Anonym bruker Skrevet 8. november 2018 #1 Skrevet 8. november 2018 Vi suger som vertskap.. rett og slett.. En ting er fest for venner, det går fint. Men jul, bursdag osv.. det blir bare stress. Ingenting funker. Og flere i mannens familie er av det slaget som gir tydelig uttrykk for misnøye når ikke alt er på stell.. Typ: «Nei, hvis det ikke er kaker snart så tror jeg bare vi må dra» eller tydelig se på klokka med oppgitte sukk hvis ikke maten er på bordet på slaget. Og jeg blir så stressa og lei meg og opprørt. Så jeg HATER det.. Jeg kommer fra en familie hvor ting er avslappet. Maten kommer på bordet til avtalt tid, stort sett, men blir det en forsinkelse så er det null stress. Da spiser vi litt underveis i matlagingen og har det gøy sammen. Sånn er det bare ikke når vi inviterer nå.. det føles ut som om jeg skal gå opp til eksamen. Og jeg har konstant høy puls. kunne ønske vi kunne droppe juleselskap i år.. men mannen min gleder seg til å invitere alle.. Anonymkode: 1631a...05e
Anonym bruker Skrevet 8. november 2018 #2 Skrevet 8. november 2018 Jeg vil heller si at det er uhøflige gjester som stresser vertskapet, ikke at dere er dårlige verter. Det må da kunne gå an for mannen din og si til familien sin, at de får oppføre seg som folk Anonymkode: 7c0d2...bbb
Anonym bruker Skrevet 8. november 2018 #3 Skrevet 8. november 2018 Jeg tror du bare må ha litt lavere skuldre og bry deg litt mindre. Sier de ting som at de må ha kaffe og kake nå ellers må de gå, så smil og ta det som en spøk. "Nei uff, det kan vi jo ikke ha noe av, hjelper dere meg å finne frem litt da kanskje" Sukker de og ser på klokka fordi middagen er litt forsinket så ta det også med et smil. "Oi, jeg ser dere er gretne av sult nå, beklager at middagen ble litt senere enn antatt altså, men det er ikke så lett å beregne tiden bestandig. Hjelper dere til litt her kanskje?" Jo mer uhøytidelig du er, jo koseligere er det å være hos dere. Om gjestene er forknytt så er jo ikke det din skyld, så du får prøve å knyte de opp uten å få dårlig selvtillit selv. Det er helt normalt at man av og til beregner tiden litt feil. Vi har som mål å få middagen på bordet til kl fem på julaften, men den kan da være både kvart på, kvart over og halv seks også før den er ferdig.... Med flere barn og mye som skjer i huset er det ikke alltid så lett å beregne 100% Anonymkode: 329ca...e0f
Mostly Harmless Skrevet 8. november 2018 #4 Skrevet 8. november 2018 Det er vel heller gjestene som er inkompetente, her. Hvem i all verden truer med å dra om de ikke får kake tidsnok? Sitter de og banker med kniv og gaffel og roper « vi vil ha godteri!» også?
Anonym bruker Skrevet 8. november 2018 #5 Skrevet 8. november 2018 I all rettferdighet så er vi elendige til å planlegge.. så det henger så vidt sammen i svingene her når det blir mye folk på en gang.. Men jeg tror det skjærer seg også fordi jeg blir nervøs. Men når jeg er gjest så lar jeg ting skje når det skjer. Har aldri vært misfornøyd. Og når andre inviterer til klokka fire og serverer mat klokka fem så er det helt greit. Men er de hos oss så begynner kommentarer a la «var vi ikke invitert til klokken fire?» når klokka er halv fem. Jeg syns faktisk det er hyggelig å vente med servering av mat til en times tid etter gjestenes ankomst jeg.. og vi pleier jo å informere om når vi tenker å spise også.. HI Anonymkode: 1631a...05e
sug lut Skrevet 8. november 2018 #6 Skrevet 8. november 2018 Hva er problemet med å ha mat på bordet til den tiden det er forventet? Det er ikke rart at gjester blir oppgitt.
