Gå til innhold

Amerikanske hus

Anbefalte innlegg

Skrevet

HI her igjen.

Jeg bodde et halvt år i Belgia hos en familie, som utvekslingsstudent, og også der gikk de med sko inne. Dette var i 1999. Jeg husket jeg syntes det var kjempeekkelt, fordi det var ingen som plukket opp etter hundene sine, og det lå hundebæsj overalt. 

I tillegg var det ingen som vasket hendene før maten, og de spiste Snickers og potetgull i lunsjen på skolen. Det var et merkelig halvår.

Anonymkode: 38c5f...cf1

Videoannonse
Annonse
Skrevet
2 timer siden, Anonym bruker skrev:

HI her igjen.

Jeg bodde et halvt år i Belgia hos en familie, som utvekslingsstudent, og også der gikk de med sko inne. Dette var i 1999. Jeg husket jeg syntes det var kjempeekkelt, fordi det var ingen som plukket opp etter hundene sine, og det lå hundebæsj overalt. 

I tillegg var det ingen som vasket hendene før maten, og de spiste Snickers og potetgull i lunsjen på skolen. Det var et merkelig halvår.

Jeg vil også ha Snickers og potetgull til lunch...kroppen neppe enig😩😩

Anonymkode: a629d...88d

Skrevet
På 24.10.2018 den 14.06, Anonym bruker skrev:

Hvorfor har de ikke entre? Tar de ikke av seg jakke og sko?

Hva skal de med så mange bad? To bad er helt utenkelig for en amerikaner, nei der skal de minst være 4-5 til en familie på 4-5 personer.

Amerikanere er rare.

Er enig og master bed room skal være så stort. Bur dei på soverommet

Anonymkode: 48406...d15

Skrevet

Vi bor i South Carolina, og her er det like vanlig å ta skoene av som å beholde dem på. I dannede hjem spør gjerne besøkende om det når de går inn.

Enkelte hjem har teppe både oppe og nede, men litt dyrere hjem har gjerne tregulv i første etasje. Å skifte teppet i en hel etasje koster gjerne flere tusen dollar, og jeg har aldri hørt om noen som skifter dem ut hvert eneste år. Det høres vanvittig ut, og vi kjenner endel folk med god råd. 

Eks. på vanlig pris for en etasje på rundt 110 m2:

«Material plus installation, or $5,670 + $1,800 = $7,470»

(https://www.homeflooringpros.com/blog-guides/how-to-get-a-rough-estimate-of-replacement-flooring-costs/)

Det de fleste gjør er å rense teppene grundig flere ganger i året, og om man ikke er grisete så holder det teppene fine og rene. 

Anonymkode: daa2d...6c7

Skrevet
På 25.10.2018 den 22.44, Anonym bruker skrev:

Det er ikke så veldig lenge siden det var vanlig å gå med sko inne her hjemme også. Da jeg var barn gikk nesten alle med sko inne. Det kan godt hende det var møkkete på gulvet. Det husker jeg ikke noe om, men jeg tror ikke det var vanlig å vaske gulv mer enn en gang i uka. Vi gikk med utesko inne på skolen også.

På Svalbard var det derimot vanlig å ta av seg på føttene alle steder, til og med på offentlige kontorer ol.

Anonymkode: 53981...ba0

Jeg er 50 år, og i min barndom på et gårdsbruk tok man alltid av seg på beina når man kom inn. Det var jo tross alt støvler/sko man gikk i fjøset med. Mor brukte, og bruker fremdeles innesko, det gjør jeg også, type Birkenstock el.l. Mor vasket gulvene på kjøkkenet og gangen hver dag. 

Jeg er altså oppvokst på bygda, og slik jeg husker det, så var det helt vanlig å ta av utesko på trappa eller i gangen for både gårdens folk og for besøkende.

Og jo, gulv ble vasket langt oftere enn én gang i uka.

Anonymkode: 5c555...535

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...