Gå til innhold

Vi klarer ikke å få gjestene til å slappe av

Anbefalte innlegg

Skrevet
36 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Det kommer jo litt an på hvor sent det blir. Jeg har opplevd en gang å bli invitert på middag lokka 18.00. Middagen kom da ikke på bordet før 22.30 og da var det enten å få kaker og kaffe med en gang, eller å gå hjem før det kom på bordet.

Anonymkode: a90cb...496

Vi er ikke helt der, nei :D:D 

HI

Anonymkode: 1631a...05e

Skrevet

Herregud, så mange uptighte folk. Man er jo invitert som gjest i en annens hjem,  man har ikke bestilt middag til et visst klokkeslett. Er bare superglad for å bli invitert og at noen lager middag til meg, jeg. Drikke og snacks er imidlertid.en selvfølge skulle ting dra ut. HI, synes dere høres ut som trivelige folk!

Skrevet
23 timer siden, Anonym bruker skrev:

Å jeg derimot hadde ikke likt om jeg måtte vente en hel time på middag etter jeg er kommet,da hadde jeg blitt veldig sulten. Er jeg bedt på middag klokken 16 så regner jeg med at det hvertfall blir mat til 16.30. At maten er en halvtime forsinket er helt greit,men å vente en hel time etter besøket er kommet med vilje hadde jeg likt.

Anonymkode: 6a926...5f2

Litt kan man vente, så sant man ikke har små barn.

Verre enn å måtte vente, er gjester som ikke kommer på tida til når middagen er ferdig.

Anonymkode: d3277...71c

Skrevet

Bare lag alt ferdig før de kommer. Eller blås i å be så uhøflige gjester. 

Anonymkode: 3990e...0c2

Skrevet

Uhøflig av gjester å holde på sånn da! 

Kaffe bør være klart rett etter mat. Bare å ordne klart for det før dem om så. Sett i vann, kaffe og filter så det bare er å starte trakteren.

Blir dem utålmodige mellom mating kaker, så ha en konfekteske til kaffen om så. Da kan de sitte å drikke kaffe, spise litt søtt og skravle. Da har du kjøpt deg litt tålmodighet😊

Personlig sett synes jeg det er en skikkelig uting å stresse opp selvskap! Ta det med ro, gjestene må ta det med ro, og kos dere med tiden sammen.

Anonymkode: 502e3...704

Skrevet
Akkurat nå, Anonym bruker skrev:

Uhøflig av gjester å holde på sånn da! 

Kaffe bør være klart rett etter mat. Bare å ordne klart for det før dem om så. Sett i vann, kaffe og filter så det bare er å starte trakteren.

Blir dem utålmodige mellom mating kaker, så ha en konfekteske til kaffen om så. Da kan de sitte å drikke kaffe, spise litt søtt og skravle. Da har du kjøpt deg litt tålmodighet😊

Personlig sett synes jeg det er en skikkelig uting å stresse opp selvskap! Ta det med ro, gjestene må ta det med ro, og kos dere med tiden sammen.

Oida, litt skrivefeil! Følte for å svare, men er på farta på jobb! 😄

Skrevet

Det handler vel om to ting: Kommunikasjon og organisering (planlegging).

Jeg kommer også fra en familie hvor en invitasjon til klokka seks, betyr litt mingling, med eller uten noe å drikke, og så mat en halvtimes tid eller noe sånn før det er mat. Mannen der i mot, kommer fra en familie hvor invitasjon til klokka seks, betyr at maten står klar på bordet klokka seks. Det førte selvfølgelig til at når han kom til oss, var han sulten og klar til å spise klokka seks og irriterte seg over at det ikke kom mat på bordet, mens jeg syntes det var nesten litt trist å komme til hans familie hvor man ikke fikk sjans til å si "Hei" omtrent, før maten var på bordet.

Jeg har også en venninne, en nydelig, gjestfri dame som lager de herligste selskaper, men hun er alltid langt fra ferdig når vi kommer og styrer rundt med å lage mat og ordne til kanskje en time eller mer etter at vi kommer.  Noe som er ganske kjedelig, fordi mye av selskapet foregår uten vertskapet og det blir stressende også.  For vi snakker ikke bare om "siste hånd på verket".

Jeg mener at det er viktig å være såpass organisert at gjestene ikke føler at vertskapet stresser rundt og er mer opptatt av å gjøre klar enn å være vertskap. Det kan være vanskelig nok det!  Er du (dere) organisert nok til at gjestene kan slappe av og kose seg mens de venter? Uansett om det er en liten familiesammenkomst eller om det er et større selskap? Er bordet dekket, stearinlysene tent og fyr i peisen? For å sette det litt på spissen. Eller mindre høytidelig - kjøkkenstolen klar til svigermor eller tante sammen med et glass vin eller en kopp te sånn at hun kan sitte der og føle seg velkommen selv om du fremdeles styrer på kjøkkenet. Føler gjestene seg velkomne eller i veien?

Det andre er selvfølgelig det som flere er inne på - klar kommunikasjon for når man er invitert og når man kan forvente mat / servering. Det hjelper ikke at den ene familien er vant med at invitasjon til kl seks, betyr mat noe senere så lenge den andre familien ikke har det sånn. Den nærmeste familien og nærmeste venner, vet jo hvordan det er hos oss, så vi trenger ikke å utdype det noe mer.  Vi inviterer alltid til noe sånn som "Det serveres litt snacks og litt drikke / gløgg / vin / kaffe - hva du nå vil klokka seks, så spiser vi når vi har fått minglet litt"  Og så er det noen dager tiden er viktigere enn andre, selvfølgelig. Julaften kan være en sånn dag. Vi har alltid en liten "velkomstdrink" hos oss, men mens man på et vanlig selskap har litt slingringsmon for når man kommer, serveres velkomstdrinken samtidig på avtalt klokkeslett og maten følger rett etter på dager som julaften etc. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...