Anonym bruker Skrevet 1. november 2018 #1 Del Skrevet 1. november 2018 Skal forsøke og holde dette kortfattet! Vi har en baby på 7 mnd full av atopisk eksem..har hatt dette fra ca 3 mnd alder, vi har også en hund, eksemet kommer og går. Jeg har prøvd å observere dette litt nermere når utbruddene kommer..jeg mener at h*n får mere eksem og klør på det når hunden er hjemme.( hunden er hos andre 2 uker i mnd pga mannen er bortreist på jobb) så snart hunden er kommet tilbake og den har vært noen dager i hus så er eksemet værre 😫 mannen får jo ikke den oppfatningen i og med ar han er bortreist 2 uker i mnd. Jeg har prøvd å lese og google litt om temaet men blir ikke helt klok på det 😯 jeg føler hunden kan være årsaken til disse utbruddene, og har sagt til mannen at jeg ønsker at han skal omplassere hunden..hvorpå han svarer: over mitt lik! Jeg har forsøkt å lese litt angående allergi test på babyer meb fant ut at det i bunn og grunn ikke er vits å teste før 3 års alder? Så hva skal jeg gjøre? Hva er fremtidsutsiktene her mtp eksemet og eventuellt utvikling av allergi siden babyen må leve med hunden i hus? Jeg er oppriktig bekymret her altså..! Hva ville dere gjort? Nå er det også slik at det er liksom ingen andre plasser å ha hunden i huset annet enn i yttergangen og den er så utrolig liten..mere som et vindfang egentlig 🤔 Anonymkode: e183f...3e3 Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/144356526-atopisk-eksem-og-hund-dilemma/ Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anonym bruker Skrevet 1. november 2018 #2 Del Skrevet 1. november 2018 Kan dere ikke prøve å la mannen være en periode hjemme mens hunden fortsetter å være der den er når han er borte? Da får babyen 6 uker uten hund og dere ser hvordan huden blir. Jeg har selv atopisk eksem, og to av mine barn har arvet det, men ingen av oss er allergiske mot hund. Vi er allergiske mot andre ting, bl.a ull, men ikke hund. Likevel kan jo deres barn være det. Jeg skjønner at mannen sier "over mitt lik" når dere ikke har noen bevis for at ungen er allergisk, han er jo glad i hunden. Men om det viser seg at barnet er allergisk går selvfølgelig barnets behov foran mannens behov for hund. Anonymkode: 43461...e4c Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/144356526-atopisk-eksem-og-hund-dilemma/#findComment-148865840 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anonym bruker Skrevet 1. november 2018 #3 Del Skrevet 1. november 2018 Hadde helt ærlig tatt med meg babyen og flyttet! Atopisk eksem er helt forferdelig. Hadde det selv som barn. Vi måtte kvitte oss med hunden (og kattene) pga vår datters atopiske eksem. Da vi kvittet oss med dyrene og etter hvert endret på kosthold ble hun endelig fin i huden. Vi trengte ikke ta noe allergitester da det var tydelig for oss at hun reagerte på dyrene. Anonymkode: 480d6...f7d Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/144356526-atopisk-eksem-og-hund-dilemma/#findComment-148865842 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anonym bruker Skrevet 1. november 2018 #4 Del Skrevet 1. november 2018 11 minutter siden, Anonym bruker skrev: Kan dere ikke prøve å la mannen være en periode hjemme mens hunden fortsetter å være der den er når han er borte? Da får babyen 6 uker uten hund og dere ser hvordan huden blir. Jeg har selv atopisk eksem, og to av mine barn har arvet det, men ingen av oss er allergiske mot hund. Vi er allergiske mot andre ting, bl.a ull, men ikke hund. Likevel kan jo deres barn være det. Jeg skjønner at mannen sier "over mitt lik" når dere ikke har noen bevis for at ungen er allergisk, han er jo glad i hunden. Men om det viser seg at barnet er allergisk går selvfølgelig barnets behov foran mannens behov for hund. Anonymkode: 43461...e4c Ja det er en god ide, jeg foreslo at han kunne la hunden være hos folkene som passer når han er bortreist men han ville ikke spørre dem/ turte ikke spørre dem 🤔 jeg på min side kan ikke forstå hvorfor han sir over mitt lik. Jeg mener at babyens helse er viktigere enn å ha hund 🤔 Anonymkode: e183f...3e3 Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/144356526-atopisk-eksem-og-hund-dilemma/#findComment-148865856 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anonym bruker Skrevet 1. november 2018 #5 Del Skrevet 1. november 2018 13 minutter siden, Anonym bruker skrev: Hadde helt ærlig tatt med meg babyen og flyttet! Atopisk eksem er helt forferdelig. Hadde det selv som barn. Vi måtte kvitte oss med hunden (og kattene) pga vår datters atopiske eksem. Da vi kvittet oss med dyrene og etter hvert endret på kosthold ble hun endelig fin i huden. Vi trengte ikke ta noe allergitester da det var tydelig for oss at hun reagerte på dyrene. Anonymkode: 480d6...f7d Det høres grusomt ut 😯 vi har et barn til ( mange år eldre) ingen av åss har eksem hverken på mib eller hans side ei heller vårt andre barn 🤔 helsesøsteren nevnte for meg at dette kunne skyldes hundens pels..faktisk nevnte hun det på flere kontroller 🤨 vi bruker ikke ull og vasker klærne i blenda sensitive for å rett og slett minimere risikoen for eksemet. Så jeg må bare si det rett ut at jeg tror hunden er syndebukken her 😯 Anonymkode: e183f...3e3 Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/144356526-atopisk-eksem-og-hund-dilemma/#findComment-148865860 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Toneelise Skrevet 2. november 2018 #6 Del Skrevet 2. november 2018 4 timer siden, Anonym bruker skrev: Skal forsøke og holde dette kortfattet! Vi har en baby på 7 mnd full av atopisk eksem..har hatt dette fra ca 3 mnd alder, vi har også en hund, eksemet kommer og går. Jeg har prøvd å observere dette litt nermere når utbruddene kommer..jeg mener at h*n får mere eksem og klør på det når hunden er hjemme.( hunden er hos andre 2 uker i mnd pga mannen er bortreist på jobb) så snart hunden er kommet tilbake og den har vært noen dager i hus så er eksemet værre 😫 mannen får jo ikke den oppfatningen i og med ar han er bortreist 2 uker i mnd. Jeg har prøvd å lese og google litt om temaet men blir ikke helt klok på det 😯 jeg føler hunden kan være årsaken til disse utbruddene, og har sagt til mannen at jeg ønsker at han skal omplassere hunden..hvorpå han svarer: over mitt lik! Jeg har forsøkt å lese litt angående allergi test på babyer meb fant ut at det i bunn og grunn ikke er vits å teste før 3 års alder? Så hva skal jeg gjøre? Hva er fremtidsutsiktene her mtp eksemet og eventuellt utvikling av allergi siden babyen må leve med hunden i hus? Jeg er oppriktig bekymret her altså..! Hva ville dere gjort? Nå er det også slik at det er liksom ingen andre plasser å ha hunden i huset annet enn i yttergangen og den er så utrolig liten..mere som et vindfang egentlig 🤔 Anonymkode: e183f...3e3 Da sier du rett og slett at hvis han ikke omplasserer hunden må du og baby flytte. Babyen tåler ikke hund dermed bør valget være enkelt for mannen din. Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/144356526-atopisk-eksem-og-hund-dilemma/#findComment-148865932 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anonym bruker Skrevet 2. november 2018 #7 Del Skrevet 2. november 2018 Mannen til hi tror kanskje hun har en skjult agenda her - det kommer jo klart frem selv i disse korte innleggende år hi ikke er knyttet til hunden. Kanskje du skulle legge det frem for mannen på en annen måte - så han ikke bare tror du vil "bli kvitt " hunden hans? Det virker som han går i forsvar, noe jeg kan forstå om det er slik at han har inntrykk av at du har ønsket dette lenge, uavhengig av eksem. Anonymkode: 546e8...18d Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/144356526-atopisk-eksem-og-hund-dilemma/#findComment-148865954 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Mamma_til_2 Skrevet 2. november 2018 #8 Del Skrevet 2. november 2018 Om baby reagerer så påhunden så ville jeg snakket med en lege og få tatt tester, det er sant at ikke alle vill slå ut på små barn men er det alvorlig så slår den ut. Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/144356526-atopisk-eksem-og-hund-dilemma/#findComment-148865973 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anonym bruker Skrevet 2. november 2018 #9 Del Skrevet 2. november 2018 Det er nok stor mulighet for at barnet reagerer på hunden, men det trenger ikke å være allergisk. Har en tennåring som nå har skjønt hunder ikke er lurt for henne, men kose med hunder, passe de skal hun. Det er hårene som irriterer huden som er problemet. Noen går fint, andre ikke. Ikke har det sammenheng med hvilken rase eller om de er allergivennlige heller. Så dere må endre litt regler for hunden i hjemmet. Hunden bør få steder den kan være og ikke får være. Dere må bli skikkelig venn med støvsugeren, støvsug flere ganger om dagen for å få vekk mest mulig hundehår der bsrnet skal være. Ingen hund i senger og sofa. Slik får vi det til å fungere når vi er på hytts der det er hund og katter. Samt at barnet gjerne tar seg en dusj ettr hun har vært mye med noen sv de, hun er så stor at hun merker når hun bør ta en dusj for å få av hårene. Vi ser gjerne ikke hårene på henne, men hun kjenner de. Hun sier de føles ut som nåler. Hunden min søster har nå går helt greit, så nå er det ikke ett stort problem. Forrige hun som de hadde frem til i vinter fungert ikke bra. Samme type hund og de har samme foreldre, så jeg trodde ikke det skulle være så stor forskjell. Vi hadde to katter, ingen problem i over ti år, før hun plutselig begynte å reagere på den ene. Nå bor de hos mine foreldre istede, så nå er det bare på hytta og hos bestforeldre hårene blir ett problem. Også bør hunden bli børstet hver dag for å få vekk mest mulig løs pels og ofte badet. Anonymkode: e004d...8f9 Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/144356526-atopisk-eksem-og-hund-dilemma/#findComment-148865988 Del på andre sider Flere delingsvalg…
the amazing spidermamma Skrevet 2. november 2018 #10 Del Skrevet 2. november 2018 Først bør du jo få bekreftet /avkreftet mistanken din. Skaff en henvisning til allergilege, test ut dette med å sende bort hunden mens mannen er hjemme. Skriv eksem-dagbok. Husk på at det kan være andre ting som også gir eksem, f.eks noe i kostholdet. Spiser babyen noe annet når mannen er bortreist, f.eks? Ligger et sted den ikke pleier å ligge? Sånne ting. Skriv det evt ned. Lag deg noe dokumentasjon, det er lettere å vise til enn at man kanskje synes at... Selv jeg som ikke er noe begeistret for hunder OG har atopisk eksem selv skjønner mannen din som ikke vil omplassere hunden basert på noe han kanskje oppfatter som vage 'følelser'. Jeg vet at det er vanskelig å finne ut av slikt, for som eksemet oppfører seg ofte ikke på én måte, noen ganger kan man reagere på ting som man ikke reagerer på neste gang, litt avhengig av formen ellers. Derfor er det lurt å se etter mønster og skrive ned det du observerer. Først må du finne ut av om det stemmer, så kan du ta kampen om hunden. Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/144356526-atopisk-eksem-og-hund-dilemma/#findComment-148865994 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå