Anonym bruker Skrevet 21. oktober 2018 #26 Skrevet 21. oktober 2018 2 timer siden, Anonym bruker skrev: Tja. Jeg har en del år på skolebenken, til og med et par semester fysikk. Har jobbet 10 år i teknologibedrifter og nå ti år med kommunikasjon, der en av hoveoppgavene mine er skriftlig formidling og tekst. Og jeg har aldri noensinne trengt verken algebra eller diktanalyse, verken i bokstavlig eller overført betydning. Anonymkode: b291a...743 Selvsagt har du hatt bruk for det! Diktanalyse har gitt deg styrket språkforståelse og et mer mangefasettert språk generelt. Det har du garantert profittert på. Anonymkode: b135f...d99
Yellow Brick Road Skrevet 21. oktober 2018 #27 Skrevet 21. oktober 2018 2 timer siden, Anonym bruker skrev: Tja. Jeg har en del år på skolebenken, til og med et par semester fysikk. Har jobbet 10 år i teknologibedrifter og nå ti år med kommunikasjon, der en av hoveoppgavene mine er skriftlig formidling og tekst. Og jeg har aldri noensinne trengt verken algebra eller diktanalyse, verken i bokstavlig eller overført betydning. Anonymkode: b291a...743 Ingen regel uten unntak. Dessuten er det godt mulig at du har hatt bruk for det, du tenker bare ikke over at det. Sånn som det er det mye av almenutdanningen.
Yellow Brick Road Skrevet 21. oktober 2018 #28 Skrevet 21. oktober 2018 23 minutter siden, Anonym bruker skrev: Selvsagt har du hatt bruk for det! Diktanalyse har gitt deg styrket språkforståelse og et mer mangefasettert språk generelt. Det har du garantert profittert på. Anonymkode: b135f...d99 Nettopp - du sier det jeg mente å si.
Anonym bruker Skrevet 21. oktober 2018 #29 Skrevet 21. oktober 2018 Så mange dårlige råd du får og så lite forståelse tenåringen din får. Mange her har åpenbart heller ikke særlig kunnskap om motivasjon. Jeg vil si til deg at fjortisen definitivt har et poeng, men til ham vil jeg si at han vil bli overrasket over hva man på et tidspunkt kan komme til å få bruk for. At det er helt greit å mislike enkelte tema, men at du forventer at han likevel gjør en innsats. Men behersker han ting lett selv om han misliker eller kjeder seg med dem? Tror du at tenåringen din generelt får for lite utfordringer i fagene HI? Understimulering i skolen og minkende nysgjerrighet og lærelyst som en konsekvens, er tilfellet for en del elever. Anonymkode: 9f248...d87
Odine! Skrevet 22. oktober 2018 #30 Skrevet 22. oktober 2018 Hvis han ikke vet hva han vil bli, så må han ihvertfall holde alle alternativ åpne.
Anonym bruker Skrevet 22. oktober 2018 #31 Skrevet 22. oktober 2018 Jeg har aldri i mitt voksne liv hatt bruk for algebra. Helt til barna startet i ungdomsskolen og trengte lekse -og puggehjelp i algebra 😁 Så det er akkurat det jeg sier til barna mine. Du trenger å lære deg algebra så du kan hjelpe dine framtidige barn med matteleksene. Anonymkode: 22620...794
Anonym bruker Skrevet 22. oktober 2018 #32 Skrevet 22. oktober 2018 Han må bare holde ut. Jeg sa det senest i dag tidlig til min 9.klassing som var særdeles umotivert til å gå på skolen, at skoleløpet er lagt opp likt i hele verden egentlig. Frem til et visst tidspunkt må alle lære det samme, også kan man velge etter interesse og fremtidsplaner. Her i Norge er det når man er ferdig på ungdomsskolen og skal over på videregående. Sønnen min svarte med at fagene går greit, men lærerne er så teite.... Vel, det er også noe man bare må lære seg. Man kan ikke gå gjennom livet og forvente at man har like god kjemi med alle lærere, naboer, sjefer, kollegaer osv, men alle må man forholde seg til på et vis. Han må rett og slett bare være tilstede, holde ut, og bli et år eldre og mer moden for hvert år. Ungdomsskolen, tenårene og puberteten kan være kjip, men vi må gjennom det alle sammen. Anonymkode: 7c38f...c82
Anonym bruker Skrevet 22. oktober 2018 #33 Skrevet 22. oktober 2018 Han vet ikke hvilke kunnskaper han vil ha behov for i arbeidslivet. Jeg sa det samme, dette trenger jeg ikke. Jeg hadde rett i mye. Subjekt, objekt, y+x, Snorresagaen og mye annet har aldri blitt brukt. Det jeg ikke så, var at jeg bruker mye pluss og minus når jeg selger billetter, eller at jeg må ha kunnskap om kjemi når jeg måler vannkvaliteten. (jeg jobber i badeland). For 15 år siden gjorde jeg fotballbaner klar til kamp, malte streker på gress og grus. Her var det viktig å ha kunnskap om vinkler og radius. Jo da, skolen lærte meg mye som jeg trodde jeg aldri ville få bruk for, men der tok jeg feil. Det sier jeg også til mine barn. Anonymkode: 409b2...c9b
Anonym bruker Skrevet 22. oktober 2018 #34 Skrevet 22. oktober 2018 Det er veldig mange ting man kan få bruk for, selv om det ikke er så lett å vite på forhånd. Selv er jeg bonde og har nytte av både diktanalyse, algebra og geografi. Diktanalyse er viktig for å kunne tolke tekster i alle varianter, både faglige, offentlige og skjønnlitterære. Algebra er nyttig for forståelsen av matematikken slik at jeg kan sette opp egne regnestykker. Når jeg skal finne ut hvor mye gjødsel av en bestemt type jeg skal spre på et jorde bruker jeg for eksempel algebra når jeg lager likningen for å beregne arealet, svinnet til kantene (omkretsen) og mengde gjødsel per daa ut fra konsentrasjonen av det gjødselslaget. Naturgeografien er viktig for å vite hvilke sorter jeg kan bruke, når jeg bør høste og hvordan jordbrukspolitikken i andre land påvirker importen til Norge. Ofte er det slik at man ikke skjønner hvilken kunnskap man trenger før man har kunnskapen. Ettersom sønnen din ikke vet hva han vil jobbe med bør han holde mulighetene åpne. Det gjør han best ved å lære seg mest mulig. Anonymkode: 2f3fe...f6c
Anonym bruker Skrevet 22. oktober 2018 #35 Skrevet 22. oktober 2018 Det går mye energi med til å forsvare pensum i tråden her. Selv om det er en liten sjanse for at noe av det som føles meningsløst kommer til nytte, så hadde jeg gjerne sett at pensum ble noe modernisert og revidert slik at annen kunnskap ble tatt inn. Hadde gjerne sett at kritisk tenkning både ble verdsatt og kom inn i skolen som eget fag, slik at elevene lærte seg kildekritikk, logikk og å nettopp spørre seg «hvorfor?». Anonymkode: 9f248...d87
Anonym bruker Skrevet 22. oktober 2018 #36 Skrevet 22. oktober 2018 1 minutt siden, Anonym bruker skrev: Det går mye energi med til å forsvare pensum i tråden her. Selv om det er en liten sjanse for at noe av det som føles meningsløst kommer til nytte, så hadde jeg gjerne sett at pensum ble noe modernisert og revidert slik at annen kunnskap ble tatt inn. Hadde gjerne sett at kritisk tenkning både ble verdsatt og kom inn i skolen som eget fag, slik at elevene lærte seg kildekritikk, logikk og å nettopp spørre seg «hvorfor?». Anonymkode: 9f248...d87 Det er da mye undervisning i det. Selv om kildekritikk ikke er eget fag er det jo en del av pensum i nesten alle fag. Mine har i hvertfall hatt undervisning i kildekritikk både på barneskolen og på ungdomsskolen. Logikk er en del av matematikkfaget og kritisk tenkning har vært eget evne i krle. Anonymkode: 2f3fe...f6c
Anonym bruker Skrevet 22. oktober 2018 #37 Skrevet 22. oktober 2018 Dersom din sønn velger yrkesfag på vgs er det ikke diktanalyse der i nåværende læreplan. Og den har vært der siden 2006. De som maser om diktanalyse på yrkesfag er stort sett folk som har gått studie selv, eller som på generelt plan ikke har peiling. En snekker trenger å kunne regne vinkler og pythagoras for å se at ting blir beint. Man kan bruke vater så klart, men hva om man jobber i et 200 år gammelt hus hvor alt er skjevt? Da må bent være ut fra det huset og ikke vater. Få sønnen din til å se fremover og se hva han skal etter ungdomsskolen. Jeg synes det høres ut som om han bør gå for yrkesfag, men han må finne sin linje. Anbefaler at han han går for TiP eller elektro hvor det er lett få jobb etter læretid. Anonymkode: 70fa0...42e
Anonym bruker Skrevet 22. oktober 2018 #38 Skrevet 22. oktober 2018 9 minutter siden, Anonym bruker skrev: Dersom din sønn velger yrkesfag på vgs er det ikke diktanalyse der i nåværende læreplan. Og den har vært der siden 2006. De som maser om diktanalyse på yrkesfag er stort sett folk som har gått studie selv, eller som på generelt plan ikke har peiling. En snekker trenger å kunne regne vinkler og pythagoras for å se at ting blir beint. Man kan bruke vater så klart, men hva om man jobber i et 200 år gammelt hus hvor alt er skjevt? Da må bent være ut fra det huset og ikke vater. Få sønnen din til å se fremover og se hva han skal etter ungdomsskolen. Jeg synes det høres ut som om han bør gå for yrkesfag, men han må finne sin linje. Anbefaler at han han går for TiP eller elektro hvor det er lett få jobb etter læretid. Anonymkode: 70fa0...42e Gutten går på ungdomskolen. De har diktanalyse der. Hvis gutten er interessert i musikk kan det være med på å forklare nytten av akkurat diktanalsen. Den vil hjelpe ham å tolke tekstene i musikken og være til stor nytte hvis han vil skrive tekster selv. Anonymkode: 2f3fe...f6c
Anonym bruker Skrevet 22. oktober 2018 #39 Skrevet 22. oktober 2018 Hvilke interesser har han? Anonymkode: 10e46...72e
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå