Gå til innhold

Dere som har stilt som referanser for dårlige ansatte som har søkt ny jobb

Anbefalte innlegg

Hva sier du når en ansatt du ikke synes har utført jobben sin på en tilfredsstillende måte ønsker du skal være referanse? Er du ærlig med den andre arbeidsgiver eller fremstiller du han/henne i best mulig lys for at vedkommende skal si opp?

jeg tenker det er mye lettere å være ærlig hvis det er en gammel ansatt som ikke er i nåværende arbeidsforhold med deg? Eller tar jeg feil?

Anonymkode: 202af...56b

Fortsetter under...

Jeg har ved en anledning  nektet å stå som referanse, fordi vedkommende var for dårlig til at jeg ville ha noe med det å gjøre.

Ellers er jeg ærlig om alle svakheter på de punktene det spørres om. Selv om det vil si at vi blir hengende med vedkommende enda lenger. Jeg vil ikke gå god for noe jeg vet er dårlig, det går jo utover mitt navn.

Har vært referanse for tidligere ansatte, og bidro til at hun ikke fikk jobben. 

Ellers prøver jeg å være ærlig, men er det en ansatt vi vil bli kvitt svarer jeg kun kort på akkurat det jeg blir spurt om. Og stiller de for dårlige spørsmål får de ikke all informasjon de burde. 

Anonymkode: 78b48...484

Jeg har vært ærlig, også med den som har bedt meg om å være referanse, sånn at det ikke kommer som en overraskelse at jeg svarer nei på spørsmål om de kommer til å få et nytt vikariat hos oss el., men åpner også for at vedkommende i en annen type jobb sikkert kan gjøre det bedre. Det som forundrer meg mest er egentlig at noen ønsker at jeg skal være referanse når de vet at jeg ikke bare har godt å si. 

Annonse

Hvis man ikke kan svare ærlig så skal man heller ikke stille som referanse..

jeg har spurt ansatte som har bedt meg om referanse om de er helt sikre på om de vil bruke meg.. 

Anonymkode: 8d635...d43

Er du referanse for noen så sier du selvfølgelig pene ord om vedkommende! 

Hvis du ikke har planer om det så sier du nei til å stå som referanse. 

At folk har sørget for at andre ikke fikk jobben er helt på jordet. Sier mer om dere en om vedkommende det gjaldt! Da burde du så absolutt ikke stått som referanse! 

En kan være rævva i en jobb men perfekt i en annen! Mye spiller inn der ! 

Sier mye om folk når noen av dere ovenfor sier vi ble kvitt dem.. 

Anonymkode: 117e5...8d4

I min stilling kjenner jeg godt de andre som ringer meg for referanse om det er innen samme sektor - da må jeg være ærlig ellers får jeg dårlig rykte. Dårlig gjort å skyve problemer over på en annen avdeling.

Men, om de ringer fra en helt annet fagområdet og ønsker referanse på en person som ikke samarbeider godt hos oss, da skryter jeg vedkommende opp i skyene! 

Anonymkode: d0b8d...ebb

16 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Er du referanse for noen så sier du selvfølgelig pene ord om vedkommende! 

Hvis du ikke har planer om det så sier du nei til å stå som referanse. 

At folk har sørget for at andre ikke fikk jobben er helt på jordet. Sier mer om dere en om vedkommende det gjaldt! Da burde du så absolutt ikke stått som referanse! 

En kan være rævva i en jobb men perfekt i en annen! Mye spiller inn der ! 

Sier mye om folk når noen av dere ovenfor sier vi ble kvitt dem.. 

Men hvis man ikke skal være ærlig, men bare si pene ord er jo referanser helt bortkastet. Man ringer jo referanser for å få en ærlig mening. Deretter er det opp til hver og en arbeidsgiver å vurdere verdien av disse opplysningene og om de har noe å si på den aktuelle jobben.

Anonymkode: a25e4...636

Annonse

2 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Men hvis man ikke skal være ærlig, men bare si pene ord er jo referanser helt bortkastet. Man ringer jo referanser for å få en ærlig mening. Deretter er det opp til hver og en arbeidsgiver å vurdere verdien av disse opplysningene og om de har noe å si på den aktuelle jobben.

