Gå til innhold

Nå er det jammen meg nok! Hvordan går man fram her? Gjelder klasseelev som stadig ødelegger undervisningen.


Anonym bruker

Anbefalte innlegg

Min datter går nå i 10.klasse på ungdomsskolen. Helt siden 8.klasse har hun og resten av klassen måtte slite med en medelev som ødelegger timene. Hun går ut og inn av timene som hun vil. Hun hoister og gaper og lager mye støy. Hun sitter på mobilen i timene, selv om det er mobilfri skole. Nå er de andre veldig lei av dette. Min datter sier at alle er fryktelig lei av henne, og skjønner ikke hvorfor hun får lov til å holde på sånn. Dersom læreren sier hun skal flytte seg eller gi fra seg telefonen, så svarer hun bare nei og at de ikke kan røre henne. Jeg sier det sikkert er en grunn til det som ingen andre vet, for det har jeg gått ut ifra. 

Det er ingen diagnose slik jeg har skjønt. Jenta er ikke "dum", hun gidder bare ikke. Hun lager mye drama, og elsker å gjøre andre lei seg. Jeg spør hvorfor hun får lov til å ha mobilen, siden det er et forbud som gjelder alle. Men da sier min datter at kontaktlæreren deres bare svarer at "de ikke må bry seg, for det blir bare styr ut av det. Det kan ikke nytte"

Nå kjenner jeg at jeg også har fått nok. Min datter kommer stadig oftere hjem og sier at jenta har ødelagt timene, hun har laget så mye styr at det forstyrrer læringen til de andre. Jeg tenkte å melde ifra til skolen (noe jeg også har gjort før), men virkelig understreke at dette er galskap. Er det ikke slik at ALLE elevene har krav på et godt læremiljø da? For her går mye på denne jentas premisser, og at hun får lov til å holde på og regjere slik er helt horribelt. 

 

Anonymkode: 0ea3b...460

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Mange skoler har berøringsangst. Hensynet til de mange går på bekostning av de få. Skal vedde på at foreldrene er av typen "jeg går til media"/"barnet mitt gjør aldri noe feil"/"våre RETTIGHETER", og at det er enklere for skolen å bare la være. De har desverre ikke ressurser hverken til å ta kampen, eller til å tilrettelegge (og det er jo ikke lov å tilrettelegge slik at barna ikke plager andre, for det er stygt må vite). 

Jeg hadde meldt til lærer, rektor og til opplæringsansvarlig i kommunen, og dratt frem de lovparagrafene jeg kunne om rett til opplæringsmiljø osv. 

Du får trøste jenta di med at det heldigvis snart går over, for nå kommer videregående, og mellom linjene sørge for at hun søker seg til steder jenta ikke kommer til å gå.

Anonymkode: a6e23...1c2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Læreren har nok rett her. Det er veldig lite de får gjort med :bortskjemte unger med advokatforeldre". Det blir bare masse baluba uten resultat.

Du kan eventuelt forsøke å få byttet klasse.

Anonymkode: a61b4...bc7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Klag videre oppover i systemet. Rektor, kommunen, fylkesmannen osv. 

Du kan jo også høre med flere foreldre om hva de sytes og få resten av klassen til å streike mot denne oppførselen og lærer/skolens tafatthet. Hver gang eleven skaper seg og forstyrrer timen kan alle de andre f.eks. Reise seg opp i protest og stå med ryggen til læreren. De kan gå ut av klasserommet samlet. 

Om de gjør en protest samlet, HVER gang, så får ikke læreren gjort jobben sin overhodet, det MÅ bli gjort noe med. Begynner læreren å gi anmerkninger til elevene som streiker så må han gjøre det til tullingen hver gang og da burde denne eleven vært utvist for lengst. Så hvorfor skal én få oppføre seg som han vil uten konsekvenser og alle de andre må følge regler? 

Anonymkode: 222c6...374

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis både din datter og du synes dette har vært et problem siden 8. trinn fatter jeg virkelig ikke st dere ikke har tatt det opp med kontaktlæreren, feks på foreldresamtaler. Disse har dere to av i året. Du har jo også mulighet til å kontakte læreren som helst utenom dette. Eller dere ta det via foreldrekontaktene. 

Alternativet er selvfølgelig å gå via rektor men dere bør seriøst starte ned kontaktlærer.  

Anonymkode: 80988...3ab

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 timer siden, Anonym bruker skrev:

Hvis både din datter og du synes dette har vært et problem siden 8. trinn fatter jeg virkelig ikke st dere ikke har tatt det opp med kontaktlæreren, feks på foreldresamtaler. Disse har dere to av i året. Du har jo også mulighet til å kontakte læreren som helst utenom dette. Eller dere ta det via foreldrekontaktene. 

Alternativet er selvfølgelig å gå via rektor men dere bør seriøst starte ned kontaktlærer.  

Anonymkode: 80988...3ab

Jeg har sagt ifra ved to tidligere anledninger. Men lærer vil liksom ikke høre. Det er som om det ikke nytter. Hi

Anonymkode: 0ea3b...460

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er fint lite læreren lan gjøre. Vi har ikke lov å frata telefoner eller ta fysisk i elevene. Sist min skole kjørte kampen ut måtte politiet tilkalles. Vi fikk så påpakk fra fylkesmannen om håndteringen (dette gjaldt fire elever som laget kvalme og ble først bedt om å gi fra seg telefonene, og etter protester ble de bedt om å forlate skolen). 

Jeg syns likevel det er svært viktig at du klager. Om ikke annet så du får dokumentert at systemet ikke virker. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det at jenta sitter med mobilen skader vel ikke læringsmiljøet, selv om jeg forstår at det er urettferdig. Om hun bråker og forstyrrer derimot, så bør det absolutt gå an å gjøre noe med situasjonen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Anonym bruker skrev:

Jeg har sagt ifra ved to tidligere anledninger. Men lærer vil liksom ikke høre. Det er som om det ikke nytter. Hi

Anonymkode: 0ea3b...460

Hvis du har sagt ifra og føler at du ikke blir hørt, bør du formulere en skriftlig klage. Først til kontaktlærer og deretter til rektor hvis det ikke hjelper. 

At du ikke føler deg hørt stemmer sikkert. Men det kommer også an på hva du konkret har sagt, hvordan du har formulert kritikken, hvor konkret dere har vært i st dette er plagsomt for din datters skolemiljø, hvor konkret du har vært i ønske om tilbakemelding på tiltak osv. Hvis dere gar formulert dette ala «det er litt mye uro i klassen» så blir det trolig for vagt.

Vær så konkret som mulig. Få din datter til å liste opp konkrete eksempler, og tidfest disse gjerne. 

Anonymkode: 80988...3ab

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lærere ønsker selv ofte å få hjelp til å få ut elever som forstyrrer og nekter å følge skolens regler, men de må være lojale mot ledelsen som ønsker at læreren må løse dette problemet selv - i klasserommet. Ser ikke bra ut for skolen, synes ofte rektor, dersom ikke skolen klarer å løse problemet selv og med minst mulig ekstra ressurser inne i klassen (altså ikke ekstra lærer som kan hjelpe til - det koster penger.) Alle elever har rett til å høre til i et fellesskap, selv om de bare bringer inn negativitet til fellesskapet. Men - skolen må hjelp elevene som ikke kan oppføre seg, men de bør få hjelp uten at det går ut over andre. Her er kjernen. Dette er skolens største problem. 

Det eneste som hjelper: 

Få gjerne med deg mange av de andre foreldrene.

Ta det opp med rektor og fylkesmannen/skolesjefen. 

 

 

Anonymkode: 5031c...44f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

7 timer siden, Optatium skrev:

Det er fint lite læreren lan gjøre. Vi har ikke lov å frata telefoner eller ta fysisk i elevene. Sist min skole kjørte kampen ut måtte politiet tilkalles. Vi fikk så påpakk fra fylkesmannen om håndteringen (dette gjaldt fire elever som laget kvalme og ble først bedt om å gi fra seg telefonene, og etter protester ble de bedt om å forlate skolen). 

Jeg syns likevel det er svært viktig at du klager. Om ikke annet så du får dokumentert at systemet ikke virker. 

Enig i dette. Vi har ikkje lov til fysisk å ta i elevane, lærarar kanvirke tafatte, men det er ofte ikkje stort vi faktisk kan gjere. Vi har ikkje lov å utvise elevar frå timane uten at dei har anna tilbod. Og det er det som regel ikkje resursar til. Men vêr snill, sei ifrå til lærar igjen, til rektor, fylkesmann osb. For det er veldig frustrerande for lærar å stå i den situasjonen dag etter dag etter dag. Læraren ser jo kva som føregår. 

Anonymkode: c15a3...dc5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

19 timer siden, Anonym bruker skrev:

Min datter går nå i 10.klasse på ungdomsskolen. Helt siden 8.klasse har hun og resten av klassen måtte slite med en medelev som ødelegger timene. Hun går ut og inn av timene som hun vil. Hun hoister og gaper og lager mye støy. Hun sitter på mobilen i timene, selv om det er mobilfri skole. Nå er de andre veldig lei av dette. Min datter sier at alle er fryktelig lei av henne, og skjønner ikke hvorfor hun får lov til å holde på sånn. Dersom læreren sier hun skal flytte seg eller gi fra seg telefonen, så svarer hun bare nei og at de ikke kan røre henne. Jeg sier det sikkert er en grunn til det som ingen andre vet, for det har jeg gått ut ifra. 

Det er ingen diagnose slik jeg har skjønt. Jenta er ikke "dum", hun gidder bare ikke. Hun lager mye drama, og elsker å gjøre andre lei seg. Jeg spør hvorfor hun får lov til å ha mobilen, siden det er et forbud som gjelder alle. Men da sier min datter at kontaktlæreren deres bare svarer at "de ikke må bry seg, for det blir bare styr ut av det. Det kan ikke nytte"

Nå kjenner jeg at jeg også har fått nok. Min datter kommer stadig oftere hjem og sier at jenta har ødelagt timene, hun har laget så mye styr at det forstyrrer læringen til de andre. Jeg tenkte å melde ifra til skolen (noe jeg også har gjort før), men virkelig understreke at dette er galskap. Er det ikke slik at ALLE elevene har krav på et godt læremiljø da? For her går mye på denne jentas premisser, og at hun får lov til å holde på og regjere slik er helt horribelt. 

 

Anonymkode: 0ea3b...460

Kunnskapsløst!

tror du virkelig at en tiendeklassing oppfører seg slik «uten grunn»? Datteren din vet vel ikke alt. Det kan være alt fra ADHD til overgrep, selv om du tror du ser hele bildet. 

Blir skremt av sånne foreldre . De har 100 fokus på eget barn og bidrar til opprettholdelse av vansker for jenta. Istedenfor å hjelpe datteren din til å se at andre mennesker er annerledes og oppmuntre henne til å hjelpe og være hyggelig mot jenta, støtter du henne med at den andre eleven er en skikkelig bråkebøtte. 

Har sett dette mange ganger. Foreldre glemmer at det andre barnet også er et barn, og medvirker til at de øvrige barna blir et mobbeoffer. Hvordan: ved å la dem få spytte ut edder og galle og gi dem støtte ved middagsbordet uten å nyansere det for dem. 

Snakk med skolen om ro i klassen, ansvarliggjør lærere og rektor- men ikke gå på enkeltelev. Og for all del : ikke mobiliserer alle foreldrene. Tenk hvordan dette må føles for en ung jente som trossalt er et barn. Og for Guds skyld; bidra til at din egen datter får mer empati for den andre jenta. Ikke nør oppunder noe som kan bli mobbing!

Trå varsomt. Du kan tro du vet, men det gjør du ikke. 

Anonymkode: 6daa4...11b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi har en sånn i klassen til barnet vårt også. Også blitt sagt fra flere ganger hvor det er satt inn tiltak, så hjelper det litt så er det på igjen. Er som en over sier , skolen er nå for alle 

Anonymkode: f9f82...1f0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ville kontaktet rektor og lagt frem problemet. Avtalt at om ikke din datter opplever bedring i løpet av tre uker så sender du en klage til fylkesmannen. For meg høres det ut som om dere er to år for sent ute med å klage og kreve endring. Ville gjort det for lenge siden. 

Anonymkode: f2abb...49f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

53 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Kan ikke skolen i slike saker (som har vart så lenge) legge ansvaret over på foreldrene? 

Anonymkode: 9eb92...6f0

Klart det. Dersom de har foreldre. Eller foreldre som klarer. 

Noen av disse barna er fosterhjemsbarn. Noen er skilsmissebarn (ikke sånn «vi skilles som venner»). Noen har mistet en forelder. Noen er barn av rusmisbrukere og alkoholikere og det er en seier bare at de ikke har blitt narkomane selv. Noen er mobbeofre. Noen er seksuelt misbrukt. 

Ingen barn eller unge er født slemme. De kommer hjemmefra alle sammen! Med masse baggasje! Også skal de passes inn i en A4 skole der lærer og skole har svært begrensede virkemidler. 

Jeg skjønner godt det er frustrerende for andre elever og foreldre. Det er minst like frustrerende for lærere og aktuell elev. 

Men dokumenter og klag, superviktig! Det sier i det minste noe om systemsvikt. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, Anonym bruker skrev:

Kunnskapsløst!

tror du virkelig at en tiendeklassing oppfører seg slik «uten grunn»? Datteren din vet vel ikke alt. Det kan være alt fra ADHD til overgrep, selv om du tror du ser hele bildet. 

Blir skremt av sånne foreldre . De har 100 fokus på eget barn og bidrar til opprettholdelse av vansker for jenta. Istedenfor å hjelpe datteren din til å se at andre mennesker er annerledes og oppmuntre henne til å hjelpe og være hyggelig mot jenta, støtter du henne med at den andre eleven er en skikkelig bråkebøtte. 

Har sett dette mange ganger. Foreldre glemmer at det andre barnet også er et barn, og medvirker til at de øvrige barna blir et mobbeoffer. Hvordan: ved å la dem få spytte ut edder og galle og gi dem støtte ved middagsbordet uten å nyansere det for dem. 

Snakk med skolen om ro i klassen, ansvarliggjør lærere og rektor- men ikke gå på enkeltelev. Og for all del : ikke mobiliserer alle foreldrene. Tenk hvordan dette må føles for en ung jente som trossalt er et barn. Og for Guds skyld; bidra til at din egen datter får mer empati for den andre jenta. Ikke nør oppunder noe som kan bli mobbing!

Trå varsomt. Du kan tro du vet, men det gjør du ikke. 

Anonymkode: 6daa4...11b

Jeg får grønne prikke på ryggen av denne tilnærmingen!

Ja, det kan godt være at jenta har problemer. Ja, man skal være inkluderende, Ja, man skal forstå at andre mennesker kan ha andre utfordringer enn en selv. Ja, den andre er også et barn.

Men hvorfor skal man godta at èn elev forsurer et helt klassemiljø og forhindrer undervisningen? Før eller siden må det stilles krav også til barn som har det leit, har vondt i sjela, i viljen eller i stortåa.

Jeg er drittlei av at man skal forstå disse ungene i hjel, i stedet for å sette et minstekrav til oppførsel.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du har heldigvis ganske mye du skulle ha sagt og skolen har plikt til å handle, raskt.

les deg opp på lovverket før du kontakter skolen skriftlig. Der skal beskrive jentas læringsmiljø (som ikke er tilfredsstillende) og be om tiltak etter opplæringslovens paragraf 9 a. Skolen har plikt til å sette inn tiltak etter få dager. Tiltakene skal evalueres underveis og ikke opphøre før elevene (din datter) sier at nå er det greit. Dersom skolen ikke handler har du en meget god sak hos fylkesmannen, som er neste vei. Skolen risikerer store bøter ved å ikke gjøre det de kan for å få problemet til å opphøre. Du må gå tjenestevei med dette og det vil løse seg veldig raskt med denne metoden. 

Utdrag fra loven:

§ 9 A-7.Det fysiske miljøet

Skolane skal planleggjast, byggjast, tilretteleggjast og drivast slik at det blir teke omsyn til tryggleiken, helsa, trivselen og læringa til elevane.

Det fysiske miljøet i skolen skal vere i samsvar med dei faglege normene som fagmyndigheitene til kvar tid tilrår. Dersom enkelte miljøtilhøve avvik frå desse normene, må skolen kunne dokumentere at miljøet likevel har tilfredsstillande verknad for helsa, trivselen og læringa til elevane.

 

 

Anonymkode: 64f58...5b2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, Anonym bruker skrev:

Kunnskapsløst!

tror du virkelig at en tiendeklassing oppfører seg slik «uten grunn»? Datteren din vet vel ikke alt. Det kan være alt fra ADHD til overgrep, selv om du tror du ser hele bildet. 

Blir skremt av sånne foreldre . De har 100 fokus på eget barn og bidrar til opprettholdelse av vansker for jenta. Istedenfor å hjelpe datteren din til å se at andre mennesker er annerledes og oppmuntre henne til å hjelpe og være hyggelig mot jenta, støtter du henne med at den andre eleven er en skikkelig bråkebøtte. 

Har sett dette mange ganger. Foreldre glemmer at det andre barnet også er et barn, og medvirker til at de øvrige barna blir et mobbeoffer. Hvordan: ved å la dem få spytte ut edder og galle og gi dem støtte ved middagsbordet uten å nyansere det for dem. 

Snakk med skolen om ro i klassen, ansvarliggjør lærere og rektor- men ikke gå på enkeltelev. Og for all del : ikke mobiliserer alle foreldrene. Tenk hvordan dette må føles for en ung jente som trossalt er et barn. Og for Guds skyld; bidra til at din egen datter får mer empati for den andre jenta. Ikke nør oppunder noe som kan bli mobbing!

Trå varsomt. Du kan tro du vet, men det gjør du ikke. 

Anonymkode: 6daa4...11b

Helt alvorlig, skal en skoleelev ha ansvaret for at en ungdom skal fikse seg bra i livet? Det er helt utrolig at man alltid skal forstå ihel dem som ødelegger for mange! Selvsagt er det ikke bra om det er noe med denne jenten og mulig hun trenger å bli sett, men det er da virkelig de voksnes ansvar! Om det det noe galt, har det sviktet i mange ledd og da skal ikke en ungdomskoleelev være den som forstår og tilrettelegger. 

Det er ikke greit at en ungdom får styre på og la det gå utover alle andre. Denne ungdommen må på et eller annet tidspunkt endre seg, gjerne ved hjelp av noen, men hun har et ansvar for eget liv. 

Anonymkode: 0a5d4...b92

Lenke til kommentar
Del på andre sider

29 minutter siden, gale damen skrev:

Jeg får grønne prikke på ryggen av denne tilnærmingen!

Ja, det kan godt være at jenta har problemer. Ja, man skal være inkluderende, Ja, man skal forstå at andre mennesker kan ha andre utfordringer enn en selv. Ja, den andre er også et barn.

Men hvorfor skal man godta at èn elev forsurer et helt klassemiljø og forhindrer undervisningen? Før eller siden må det stilles krav også til barn som har det leit, har vondt i sjela, i viljen eller i stortåa.

Jeg er drittlei av at man skal forstå disse ungene i hjel, i stedet for å sette et minstekrav til oppførsel.

De grønne prikkene har kanskje sitt oppgøhav...;-)

det er sånne holdninger som skapet egoisme. Vanvittig glad for at min mor lærte meg motsatt! Får røde prikker på magen faktisk;-)

Anonymkode: 6daa4...11b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 minutter siden, Anonym bruker skrev:

De grønne prikkene har kanskje sitt oppgøhav...;-)

det er sånne holdninger som skapet egoisme. Vanvittig glad for at min mor lærte meg motsatt! Får røde prikker på magen faktisk;-)

Anonymkode: 6daa4...11b

Hvordan skaper min holdning egoisme?

Er det egoistisk å tenke at 25 elever har krav på skolegang som inneholder læring?
Er det egoistisk å sette krav til elever?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...