Gå til innhold

Helsesøster er BARE ute etter å kritisere meg!!! Kan jeg bytte?


Anonym bruker

Anbefalte innlegg

Du kan gjerne bytte HS, like vel forstår jeg den nåværende godt. Det er uvanlig å ha den prioriteringen når du har et så lite barn. Uansett om det er nære som skal passe. 

Anonymkode: 463c8...f03

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Er dette ditt første barn?

I så tilfelle, her kommer en liten innføring i mammapolitiets lover.

Paragraf 1-evig tid: ALDRI diskuter amming med mamming. Det er no-no! 

Paragraf 2-for alltid: ALDRI fortell den fulle og hele sannhet til helsesøstre over 45/50 år. 

Paragraf 3-det første året: ALDRI nevn alkohol eller egentid til andre småbarnsmødre. Bare si at du muligens tar deg et glass vin det kommende julebordet da barnet fyller året, og lille er da selvfølgelig sovende hjemme med far. 

Anonymkode: da1c2...ce8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ga også opp ammingen etter ca en uke,å gikk over til flaske. Hadde veldig lite melk å følte han hele tiden fikk for lite melk i seg men fikk beskjed på sykehuset at det går seg til,hver gang jeg nevnte det. Ble skrevet ut på fredag å på mandag skulle vi å veie han. Da ble han innlagt umiddelbart på barneklinikken,å fikk beskjed at jeg jeg kommet noen dager senare så hadde han nok sovnet inn. Jeg fikk panikk å anmet han ikke etter det ga kun MME. Kunne ha pumpet meg mange ganger hver dag itellegg til alt stresset med sterilisere og koke vann til MME,men det var uaktuelt når hadde fødselsdepresjon å hadde nok med mitt.

Når småen var 4 mnder så hadde tanten min småen på overnatting ettersom jeg var sliten etter å være alene med kolikkbaby. Nå er barnet 7 år å har ikke tilknytningsproblemer til meg :)

Er mange hysteriske folk her HI ikke ta til deg alt som blir sagt her,jeg er sikker på at du er en god mor for barnet ditt :)

Anonymkode: deaae...185

Lenke til kommentar
Del på andre sider

"Beklager pappa at jeg ikke var så spennende at du ville tilbringe tid med meg rett før du skulle dra bort i lengre tid enn jeg har vært utenfor magen."

Anonymkode: c80c1...8dc

Lenke til kommentar
Del på andre sider

HI, du har ikke gjort noe galt. Amming er et personlig valg og det er absolutt ikke noe galt i å velge å ikke amme. Det er heller ikke noe galt i å gå ut og kose seg mens familie sitter barnevakt i noen timer. 

Det er imidlertid mange som mener at alle skal presse seg til å amme enten de vil eller ikke, og bli martyr for barna sine for ellers er man ikke god mor. Jeg mener at en god mor tar vare på sine egne behov i tillegg til babyen sine, og disse utelukker ikke hverandre.

HS har ikke noe med å kritisere valgene dine. Jobben hennes er å støtte deg og hjelpe deg, og hvis du ikke fikk til ammingen kunne hun tilbudt å hjelpe slik at du kunne fått det til. Men hvis du likevel velger å ikke amme, skal hun støtte deg i det valget. I andre land har helsepersonell ikke lov til å kritisere hvordan kvinner velger å mate barna sine, enten det er med morsmelk eller MME. De offentlige retningslinjene sier at begge valg er like gyldige og kvinner skal støttes i det valget de tar. Uheldigvis tillates helsepersonell i Norge å gi sin egen personlige mening til klienter, fremfor å ha skikkelig retningslinjer som ivaretar kvinners rett til å velge.

Du vil nok ha problemer med å finne en HS som ikke kritiserer deg, men det er ikke din feil at du kritiseres. Det er HS som er uprofesjonell.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, Anonym bruker skrev:

"Beklager pappa at jeg ikke var så spennende at du ville tilbringe tid med meg rett før du skulle dra bort i lengre tid enn jeg har vært utenfor magen."

Anonymkode: c80c1...8dc

For et dumt innlegg

Anonymkode: eb210...035

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Lese om tilknytningsforstyrrelse.Så går du noen runder med deg selv.Hva er viktigst øl eller trygt barn?

