Gå til innhold

Utredning, mr-svar; noen som kan litt?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Er under utredning da jeg har en del symptomer som ikke kan knyttes til «vanlige» ting. Har fått et søkk i låret, altså atrofi, og har generelt mindre kraft i det benet enn det andre, har også slitt en del med periodevis ganske kraftig svimmelhet, dette har blitt utredet og det er ikke krystallsyken, meniers, eller virus på balansenerven. 

Skrev et innlegg her forrige uke, hadde mistet all følelse og kraft i venstre arm, varte bare en times tid før følelsen kom tilbake, men det var da vedvarende stikking i hele armen. Ble innlagt på sykehus for utredning med fokus på å avkrefte/bekrefte ms eller borreliose.

Tok en spinalprøve som ikke viste noen avvik, og tok mr av hodet med kontrast. Det jeg nå lurer på er dette svaret:

«Sett en subkortial T2-hyperintens lesjon frontalt høyre side. Et funn som ikke nok grunnlag for supplerende data hva gjelder diagnose».

Ble skrevet ut fra sykehuset med beskjed om at de verken kan bekrefte eller avkrefte ms, borreliose er avkreftet, og at jeg skal tilbake for ny mr om en måneds tid. Vil det da si at dette funnet er noe som kan dukke opp hos «alle» fra tid til annen? Legen min har ikke telefontid før til uken, så får ikke spurt ham før da.

Er redd noen av symptomene mine er psykiske da jeg kjenner jeg ikke liker å ikke vite hva som skjer, mulig jeg blir stresset på grunn av det, selvom jeg egentlig ikke tror det er ms jeg har (selvmotsigende kanskje). Blir selvfølgelig også bekymret av at kroppen min ikke fungerer som den skal uten noen åpenlys årsak...

Blir veldig takknemlig for alle svar og erfaringer :)

Anonymkode: 2b448...dcb

Fortsetter under...

Skrevet

Ingen? 😅

Skrevet

Jeg googlet litt for deg, du kan bl.a. lese litt her: https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/16538206

Det røntgenlegen har kommentert er at de ser noe, men de vet ikke om det er noe som kan diagnostiseres eller har noen betydning. Dvs. de vet ikke, det de har sett er i seg selv ikke nok til å si om det er noe som kan gi deg problemer eller ikke, om det har noen sammenheng med symptomene dine eller ikke. Det kan være det, men trenger ikke være det.

Slike symptomer du beskriver kan jo ha psykiske årsaker, men samtidig tenker jeg at det er viktig å heller ikke slå seg til ro med det siden du også har fått den atrofien, tilsynelatende uten grunn. Slikt har alltid en årsak, og om det ikke er fysisk skade så må det være noe annet i kroppen som forårsaker det. At du er svakere i den siden du også får atrofi bør jo også ses i sammenheng.

Be også om å få utskrift av alle prøvene som er tatt av deg, det er bl.a. en del som har tegn på borreliose, men som ikke har "nok" til at det norske helsevesenet regner det som positivt utslag. Ellers er det også en del andre infeksjoner, også ko-infeksjoner til borrelia, som kan gi "falsk ms"-symptomer, bl.a. lungeklamydia (som kan gå over i samme dvaletilstand som borrelia og dermed ikke slå ut på tester når immunforsvaret er svakt). Det er også andre ting som kan gi lignende symptomer, både sykdommer og mangeltilstander.

Ikke gi deg! Les deg opp på ting, men vær kritisk til kildebruken og hvordan du leser dem. Min erfaring er at når det kommer til sykdommer som ikke er A4, så må man stå på selv, oppdatere seg selv og drive prosessen fremover.

Lykke til videre! :)

Anonymkode: 6dc65...a9f

Skrevet

Skjønner godt at dette er skikkelig slitsomt, og ikke minst skremmende. I din situasjon ville jeg riktignok ha håpet at symptomene er psykiske. Alternativet er jo ganske sannsynlig alvorlig fysisk sykdom. Psykiske symptomer kan få de merkeligste fysiske utslag, det vet jeg av egen erfaring. Det som er bra med psykosomatiske lidelser, er at man kan bli helt bra igjen, hvis man steller fint med seg selv. Men: Dette høres såpass alarmerende ut at du gjør helt rett i å undersøke mulige fysiske forklaringer først. Dette må jo virkelig sjekkes. Bare husk at en psykisk forklaring ikke trenger å være så ille, selv om det kan gi selvfølelsen en liten trøkk i starten, og være vanskelig å akseptere.

Anonymkode: 9bf03...567

Skrevet
16 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Jeg googlet litt for deg, du kan bl.a. lese litt her: https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/16538206

Det røntgenlegen har kommentert er at de ser noe, men de vet ikke om det er noe som kan diagnostiseres eller har noen betydning. Dvs. de vet ikke, det de har sett er i seg selv ikke nok til å si om det er noe som kan gi deg problemer eller ikke, om det har noen sammenheng med symptomene dine eller ikke. Det kan være det, men trenger ikke være det.

Slike symptomer du beskriver kan jo ha psykiske årsaker, men samtidig tenker jeg at det er viktig å heller ikke slå seg til ro med det siden du også har fått den atrofien, tilsynelatende uten grunn. Slikt har alltid en årsak, og om det ikke er fysisk skade så må det være noe annet i kroppen som forårsaker det. At du er svakere i den siden du også får atrofi bør jo også ses i sammenheng.

Be også om å få utskrift av alle prøvene som er tatt av deg, det er bl.a. en del som har tegn på borreliose, men som ikke har "nok" til at det norske helsevesenet regner det som positivt utslag. Ellers er det også en del andre infeksjoner, også ko-infeksjoner til borrelia, som kan gi "falsk ms"-symptomer, bl.a. lungeklamydia (som kan gå over i samme dvaletilstand som borrelia og dermed ikke slå ut på tester når immunforsvaret er svakt). Det er også andre ting som kan gi lignende symptomer, både sykdommer og mangeltilstander.

Ikke gi deg! Les deg opp på ting, men vær kritisk til kildebruken og hvordan du leser dem. Min erfaring er at når det kommer til sykdommer som ikke er A4, så må man stå på selv, oppdatere seg selv og drive prosessen fremover.

Lykke til videre! :)

Anonymkode: 6dc65...a9f

Tusen takk for langt og utfyllende svar og for lykkeønskning! :) Legene er veldig «på», føler absolutt de tar meg på alvor, og at de også vil finne ut av dette. Mye forslag jeg kan ta med videre til legene her, som forsåvidt klør seg like mye i hodet som meg 😅

9 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Skjønner godt at dette er skikkelig slitsomt, og ikke minst skremmende. I din situasjon ville jeg riktignok ha håpet at symptomene er psykiske. Alternativet er jo ganske sannsynlig alvorlig fysisk sykdom. Psykiske symptomer kan få de merkeligste fysiske utslag, det vet jeg av egen erfaring. Det som er bra med psykosomatiske lidelser, er at man kan bli helt bra igjen, hvis man steller fint med seg selv. Men: Dette høres såpass alarmerende ut at du gjør helt rett i å undersøke mulige fysiske forklaringer først. Dette må jo virkelig sjekkes. Bare husk at en psykisk forklaring ikke trenger å være så ille, selv om det kan gi selvfølelsen en liten trøkk i starten, og være vanskelig å akseptere.

Anonymkode: 9bf03...567

Takker så mye for svar! :) Jeg er absolutt ikke «redd» for at det er psykisk i den forstand, har hatt psykosomatiske plager før, og er absolutt åpen for den muligheten, legene tror derimot ikke det er det, siden jeg er så obs på det selv (veldig lite logisk for meg, hodet kan jo være med så mye man vil, det betyr ikke at kroppen alltid hører etter 😛 ).

Men ja, som du sier: det høres (og føles) alarmerende ut, det er jo NOE som ikke stemmer. Er åpen for at svimmelheten og armen kan være psykisk, derimot litt vanskeligere med det låret som nå «mangler» en stor bit..det høyre låret er 5cm mindre i omkrets enn det andre..

Skrevet

Prøver meg igjen, da jeg så mer jeg lurer på 😛

Under prøvesvar på spinalvæsken står det «leuk: 0, gluk: 3,3 (serum 4,4), protein: 0,24. Svar på isoelektrisk fokusering foreligger ikke».

De første ser jo greit og «innafor» ut, men isoelektrisk fokusering er telling av bånd i spinalvæsken om jeg har forstått rett!? Noen som vet hvor lang tid det pleier å ta før svaret foreligger? :)

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...