Gå til innhold

Barnesikring av større barn i bil?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Tenker på skolebarn. Slik jeg leser reglene så skal barn sikres i sete til de er 36 kg, så kan de bruke seler. Og de må bruke sikringsutstyr i tillegg til sete, beltestol?, til de er 135? Eller 150? Eller er det 36 kg som er det avgjørende?

Ser at mange av mine andreklassinger venner sitter med bare sele og i forsetet. Tror neppe de veier 36 kg eller er over 135... 

Min er 126 og 23 kg og har beltestol. Noen som kan si hva som er rett mtp når barn kan sitte med bare sele og er det kun beltestol som er rett før det?

Anonymkode: fa92e...720

Videoannonse
Annonse
Skrevet
1 minutt siden, Anonym bruker skrev:

Det var her jeg leste... men fikk ikke helt klarhet siden de skriver om både høyde og vekt og omtaler bare barnesikringsutstyr tilpasset barnet eller hva det var. Vil det si beltestol? Eller er pute lov? De sier også tilgjengelig utstyr, vil det si at det er greit uten om det ikke finnes noe i bilen?

Skrevet

Det finnes så mange dumme og naive foreldre som setter feks 2 klassinger i passasjersetet både med eller uten pute. Airbagen i seg selv kan ta livet av de med en kraft på 300 km/t hvis den løser seg ut.

Skrevet
4 timer siden, Anonym bruker skrev:

Det var her jeg leste... men fikk ikke helt klarhet siden de skriver om både høyde og vekt og omtaler bare barnesikringsutstyr tilpasset barnet eller hva det var. Vil det si beltestol? Eller er pute lov? De sier også tilgjengelig utstyr, vil det si at det er greit uten om det ikke finnes noe i bilen?

Pute er lov fra 15 kg(eller 22 kg hvis det er pute godkjent i 2017 eller senere)). Det beste er beltestol, men pute er bedre enn ingenting(men da helst fra skolealder og opp).Opptil 135 cm er det påbudt med sikringsutstyr. Mellom 135 cm og 150 cm skal det brukes dersom det er tilgjengelig i bilen.

Min på snart 10 sitter i beltestol, han er ikke 135 cm enda og er langt unna 36 kg. Så han blir sittende i beltestol til 36 kg hvis det lar seg gjøre.. Han sier heldigvis ingenting på det heller. Såvidt jeg vet har de fleste i klassen sluttet med stol/pute, men tror ikke det er så mange av de som er 36 kg, ikke 135 cm heller. 

Anonymkode: 0c0b7...a1c

Skrevet

Jeg har en jente i fjerde klasse (9 år). Litt usikker på hva hun veier, men hun bruker str 140 i klær. Hun har sittet i beltestol frem til sommeren, og nå gått over til pute. Hun er fortsatt for lav til å sitte uten pute, da kommer beltet ved halsen.

Anonymkode: e97fb...871

Skrevet

Beltestol bør helst brukes til de vokser ut av den og det blir en kombinasjon av høyde, vekt og alder som avgjør. Min eldste har nettopp sluttet med beltestol like før hun fylte 11 år. Hun har bikket 135 cm, men har langt igjen til 36 kg (med en mamma på knappe 45 kg så kan vi ikke gå etter kun vekt, da ville hun blitt sittende i barnesete til langt ut i ungdomsskolen). De fleste i klassen sluttet med beltestolen en gang mellom siste året i bhg og 2.klasse. I 4. og 5. klasse tror jeg ingen av barna i klassen brukte beltestol, men noen brukte pute. Vi valgte å bruke beltestolen så lenge som mulig og jenta vår syntes det var helt greit å bruke den.

Anonymkode: f440d...7e8

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...