Gå til innhold

Sous vide.. genialt eller tull?

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Gjort rett kan det være mørt, saftig og nydelig. Det er frekt når Fjordland misbruker begrepet og kaller ferdigmaten sous vide. Stusselig mat som er kjølet ned for så og varmes opp igjen, er ikke særlig appetittlig. 

7 minutter siden, Kontinuum skrev:

Gjort rett kan det være mørt, saftig og nydelig. Det er frekt når Fjordland misbruker begrepet og kaller ferdigmaten sous vide. Stusselig mat som er kjølet ned for så og varmes opp igjen, er ikke særlig appetittlig. 

Det er da ikke frekt! De bruker OGSÅ sous vide-metoden. Man kan bruke sous vide på mat som skal konserveres over tid (som Fjorland) OG for tilberede mat som skal konsumeres samme dag. 

Vi er for øvrig veldig fornøyd med vår sous vide. Men man må vite hva man gjør. 

Anonymkode: 99590...856

8 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Krever det mye planlegging? 

Anonymkode: 1e49e...408

Nei, men noe trenger lengre tid i badet og en må derfor starte forberedelser litt tidligere enn man kanskje er vant til. Men når det er kommet seg oppi så gjør det seg jo selv😊 En må vite litt hva en holder på med, men prøv og feil fungerer utmerket👌🏻😅 

Anonymkode: a4c3f...2ef

Annonse

Akkurat nå, Anonym bruker skrev:

Elsker maskinen min. Gjestene dåner nærmest a indrefilet en min. For okse å snakke om ribben til jul. Men den krever en del trening og kunnskap om matlaging.

Anonymkode: 7bd3c...369

Ribbe sous vide er heeelt magisk🤩 Tror vi må tjuvstarte ribbesesongen i år😁

Anonymkode: a4c3f...2ef

12 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Det er da ikke frekt! De bruker OGSÅ sous vide-metoden. Man kan bruke sous vide på mat som skal konserveres over tid (som Fjorland) OG for tilberede mat som skal konsumeres samme dag. 

Vi er for øvrig veldig fornøyd med vår sous vide. Men man må vite hva man gjør. 

De begynte å bruke begrepet sous vide om sin mat etter det ble populært. Jeg ser jo at maten er vakuumpakket, men kjøper ikke helt at det er tilberedt i de små porsjonene hele veien. For det første er det veldig plasskrevende, og for det andre er det tvilsomt at grøt, erterstuing, surkål og kålrabistappe er laget sous vide. Potetene ligger i mye vann osv. Det blir feil å kalle det sous vide hvis man kun varmer det opp igjen i vannbad. 

28 minutter siden, Kontinuum skrev:

De begynte å bruke begrepet sous vide om sin mat etter det ble populært. Jeg ser jo at maten er vakuumpakket, men kjøper ikke helt at det er tilberedt i de små porsjonene hele veien. For det første er det veldig plasskrevende, og for det andre er det tvilsomt at grøt, erterstuing, surkål og kålrabistappe er laget sous vide. Potetene ligger i mye vann osv. Det blir feil å kalle det sous vide hvis man kun varmer det opp igjen i vannbad. 

Du må gjerne synes det, men det er feil. 

2 timer siden, Anonym bruker skrev:

Du må gjerne synes det, men det er feil. 

Har aldri hevdet at det er noe annet enn min mening, så tusen takk for tillatelsen til å si nettop det. 

6 timer siden, Kontinuum skrev:

Men i alle dager da, hvorfor uttaler du deg om noe du overhodet ikke har peiling på??

Fjordland lager alt sous vide, både poteter, kålrabistappe, grønnsaker osv. Maten forbehandlet i spesielle poser som tåler koking og oppvarming, og gjøres klar til tilberedning. Maten holder bedre på vitaminer og næringsinnhold enn vanlig tilberedning, og har også mindre svinn. 

Hva du tviler på er ikke interessant for noen, sjekk fakta før du svarer på innlegg her. 

Anonymkode: 57a64...c6b

Annonse

5 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Men i alle dager da, hvorfor uttaler du deg om noe du overhodet ikke har peiling på??

Fjordland lager alt sous vide, både poteter, kålrabistappe, grønnsaker osv. Maten forbehandlet i spesielle poser som tåler koking og oppvarming, og gjøres klar til tilberedning. Maten holder bedre på vitaminer og næringsinnhold enn vanlig tilberedning, og har også mindre svinn. 

Hva du tviler på er ikke interessant for noen, sjekk fakta før du svarer på innlegg her. 

Anonymkode: 57a64...c6b

Hvorfor så hissig? Skulle nesten tro du eide Fjordland 😂

Anonymkode: 6e7e5...0e0

32 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Hvorfor så hissig? Skulle nesten tro du eide Fjordland 😂

Anonymkode: 6e7e5...0e0

Eller kanskje han/hun bare er drittlei av alle idioter som synes de tilfører verden noe ved å uttale seg om noe de overhodet ikke har peiling på?

Anonymkode: 6ba42...52b

22 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Eller kanskje han/hun bare er drittlei av alle idioter som synes de tilfører verden noe ved å uttale seg om noe de overhodet ikke har peiling på?

Anonymkode: 6ba42...52b

Men jeg vet at Fjorland smaker dritt og at sous vide absolutt kan være veldig godt! 

53 minutter siden, Kontinuum skrev:

Men jeg vet at Fjorland smaker dritt og at sous vide absolutt kan være veldig godt! 

Ah! Så du slenger om deg med feilinformasjon basert på egne smakspreferanser? Du blir bare mer og mer troverdig her nå. 

41 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Ah! Så du slenger om deg med feilinformasjon basert på egne smakspreferanser? Du blir bare mer og mer troverdig her nå. 

Spørsmålet var hvorvidt sous vide var genialt eller tull. Mitt poeng er st det kan være begge deler. Noen ting er utmerket, andre ting er i motsatt ende av skalaen. Om jeg bommet på faktaene er i grunn ikke så viktig i spørsmålet om sous vide er fantastisk eller ikke. 

1 time siden, Kontinuum skrev:

Spørsmålet var hvorvidt sous vide var genialt eller tull. Mitt poeng er st det kan være begge deler. Noen ting er utmerket, andre ting er i motsatt ende av skalaen. Om jeg bommet på faktaene er i grunn ikke så viktig i spørsmålet om sous vide er fantastisk eller ikke. 

Ja, det stemmer at det var det som var spørsmålet. Så da kan man jo spørre seg hvorfor trekker inn Fjordland og beskylder dem for å være frekke og misbruke begreper. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...