Gå til innhold

Bigender og det å kalle "henne" "them", det er rart for meg.


Anonym bruker

Anbefalte innlegg

2 timer siden, Hjertefru skrev:

Jeg hadde blitt så stressa for å bruke feil benevnelse overfor personen at jeg hadde skydd henne som pesten. Sorry.

Det er jo det som er så trist. I Canada blir dette sidestilt med hatkriminalitet, og man kan risikere store bøter om man ikke bruker rett pronomen. En naturlig konsekvens blir jo da at folk synes det er enklere å bare holde seg unna. Disse lovene skader nok mer enn de gagner. 

Anonymkode: 3a94c...6a6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Det er vel kanskje det ene «problemet» jeg har med alle variantene som dukker opp, at det virker som det forventes at man automatisk kan alle reglene, kjenner alle benevnelser og at det er vondt ment om man trår feil, ikke bare klønete og ukjent. Det gjør at jeg f.eks. ikke tør gå inn i debatter, i hvert fall ikke med navn, der jeg gjerne vil forsvare f.eks. transkjønnedes rettigheter fordi faren er stor for at jeg ender opp med å fornærme de jeg ønsker å forsvare.

Det er bedre å bli vennlig korrigert, så lærer man jo litt etter hvert som man blir kjent med nye folk av ulik legning. Jeg sa f.eks. trans istede for transkjønnet før (fordi det er kortere, ikke fordi jeg trodde det var det samme som transvertitt), men transkjønnet gutt/jente (mann/kvinne) var visst foretrukket for å tydeliggjøre forskjellen, og da respekterer jeg selvfølgelig det. 

Anonymkode: 66232...80b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

12 timer siden, Anonym bruker skrev:

Dette er ikke en venn, men en bekjent. Og på samme måte som jeg ikke later som jeg ser det samme som en som er psykotisk, så vil jeg ikke nære under at hun er en ilder. Hun er jo faktisk ikke en ilder. 

Anonymkode: 3a94c...6a6

Men da er det jo opptil deg selv om du velger å ta hensyn eller ikke. Hva forventer hun av andre de dagene hun er ilder da?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bare en tanke; Har på følelsen at denne identitetspolitkken har gått av sporet. 

Fordi:

Hvis en medstudent blir utsatt for disiplinærforføyninger etter å sagt she/her ved et uhell, er det et overgrep mot denne. Det minner meg om en roman av Franz Kafka eller politikken i totalitære fascistiske regimer. Der vanlige borgere blir innbrakt til avhør pga bagatellmessige «forseelser» som ikke passer makthaverne. 

Vi må vokte oss vel slik at ikke en gruppes menneskeretter blir så godt ivaretatt at det går på bekostning av andres.....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hi her.

Slik jeg ser det, så har det blitt ett oppmersomhetsøkende greie. "Se, jeg er anderledes". Og at universitetet til og med setter inn "disiplinary actions" gjør det bare verre. Ja, universitetet skrive at feil benevning på personen er "hate crime", 

Anonymkode: 807ad...791

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde hatt null problem med å kalle noen them om de ønsket det, men jeg hadde blitt høy og mørk om jeg hadde blitt kalt inn på et disiplinærmøte om jeg kom i skade for å si feil.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

På 8.11.2018 den 21.44, Anonym bruker skrev:

Det er vel kanskje det ene «problemet» jeg har med alle variantene som dukker opp, at det virker som det forventes at man automatisk kan alle reglene, kjenner alle benevnelser og at det er vondt ment om man trår feil, ikke bare klønete og ukjent. Det gjør at jeg f.eks. ikke tør gå inn i debatter, i hvert fall ikke med navn, der jeg gjerne vil forsvare f.eks. transkjønnedes rettigheter fordi faren er stor for at jeg ender opp med å fornærme de jeg ønsker å forsvare.

Det er bedre å bli vennlig korrigert, så lærer man jo litt etter hvert som man blir kjent med nye folk av ulik legning. Jeg sa f.eks. trans istede for transkjønnet før (fordi det er kortere, ikke fordi jeg trodde det var det samme som transvertitt), men transkjønnet gutt/jente (mann/kvinne) var visst foretrukket for å tydeliggjøre forskjellen, og da respekterer jeg selvfølgelig det. 

Anonymkode: 66232...80b

Men her er da problemet, for de jeg kjenner vil bli kalt trans. Det er ikke noe fasit og dermed skummelt om man skal ha slikt i lovverk for hatkriminalitet. 

Anonymkode: 3a94c...6a6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 9.11.2018 den 3.08, Pobie skrev:

Men da er det jo opptil deg selv om du velger å ta hensyn eller ikke. Hva forventer hun av andre de dagene hun er ilder da?

Jeg aner ikke. Orker ikke ta del i den type galskap, like lite som jeg vil kalle en mann med skjegg for "hun". 

Anonymkode: 3a94c...6a6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

14 timer siden, Anonym bruker skrev:

Jeg aner ikke. Orker ikke ta del i den type galskap, like lite som jeg vil kalle en mann med skjegg for "hun". 

Anonymkode: 3a94c...6a6

Det er faktisk ikke greit å kalle folk med psykiske lidelser for "gale". Det sluttet man med på 50-tallet. 

Hvis hun ikke forventer noe spesielt av folk når hun føler seg som en ilder, spiller det vel ingen rolle for deg hva hun føler seg som? La folk leve slik de vil. Spiller vel ingen rolle for deg om folk føler seg som mann,kvinne, ingen av delene, eller en ilder?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 15.11.2018 den 4.46, Pobie skrev:

Det er faktisk ikke greit å kalle folk med psykiske lidelser for "gale". Det sluttet man med på 50-tallet. 

Hvis hun ikke forventer noe spesielt av folk når hun føler seg som en ilder, spiller det vel ingen rolle for deg hva hun føler seg som? La folk leve slik de vil. Spiller vel ingen rolle for deg om folk føler seg som mann,kvinne, ingen av delene, eller en ilder?

Galskap er et helt greit ord å bruke.

Hun forventer seg nok noe, men jeg holder meg unna. Og det spiller ingen rolle for meg hvordan folk lever livene sine, men når det blir snakk om straffesaker, som denne tråden handler om, jo, da har jeg faktisk noe med det. 

Anonymkode: 3a94c...6a6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hi her.

Nå har det vært lenge stille om dette på universitetet. 'She' eller 'they' fikk sine 15 minutes of fame. Det er det jeg tror det handlet om i utgangspunktet.  Mange interessante diskusjoner på universitetet må jeg si. Spesielt når det gjalt at å si 'galt' pronomen på denne personen. Vi snakket også om religion. Hva hvis det å kalle denne personen for 'they' går imot en annens religiøse standpunkt? Hva trumfer? 

Anonymkode: 807ad...791

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...