Anonym bruker Skrevet 8. november 2018 #7 Skrevet 8. november 2018 Altså. Har man invitert til middag kl 16, synes jeg det er helt innafor å servere den kl 17. Med mindre det er småbarn med som må ha mat til bestemte tider og dra tidlig pga leggetid. Men selv da er det uhøflig å klage. Anonymkode: dd04a...50b
Anonym bruker Skrevet 8. november 2018 #8 Skrevet 8. november 2018 15 minutter siden, Anonym bruker skrev: I all rettferdighet så er vi elendige til å planlegge.. så det henger så vidt sammen i svingene her når det blir mye folk på en gang.. Men jeg tror det skjærer seg også fordi jeg blir nervøs. Men når jeg er gjest så lar jeg ting skje når det skjer. Har aldri vært misfornøyd. Og når andre inviterer til klokka fire og serverer mat klokka fem så er det helt greit. Men er de hos oss så begynner kommentarer a la «var vi ikke invitert til klokken fire?» når klokka er halv fem. Jeg syns faktisk det er hyggelig å vente med servering av mat til en times tid etter gjestenes ankomst jeg.. og vi pleier jo å informere om når vi tenker å spise også.. HI Anonymkode: 1631a...05e Å jeg derimot hadde ikke likt om jeg måtte vente en hel time på middag etter jeg er kommet,da hadde jeg blitt veldig sulten. Er jeg bedt på middag klokken 16 så regner jeg med at det hvertfall blir mat til 16.30. At maten er en halvtime forsinket er helt greit,men å vente en hel time etter besøket er kommet med vilje hadde jeg likt. Anonymkode: 6a926...5f2
MammantilNurket Skrevet 8. november 2018 #9 Skrevet 8. november 2018 (endret) Server «Kongepjolter» til fordrink. Det bør gjøre dem passe møre. Endret 8. november 2018 av MammantilNurket
frk Nilsen Skrevet 8. november 2018 #10 Skrevet 8. november 2018 Kom fra 16, vi går til bords 17. Grei beskjed om du vil vente litt med å servere. Regner med at mannen din hjelper deg med serveringen når dere har gjester, da bør det jo gå ganske kjapt å få ut kaffe og kake.
Anonym bruker Skrevet 8. november 2018 #11 Skrevet 8. november 2018 3 minutter siden, frk Nilsen skrev: Kom fra 16, vi går til bords 17. Grei beskjed om du vil vente litt med å servere. Regner med at mannen din hjelper deg med serveringen når dere har gjester, da bør det jo gå ganske kjapt å få ut kaffe og kake. Må man ha kaffe og kake da hvis man er mett og nettopp har fått middag? Kan man ikke vente på den, så er man jo bare der for å spise, og ikke ordentlig besøk, med mindre man er i konfirmasjon? Anonymkode: cc3e4...29a
Anonym bruker Skrevet 8. november 2018 #12 Skrevet 8. november 2018 52 minutter siden, Anonym bruker skrev: Vi suger som vertskap.. rett og slett.. En ting er fest for venner, det går fint. Men jul, bursdag osv.. det blir bare stress. Ingenting funker. Og flere i mannens familie er av det slaget som gir tydelig uttrykk for misnøye når ikke alt er på stell.. Typ: «Nei, hvis det ikke er kaker snart så tror jeg bare vi må dra» eller tydelig se på klokka med oppgitte sukk hvis ikke maten er på bordet på slaget. Og jeg blir så stressa og lei meg og opprørt. Så jeg HATER det.. Jeg kommer fra en familie hvor ting er avslappet. Maten kommer på bordet til avtalt tid, stort sett, men blir det en forsinkelse så er det null stress. Da spiser vi litt underveis i matlagingen og har det gøy sammen. Sånn er det bare ikke når vi inviterer nå.. det føles ut som om jeg skal gå opp til eksamen. Og jeg har konstant høy puls. kunne ønske vi kunne droppe juleselskap i år.. men mannen min gleder seg til å invitere alle.. Anonymkode: 1631a...05e Kan dere være gjester selv, fremfor å invitere i juleselskap? Alternativt: Kan dere invitere til bare middag uten dessert og dersom det er med dessert, gjøre det enkelt og servere feks is? Anonymkode: cc3e4...29a
frk Nilsen Skrevet 8. november 2018 #13 Skrevet 8. november 2018 2 minutter siden, Anonym bruker skrev: Må man ha kaffe og kake da hvis man er mett og nettopp har fått middag? Kan man ikke vente på den, så er man jo bare der for å spise, og ikke ordentlig besøk, med mindre man er i konfirmasjon? Anonymkode: cc3e4...29a Kaffe ja, kake nei... Men som Hi skrev i starten så "truer" svigerfamilien med å dra om ikke kakene kommer snart. Vet hva jeg hadde sagt til mine om det var gnåling, men det er en helt annen sak. Jeg regner jo med at mannen er like mye vert som hun er vertinne, og bidrar så gjestene slipper å vente på kake til kaffen.
Anonym bruker Skrevet 8. november 2018 #14 Skrevet 8. november 2018 5 minutter siden, frk Nilsen skrev: Kaffe ja, kake nei... Men som Hi skrev i starten så "truer" svigerfamilien med å dra om ikke kakene kommer snart. Vet hva jeg hadde sagt til mine om det var gnåling, men det er en helt annen sak. Jeg regner jo med at mannen er like mye vert som hun er vertinne, og bidrar så gjestene slipper å vente på kake til kaffen. Tror ikke det er så mye det at de har lyst på kake.. mer irritasjon over at vi ikke har alt på stell.. Jeg skal legge noen strategier nå for at det skal gli lettere denne gangen. HI Anonymkode: 1631a...05e
Anonym bruker Skrevet 8. november 2018 #15 Skrevet 8. november 2018 3 minutter siden, Anonym bruker skrev: Tror ikke det er så mye det at de har lyst på kake.. mer irritasjon over at vi ikke har alt på stell.. Jeg skal legge noen strategier nå for at det skal gli lettere denne gangen. HI Anonymkode: 1631a...05e Hva er det som ikke er på stell? Vurdert å gi dem støvkluten mens de sutrer? Så kan de tørke støv hos dere og etterpå tørke tårer og snue i samme støvklut? Anonymkode: cc3e4...29a
frk Nilsen Skrevet 8. november 2018 #16 Skrevet 8. november 2018 4 minutter siden, Anonym bruker skrev: Tror ikke det er så mye det at de har lyst på kake.. mer irritasjon over at vi ikke har alt på stell.. Jeg skal legge noen strategier nå for at det skal gli lettere denne gangen. HI Anonymkode: 1631a...05e Da hadde jeg bedt dem om å ta med "noe godt til kaffen" neste gang.
Anonym bruker Skrevet 9. november 2018 #17 Skrevet 9. november 2018 For noen utrolig ufine og utrivelige familiegjester! De må jo kjede seg veldig i verandres selskap ettersom de sitter og klage? Ettersom venner koser seg hos dere, er det ikke tydeligvis ikke vertskapet det er noe i veien med. I vår familie er det veldig forskjellige vaner for når servering skjer. Hos svigerfamilien min er det mat TIDLIGST en time etter det tidspunktet man er invitert til. Før det får man litt å drikke (farris/brus/vin/øl) og det står litt snacks fremme. Og så skravler man, hjelper til og spiser når alt er klart. Alltid masse folk, kaos og kos. Hos min egen familie er det mer orning och reda, mat ca 15 min etter invitasjonstidspunkt. Litt strammere regi, men også hyggelige selskaper. Når vi inviterer er det alltid litt kaos og tar litt tid før maten er klar, men ingen har gitt uttrykk for irritasjon. Setter du fram litt drikke og snacks når de kommer bør gjester klare å hygge seg gjennom et helt selskap. Anonymkode: 304aa...117
gale damen Skrevet 9. november 2018 #18 Skrevet 9. november 2018 Gjestene dine er uhøflige, men når det er sagt så kan det vel ikke være så komplisert å ha middag til et fastsatt tidspunkt? Hvis det er mange gjester så har du vel gjort det meste klart på forhånd, og du vet jo hvor lang tid det tar i ovnen/skal kokes? Jeg forstår ikke helt hvordan problemet oppstår, og ville ha vært rimelig sulten om middagen jeg ble invitert til kom en time for sent. Uhøflige kommentarer ville jeg naturligvis ikke ha kommet med.