Da må du fortsatt si det til den det gjelder!

De fleste anser referanse som noe positivt en tidligere arbeidsgiver har å si om en.  Da må du fortelle personen det gjelder hva du vil være ærlig på! 

Kan ikke stå der å si jaja jeg kan være referansen din også endte opp med å ødelegge muligheten dems! Det blir for dumt ! 

Vil du/dere være ærlige så start med den det gjelder. 

Mine referanse har skaffet meg en jobb jeg trives svært godt i. Og han som var referanse for meg viste veldig godt at jeg ikke kunne fordra den jobben jeg hadde der. Men at jeg ville elsket den nye. 

Og det gjør jeg, dukket opp med vin til han også som takk! Det er et ærlig og godt menneske ! Han sa nok til å ikke gjøre meg perfekt foran den nye sjefen men også nok til å få meg til å høres menneskelig ut! 

2 minutter siden, Anonym bruker skrev:

De fleste anser referanse som noe positivt en tidligere arbeidsgiver har å si om en.  Da må du fortelle personen det gjelder hva du vil være ærlig på! 

Kan ikke stå der å si jaja jeg kan være referansen din også endte opp med å ødelegge muligheten dems! Det blir for dumt ! 

Mine referanse har skaffet meg en jobb jeg trives svært godt i. Og han som var referanse for meg viste veldig godt at jeg ikke kunne fordra den jobben jeg hadde der. Men at jeg ville elsket den nye. 

Og det gjør jeg, dukket opp med vin til han også som takk! Det er et ærlig og godt menneske ! Han sa nok til å ikke gjøre meg perfekt foran den nye sjefen men også nok til å få meg til å høres menneskelig ut! 

3 timer siden, Anonym bruker skrev:

Hva sier du når en ansatt du ikke synes har utført jobben sin på en tilfredsstillende måte ønsker du skal være referanse? Er du ærlig med den andre arbeidsgiver eller fremstiller du han/henne i best mulig lys for at vedkommende skal si opp?

jeg tenker det er mye lettere å være ærlig hvis det er en gammel ansatt som ikke er i nåværende arbeidsforhold med deg? Eller tar jeg feil?

Anonymkode: 202af...56b

Man sier selvfølgelig nei til å være referanse for noen man ikke har så mye positivt å si om. 

Det hender nok dessverre en sjelden gang at ledere er svært positive fordi de egentlig vil bli kvitt en ansatt, men en overstrømmende positiv referanse betyr i de aller fleste tilfeller bare akkurat det de sier. 

Hukommelsen blir mer utsatt for å  huske feil eller unyansert desto lengre tid som går, så en fersk referanse er alltid bedre enn gamle. 

Anonymkode: c6789...092

17 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Du trenger ikke snakke med så store ord hele tiden, vi forstår hva du sier. 

Så fint at det funket for deg i ny jobb. Men du uttaler deg kun om din situasjon. På vår arbeidsplass har folk som mangler normale sosiale egenskaper. Både HR og jurister er på saken for å forsøke å få vedkommende ut, men det tar tid. I mellomtiden trakasserer vedkommende kollegaer. Slik vedkommende har gjort på alle tidlige arbeidsplasser også. Hvilke diagnoser det er snakk om her vet jeg ikke, men denne personen vil aldri fungere på noen arbeidsplass. Dette tilfellet er ikke unikt. Det er ikke sånn at alle plutselig fungerer bedre bare de får byttet jobb. 

26 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Det er fullstendig feil. 

En referanse skal ikke være en som forsøker å være nøytral og lister opp positive og negative sider, det skal være en som ønsker det beste som den som spør og har mye positivt å si om ham eller henne. Det er det rekrutterere forventer når de ringer referansene.

17 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Du trenger ikke snakke med så store ord hele tiden, vi forstår hva du sier. 

