Gå til innhold

Bigender og det å kalle "henne" "them", det er rart for meg.


Anonym bruker

Anbefalte innlegg

Akkurat nå, Pobie skrev:

Han velger det jo ikke selv når han bare går utifra hvilket kjønn de ser ut som. Han vet jo ikke hvilke genitalier de har. 

Og han er jo litt drittsekk når han nekter å kalle noen det de vil kalles selv. Nekter han å kalle folk ved nytt navn hvis de forandrer navn? Han gjør det han at folk vil kalles noe annet enn de ble født som?

For det første, la oss holde ord som "drittsekk" unna diskusjonen.

Han velger selv hva han vil kalle folk utifra det kjønnet han tror de er. I de fleste tilfeller er det rett, og hvis ikke, tror jeg ikke han tar det tungt å bli rettet på. Nå vet jeg ikke hvilket standpunkt han har anngående folk som skifter navn, det er "merkelig" ikke noe vi har diskutert i de to årene vi har kjent hverandre.

Det gjør han nok ingenting om folk vil kalles noe annet enn de er født som, men akkurat som de har frihet til skifte kjønn, identifisere seg som det andre kjønn har han frihet til å mene noe annet. 

Anonymkode: 807ad...791

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

2 minutter siden, Anonym bruker skrev:

For det første, la oss holde ord som "drittsekk" unna diskusjonen.

Han velger selv hva han vil kalle folk utifra det kjønnet han tror de er. I de fleste tilfeller er det rett, og hvis ikke, tror jeg ikke han tar det tungt å bli rettet på. Nå vet jeg ikke hvilket standpunkt han har anngående folk som skifter navn, det er "merkelig" ikke noe vi har diskutert i de to årene vi har kjent hverandre.

Det gjør han nok ingenting om folk vil kalles noe annet enn de er født som, men akkurat som de har frihet til skifte kjønn, identifisere seg som det andre kjønn har han frihet til å mene noe annet. 

Anonymkode: 807ad...791

Så hvis noen konstant velger å kalle han for jente, så er det greit for han?

Anonymkode: 6d7c1...c13

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, Anonym bruker skrev:

Så hvis noen konstant velger å kalle han for jente, så er det greit for han?

Anonymkode: 6d7c1...c13

Det har ingenting med saken å gjøre. Han er mann, han ser ut som en mann. Han identifiserer seg som mann. Saken, i hovedinnlegget mitt handler som det er greit/problematisk å kalle en person som identifiserer seg som hverken mann eller kvinne "them". 

Anonymkode: 807ad...791

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Det har ingenting med saken å gjøre. Han er mann, han ser ut som en mann. Han identifiserer seg som mann. Saken, i hovedinnlegget mitt handler som det er greit/problematisk å kalle en person som identifiserer seg som hverken mann eller kvinne "them". 

Anonymkode: 807ad...791

Selvfølgelig har det noe å si, for de har jo frihet til å mene at de synes han ser ut som en jente

Anonymkode: 6d7c1...c13

Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 minutes ago, Anonym bruker said:

Det har ingenting med saken å gjøre. Han er mann, han ser ut som en mann. Han identifiserer seg som mann. Saken, i hovedinnlegget mitt handler som det er greit/problematisk å kalle en person som identifiserer seg som hverken mann eller kvinne "them". 

Anonymkode: 807ad...791

Nei, det er ikke greit.

Vedkommende som hverken identifiserer seg som mann eller kvinne bør ta en tur til psykologen.

Anonymkode: 0ddc4...fa3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, Anonym bruker skrev:

Selvfølgelig har det noe å si, for de har jo frihet til å mene at de synes han ser ut som en jente

Anonymkode: 6d7c1...c13

"Frihet til å mene at de synes at han ser ut som en( sic) jente" er ikke det samme som at han identifiserer seg som ei jente. Det er noe helt annet. Det er det med å identifisere seg med ett kjønn eller flere vi diskuterer. 

Anonymkode: 807ad...791

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

35 minutter siden, Anonym bruker skrev:

"Frihet til å mene at de synes at han ser ut som en( sic) jente" er ikke det samme som at han identifiserer seg som ei jente. Det er noe helt annet. Det er det med å identifisere seg med ett kjønn eller flere vi diskuterer. 

Anonymkode: 807ad...791

Ja, og han har like lite rett til å bestemme hva de identifiserer seg med, som andre har med hva han identifiserer seg med

Anonymkode: 6d7c1...c13

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, Anonym bruker skrev:

Ja, og han har like lite rett til å bestemme hva de identifiserer seg med, som andre har med hva han identifiserer seg med

Anonymkode: 6d7c1...c13

Det er ikke der problemet ligger. Vi har ingen problem med hva mennesker identifiserer seg som, men vi føler at de har ikke rett til å bestemme for oss hva vi vil kalle dem. 