Anonym bruker Skrevet 9. november 2018 #19 Skrevet 9. november 2018 23 minutter siden, gale damen skrev: Gjestene dine er uhøflige, men når det er sagt så kan det vel ikke være så komplisert å ha middag til et fastsatt tidspunkt? Hvis det er mange gjester så har du vel gjort det meste klart på forhånd, og du vet jo hvor lang tid det tar i ovnen/skal kokes? Jeg forstår ikke helt hvordan problemet oppstår, og ville ha vært rimelig sulten om middagen jeg ble invitert til kom en time for sent. Uhøflige kommentarer ville jeg naturligvis ikke ha kommet med. Vi er nok bare litt forskjellige. Jeg liker at vi får en aperitif, litt snacks og muligheten til å lande litt før maten serveres. Jeg har egentlig aldri opplevd at jeg blir føyset til matbordet med en gang jeg ankommer selskapet, men det er sikkert noen som gjør det også. Så vi kan nok være mer tydelig på at "Velkommen klokken 16, maten serveres klokken 17" Også må jeg forsøke å senke skuldrene, for det kan hende jeg opplever alt litt ekstra negativt også når jeg er stresset.. HI Anonymkode: 1631a...05e
Anonym bruker Skrevet 9. november 2018 #20 Skrevet 9. november 2018 Gjestene er uansett uhøflige når de kommenterer hvordan dere gjør ting. Hvis mine gjester hadde sagt de går hvis ikke kaka kommer snart på en frekk måte , så hadde jeg sagt ok, da får dere gjøre det. Ellers er det forskjellige vaner med tidspunktet som blir sagt. Når jeg inviterer kl 19 mener jeg at gjestene kan komme fra kl 19 og middagen blir servert tidligst kl 19.30. Når venninnen min inviterer til kl 19, mener hun at vi skal komme i god tid før kl 19, for da blir middagen servert. Resultat er at jeg rekker knapt å si hei før vi setter oss til bords hos henne og hun kommer til meg før jeg er klar. Dette har vi løst ved å si "kom rundt kl 19, så spiser vi kl.19.30-20". Da vet alle hva de har å forholde seg til. Anonymkode: 498ba...9fe
Anonym bruker Skrevet 9. november 2018 #21 Skrevet 9. november 2018 55 minutter siden, Anonym bruker skrev: Gjestene er uansett uhøflige når de kommenterer hvordan dere gjør ting. Hvis mine gjester hadde sagt de går hvis ikke kaka kommer snart på en frekk måte , så hadde jeg sagt ok, da får dere gjøre det. Ellers er det forskjellige vaner med tidspunktet som blir sagt. Når jeg inviterer kl 19 mener jeg at gjestene kan komme fra kl 19 og middagen blir servert tidligst kl 19.30. Når venninnen min inviterer til kl 19, mener hun at vi skal komme i god tid før kl 19, for da blir middagen servert. Resultat er at jeg rekker knapt å si hei før vi setter oss til bords hos henne og hun kommer til meg før jeg er klar. Dette har vi løst ved å si "kom rundt kl 19, så spiser vi kl.19.30-20". Da vet alle hva de har å forholde seg til. Anonymkode: 498ba...9fe Det er nok dette som er problemet. Klart gjestene stusser hvis de er invitert til middag kl 17 og maten først kommer på bordet en time senere. Så å presisere sånn ca når maten blir servert ift ankomsttidspunktet må være en god løsning. Forstår heller ikke greia med at ting skjærer seg og dere ikke blir ferdige i tide. Hvis dere begge hjelper til og det ikke skjer noen uhell ala brent saus skal det være en grei sak å få maten på bordet til et gitt tidspunkt. Nå er det også sånn at ikke alle er gode på å holde selskap. Kjenner et middelaldrende par som er kroniske distré surrehuer begge to. Utrolig nok er barna deres strukturerte, og sønnen og svigerdatteren ordner alt fra familiemiddager til julaften. Samme hvor stressa/uerfarne/ustrukturerte dere eventuelt er, er det sykt dårlig stil av gjestene å åpenlyst kommentere/kritisere måten dere gjør det på. Man blir vel ikke akkurat mindre stressa av det. Hadde vurdert å slutte å invitere har jeg vært i dine sko. Når man er gjest skal man bidra med hyggelig stemning, selv om ikke alt er prikkfritt. Disse slektningene kan dessverre ikke å oppføre seg. Anonymkode: 35286...788
Anonym bruker Skrevet 9. november 2018 #22 Skrevet 9. november 2018 De er uhøflige når de klager. Men... det er irriterende nå man ikke får mat innen «rimelighetens grenser» når man er invitert. Har en venninne som kan begynne å skrelle poteter når gjestene kommer inn døra... ingenting er klart, vi må dekke bordet. Og desserten kan hun også begynne å lage etter gjestene er kommet samtidig som hun surrer med middagen. Det er faktisk ganske irriterende. Man føler seg ikke akkurat velkommen. Hun er utrolig uorganisert. Om du er i nærheten av dette kan jeg forstå at svigers blir irritert. Anonymkode: 90c1d...ae6
