Gå til innhold

Hudlegen anbefaler behandlingsreise, men jeg vet ikke om jeg kan ta meg fri fra jobb. Hva gjør jeg?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Dattera mi på 5 år har psoriasis. 

Hudlegen vi var hos anbefalte oss å dra på en behandlingsreise. Hun fikk diagnosen i vår. Hun er ikke så kraftig angrepet (enda), men har små flekker på de fleste kroppsdeler. Allikevel anbefalte hudlegen å dra dit, da man blant annet får veldig mye informasjon der.

Men så er dilemmaet mitt at jeg begynte i ny jobb nå i oktober. Behandlingsreisen er 3 uker i februar.

I yrket mitt (revisjon) er våren den travleste perioden med ofte mye overtid. Jeg vet ikke om jeg tør spørre engang om å ta meg fri i februar som er den travelste perioden. 

Så hva gjør jeg? Jeg føler jo at for barnet mitt sin del burde jeg følge hudlegens råd. Men jeg er redd jeg skaper mye trøbbel for meg selv ifht jobb. 

Alternativt kunne jeg jo søkt om at faren hennes kan bli med som ledsager, men siden han ikke snakker så godt norsk, føler jeg at de ikke får like mye ut av opplegget da. Mye av informasjonen kommer vel da antakeligvis til å gå over hodet på han. 

I tillegg siden hun ikke er veldig sterkt angrepet av det enda, blir det nok kun én tur vi får nå i første omgang, for å få informasjon. Så hvis han da ikke får med seg så mye av informasjonen....

Hva gjør jeg? 

Anonymkode: cd0fe...b70

Skrevet

Far må jobbe intenst med norsken sin og bli med jenta. Han kan lære mye på 3 mnd. Hvis han ikke forstår alt kan de sikkert ta litt på engelsk også.

Anonymkode: 441ea...8e0

Skrevet

Bare tull at faren ikke kan dra! La det bli hans språkreise! 

Anonymkode: 6b0e6...117

Skrevet
10 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Bare tull at faren ikke kan dra! La det bli hans språkreise! 

Anonymkode: 6b0e6...117

Vel.. Hvis han skal på en 3-ukers språkreise, så er det uansett ikke slik at han plutselig i løpet av 3 uker blir flytende i norsk. Så innen de 3 ukene har gått, er det nok mye informasjon han ikke har fått med seg. 

HI

Skrevet
17 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Far må jobbe intenst med norsken sin og bli med jenta. Han kan lære mye på 3 mnd. Hvis han ikke forstår alt kan de sikkert ta litt på engelsk også.

Vel.. Noe kan han nok lære. Men nå har han bodd i Norge i snart 7 år uten å bli i nærheten av flytende i norsk, så de månedene fra til da utgjør nok ikke så stor forskjell. I tillegg skal han én av de månedene til hjemlandet en tur, så da blir det kanskje ikke så mye norsklesing for han. 

Han er ikke så flink å si fra hvis han ikke forstår... Og unngår som oftest situasjoner med small talk. 

HI

Skrevet
2 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Vel.. Hvis han skal på en 3-ukers språkreise, så er det uansett ikke slik at han plutselig i løpet av 3 uker blir flytende i norsk. Så innen de 3 ukene har gått, er det nok mye informasjon han ikke har fått med seg. 

HI

Han starter vel ikke helt på 0 når han har et norsk barn på 3 år. Noe må han jo ha lært på den tiden med mindre dere har bodd i utlandet hele tiden.

I tillegg har han 3 mnd på seg til å lære fagterminologien. Det går helt fint.

Skrevet

Vel.. Noe kan han nok lære. Men nå har han bodd i Norge i snart 7 år uten å bli i nærheten av flytende i norsk, så de månedene fra til da utgjør nok ikke så stor forskjell. I tillegg skal han én av de månedene til hjemlandet en tur, så da blir det kanskje ikke så mye norsklesing for han. 

Han er ikke så flink å si fra hvis han ikke forstår... Og unngår som oftest situasjoner med small talk. 

HI

Da må han rett og slett droppe den hjemreisen og prioritere norskopplæring. Om han har bodd 7 år i Norge uten å lære språket er det bare innsatsen det skorter på. Det bør ikke gå ut over din arbeidsgiver at mannen din ikke gidder lære seg språket godt nok til å følge opp barnet sitt.

Skrevet

Sett barnet i fokus, begge to, så finner du nok ei løsning

Anonymkode: 07043...74f

Skrevet

Er det nødvendig med behandlingsreise til våren, eller kan dette like gjerne gjøres til høsten igjen? Hvor ofte må dere regne med å foreta slike behandlingsreiser? Dersom dette er noe hun behøver årlig f.eks, bør du absolutt prøve å få lagt dette til høsten. Da vil du garantert få fri til å reise, arbeidsgiver er nok da bare glad for at du tar fri (det er jo strengt tatt ganske dødt på jobb på den tiden). 

Hilsen revisor og arbeidsgiver

Anonymkode: 3dcaa...958

Skrevet
3 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Da må han rett og slett droppe den hjemreisen og prioritere norskopplæring. Om han har bodd 7 år i Norge uten å lære språket er det bare innsatsen det skorter på. Det bør ikke gå ut over din arbeidsgiver at mannen din ikke gidder lære seg språket godt nok til å følge opp barnet sitt.

Den hjemreisen kommer han ikke til å droppe.Den er for viktig for han til det. 

Ja, det er nok innsatsen. Han har i lange perioder nok vært litt deprimert, så da har ikke det å skulle lese vært noe han har hatt overskudd til. I tillegg tar ting veldig lang tid for han, siden han må lese ting mange ganger for å forstå....

Vel... Min arbeidsgiver har valgt å ansette meg (som er enslig forsørger), så da er de jo inneforstått med at å ta seg av barna kommer først, og er noe som må tilrettelegges i en viss grad. 

HI

Skrevet
Akkurat nå, Anonym bruker skrev:

Er det nødvendig med behandlingsreise til våren, eller kan dette like gjerne gjøres til høsten igjen? Hvor ofte må dere regne med å foreta slike behandlingsreiser? Dersom dette er noe hun behøver årlig f.eks, bør du absolutt prøve å få lagt dette til høsten. Da vil du garantert få fri til å reise, arbeidsgiver er nok da bare glad for at du tar fri (det er jo strengt tatt ganske dødt på jobb på den tiden). 

Hilsen revisor og arbeidsgiver

Det er behandlingsreise i februar hvert år, med søknadsfrist 1. desember. Så det er én gang i året. Så da er neste mulighet neste februar, så det blir ikke noe annerledes det for meg.

Det er nok kun én gang det er aktuelt å dra på en slik reise nå. Hudlegen mente det var nyttig i forhold til å få masse informasjon nå i starten, som vi kan bruke til behandling av henne senere. Om det skal bli flere reiser når hun blir eldre kommer vel an på om det blir forverring. Men blir det slik det er nå, er nok ikke det aktuelt. 

HI

Skrevet

Da må du søke permisjon fra jobben - gjør du det tidlig nok kan de sette inn vikar for deg de ukene i februar!!

Anonymkode: d3dcc...3a2

Skrevet
6 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Da må du søke permisjon fra jobben - gjør du det tidlig nok kan de sette inn vikar for deg de ukene i februar!!

Sorry, hi, litt på siden, men jeg må bare spørre denne anonyme: hvorfor to utropstegn i slutten av setningen? Det ser ut som du roper.

Anonymkode: 40542...5a0

Skrevet

Høres ut som en engasjert far....

Det du sier er at hjemreisener viktigere for ham en barnet. Au.

Anonymkode: 77aef...021

Skrevet

Din mann har bodd i Norge i syv og snakker ikke flytende norsk. Men noe må han da kunne etter syv år! Og dere har en datter på tre år sammen. Snakker dere kun engelsk eller deres felles språk  hjemme, eller snakker dere norsk hjemme? Snakk norsk hjemme! Og om han kan reise med dere datter på behandlingsreise, så la han. Dette skulle han vel kunne klare hvis han ikke er håpløs. 

Anonymkode: 519d7...782

Skrevet
1 minutt siden, Anonym bruker skrev:

Høres ut som en engasjert far....

Det du sier er at hjemreisener viktigere for ham en barnet. Au.

Anonymkode: 77aef...021

Hjemreisen er ikke viktigere for han enn barnet, men moren hans er utrolig viktig for han. Hun er gammel, og har slitt med helsen. Så han har mange bekymringer i forhold til henne. Broren hans skal også reise hjem, og det blir første gang de skal feire jul sammen alle sammen på utrolig lang tid. 

Aller helst ønsker han å ta med datteren vår også, men han har ikke råd til det akkurat nå. Jeg skulle gjerne sett at han tok henne med, for jeg vet han kommer til å bli knust dersom moren hans dør før hun har truffet datteren vår.

Moren hans har sagt at hun teller ned til de kommer. 

Han ønsker også å reise nedover for å ordne en del ting der, blant annet på huset til moren. 

Så jeg forstår godt at han reiser nedover. Det er viktig for han.

HI

Skrevet

Din mann har bodd i Norge i syv og snakker ikke flytende norsk. Men noe må han da kunne etter syv år! Og dere har en datter på tre år sammen. Snakker dere kun engelsk eller deres felles språk  hjemme, eller snakker dere norsk hjemme? Snakk norsk hjemme! Og om han kan reise med dere datter på behandlingsreise, så la han. Dette skulle han vel kunne klare hvis han ikke er håpløs. 

Selvsagt kan han noe etter 7 år. Men ikke så mye at han kan holde lengre samtaler på norsk. 

Vi har en datter på 5 år. Han snakker fransk med henne, norsk med sønnen min og engelsk med meg. Nå bor vi ikke sammen lengre, så nå blir det ikke så mye øving på norsk med meg. Men han snakker norsk på jobb. Så han blir bedre, men som sagt langt fra flytende. Det går ikke an å ha en lengre samtale på norsk med han. 

Det er nok enklere for han å få fri fra jobb, da han kun har 50 % fast og de vaktene varierer fra måned til måned. 
Han er nok ikke helt håpløs, men det har blitt slik disse årene at det er jeg som fikser alt. 

HI

Skrevet
40 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Den hjemreisen kommer han ikke til å droppe.Den er for viktig for han til det. 

Ja, det er nok innsatsen. Han har i lange perioder nok vært litt deprimert, så da har ikke det å skulle lese vært noe han har hatt overskudd til. I tillegg tar ting veldig lang tid for han, siden han må lese ting mange ganger for å forstå....

Vel... Min arbeidsgiver har valgt å ansette meg (som er enslig forsørger), så da er de jo inneforstått med at å ta seg av barna kommer først, og er noe som må tilrettelegges i en viss grad. 

HI

Enslig forsørger? Bor du ikke med faren til barnet da?

Anonymkode: c1fe3...7e9

Skrevet

Og du postet svar på dette samtidig med mitt spørsmål ser jeg :)

Skrevet

Selvsagt kan han noe etter 7 år. Men ikke så mye at han kan holde lengre samtaler på norsk. 

Vi har en datter på 5 år. Han snakker fransk med henne, norsk med sønnen min og engelsk med meg. Nå bor vi ikke sammen lengre, så nå blir det ikke så mye øving på norsk med meg. Men han snakker norsk på jobb. Så han blir bedre, men som sagt langt fra flytende. Det går ikke an å ha en lengre samtale på norsk med han. 

Det er nok enklere for han å få fri fra jobb, da han kun har 50 % fast og de vaktene varierer fra måned til måned. 
Han er nok ikke helt håpløs, men det har blitt slik disse årene at det er jeg som fikser alt. 

HI

Jeg beklager, men syv år! Han har bodd i Norge i syv år! Da burde han kunne ha lært seg nogenlunde norsk. Og hm snakker vissnok norsk på jobben (!). Da burde norsken hans være bra nok. Og ja, man kan klare å lære nogenlunden flytende norsk på syv år! Kjempefint at han snakker fransk med din datter, og norsk med din sønn (så han snakker norsk likevel!). 

Skrevet
15 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Nei, jeg gjør ikke det.

HI

Skrevet
52 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Å få tak i vikar som revisor er faktisk helt umulig. Det går ikke i årsvikariat en gang. 

Skrevet
3 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Jeg beklager, men syv år! Han har bodd i Norge i syv år! Da burde han kunne ha lært seg nogenlunde norsk. Og hm snakker vissnok norsk på jobben (!). Da burde norsken hans være bra nok. Og ja, man kan klare å lære nogenlunden flytende norsk på syv år! Kjempefint at han snakker fransk med din datter, og norsk med din sønn (så han snakker norsk likevel!). 

Ja, han snakker norsk på jobb. Han blander nok med litt engelsk iblant. Han klarer å holde enkle samtaler. Man klarer nok å lære nogelunde flytende norsk på sju år, men nå har han allikevel ikke gjort dette. 

Jeg må ofte hjelpe til når han snakker med dattera i telefonen. F.eks. i går sa hun at "jeg spiste i stad". Dette skjønte han ikke, og trodde hun snakket om et eller annet med "is". 

Han snakker norsk med sønnen min, men det er jo også forholdsvis begrenset, enkel dagligtale. "Hvordan gikk det på skolen" "Har du spist" "Nå må du gå og legge deg" osv. 

Han unngår som sagt small talk hvis han kan, og i sosiale situasjoner ender han ofte opp med å leke med barna istedenfor å sitte og snakke med de voksne. 

Så det jeg vel frykter da i forhold til at det er han som blir med henne er at de kommer med masse informasjon som han kun får med seg bruddstykker av, og derfor ikke skjønner helt. Og iallfall ikke klarer å gjenfortelle til meg. Og at de kanskje også må lese ting, som han ikke er så flink til. 

Hittil har det vært jeg som har hatt kontroll på alt når det kommer til barna. Jeg som leser alt av månedsbrev i barnehagen, passer på å få all info, drar på foreldremøter osv. Så jeg syns vel det er litt skummelt å skulle gi fra meg kontrollen, og at jeg da går glipp av masse info som jeg burde fått. 

Hvis det bare hadde vært en ferietur, så hadde jeg ikke hatt noen betenkeligheter med at de to hadde dratt sammen, da han er en kjempeflink pappa og dattera vår savner han masse. Det er kun det der med at det er obligatoriske kurs for foreldrene, samtalegrupper osv. Der jeg ikke er sikker på hvor mye han får ut av å delta. 

HI

Skrevet

Barnet trenger ikke dra på behabdlingsreise for å få informasjon om sykdommen. Jeg har tro kroniske sykdommer, to av de nært beslektet med psoriasis. Det er skoler over 2-3 dager noen ganger i året på de største sykehusene. 

Jeg er blitt anbefalt å dra på behandlingsreise siden jeg ble syk for 12 år siden men har takket nei da jeg ikke ønsker å dra fra barna eller jobb. Behadlingsreise er for at vær og klima er bra for sykdommen. Ikke for at man skal få informasjon. Hvis hun ikke er hardt rammet nå så er det helt tullete å skulle dra på en behandlingsreise for å lære om sykdommen. Det trenger man ikke 3 uker i varmen for å gjøre. 

Anonymkode: 73095...fdc

Skrevet

Behandlingsreise blir det samme som et sykehus opphold. Du får noe som heter opplæringspenger   Deler av oppholdet og resten må du bruke  syktbarn dager, 5. Ferie uke etc.

om du jobber med regnskap kan du kanskje jobbe litt på oppholdet. Kjenner flere som har gjort det. 

Jeg mener at du ikke skal tenke på det men   Reise om du får plass. 

Du reiser mest sannsynlig til Valle Marina på Gran Canaria.  Et utrolig bra opplegg for barna. 

Anonymkode: 2e2d7...6da

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...