Gå til innhold

Lekse i mat og helse.

Anbefalte innlegg

Skrevet

I norsk skole har vi gratisprinsippet, som betyr at all opplæring skal være uten kostnad for foreldre. Man kan ikke kreve at foreldre skal dekke utgifter, det gjelder også undervisningsmateriale. Videre står det at mat, drikke, nødvendige klær og utstyr som ikke er undervisningsmateriell skal foreldre dekke.

Når det da kommer til lekse i mat og helse, hvordan stiller dette seg? I kunnskapsløftet står det at man skal være oppmerksom på at man ikke kan gi lekser som krever for dyre råvarer. Hva er for dyre råvarer, og hvem bestemmer hva som er for dyrt? Og strider ikke det imot gratisprinsippet uavhengig av om det er dyrt eller billig? Videre kan man si at hjemmeleksen erstatter annen middag familien skulle hatt, men kostnadene rundt en middag varierer.

Jeg er egentlig ute etter lovverk som forteller meg om det er lov eller ikke å gi hjemmearbeid som koster i norsk skole, noen som kan hjelpe meg?

Anonymkode: b4c8b...e13

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Du siterer jo egentlig retningslinjene selv; man kan gi lekser i mat og helse. Råvarene skal ikke være for dyre. 

Feks kan man gi lekser i å lage middag. Det forventes at familien skal ha middag uansett. 

Anonymkode: 6af67...011

Skrevet

Takk for svar.

Ja, har lest regelverket frem og tilbake, men syns det er vanskelig og motstridene. Ja, det forventes at man spiser middag, men en middag kan koste fra 15kr til 1000kr, eller mer... Og hva er ikke for dyre råvarer? Er det greit å gi en lekse som vil koste 200kr f.eks? For mange er det normal middagkostnad, mens for andre er det alt for dyrt.

Skrevet
1 minutt siden, Anonym bruker skrev:

Takk for svar.

Ja, har lest regelverket frem og tilbake, men syns det er vanskelig og motstridene. Ja, det forventes at man spiser middag, men en middag kan koste fra 15kr til 1000kr, eller mer... Og hva er ikke for dyre råvarer? Er det greit å gi en lekse som vil koste 200kr f.eks? For mange er det normal middagkostnad, mens for andre er det alt for dyrt.

Gis det da lekse i å lage en spesifikk rett til middag? Hos oss er det snakk om å lage middag og dessert fra bunnen, men som elevene velger selv. Kan ikke se at det bryter med gratisprinsippet. Det samme hadde de på barneskolen da de hadde mat og helse i 6. klasse.

Anonymkode: 34e35...06b

Skrevet

https://lovdata.no/dokument/NL/lov/1998-07-17-61/KAPITTEL_2#§2-15

https://www.udir.no/regelverk-og-tilsyn/finn-regelverk/etter-tema/Innhold-i-opplaringen/Gratisprinsippet/

https://www.udir.no/regelverk-og-tilsyn/finn-regelverk/etter-tema/Innhold-i-opplaringen/Hjemmearbeidsdag-i-mat-og-helse/

Det er svert begrenset hvor mye skolen kan kreve at eleven lager hjemme. Jeg vil tro det er innenfor med en lekse som sier at eleven skal lage middag en dag, men ikke at en bestemt oppskrift må følges. Skolen kan ikke kreve innkjøp av ingredienser eller at eleven skal kunne bruke spessielt utstyr som kjøkkenmaskiner.

Anonymkode: 46d67...b93

Skrevet

Her er det snakk om spesifikke retter med tilbehør. Å gi i lekse at de skal ha ansvar for valgfri middag anser jeg ikke som noe problem.

Skrevet

Her får de lekse i mat og helse, eks lage middag. Ikke en spesifikk rett, de skal lage det familien skal ha uansett, eller hjelpe til.

helt supert!!!

Skrevet
1 minutt siden, Anonym bruker skrev:

https://lovdata.no/dokument/NL/lov/1998-07-17-61/KAPITTEL_2#§2-15

https://www.udir.no/regelverk-og-tilsyn/finn-regelverk/etter-tema/Innhold-i-opplaringen/Gratisprinsippet/

https://www.udir.no/regelverk-og-tilsyn/finn-regelverk/etter-tema/Innhold-i-opplaringen/Hjemmearbeidsdag-i-mat-og-helse/

Det er svert begrenset hvor mye skolen kan kreve at eleven lager hjemme. Jeg vil tro det er innenfor med en lekse som sier at eleven skal lage middag en dag, men ikke at en bestemt oppskrift må følges. Skolen kan ikke kreve innkjøp av ingredienser eller at eleven skal kunne bruke spessielt utstyr som kjøkkenmaskiner.

Anonymkode: 46d67...b93

Linken ang hjemmedag belyser også et annet problem, og det er kravet til hvem som skal utføre opplæringen. Leksene som har blitt gitt i dette tilfellet er ikke repetisjon, men ny kunnskap.

Skrevet
2 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Her er det snakk om spesifikke retter med tilbehør. Å gi i lekse at de skal ha ansvar for valgfri middag anser jeg ikke som noe problem.

Men de kan da ikke bestemme hva folk skal spise til middag

Anonymkode: 59b4b...3ee

Skrevet
10 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Takk for svar.

Vi kan i alle fall ikke bruke 200 kr på én middag uavhengig av hva loven sier, og ville gitt læreren beskjed om akkurat det.

Anonymkode: 4b9a4...eb2

Skrevet
3 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Linken ang hjemmedag belyser også et annet problem, og det er kravet til hvem som skal utføre opplæringen. Leksene som har blitt gitt i dette tilfellet er ikke repetisjon, men ny kunnskap.

Nei, det de det egentlig ikke. I mat og helse skal de feks lære å sette sammen et måltid. De lærer om ulike matvarer, sunt kosthold og hvavulike natvarer inneholder av feks fett, sukker, calorier osv.  DET er kunnskapen de skal praktisere og trene på.

Blant andet bruker de en nettside hvor de plotter inn matvarer. Vi drev mye med dette i fjor for å sette sammen blant annet lunchmåltider, middag osv. 

Å koke poteter, pasta, steke kjøtt eller trekke fisk er også ting de skal igjennom i timen. At eleven ikke har laget akkurat DET måltidet på skolen som han/hun lager hjemme betyr ikke at dette ikke er repetering. 

Anonymkode: 6af67...011

Skrevet
6 minutter siden, Anonym bruker skrev:

En ny rett innebærer ikke nødvendigvis ny kunnskap. De kan allerede ha lært det de trenger å vite for å kunne lage en slik rett.

I utgangspunktet er jeg heller ikke tilhenger av at lekser skal være repetisjon. Elever som er faglig sterke og ønsker det burde få noe nytt å bryne seg på.

Anonymkode: 7b23a...8a0

Skrevet
27 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Vi kan i alle fall ikke bruke 200 kr på én middag uavhengig av hva loven sier, og ville gitt læreren beskjed om akkurat det.

Anonymkode: 4b9a4...eb2

Hva spiser dere da og hvor mange er dere i kosten?

Her er vi to voksne og to barn på 8 og 11, samt ofte venner av barna på besøk. Skal man ha ordentlig mat med kjøtt, fisk og grønnsaker til 4 mennesker eller flere kommer man ikke langt med kr 200

Anonymkode: 08237...b8f

Skrevet

Her på ungdomskolen har de en liste på 20 matretter, hvor de fleste lages på skolen.

I hjemmelekse skal de lage minst 3 middager og to bakverk, hvor minst ett av bakverkene skal være gjærbakst. Elevene skal forberede, lage og vaske etter seg og foreldrene skal skrive kommentarer for gjennomføringen. De har 3 mnd på å gjennomføre.

I lista er det alt fra type tomatsuppe/grønnsaksuppe til kjøttboller og seikaker, grove rundstykker til rullekake og flettekrans ++

Helt greie, enkle og rimelige retter som kan passe inn en hverdag hvor barna ikke har med seg masse venner til middag og elevene kan bli enig med foreldrene om hva som skal lages. Er økonomi det største kriteriet, så velger man for eksempel suppene og rundstykke. Det koster minimalt.

Jeg synes løsningen er helt genial og har blitt enig med mitt barn at hun skal prøve seg på de fleste av disse 20 rettene, selv om kravet er 5 retter.

Anonymkode: f6e81...7ac

Skrevet
23 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Her på ungdomskolen har de en liste på 20 matretter, hvor de fleste lages på skolen.

I hjemmelekse skal de lage minst 3 middager og to bakverk, hvor minst ett av bakverkene skal være gjærbakst. Elevene skal forberede, lage og vaske etter seg og foreldrene skal skrive kommentarer for gjennomføringen. De har 3 mnd på å gjennomføre.

I lista er det alt fra type tomatsuppe/grønnsaksuppe til kjøttboller og seikaker, grove rundstykker til rullekake og flettekrans ++

Helt greie, enkle og rimelige retter som kan passe inn en hverdag hvor barna ikke har med seg masse venner til middag og elevene kan bli enig med foreldrene om hva som skal lages. Er økonomi det største kriteriet, så velger man for eksempel suppene og rundstykke. Det koster minimalt.

Jeg synes løsningen er helt genial og har blitt enig med mitt barn at hun skal prøve seg på de fleste av disse 20 rettene, selv om kravet er 5 retter.

Anonymkode: f6e81...7ac

Enig, kjempe flott.

Skrevet
1 time siden, Anonym bruker skrev:

Her er vi to voksne og to barn på 8 og 11, samt ofte venner av barna på besøk. Skal man ha ordentlig mat med kjøtt, fisk og grønnsaker til 4 mennesker eller flere kommer man ikke langt med kr 200

Joda. Men man må være smart i butikken. Da kommer man langt under 200.

Skrevet
1 time siden, Anonym bruker skrev:

Det er da ikke noe problem å komme under 200 kroner

Anonymkode: 59b4b...3ee

Skrevet

Har aldri hørt om slike lekser jeg....

Her har de på barneskolen bare lekser som å dekke bordet, brette håndklær osv, ingen matlaging.

På ungdomsskolen skal de lage frokost, middag og dessert en dag, skrive rapport, ta bilder osv og ha en uttalelse fra oss foreldre. Alt fra handlelapp til gjennomføring skal dokumenteres dette døgnet, men ungdommen selv velger hva som skal lages. Min eldste lagde kaldhevede rundstykker til frokost, kjøttkaker til middag og fruktsalat til dessert, men kunne jo valgt noe rimeligere også om vi voksne hadde forlangt det.

Det er eneste leksen med matlaging hjemme han hadde hele skoleåret.

Anonymkode: b6abb...f51

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...