Anonym bruker Skrevet 22. oktober 2018 #1 Skrevet 22. oktober 2018 Har solgt en gammel bil til noen få tusenlapper. Denne bilen var EU-godkjent i juli 2016, men har vært avskiltet i et år. Vet om en feil på den som er priset til 10 000 kroner, men ellers skal det såvidt jeg vet ikke være feil på den. Har solgt den avskiltet til en kar, opplyst om feil og mangler som jeg vet om samt at den må på EU kontroll da det skulle vært gjort i juli. Han har skrevet under på kontrakten, betalt for bilen og den er nå registrert på han. Hva skjer nå om det viser seg at bilen har em stor og dyr feil? Kan han da komme å kreve noe av meg, eller må han stå for den selv siden dette er en gammel bil og han var klar over bilens tilstand? Anonymkode: b0c52...067
Anonym bruker Skrevet 22. oktober 2018 #2 Skrevet 22. oktober 2018 Dette kan slå begge veier.. Jeg solgte selv en bil i sommer uten skilter som ikke var godkjent. I salgsannonsen på finn så skrev jeg all feil som var på bilen. Dette var feiler til over 80.000 kr!!. helt sykt med tanke på hvor mye jeg hadde fikset på den siste året. Iallefall jeg solgte bilen som et reperasjonsobjekt. Men det i seg selv så har ikke det noe å si. Hvis man skal klage så må man gå etter alder og forfatning av bilen da den ble solgt/kjøpt og kjørelengde. Mye er slitedeler og må regne med må skiftes ut så så ofte. men iallefall detter er hva jeg fant: Forbrukerkjøpsloven § 27. Reklamasjon Dersom det foreligger en mangel ved tingen, må forbrukeren innen rimelig tid etter at han eller hun oppdaget eller burde ha oppdaget den, gi selgeren melding om at han eller hun vil påberope seg mangelen (reklamasjon). Denne fristen for å reklamere kan aldri være kortere enn to måneder fra det tidspunkt da forbrukeren oppdaget mangelen. Reklamasjon må senest skje to år etter at forbrukeren overtok tingen. Dersom tingen eller deler av den ved vanlig bruk er ment å vare vesentlig lengre, er fristen for å reklamere fem år. Dette gjelder ikke så langt selgeren ved garanti eller annen avtale har påtatt seg ansvar for mangler i lengre tid. Fristene etter første og annet punktum gjelder heller ikke dersom det foreligger en mangel etter § 15 annet ledd bokstav g. Reklamasjon kan i stedet fremsettes overfor den som etter avtale med selgeren har påtatt seg å avhjelpe mangler. Hvis forbrukeren ikke reklamerer i tide, tapes retten til å gjøre mangelen gjeldende. ette gjelder ikke dersom selgeren har opptrådt grovt uaktsomt eller for øvrig i strid med redelighet og god tro. Retten til å gjøre mangelen gjeldende kan også tapes etter foreldelseslovens regler om foreldelse. Anonymkode: bd944...39b
Anonym bruker Skrevet 22. oktober 2018 #3 Skrevet 22. oktober 2018 Takk for svar, får se hva de finner ut på EU-kontroll. Er en gammel bil de fikk kjøpe veldig billig. Noen tusenlapper mer enn vrakpanten, så tenker jo at det er begrenset hva de kan forvente av meg? HI Anonymkode: b0c52...067
Anonym bruker Skrevet 22. oktober 2018 #4 Skrevet 22. oktober 2018 Forbrukerkjøpsloven gjelder ikke for salg mellom to privatpersoner. Du må sjekke kjøpsloven i stedet Anonymkode: 16734...151
Anonym bruker Skrevet 22. oktober 2018 #5 Skrevet 22. oktober 2018 Så litt på den nå, man stiller mer likt som kjøper og selger når det er bruktbil. Forstår det sånn at om det er vesentlige feil eller mangler på bilen i forhold til pris, alder og feil jeg har oppgitt(eller ikke) så er det grunnlag for kjøper å kreve erstatning/kompensasjon eller heve kjøpet. Da skal det jo endel til før jeg kan bli krevd for noe som helst mtp bilens alder og den lave prisen han gav + at han var klar over at bilen har stått stille i månedsvis og ikke vært til eu-kontroll? Anonymkode: b0c52...067
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå