen er laget ved å gå inn på denne siden her. Da kan man sette opp begrensninger for hvem som kan legge brukeren til i vennelister, opprette chat, deltakelse i offentlig chat, at kun moderert innhold er tilgjengelig i listen over spill (13 års-grense på spill) og lignende. Det er lurt å være i dialog med barna om hvilke typer spill de skal få lov til å spille, avhengig av alder og modenhet. Roblox har også et omfattende system for å rapportere spillere for ufin oppførsel, eller trakassering. Ufint språk (hovedsaklig engelske banneord) blir også filtrert bort i chat. Men disse ordene kan også omgås ved å være litt kreativ når man skriver, for eksempel ved å bytte ut enkeltbokstaver. Det er også flere begrensninger på kontoer som er opprettet for barn under tretten år, kontra kontoer for brukere over tretten år. Anonymkode: 32501...d58
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå