Anonym bruker Skrevet 24. oktober 2018 #1 Skrevet 24. oktober 2018 Hvorfor har de ikke entre? Tar de ikke av seg jakke og sko? Hva skal de med så mange bad? To bad er helt utenkelig for en amerikaner, nei der skal de minst være 4-5 til en familie på 4-5 personer. Amerikanere er rare. Anonymkode: 38c5f...cf1
Pobie Skrevet 24. oktober 2018 #3 Skrevet 24. oktober 2018 Det er vel ganske stor variasjon i hvaslags hus de har der borte og. I enkelte deler av verden er det vanlig å gå rett inn i huset med sko og jakke, og disse oppbevares i en garderobe en plass, ikke ved døren. Enkelte hus vil ha mange bad, andre har kun ett. Jeg kjenner folk i Norge med mer enn to bad, så det er ikke noe amerikansk fenomen, men har med størrelse og pris på huset å gjøre.
Anonym bruker Skrevet 24. oktober 2018 #4 Skrevet 24. oktober 2018 Amerikanere tar ikke av seg sko inne, og jakker har man i garderobeskap, ofte på soverom. At alle hus der borte har en haug med bad er derimot ikke riktig. Det varier veldig. Anonymkode: e62a7...654
Anonym bruker Skrevet 24. oktober 2018 #5 Skrevet 24. oktober 2018 Det er vel ikke så uvanlig at garasjene står bak huset og de har et "mud room" i forbindelse med kjøkkeninngangen, altså går de inn og tar av seg yttertøy og grisete utesko på baksiden av huset. Hovedinngangen brukes bare av gjester.... Så vidt jeg vet er det ganske vanlig å ha et eget bad til hovedsoverommet, også er det veldig forskjellig hvor mange bad de ellers har. Jeg bor i Norge og vi har to fulle bad og to toaletter, altså fire bad om du tenker sånn Anonymkode: f507d...c22
Anonym bruker Skrevet 24. oktober 2018 #6 Skrevet 24. oktober 2018 Tror de bruker sko inne i USA. Anonymkode: 4c5c6...bb7
Anonym bruker Skrevet 24. oktober 2018 #7 Skrevet 24. oktober 2018 Jeg har familie og venner i USA og j egg har sjeldent kommet over hus med 4-5 bad. To er som regel normen. Amerikanere går som regel med sko inne, noe jeg synes er ekkelt, eller innesko. Noen har entre, andre ikke. Det kommer også an på huset og hvilken stat du er i. Anonymkode: a6c0d...311
Anonym bruker Skrevet 24. oktober 2018 #8 Skrevet 24. oktober 2018 Vi har 3 fulle bad og her bor vi to voksne og 3 barn. Utrolig deilig når barna blir eldre. Anonymkode: a629d...88d
Anonym bruker Skrevet 24. oktober 2018 #9 Skrevet 24. oktober 2018 Ekkelt å ikke ta av seg skoene... æsj! Anonymkode: 8d58a...827
Anonym bruker Skrevet 24. oktober 2018 #10 Skrevet 24. oktober 2018 Går de bare inn på sko etter å ha vært ute i regnet? Må jo være utrolig vondt å gå med sko på hele dagen fra morgen til leggetid? Anonymkode: f3d01...e13
Anonym bruker Skrevet 24. oktober 2018 #11 Skrevet 24. oktober 2018 4 timer siden, Anonym bruker skrev: Amerikanere tar ikke av seg sko inne, og jakker har man i garderobeskap, ofte på soverom. At alle hus der borte har en haug med bad er derimot ikke riktig. Det varier veldig. Anonymkode: e62a7...654 De må jo vaske gulvene enormt ofte? Anonymkode: 8eb06...bb4
Anonym bruker Skrevet 24. oktober 2018 #12 Skrevet 24. oktober 2018 Det kommer jo helt an på hvor du bor i USA. Bor du i Minnesota, med årstider ala Norge, tar msn av seg både ytterjakke og sko. Bor du i California, med glattskurte fortau, lar du sandalene være på og du har ingen jakke og ta av😀 Vi bor i Florida. Her er det ganske vanlig med bad i tilknytning til soverommene. Barnerommene våre har bad mellom seg, altså to rom deler ett bad. Foreldresoverommet har eget bad. Så vi har 5 soverom og 3 bad. Badene er ikke så store da - mindre enn det vi er vant med fra Norge. Anonymkode: b110c...d71
Anonym bruker Skrevet 24. oktober 2018 #13 Skrevet 24. oktober 2018 1 time siden, Anonym bruker skrev: De må jo vaske gulvene enormt ofte? Anonymkode: 8eb06...bb4 De har ofte vegg til vegg tepper også. Skikkelig nice... Anonymkode: f999d...14b
Pobie Skrevet 25. oktober 2018 #14 Skrevet 25. oktober 2018 Det er vanskelig å komme med generelle utsagn om et land med flere hundre millioner innbyggere og med alle mulige klima. Selvfølgelig er det vanlig å ta av seg sko og jakke hvis man bor en plass der det er mye vått og slapsete, og mindre vanlig hvis man bor en plass det er varmt og tørt mesteparten av året. I tillegg har man personlig preferanse. Det er ikke alle som liker å gå med sko hele dagen, så de tar dem av, andre foretrekker å beholde dem på. Man kan ikke si at verken det ene eller andre er normen i et så stort land med så mye folk.
Anonym bruker Skrevet 25. oktober 2018 #15 Skrevet 25. oktober 2018 16 timer siden, Anonym bruker skrev: De må jo vaske gulvene enormt ofte? Anonymkode: 8eb06...bb4 Jeg bodde et år i Midtvesten sammen med en amerikansk familie da jeg var på utveksling for en del år siden, og der er det jo tørrere og bedre vær enn i Norge, men likevel ikke sol og sommer hele året. Er både sørpete vinter og regn inni mellom, men joda, skoene ble beholdt på. Tørket bare av seg det verste på en matte innenfor døren. Jeg kan ikke huske at jeg reagerte på at det var skitten hos dem, nei, men syns dette med sko inne var veldig uvant. Særlig med såpass mye teppegulv. Å ha på seg sko hele dagen var ikke noe jeg syns var verken ubehagelig eller ekkelt forresten. Det ble en vane. Anonymkode: e62a7...654
Anonym bruker Skrevet 25. oktober 2018 #16 Skrevet 25. oktober 2018 Jeg bor i Boston. Samme klima som i Norge. Selvfølgelig tar folk seg av på beina inne når det er sørpete, vått etc ute. Anonymkode: a629d...88d
Anonym bruker Skrevet 25. oktober 2018 #17 Skrevet 25. oktober 2018 Joa, men det virker som det med å rett inn i stua er ganske vanlig byggeskikk i USA. Jeg har vært i Florida, og der var det sånn. I tillegg har jeg sett på flere oppussingsprogram, f.eks Love it or List it, og der flyr de jo inn og ut av hus hele tiden. Nesten samtlige går rett inn i stua, gjerne med TV og sofakroken umiddelbart innenfor inngangsdøra. Jeg har også sett utallige amerikanske filmer og lagt merke til det samme. Det virker som det er sånn man bygger hus der borte. Utrolig upraktisk og uhygienisk, mener nå jeg. Hi Anonymkode: 38c5f...cf1
Anonym bruker Skrevet 25. oktober 2018 #18 Skrevet 25. oktober 2018 17 hours ago, Anonym bruker said: De må jo vaske gulvene enormt ofte? Anonymkode: 8eb06...bb4 De har vegg til vegg tepper som byttes hvert år. Anonymkode: 2369f...868
Anonym bruker Skrevet 25. oktober 2018 #19 Skrevet 25. oktober 2018 Akkurat nå, Anonym bruker skrev: De har vegg til vegg tepper som byttes hvert år. Anonymkode: 2369f...868 Oi, for et enormt kvalmt sløseri Anonymkode: 8eb06...bb4
Anonym bruker Skrevet 25. oktober 2018 #20 Skrevet 25. oktober 2018 Vi har akkurat vært en uke i Wisconsin. Hadde 4 årstider denne uken. Inngangsdøra ble mest brukt for gjester,og vi brukte mest inngangen igjennom garasjen. Mesteparten av huset hadde vegg til veggteppe. Ikke noe jeg kunne hatt, men alle har hver sin mening om det.. Vi tok av skoene og satte inn på rommene. De vi bodde hos tok på seg sko om morgenen og brukte frem til de kom hjem fra hvor enn de har vært. Da skiftet de ofte til andre sko. Ikke ofte jeg såg de uten sko.. Huset vi bodde i hadde 3 etg. ( eller 2 etg og full kjeller da). Generasjonsbolig ville jeg kalt det. A mor bodde i hovedetasjen, hun er en eldre dame. Ene sønnen i kjelleren i en stor leilighet og ene datteren bor i 2. etg i en kjempe fin leilighet.. De andre "barna" har flyttet ut. I hovedetg så var det 3 soverom. Hovedsoverommet hadde stort fint bad og walk in closet. Siden av vårt rom så var det også et bad. I andre etg så var det 3 soverom og 2 bad, og samme i kjelleren. Hver etg hadde også stue, spisestue og kjøkken med spisebord. Men alle brukte samme inngangsparti med åpning rett til stor trapp opp og ei dør med trapp ned.. Dette huset var for meg slik typisk amerikansk hus man ser på film. noe ala Home Alone.. 🙂 Vi var også på besøk til flere da vi var der. Helt vanlige hus med 3-4 soverom og 2 bad + ekstra toalett til gjester. I hovedsoverommet til ei vi var hos så hadde de et kjempe stort boblebad på soverommet. 😍 må ha vært det fineste soverommet jeg noen gang har sett. ( utennom på hoteller da). men hvordan det er å ha boblebad på sommet sitt kan jeg ikke si noe om da jeg aldri har hatt det selv. Anonymkode: 671c9...37c
Anonym bruker Skrevet 25. oktober 2018 #21 Skrevet 25. oktober 2018 1 time siden, Anonym bruker skrev: Oi, for et enormt kvalmt sløseri Anonymkode: 8eb06...bb4 Ikke tro alt du leser! Tror du virkelig dette gjelder 300 mill amerikanere? Anonymkode: a629d...88d
Anonym bruker Skrevet 25. oktober 2018 #22 Skrevet 25. oktober 2018 På 24.10.2018 den 18.45, Anonym bruker skrev: De må jo vaske gulvene enormt ofte? Anonymkode: 8eb06...bb4 Det er ikke så veldig lenge siden det var vanlig å gå med sko inne her hjemme også. Da jeg var barn gikk nesten alle med sko inne. Det kan godt hende det var møkkete på gulvet. Det husker jeg ikke noe om, men jeg tror ikke det var vanlig å vaske gulv mer enn en gang i uka. Vi gikk med utesko inne på skolen også. På Svalbard var det derimot vanlig å ta av seg på føttene alle steder, til og med på offentlige kontorer ol. Anonymkode: 53981...ba0
Anonym bruker Skrevet 25. oktober 2018 #23 Skrevet 25. oktober 2018 2 minutter siden, Anonym bruker skrev: Det er ikke så veldig lenge siden det var vanlig å gå med sko inne her hjemme også. Da jeg var barn gikk nesten alle med sko inne. Det kan godt hende det var møkkete på gulvet. Det husker jeg ikke noe om, men jeg tror ikke det var vanlig å vaske gulv mer enn en gang i uka. Vi gikk med utesko inne på skolen også. På Svalbard var det derimot vanlig å ta av seg på føttene alle steder, til og med på offentlige kontorer ol. Anonymkode: 53981...ba0 Det har jeg aldri opplevd. Hvor gammel er du? Vi gikk med utesko inne på skolen, men ikke hjemme Anonymkode: 8eb06...bb4
Anonym bruker Skrevet 25. oktober 2018 #24 Skrevet 25. oktober 2018 39 minutter siden, Anonym bruker skrev: Det har jeg aldri opplevd. Hvor gammel er du? Vi gikk med utesko inne på skolen, men ikke hjemme Anonymkode: 8eb06...bb4 Ikke meg du siterer, men jeg tror hun har rett. Jeg er 50, og jeg tror der var først på tidlig søttitall det ble kutyme å ta av seg på beina inne i huset. Mamma var eldre da jeg ble født. Hun var hjemmeværende. Husker hun brukte noen slags sandaler inne, hun greide ikke å gå på sokkelesten 😀 Nå jobber jeg med eldre. Ingen av dem går på strømpelesten inne. De bruker hvertfall tøfler. Tror denne generasjonen er vant med sko inne... Anonymkode: 9cfc4...034
Anonym bruker Skrevet 25. oktober 2018 #25 Skrevet 25. oktober 2018 3 minutter siden, Anonym bruker skrev: Ikke meg du siterer, men jeg tror hun har rett. Jeg er 50, og jeg tror der var først på tidlig søttitall det ble kutyme å ta av seg på beina inne i huset. Mamma var eldre da jeg ble født. Hun var hjemmeværende. Husker hun brukte noen slags sandaler inne, hun greide ikke å gå på sokkelesten 😀 Nå jobber jeg med eldre. Ingen av dem går på strømpelesten inne. De bruker hvertfall tøfler. Tror denne generasjonen er vant med sko inne... Anonymkode: 9cfc4...034 Jeg er født midt på 70 tallet, så nok derfor jeg ikke har fått det med meg Men jeg husker mamma og pappa gikk alltid på helsesko og tøfler, de gikk aldri i sokkelesten. Men det er jo litt forskjell på å gå med utesko inne, og ha tøfler på seg inne Anonymkode: 8eb06...bb4
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå