Gå til innhold

Salg av "egne" produkter - Ikke lov?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg er veldig glad i å tegne Disney karakterer/egentlig alt som har noe med Disney å gjøre.. ❤

Tenkte å legge ut noen for salg, men fikk høre av ei at det ikke var lov pga det er Disney? 

Stemmer dette? Jeg maler/tegner jo alt selv 100%, så vil jo ikke akkurat si jeg "kopierer" noe, hva mener dere? 

Anonymkode: ade3e...d9b

Skrevet

Du bør lese deg opp på åndsverksloven.

Disney eier figurene, og kort fortalt har da ingen andre lov til å tjene penger på dem.

Anonymkode: e798b...4de

Skrevet

Selvsagt er det ikke lov. 

Anonymkode: 3b894...607

Skrevet

Disney eier de figurene...

Du kan tegne de hjemme til eget husbruk, men du kan ikke selge ting du har tegnet dem på

Anonymkode: 241ee...a77

Skrevet

Disney har eierskap til figurene sine, og skal du selge dem må du søke Disney om lov for så å betale royalty av salget. 

Også lurer jeg på hvordan du resonnerer deg frem til at du ikke kopierer noe når du tegner deres figurer...? Du må jo gjerne tegne en hvilken som helst mus eller prinsesse som er noe helt annet enn Disney, men tvilsomt at det er like salgbart😉

Anonymkode: f6c7f...878

Skrevet
3 timer siden, Anonym bruker skrev:

Jeg er veldig glad i å tegne Disney karakterer/egentlig alt som har noe med Disney å gjøre.. ❤

Tenkte å legge ut noen for salg, men fikk høre av ei at det ikke var lov pga det er Disney? 

Stemmer dette? Jeg maler/tegner jo alt selv 100%, så vil jo ikke akkurat si jeg "kopierer" noe, hva mener dere? 

Anonymkode: ade3e...d9b

Du vil ikke si du " kopierer "? Nei, du "kopierer"  ikke. Du kopierer.  Uten anførselstegn.  Direkte og enkelt og greit.

Skrevet

Hvis jeg begynner å lage noe som ser HELT ut som en Mulberryveske og selger det, tror du Mulberry blir glade? Jeg kopierer jo ikke, jeg bare liker å lage akkurat sånt? Hvorfor tror du det er ulovlig å selge kopier av merkevarer?

• 3 uker senere...
Skrevet
På 23.10.2018 den 19.42, Anonym bruker skrev:

Hvis jeg begynner å lage noe som ser HELT ut som en Mulberryveske og selger det, tror du Mulberry blir glade? Jeg kopierer jo ikke, jeg bare liker å lage akkurat sånt? Hvorfor tror du det er ulovlig å selge kopier av merkevarer?

Altså, jeg er uviten og spørr om råd, så får jeg så frekke svar tilbake? 😅 hadde holdt med ett "nei" liksom 😅 Var en grunn til at jeg spurte her først før jeg solgte for vil jo ikke gjøre noe ulovlig. Takk for "fine" svar jenter, herregud 

Skrevet
5 timer siden, spiresnart skrev:

Altså, jeg er uviten og spørr om råd, så får jeg så frekke svar tilbake? 😅 hadde holdt med ett "nei" liksom 😅 Var en grunn til at jeg spurte her først før jeg solgte for vil jo ikke gjøre noe ulovlig. Takk for "fine" svar jenter, herregud 

Det er ikke frekke svar, det er klare svar på spørsmålet ditt. 

Anonymkode: 76d3f...f48

Skrevet
7 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Det er ikke frekke svar, det er klare svar på spørsmålet ditt. 

Anonymkode: 76d3f...f48

Det er frekt med sannhet som ikke bekrefter det man selv trodde, vet du..

Skrevet
5 timer siden, spiresnart skrev:

Iht det du skrev i HI så har du allerede fått beskjed om at det ikke var lovlig. Dette svaret aksepterte du ikke og måtte heller spørre her. Hva tilsier da at du hadde akseptert kun et «nei» her inne da?

Derfor gir folk deg fulle svar. For å servere deg det med t-skje i håp om at du skal skjønne og akseptere. 

Anonymkode: 5416b...a0d

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...