Gå til innhold

Inspirert: Brød

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg leser på kiwi sin side, med tips til mindre matsvinn. De omtaler brød som "gårsdagens brød" eller "daggammelt brød". At det liksom er et problem at et brød er 1 eller 2 dager gammelt. Hvordan du kan få brødet til å smake godt igjen. 

Altså, hiver folk brød som er 2 eller 3 dager gammelt? Det tror jeg ikke på at folk gjør, så dumme er vel ikke folk? 

Her kjøper vi et helt brød, og det brødet spiser vi at enten til det er tomt, eller til det er muggent. At brødet har ligget i 4 dager gjør overhodet ingenting, så lenge det ikke er muggent.

Anonymkode: 47116...1f9

Fortsetter under...

Skrevet

Her i huset er det sjelden noe problem, med fire egne barn og venner på besøk stort sett daglig går det minst 1,5 -2 brød i døgnet, det som er igjen fra en dag spises til frokost neste dag.

Hender jeg kaster noen skalker og rester, men det er ikke ofte.

Ingen her i huset bryr seg om at et brød er fra i går altså, men eldre brød enn det støter vi sjelden på.

Anonymkode: d9141...12e

Skrevet

Her i huset går det så lite brød at vi alltid fryser ned halvparten og tar frem kvelden før 

Anonymkode: 70da7...3e3

Skrevet
19 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Her i huset er det sjelden noe problem, med fire egne barn og venner på besøk stort sett daglig går det minst 1,5 -2 brød i døgnet, det som er igjen fra en dag spises til frokost neste dag.

Hender jeg kaster noen skalker og rester, men det er ikke ofte.

Ingen her i huset bryr seg om at et brød er fra i går altså, men eldre brød enn det støter vi sjelden på.

Ser den! Men dere hadde vel ikke kasta 4 dager gammelt brød?

Skrevet
13 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Her i huset går det så lite brød at vi alltid fryser ned halvparten og tar frem kvelden før 

Anonymkode: 70da7...3e3

Går 1 brød på 14 dager da eller?

Skrevet

Jeg kutter opp i butikken og fryser ned, så henter vi ut skivene vi vil spise. Alltid ferskt og vi kaster aldri.

Annonse

Skrevet
4 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Antagelig hadde det blitt tatt i brødristeren eller i stekepanna sammen med et egg e.l. Jeg hadde nok ikke spist fire dager gammelt tørt brød uten å riste det først.

Skrevet
10 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Antagelig hadde det blitt tatt i brødristeren eller i stekepanna sammen med et egg e.l. Jeg hadde nok ikke spist fire dager gammelt tørt brød uten å riste det først.

Her blir det ikke tørt.

Skrevet

Jeg hadde kastet brødet om det ble 3 dager gammelt, men det blir det ikke her. Deler dem i to og fryser halve, da blir det som oftest tomt på et døgn.

Det kommer litt an på brødet også da. Noen ganger skeier vi ut med kneipp, og det blir tørt etter et halvt døgn omtrent.

Anonymkode: 0caaa...ace

Skrevet
27 minutter siden, Mia_73 skrev:

Jeg kutter opp i butikken og fryser ned, så henter vi ut skivene vi vil spise. Alltid ferskt og vi kaster aldri.

Dette gjør jeg også. Og jeg ville aldri spist 4 dager gammelt kjøpe-brød.

Hvis vi har tatt opp for mange brødskiver til frokost en dag, og de ikke blir spist i løpet av dagen, så går de til fuglene neste morgen, med mindre vi steker egg, da går det med dagsgammelt brød.

Anonymkode: 74e0f...c2c

Skrevet

Dere som kutter opp i butikken,  tenker dere på hvordan kuttemaskinen rengjøres og hvor mange som tar på det i løpet av en dag? 

Anonymkode: 18382...1eb

Skrevet
1 time siden, Anonym bruker skrev:

Dere som kutter opp i butikken,  tenker dere på hvordan kuttemaskinen rengjøres og hvor mange som tar på det i løpet av en dag? 

Nei, det har jeg overhodet ikke tenkt på. Men jeg tenker at butikkene har sine retningslinjer og hygieneforskrifter å følge, og at det hadde blitt forbudt dersom det ikke var forsvarlig. Brødskjæringsmaskiner på dagligvarebutikkene er den beste oppfinnelsen. Før skjærte jeg opp alle brød hjemme før jeg frøys dem. 

Skrevet
2 timer siden, Anonym bruker skrev:

Hvorfor i alle dager skulle man tenke på det? Kan ikke tenke meg en eneste grunn....

Når man tenker på alt folk tar på i en matbutikk, så tenker du på kuttemaskinen, som man tar minimalt på.

Annonse

Skrevet

Brød brukes opp uansett. Tipser forøvrig om arme riddere eller brødpudding :D !

Skrevet

Eg er diverre ein brødsyndar. Etter første dagen må brødet ristast før eg et det, og det skjer stadig at eg kastar gammalt brød. Det er då 3-4 dagar gammalt. Eg prøvar å bli flinkare.

Skrevet
5 timer siden, Anonym bruker skrev:

Dette gjør jeg også. Og jeg ville aldri spist 4 dager gammelt kjøpe-brød.

Hvis vi har tatt opp for mange brødskiver til frokost en dag, og de ikke blir spist i løpet av dagen, så går de til fuglene neste morgen, med mindre vi steker egg, da går det med dagsgammelt brød.

Hvorfor ville du "aldri" spist 4 dager gammelt brød?.. er du bortskjemt? 

Skrevet
38 minutter siden, ☆☆☆ skrev:

Eg er diverre ein brødsyndar. Etter første dagen må brødet ristast før eg et det, og det skjer stadig at eg kastar gammalt brød. Det er då 3-4 dagar gammalt. Eg prøvar å bli flinkare.

Bra du prøver å bli flinkere. Brød holder seg lenge, lenge. 

Skrevet
8 timer siden, Anonym bruker skrev:

4 dager gammelt kjøpebrød er ikke spesielt godt

Anonymkode: 9ff64...155

Skrevet
2 timer siden, Anonym bruker skrev:

Hvorfor ville du "aldri" spist 4 dager gammelt brød?.. er du bortskjemt? 

Mulig jeg er bortskjemt, men jeg unngår jo bare at det skjer. 4 dager gammelt kjøpe-brød er hardt eller seigt eller muglet. Har ikke hatt det her hjemme noen gang, så har egentlig ikke vært borti problemet.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...