Anonymkode: f9eb2...216

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Først må jeg si at jeg tror dette er et trolleinnlegg. Siden det uansett nok er realitet her og der (bare at man ikke skriver det åpenlyst her inne), svarer jeg likevel ift hva jeg tenker. 1: Man prøver amming lengre enn 1 uke før man gir opp, så lenge det ikke er helsemessige årsaker til at man slutter. Produksjonen er jo ikke kommet ordentlig i gang engang! "Liker ikke" er ikke et tema når man har et nyfødt barn!  2: Helaften, øl og konsert er ikke det første et nybakt foreldrepar tenker på tre uker etter fødsel. Uansett. Hvis far skal bort i fire uker ville vel første naturlige tanke være å tilbringe så mye tid som mulig med barnet før man drar! Og nei, det behøver ikke å bety at barnet har det ille på noe vis, men det forteller HS at begge foreldrene mangler instinkter man er utstyrt med fra naturen. Barnet er ikke tre mnd, men tre UKER. Det hadde vært rarere om hun ikke reagerte, for å si det sånn.

Anonymkode: b2dfa...040

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg håper du hadde det fint på konsert. Og at du har lært litt. Aldri nevnt noe ang amming her. Det er en fullstendig galskap der ute når det gjelder amming. Jeg ga også opp etter en uke med første og det var helt, helt riktig. Med nr to prøvde jeg lenger, fikk en ammehjelp hjem og fikk mange "gode råd" av hs. Det spiste meg fullstendig opp og jeg angrer veldig på at jeg ikke var sterk nok til å gi opp fort med nr to også. Det mest riktige for meg har vært å ikke presse meg når det gjelder amming. Det finnes grunner til det, grunner jeg ikke vil dele med hvermannsen. Jeg ønsker likevel å bli respektert for valget mitt, selv om det utad bare er at jeg ga opp etter en uke. 

Og de timene ute av huset, det går nok veldig fint, selv om babyen din jo er liten. Men hvis den pleier å sove så bør det gå greit. 

Anonymkode: ac487...071

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vil legge til at da yngste min var kun 2 mnd eller noe slikt, så ble han passet av besteforeldrene sine, som han ikke kjente i det hele tatt. Jeg var ordentlig deprimert og klarte ikke tenke at det var et dårlig valg. Det var en hel kveld. Det barnet er nå 13 år og ikke i nærheten av å ha noen tilknytningsforstyrrelse. Det har vært et trygt og empatisk barn hele veien. Jeg kan se for meg hva det ville skapt av furore om jeg skrev en tråd om det her inne, den dagen jeg valgte å dra ut fra et så lite barn, som ble passet av fremmede for barnet selv. 

Anonymkode: ac487...071

Lenke til kommentar
Del på andre sider

37 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Jeg vil legge til at da yngste min var kun 2 mnd eller noe slikt, så ble han passet av besteforeldrene sine, som han ikke kjente i det hele tatt. Jeg var ordentlig deprimert og klarte ikke tenke at det var et dårlig valg. Det var en hel kveld. Det barnet er nå 13 år og ikke i nærheten av å ha noen tilknytningsforstyrrelse. Det har vært et trygt og empatisk barn hele veien. Jeg kan se for meg hva det ville skapt av furore om jeg skrev en tråd om det her inne, den dagen jeg valgte å dra ut fra et så lite barn, som ble passet av fremmede for barnet selv. 

Anonymkode: ac487...071

Så bra at du fikk en kveld når du var deprimert! Det trengte du nok også. 

Var helt rett valg for meg å gi opp ammingen, ingen vits for meg å risikere å bli deprimert pga det. Uavhengig av hva mange her mener.

 

Var forøvrig en koselig kveld igår, tok oss en øl og så Hellbillies. Nå har mini akkurat spist og ligger på meg og koser:)

 

Anonymkode: 7b3e1...b3b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Alle sammen her: skjerpings! Å kritisere henne og kjefte på henne hjelper ingenting. Gjort er gjort, ammingen har hun gitt opp nå...

 

Til trådstarter: du er kanskje ung? Virker litt sånn. Mye kan virke kjedelig/vanskelig når man har en liten baby, men i den store sammenhengen er tida så kort, den kommer aldri tilbake, og å gi babyen din en god start og trygg tilknytning nå er så viktig for hele livet :) ❤️

Konserter vil du få mange muligheter til å gå på. Kansksje mannen din kan gå med en kompis denne gangen. En baby på 21 dager trenger mammaen sin! Selv om du ikke ammer kan du fortsatt være verdens beste og tryggeste mamma for henne :) Mamming er viktigere enn amming.

 

Men om du får et barn til om noen år, be om hjelp og prøv å amme litt til. Det ER dritt i begynnelsen, jeg hadde vondt i tre uker, men SÅ blir det så mye bedre! Ikke noe vondt, men så enkelt og kos. Og veldig bra for baby mtp. immunforsvar :)

 

Gjort er gjort, og hun har det fint med flaske og MME nå. Men du har muligheten til å gi henne en trygg og fin start på livet. Å ha en baby betyr å gi avkall på veldig mye en stund. Hun er nummer 1 nå, hun er «sjefen» :)

Det kommer en tid der du får sove hele natta igjen. Det kommer en tid der hun kan overnatte hos besteforeldre, eller hos venninner, mange muligheter for konserter om det er det du ønsker.

 

men ikke ennå.

Du finner ut av dette. Klem til deg

Anonymkode: cd51b...a81

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Alle sammen her: skjerpings! Å kritisere henne og kjefte på henne hjelper ingenting. Gjort er gjort, ammingen har hun gitt opp nå...

 

Til trådstarter: du er kanskje ung? Virker litt sånn. Mye kan virke kjedelig/vanskelig når man har en liten baby, men i den store sammenhengen er tida så kort, den kommer aldri tilbake, og å gi babyen din en god start og trygg tilknytning nå er så viktig for hele livet :) ❤️

Konserter vil du få mange muligheter til å gå på. Kansksje mannen din kan gå med en kompis denne gangen. En baby på 21 dager trenger mammaen sin! Selv om du ikke ammer kan du fortsatt være verdens beste og tryggeste mamma for henne :) Mamming er viktigere enn amming.

 

Men om du får et barn til om noen år, be om hjelp og prøv å amme litt til. Det ER dritt i begynnelsen, jeg hadde vondt i tre uker, men SÅ blir det så mye bedre! Ikke noe vondt, men så enkelt og kos. Og veldig bra for baby mtp. immunforsvar :)

 

Gjort er gjort, og hun har det fint med flaske og MME nå. Men du har muligheten til å gi henne en trygg og fin start på livet. Å ha en baby betyr å gi avkall på veldig mye en stund. Hun er nummer 1 nå, hun er «sjefen» :)

Det kommer en tid der du får sove hele natta igjen. Det kommer en tid der hun kan overnatte hos besteforeldre, eller hos venninner, mange muligheter for konserter om det er det du ønsker.

 

men ikke ennå.

Du finner ut av dette. Klem til deg

Anonymkode: cd51b...a81

Atte hæ? Har aldri nevnt nattevåk eller at det er kjedelig med baby:) vi storkoser oss vi.  

Amming er ikke noe for meg og det blir ikke fler barn her. Ikke er jeg spesielt ung heller. 

Jeg er bare en vanlig mamma som var ute 5 timer mens babyen min sov. 

Anonymkode: 7b3e1...b3b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

13 timer siden, Anonym bruker skrev:

Tull. Babyen er ikke automatisk mest knyttet til mor fra fødsel. Babyen BLIR mest knyttet til mor etter fødsel fordi hun som regel er primæromsorgsperson. 

Anonymkode: 844cd...52a

Snakk om kunnskapsløst. Alle vet jo at baby er mest knyttet til mor etter fødsel. Det er rene fakta, og absolutt ikke noe som kan diskuteres.

Barnet kjenner lukten, hjerteslag og stemme til mor, og det er faktisk noe som trygger barnet mer enn noe annet.

Anonymkode: ce04f...8ba

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Anonym bruker skrev:

Atte hæ? Har aldri nevnt nattevåk eller at det er kjedelig med baby:) vi storkoser oss vi.  

Amming er ikke noe for meg og det blir ikke fler barn her. Ikke er jeg spesielt ung heller. 

Jeg er bare en vanlig mamma som var ute 5 timer mens babyen min sov. 

Anonymkode: 7b3e1...b3b

En helt vanlig mamma ville aldri gått fra en baby på 3 uker. Du burde gå i deg selv, sett datteren din først, ikke mannen og deg selv. 

 

Anonymkode: 77f34...ab3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, Anonym bruker skrev:

Jeg vil legge til at da yngste min var kun 2 mnd eller noe slikt, så ble han passet av besteforeldrene sine, som han ikke kjente i det hele tatt. Jeg var ordentlig deprimert og klarte ikke tenke at det var et dårlig valg. Det var en hel kveld. Det barnet er nå 13 år og ikke i nærheten av å ha noen tilknytningsforstyrrelse. Det har vært et trygt og empatisk barn hele veien. Jeg kan se for meg hva det ville skapt av furore om jeg skrev en tråd om det her inne, den dagen jeg valgte å dra ut fra et så lite barn, som ble passet av fremmede for barnet selv. 

Anonymkode: ac487...071

Du ville ikke ha fått noe kritikk fra meg, selv om jeg stiller meg kristisk til HI sin oppførsel. Depresjon vs. øl er to helt ulike situasjoner!

Anonymkode: 66e3c...87b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg skjønner ikke at noen vil være borte fra en så liten baby, og jeg skjønner heller ikke at noen har overskudd til det så kort tid etter fødsel. Men det er meg, har hatt harde fødsler med diverse komplikasjoner.

MEN jeg er temmelig sikker på at en baby ikke tar skade av å være borte fra mor noen timer! 

Anonymkode: 9e392...c11

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, Anonym bruker skrev:

Atte hæ? Har aldri nevnt nattevåk eller at det er kjedelig med baby:) vi storkoser oss vi.  

Amming er ikke noe for meg og det blir ikke fler barn her. Ikke er jeg spesielt ung heller. 

Jeg er bare en vanlig mamma som var ute 5 timer mens babyen min sov. 

Anonymkode: 7b3e1...b3b

Siden du sa at oldeforeldrene skulle passe på babyen regnet jeg med du var ung. Siden de både lever og er i form til å passe en liten baby :) 

Anonymkode: cd51b...a81

Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 timer siden, Anonym bruker skrev:

Er dette ditt første barn?

I så tilfelle, her kommer en liten innføring i mammapolitiets lover.

Paragraf 1-evig tid: ALDRI diskuter amming med mamming. Det er no-no! 

Paragraf 2-for alltid: ALDRI fortell den fulle og hele sannhet til helsesøstre over 45/50 år. 

Paragraf 3-det første året: ALDRI nevn alkohol eller egentid til andre småbarnsmødre. Bare si at du muligens tar deg et glass vin det kommende julebordet da barnet fyller året, og lille er da selvfølgelig sovende hjemme med far. 

Anonymkode: da1c2...ce8

Takk til frøken fjortiss...

Anonymkode: 6cf23...bd7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, Anonym bruker skrev:

Snakk om kunnskapsløst. Alle vet jo at baby er mest knyttet til mor etter fødsel. Det er rene fakta, og absolutt ikke noe som kan diskuteres.

Barnet kjenner lukten, hjerteslag og stemme til mor, og det er faktisk noe som trygger barnet mer enn noe annet.

Anonymkode: ce04f...8ba

Hvordan mener du en baby som har ligget i vann uten å puste kjenner morens lukt?

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, Pobie skrev:

Hvordan mener du en baby som har ligget i vann uten å puste kjenner morens lukt?

 

Du tuller??? Du vet vel at når babyer blir født har de ekstremt god luktesans? Og lukten av mor (og melka) er de viktigste? 

Anonymkode: 6cf23...bd7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

19 timer siden, Anonym bruker skrev:

Jeg likte ikke å amme. Det passet ikke for meg. Samboeren min skal vekk i 4 uker og vi skal ha en hyggelig kveld. Jeg klarer for mitt liv ikke se hva som er galt med dette rett og slett. Syns det var sjofelt av henne å hakke på meg rett og slett.

Anonymkode: 7b3e1...b3b

Vel, du kan synes hva du vil. Men fakta er at du tar langt større hensyn til egne ØNSKER enn barnets BEHOV.

All kritikk er på sin plass her. Å gi opp amming etter en uke er latterlig (med forbehold om at det ikke skyldes traumer fra seksuelt overgrep). Og tre uker var alt du klarte før behovet for å leke barnløs meldte seg? Ikke særlig imponerende. 3 uker gamle babyer skal IKKE ha barnevakt, med mindre det er absolutt nødvendig.

Beklager, tror du er et troll. INGEN er SÅ dum!!!

Anonymkode: caebb...6b8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

27 minutter siden, Pobie skrev:

Hvordan mener du en baby som har ligget i vann uten å puste kjenner morens lukt?

 

Altså... er du seriøs? Dette er jo almenn kunnskap?

Anonymkode: ce04f...8ba

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, Anonym bruker skrev:

Vel, du kan synes hva du vil. Men fakta er at du tar langt større hensyn til egne ØNSKER enn barnets BEHOV.

All kritikk er på sin plass her. Å gi opp amming etter en uke er latterlig (med forbehold om at det ikke skyldes traumer fra seksuelt overgrep). Og tre uker var alt du klarte før behovet for å leke barnløs meldte seg? Ikke særlig imponerende. 3 uker gamle babyer skal IKKE ha barnevakt, med mindre det er absolutt nødvendig.

Beklager, tror du er et troll. INGEN er SÅ dum!!!

Anonymkode: caebb...6b8

Barnet har ikke behov for morsmelk. MME dekker behovet for næring. Og babyen tar ikke skade av at familie passer den i noen timer. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, Anonym bruker skrev:

Altså... er du seriøs? Dette er jo almenn kunnskap?

Anonymkode: ce04f...8ba

Forklar det da hvis det er så enkelt. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...