Så fint at det funket for deg i ny jobb. Men du uttaler deg kun om din situasjon. På vår arbeidsplass har folk som mangler normale sosiale egenskaper. Både HR og jurister er på saken for å forsøke å få vedkommende ut, men det tar tid. I mellomtiden trakasserer vedkommende kollegaer. Slik vedkommende har gjort på alle tidlige arbeidsplasser også. Hvilke diagnoser det er snakk om her vet jeg ikke, men denne personen vil aldri fungere på noen arbeidsplass. Dette tilfellet er ikke unikt. Det er ikke sånn at alle plutselig fungerer bedre bare de får byttet jobb. 

Utropstegn er nok en uvane uten mening.

Synd det er sånn med den ansatte, og forstår godt at du vil ta vare på de andre ansatte. Sånt er ikke ok. 

Det jeg prøver å si er at du bør fortsatt være ærlig å si at nei jeg ønsker ikke å være referanse eller rett å slett fortelle vedkommende at du vil være 100% ærlig om du stiller som referanse. Ikke gi vedkommende noe grunn til å tro at du vil gå god for han/henne

Gjest Marihønne

Hvis man virkelig ikke har noe godt å si om en person burde man rett og slett takke nei til å være referanse... En person som var veldig umotivert i akkurat den jobben kan være super motivert og engasjert i et annet yrke. Nå er det slik at ikke alle passer til alle yrker og derfor kan innsatsen variere stort fra hvor man jobber.. Det er ditt valg om du vil stille som referanse eller ikke og derfor bør du vurdere nøye om det er verdt og potensielt ødelegge et fremtidig yrke hos noen som potensielt kunne gjort det veldig bra i den nye jobben eller om du ikke skal grunnet dårlige erfaringer og heller etterlate stafettpinnen til noen andre. (forhåpentligvis andre referanser som har bedre ting å si) 

36 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Det er fullstendig feil. 

En referanse skal ikke være en som forsøker å være nøytral og lister opp positive og negative sider, det skal være en som ønsker det beste som den som spør og har mye positivt å si om ham eller henne. Det er det rekrutterere forventer når de ringer referansene.

Jeg har vært referanse for en som jeg ikke var så fornøyd med på jobb. Jeg svarte ærlig på spørsmålene de stilte, og fortalte hvilke områder hun hadde forbedringspotensiale på. Jeg fortalte også henne hva jeg hadde sagt om henne. 

Man kan jo ikke lyve på direkte spørsmål og være overstrømmende positiv? 

Anonymkode: ec8d1...702

Akkurat nå, Anonym bruker skrev:

Jeg har vært referanse for en som jeg ikke var så fornøyd med på jobb. Jeg svarte ærlig på spørsmålene de stilte, og fortalte hvilke områder hun hadde forbedringspotensiale på. Jeg fortalte også henne hva jeg hadde sagt om henne. 

Hun hadde jo mange positive sider også, og de ble selvfølgelig også løftet frem. Jeg er bevisst på at en del av det jeg ikke var fornøyd med kunne være pga kjemien mellom oss, og dermed var det ikke aktuelt å nevne.. 

22 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Utropstegn er nok en uvane uten mening.

Synd det er sånn med den ansatte, og forstår godt at du vil ta vare på de andre ansatte. Sånt er ikke ok. 

Det jeg prøver å si er at du bør fortsatt være ærlig å si at nei jeg ønsker ikke å være referanse eller rett å slett fortelle vedkommende at du vil være 100% ærlig om du stiller som referanse. Ikke gi vedkommende noe grunn til å tro at du vil gå god for han/henne

Enig i alt dette.

6 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Du skal selvfølgelig ikke lyve, men du skal ha integritet nok til å si at du dessverre ikke kan stå som referanse. Eventuelt fortelle at du har et blandet inntrykk, og spørre om vedkommende likevel ønsker å bruke deg som referanse. 

Eg har aldri tenkt at referanser er forplikta til å seie positive ting. Eg har alltid tenkt at det er mitt ansvar å være en god ansatt slik at eg da også får gode attester og evt. referanser. Om der er noen eg har dårlig kjemi med og er usikker på kva synes om meg, så spør eg heller noken andre. 

Anonymkode: ae747...a46

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...