Anonymkode: 807ad...791

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Litt på sida av diskusjonen, men hvordan vet man hva man føler seg som? Jeg er jente, og føler meg sikkert som jente. Det er i grunnen aldri noe jeg har reflektert over, for først og fremst så føler jeg meg som meg, og jeg går jo ikke rundt og tenker at jeg føler meg som et kjønn. Jeg aner jo ikke hvordan det er å føle meg som gutt, eller litt av hvert eller ingen av delene, for jeg kan jo ikke hoppe inn i et annet kjønn og prøve det på for å kjenne om det passer. Like lite som jeg kan hoppe inn hos en annen og kjenne hvordan deres tannverk, beinbrudd eller migrene føles. Så hvordan vet man, om man føler at noe ikke er riktig inni seg, at det er det andre kjønnet man føler seg som og at det er der løsningene ligger? Eller at alle brikker faller på plass om man velger å ikke ha en kjønnsidentitet eller- uttrykk? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 timer siden, sug lut skrev:

Usedvanlig lite interessant for andre enn den selvopptatte personen det gjelder, som har krabbet så langt inn i egen navle at veien ut ikke er å finne, og bare å se bort fra. Det er ingen som er ukjønnet, og språkvalg er ikke noe man kan styre på den måten så lenge det ikke gjelder faktisk belastende ord som nigger og pakkis. Disiplinærhøring hadde jeg glatt tatt om det var på det grunnlaget. Kall det sivil ulydighet om så er - det er ingen grunn til å føye seg.

Dette!💪🏼

Anonymkode: 7496e...1de

Lenke til kommentar
Del på andre sider

15 minutter siden, Himmel og hav skrev:

Litt på sida av diskusjonen, men hvordan vet man hva man føler seg som? Jeg er jente, og føler meg sikkert som jente. Det er i grunnen aldri noe jeg har reflektert over, for først og fremst så føler jeg meg som meg, og jeg går jo ikke rundt og tenker at jeg føler meg som et kjønn. Jeg aner jo ikke hvordan det er å føle meg som gutt, eller litt av hvert eller ingen av delene, for jeg kan jo ikke hoppe inn i et annet kjønn og prøve det på for å kjenne om det passer. Like lite som jeg kan hoppe inn hos en annen og kjenne hvordan deres tannverk, beinbrudd eller migrene føles. Så hvordan vet man, om man føler at noe ikke er riktig inni seg, at det er det andre kjønnet man føler seg som og at det er der løsningene ligger? Eller at alle brikker faller på plass om man velger å ikke ha en kjønnsidentitet eller- uttrykk? 

Kanskje løsningen bare er å få lov til å være seg selv, uten at andre lager så mye utav det, og få bekreftelse på at man er god nok slik man er?

Hvis «kjønnsrolle/uttrykkboksene» var litt mindre snevre, kan det gjerne hende det var færre som følte seg «feil».

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har to nære venner som er trans og respekterer det. Når folk kaller seg intetkjønn, så respekterer jeg det ikke. Det er to kjønn, enden på visen. Alt annet er sinnslidelser eller fødselsdefekter. 

Jeg er dog et høflig vesen, så bruker navn istedet for "they", "zir" eller "hen". Da er jeg respektfull uten å gå på akkord med meg selv. 

Anonymkode: 3a94c...6a6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 timer siden, LillaGorilla♥♥ skrev:

Kanskje løsningen bare er å få lov til å være seg selv, uten at andre lager så mye utav det, og få bekreftelse på at man er god nok slik man er?

Hvis «kjønnsrolle/uttrykkboksene» var litt mindre snevre, kan det gjerne hende det var færre som følte seg «feil».

Nettopp. Det er god plass i boksene om man vil.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

18 minutter siden, sug lut skrev:

Nettopp. Det er god plass i boksene om man vil.

Enig. 

Og hvorfor, hvorfor få universitetet til å sende ut en mail om det til 15 000+ studenter?  

Anonymkode: 807ad...791

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, Anonym bruker skrev:

Enig. 

Og hvorfor, hvorfor få universitetet til å sende ut en mail om det til 15 000+ studenter?  

Anonymkode: 807ad...791

Universitetene pisser på seg av angst om dagen. Det går over.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

14 timer siden, Anonym bruker skrev:

Det har ingenting med saken å gjøre. Han er mann, han ser ut som en mann. Han identifiserer seg som mann. Saken, i hovedinnlegget mitt handler som det er greit/problematisk å kalle en person som identifiserer seg som hverken mann eller kvinne "them". 

Anonymkode: 807ad...791

Selvfølgelig er det helt uproblematisk å kalle en person det de ønsker å kalles. 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

59 minutter siden, Pobie skrev:

Selvfølgelig er det helt uproblematisk å kalle en person det de ønsker å kalles. 

 

Jeg har en bekjent som er fluid og enkelte dager er hun en ilder. Skal jeg ta hensyn til det? (og jeg er faktisk helt seriøs) 

Anonymkode: 3a94c...6a6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 timer siden, Anonym bruker skrev:

Jeg har en bekjent som er fluid og enkelte dager er hun en ilder. Skal jeg ta hensyn til det? (og jeg er faktisk helt seriøs) 

Anonymkode: 3a94c...6a6

Ja, hvorfor skulle du ikke ta hensyn til det? Hvis du mener det er en psykisk lidelse er det jo desto mer grunn til å ta hensyn. 

Og hvis det ikke er en psykisk lidelse og dette er snakk om en VENN som ber deg ta hensyn, gjør du selvfølgelig det. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

59 minutter siden, Pobie skrev:

Ja, hvorfor skulle du ikke ta hensyn til det? Hvis du mener det er en psykisk lidelse er det jo desto mer grunn til å ta hensyn. 

Og hvis det ikke er en psykisk lidelse og dette er snakk om en VENN som ber deg ta hensyn, gjør du selvfølgelig det. 

Det er ikke noe sosialt påbud om å ta hensyn til folks idiosynkrasier.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 timer siden, Pobie skrev:

Ja, hvorfor skulle du ikke ta hensyn til det? Hvis du mener det er en psykisk lidelse er det jo desto mer grunn til å ta hensyn. 

Og hvis det ikke er en psykisk lidelse og dette er snakk om en VENN som ber deg ta hensyn, gjør du selvfølgelig det. 

Dette er ikke en venn, men en bekjent. Og på samme måte som jeg ikke later som jeg ser det samme som en som er psykotisk, så vil jeg ikke nære under at hun er en ilder. Hun er jo faktisk ikke en ilder. 

Anonymkode: 3a94c...6a6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 7.11.2018 den 12.28, sug lut skrev:

Usedvanlig lite interessant for andre enn den selvopptatte personen det gjelder, som har krabbet så langt inn i egen navle at veien ut ikke er å finne, og bare å se bort fra. Det er ingen som er ukjønnet, og språkvalg er ikke noe man kan styre på den måten så lenge det ikke gjelder faktisk belastende ord som nigger og pakkis. Disiplinærhøring hadde jeg glatt tatt om det var på det grunnlaget. Kall det sivil ulydighet om så er - det er ingen grunn til å føye seg.

Dette er din mening. Heldigvis betyr den ikke en dritt. 

Anonymkode: 3b405...fe6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 7.11.2018 den 10.17, Anonym bruker skrev:

Jeg studerer i Storbritannia og vi har en sak på skolen hvor en elev ikke identifiserer seg som noe kjønn, hverken mann eller kvinne. Personen er født jente, har ikke tatt noen operasjoner eller hormonbehandling. Vi har nå fått en mail fra universitetet hvor det står denne personens standpunkt og at denne personen har klaget over å ha blitt omtalt som "her" eller "she", og at tingene til personen er "hers". 

Dette har personen tatt veldig alvorlig, noen har vissnok blitt kalt inn til "Disiplinary meetings". For denne personen skal tilkalles som "them" eller "they". Tingene er "theirs". Jeg støtter det meste, men her føler jeg at det går over alle økseskaft!  

Anonymkode: 807ad...791

Går det ikke ann å bruke it? Som i det, uspesifisert.

Ps over alle støvleskaft 😉

Anonymkode: b6198...069

Lenke til kommentar
Del på andre sider

On 11/7/2018 at 10:17 AM, Anonym bruker said:

Jeg studerer i Storbritannia og vi har en sak på skolen hvor en elev ikke identifiserer seg som noe kjønn, hverken mann eller kvinne. Personen er født jente, har ikke tatt noen operasjoner eller hormonbehandling. Vi har nå fått en mail fra universitetet hvor det står denne personens standpunkt og at denne personen har klaget over å ha blitt omtalt som "her" eller "she", og at tingene til personen er "hers". 

Dette har personen tatt veldig alvorlig, noen har vissnok blitt kalt inn til "Disiplinary meetings". For denne personen skal tilkalles som "them" eller "they". Tingene er "theirs". Jeg støtter det meste, men her føler jeg at det går over alle økseskaft!  

Anonymkode: 807ad...791

Neida, å bruke them, theirs etc er helt vanlig når kjønn ikke er visst. F.eks når man skal ansette en ny person, men ikke vet noe om personen som får jobben. Da vil en f.eks si " They will be using the desk by the window. Their working hours will be ... Will you please introduce them at the beginning of the meeting tomorrow."

Det er en veldig naturlig overgang til å bruke samme begreper i situasjonen du beskriver ovenfor.

Hilsen britisk statsborger bosatt mange år i Norge 🙂

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvordan i huleste skal jeg vite hva andre mennesker tenker om seg selv. Man kan da ikke kjenne alle, og da omtales de gjerne som han/hun sånn og slik. Skal jeg referere til noen jeg ikke kjenner/ikke kan navnet på blir det nå han/hun med den grønne jakka og det svarte lange håret... hvorfor skal det bli en sak for meg at vedkommende føler seg sånn og slik inni seg. Kunne ikke brydd meg mindre. Hadde nok ikke slutta å kalle vedkommende en «hun». Fordi hun er det for meg. Hvis jeg skulle forholde meg til henne hadde jeg nok valgt å bruke navnet hennes. Om det hadde vært Klara eller Otto.

Anonymkode: 79d24...95e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...