Anonym bruker Skrevet 9. november 2018 #23 Skrevet 9. november 2018 57 minutter siden, Anonym bruker skrev: Gjestene er uansett uhøflige når de kommenterer hvordan dere gjør ting. Hvis mine gjester hadde sagt de går hvis ikke kaka kommer snart på en frekk måte , så hadde jeg sagt ok, da får dere gjøre det. Ellers er det forskjellige vaner med tidspunktet som blir sagt. Når jeg inviterer kl 19 mener jeg at gjestene kan komme fra kl 19 og middagen blir servert tidligst kl 19.30. Når venninnen min inviterer til kl 19, mener hun at vi skal komme i god tid før kl 19, for da blir middagen servert. Resultat er at jeg rekker knapt å si hei før vi setter oss til bords hos henne og hun kommer til meg før jeg er klar. Dette har vi løst ved å si "kom rundt kl 19, så spiser vi kl.19.30-20". Da vet alle hva de har å forholde seg til. Anonymkode: 498ba...9fe Det kommer jo litt an på hvor sent det blir. Jeg har opplevd en gang å bli invitert på middag lokka 18.00. Middagen kom da ikke på bordet før 22.30 og da var det enten å få kaker og kaffe med en gang, eller å gå hjem før det kom på bordet. Anonymkode: a90cb...496
Anonym bruker Skrevet 9. november 2018 #24 Skrevet 9. november 2018 Her opplevde keg at utfordringen besto i ulike forventninger til invitasjonen. Når keg invitere til kl 16 så forventer jeg at folk konmer rundt den tiden og maten konmer på bordet en stund etterpå. Svigerfamilien er vant til at en invitasjon til kl 26 betyr at maten serveres kl 16. Og det resulterte i at jeg ble superstressa når svigermor til stadighet dukket opp en time før tiden og lurte på hvorfor ting ikke var klart..... Anonymkode: 3ccbc...896
Anonym bruker Skrevet 9. november 2018 #25 Skrevet 9. november 2018 34 minutter siden, Anonym bruker skrev: Det er nok dette som er problemet. Klart gjestene stusser hvis de er invitert til middag kl 17 og maten først kommer på bordet en time senere. Så å presisere sånn ca når maten blir servert ift ankomsttidspunktet må være en god løsning. Forstår heller ikke greia med at ting skjærer seg og dere ikke blir ferdige i tide. Hvis dere begge hjelper til og det ikke skjer noen uhell ala brent saus skal det være en grei sak å få maten på bordet til et gitt tidspunkt. Nå er det også sånn at ikke alle er gode på å holde selskap. Kjenner et middelaldrende par som er kroniske distré surrehuer begge to. Utrolig nok er barna deres strukturerte, og sønnen og svigerdatteren ordner alt fra familiemiddager til julaften. Samme hvor stressa/uerfarne/ustrukturerte dere eventuelt er, er det sykt dårlig stil av gjestene å åpenlyst kommentere/kritisere måten dere gjør det på. Man blir vel ikke akkurat mindre stressa av det. Hadde vurdert å slutte å invitere har jeg vært i dine sko. Når man er gjest skal man bidra med hyggelig stemning, selv om ikke alt er prikkfritt. Disse slektningene kan dessverre ikke å oppføre seg. Anonymkode: 35286...788 Vi inviterer ikke til "middag klokka 17" Men vi inviterer til middag hos oss, kom klokken 17.00. Men jeg må helt klart bli tydeligere på at maten står på bordet (ikke få panikk) klokken 18.00 Ellers så tror jeg at to middelaldrende surrehuer godt kan beskrive meg og mannen min. Og jeg hadde sikkert blitt lei av oss jeg også.. Men jeg tror samtidig det har med hvilken innstilling du har til dem du skal til hvordan du takler at ting ikke går helt etter planen. Vi har alltid godt med snaks og drikkevarer både med og uten alkohol. Så det er også en mulighet å senke skuldrene, ta seg et glass vin ekstra og snakke med de andre gjestene. Jeg skal i alle fall gjøre mitt til at dette skal bli hyggelig og en presis affære uten for mange skuffelser. Jeg er en god organisator i arbeidslivet, så jeg må kunne klare det hjemme også. Men det er dessverre noe jeg bare må få unnagjort, og jeg har vondt i magen av å tenke på det. Det blir med de obligatoriske selskapene i løpet av et år, så forsøker vi heller å få til andre hyggelige møter HI Anonymkode: 1631a...05e
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå