Anonym bruker Skrevet 21. oktober 2018 #1 Skrevet 21. oktober 2018 Tenåringer er lei av skolen, sier han ikke har lært noe nytt de siste to årene. Hva svarer man ? Hvorfor lære algebra ? hva trenger man utover pluss, minus, deling, multiplikasjon, prosent regning og areal regning. Hvorfor skrive sammendrag i engelsk og norsk igjen og igjen. Hva skal jeg bruke dette til når jeg er voksen, spørr han. Er 14 år nå og allrede skole lei. Må trenger jeg gode argumenter og tips o. hvordan man kan snu denne tankegangen hos han Anonymkode: 58d1a...3a3
Superdolly Skrevet 21. oktober 2018 #2 Skrevet 21. oktober 2018 Hva tenker han at han skal leve av i voksen alder? Det er argumentet jeg hadde brukt, og jeg hadde ikke godtatt ulne svar av typen "i hvert fall ikke algebra". Og når han hadde hostet opp et yrke, kan du bruke det: For å komme inn på (sett inn rett utdanning) så må han faktisk fullføre grunnskolen først.
Yellow Brick Road Skrevet 21. oktober 2018 #3 Skrevet 21. oktober 2018 Den som tror man er ferdig utlært, er ikke utlært, men ferdig. Er han interessert i fotball, annen idrett, sjakk eller andre ting hvor man får "helter"? Tror han at Ronaldo sluttet å trene fotball når han ble god nok til å spille i drømmeklubben sin? Hvor mye tror han at han måtte trene for å komme dit. Tror han at Ronaldo da sa at "Nei, jeg scora mål i går, så det trenger jeg ikke å trene på mer?" De som blir best, uansett hva det er i, trener både på de det kan kjempegodt, godt, middelsgodt og dårlig, men mange trener ekstra godt på det de allerede er best i - for å bli endra bedre. Hva tror han hadde skjedd med Jacob Ingebrigtsen om han sluttet å trene når han tok sin første verdensrekord? For det første, det er helt normalt å være dritlei skolen når man er 14 år. Ungdomskolen er slitsomt og kjedelig for mange, noe jeg forsåvidt skjønner godt. Men min erfaring, både fra egne barn og barn jeg jobber sammen med, er at det nytter lite å si at du må skrive det samme om igjen og om igjen for å bli god i norsk... Men ofte ser de sammenhengene mye bedre når man sammenligner med utenfor skolen, enten det er med favoritt-idrettspersonen, musikeren eller bestefar som er superflink i jobben sin.
Anonym bruker Skrevet 21. oktober 2018 #4 Skrevet 21. oktober 2018 han trenger svar som er bedre en: Det må du om du skal jobbe med dette. Det har jeg prøvd og det var ikke nok. For han vet ikke hva han vil jobbe med som voksen så en kan da ikke si at det vil han ha bruk for. Han trenger å forstå vitsen med bl.annet algebra. Forstå nytte verdien Anonymkode: 58d1a...3a3
Anonym bruker Skrevet 21. oktober 2018 #5 Skrevet 21. oktober 2018 1 minutt siden, Anonym bruker skrev: han trenger svar som er bedre en: Det må du om du skal jobbe med dette. Det har jeg prøvd og det var ikke nok. For han vet ikke hva han vil jobbe med som voksen så en kan da ikke si at det vil han ha bruk for. Han trenger å forstå vitsen med bl.annet algebra. Forstå nytte verdien Anonymkode: 58d1a...3a3 Nytteverdien? Jo, fordi hvis han ikke biter tennene sammen og kommer seg igjennom dette så blir NAV «arbeidsgiveren», og kommunal bolig «party stedet». Det er jo stas 🙄 Han må få lært seg at livet er ikke bare glasuren, noen deler er kjipe også for til slutt å komme seg igjennom til målet -Å bli et selvstendig og voksent menneske. Hva han vil bli vil jo ta form under utdannelsen. «Jeg har ikke lært noe nytt de siste årene» He He åh, det er så ungdomsting å si. De kan jo alt, så hvorfor lære mer? Jo fordi du trenger papirene for å kunne få seg jobb, og jobb for å tjene penger. Når jeg sa det samme til mine foreldre så fikk jeg beskjed om at sluttet jeg på skolen så var det bare å flytte ut og klare seg selv... Jeg tjente 96kr timen som Kiwi ansatt, og ville aldri hatt råd til noen husleie der jeg kom fra, så da bet jeg tennene sammen MEN fikk lov til å begynne på yrkesfag istedenfor allmennfag, og det hjalp når en var skolelei (men husk å ta påbyggingsår også). Anonymkode: 1dd32...7f4
Anonym bruker Skrevet 21. oktober 2018 #6 Skrevet 21. oktober 2018 4 minutter siden, Anonym bruker skrev: han trenger svar som er bedre en: Det må du om du skal jobbe med dette. Det har jeg prøvd og det var ikke nok. For han vet ikke hva han vil jobbe med som voksen så en kan da ikke si at det vil han ha bruk for. Han trenger å forstå vitsen med bl.annet algebra. Forstå nytte verdien Anonymkode: 58d1a...3a3 Han må lære om algebra og diktanalyse fordi grunnskolen er en allmennutdanning som skal klargjøre han til et yrke. Og selv om han kanskje hverken får brukt for algebra eller diktanalyse i sitt fremtidige liv, så må han 1 - få bra nok gjennomsnittskaraktee til å komme inn på den skolen han vil, og 2 - få en bredere forståelse for hvordan fagene har sammenheng med hverandre. Folk som ikke fullfører grunnskolen blir blant samfunnets tapere og han vil aldri få råd til å drive med noe av det han antagelig synes er kjempekjekt. Hverdagen vil bestå i å ha småjobber for å overleve. Og sånn ellers må han bare suck it up og innse at livet er en kamp😘 Anonymkode: 669fd...b42
Anonym bruker Skrevet 21. oktober 2018 #7 Skrevet 21. oktober 2018 Han trenger å forstå at han må fullføre grunnskolen for å komme seg videre, forstå at det er veldig kjedelig å ta grunnskolefagene om igjen når han er 20 eller 30 og finner ut at han skal begynne å studere, og først må fullføre ungdomsskolen, så videregående, før han kan komme seg videre i livet. Har ikke akkurat noen konkrete eksempler å komme med hvorfor han trenger algebra, men vet at mye av matematikken jeg lærte på skolen har jeg fått bruk for i det virkelige liv, eks å regne hvor lang den siste siden på en trekant er. Det fikk vi bruk for når vi bygde hytte. Forresten mye vi fikk bruk for av matematikk i byggeprosessen. Jeg synes i mange tilfeller lærerne bør bli flinkere å ta ungene med ut i det virkelige liv for å vise ungene hva de kan få bruk for matematikken til, tror nok mange da hadde likt skolen bedre, og forstått det bedre. Anonymkode: 7aecb...8ee
Anonym bruker Skrevet 21. oktober 2018 #8 Skrevet 21. oktober 2018 Ååå, hvis noen bare hadde giddet å hjelpe meg til å forstå hvorfor da jeg gikk på ungdomsskolen og videregående, så hadde jeg sluppet å bruke over 70 000 kr på å ta opp fag som privatist. Jeg har nesten 200 000 i studielån, og har ikke engang begynt på universitetet! Anonymkode: 625d9...488
Anonym bruker Skrevet 21. oktober 2018 #9 Skrevet 21. oktober 2018 1 minutt siden, Anonym bruker skrev: Ååå, hvis noen bare hadde giddet å hjelpe meg til å forstå hvorfor da jeg gikk på ungdomsskolen og videregående, så hadde jeg sluppet å bruke over 70 000 kr på å ta opp fag som privatist. Jeg har nesten 200 000 i studielån, og har ikke engang begynt på universitetet! Anonymkode: 625d9...488 For øvrig vil han få bruk for f.eks. matte hvis han skal bli lege, sykepleier, ingeniør, snekker, bioteknolog, forsker, lærer osv. Anonymkode: 625d9...488
Anonym bruker Skrevet 21. oktober 2018 #10 Skrevet 21. oktober 2018 Kan du ikke bare gi ham rett i at det er lite sannsynlig at han kommer til å trenge algebra og diktanalyse? For han har jo helt rett! MEn forklar at et godt karaktersnitt åpner mange dører og gir ham flere muligheter til å velge vei i livet. Særlig han som ikke vet hva han vil ennå. Og så er det slik at god og bred allmennkunnskap ikke er å forakte, selv om han kanskje ikke ser verdien av det nå. Anonymkode: b291a...743
Anonym bruker Skrevet 21. oktober 2018 #11 Skrevet 21. oktober 2018 Alle får ikke bruk for alt, men man vet ikke på forhånd akkurat hvem som får bruk for hva. I tillegg er det ting som voksne mennesker forventes å ha litt inne, så selvom man ikke bruker det direkte i jobben dukker det referanser opp i almindelig samtale og man faller fort utenfor om man ikke fatter hva de andre snakker om. Selv endte jeg opp med å studere i Canada. Det var ikke det jeg planla da jeg gikk på ungdomsskolen/videregående. Men skal love for at jeg fikk bruk for både engelsk og fransk. Anonymkode: ed0be...bc5
Anonym bruker Skrevet 21. oktober 2018 #12 Skrevet 21. oktober 2018 Gi han et prosjekt om å finne det ut selv (eller hjelp han litt, om han sliter med denne type ting). Altså, be han finne ut hvilke jobber han kan få uten utdanning, hvor mye han får i lønn, hvor dyr leilighet han har råd til å bo i for den lønna. Hva koster bil i måneden? Vil han ha råd til det? Hva slags mat vil han ha råd til? Kanskje han da skjønner hvilken fremtid han har i vente om han dropper ut av ungdomsskolen/videregående. Anonymkode: ad91c...13d
prekæs Skrevet 21. oktober 2018 #13 Skrevet 21. oktober 2018 Han trenger det som et ledd i å lære seg og ta til seg kunnskap. På den måten lærer han at noen ganger må man gjøre de kjedeligste og mest uforstående tingene, for å komme seg videre. I jobbsammenheng vil alltid de som tar seg til ting og løser problemene selv, være den som blir foretrukket.
MammantilNurket Skrevet 21. oktober 2018 #14 Skrevet 21. oktober 2018 (endret) Aftenpostens morgennummer i dag: Hun droppet ut av skolen etter ungdomsskolen, ble gravid som tenåring og har ikke hatt jobb siden hun var 20. Hun har ingen muligheter til selvrealisering og er en belastning for velferdsstaten. Hun er nok ikke latere enn folk flest, har «bare» tatt et toskete valg. Endret 21. oktober 2018 av MammantilNurket
Anonym bruker Skrevet 21. oktober 2018 #15 Skrevet 21. oktober 2018 Har en 14-åring selv, og han har nå skjønt at ungdomsskolen bare er en byggesten. Han skjønner at når de er ferdig på ungdomsskolen kommer de til å dele seg på forskjellige linjer på videregående, og etter videregåendet kommer de til å dele seg igjen. Man vet ikke når man går på ungdomsskolen hva som kommer til å skje når man er 16, 20 og 25 år. Veien blir i stor grad til mens man går, og mange ombestemmer seg både en og to ganger når det kommer til fremtidig yrke. Derfor må alle gjennom ungdomsskolen fordi det gir en allmennkunnskap som gjør at man kan bygge i mange retninger etterpå. Jada, mange av fagene er kjedelig, men det som er kjedelig for Per er kanskje morsomt og spennende for Olav, men alle må lære det samme opp til en viss alder. Man kan ikke forvente at man som 12-åring vet hva man vil jobbe som når man blir voksen, derfor må alle gjennom den samme ungdomsskolen. Anonymkode: 7c38f...c82
Anonym bruker Skrevet 21. oktober 2018 #16 Skrevet 21. oktober 2018 Tenker av og til du kan svare som sant er, han må lære algebra etc fordi det er skoleplikt. Skole mer dets innhold er noe han må, lyst eller ikke. Å prøve å overbevise han om at algebra etc er nyttig er dødfødt tror jeg. Finnes nok av voksne som bruker samme argument. Anonymkode: dc139...1e5
Yellow Brick Road Skrevet 21. oktober 2018 #17 Skrevet 21. oktober 2018 1 time siden, Anonym bruker skrev: Kan du ikke bare gi ham rett i at det er lite sannsynlig at han kommer til å trenge algebra og diktanalyse? For han har jo helt rett! MEn forklar at et godt karaktersnitt åpner mange dører og gir ham flere muligheter til å velge vei i livet. Særlig han som ikke vet hva han vil ennå. Og så er det slik at god og bred allmennkunnskap ikke er å forakte, selv om han kanskje ikke ser verdien av det nå. Anonymkode: b291a...743 Det er helt feil. Han kommer til å få bruk for begge deler. Algebra er jo en del av matematikken, og matematikk i ulike former bruker vi alle sammen så og si hver dag. Muligens skal han ikke analysere så mange dikt i framtide, selv om man jo aldri vet helt sikkert, men i overført betydning er det nyttig likevel. Det er en nyttig egenskap å kunne ananlysere det man leser, dvs. lese mellom linjene, tenke over hva den som skriver / sier noe egentlig mener. Kort og godt, lære seg å analysere / forstå hva formidleren vil formidle oss.
Anonym bruker Skrevet 21. oktober 2018 #18 Skrevet 21. oktober 2018 Det vi har printet inn i våre barn igjennom hele skolegangen,er at vi krever ikke toppkarakterer men topp innsats. Også i de fagene/emnene de anser som meningsløse. Dette fordi da kan de selv velge hva de skal bli når de blir voksne,de risikerer ikke at fylket velger for dem. Hvis de ikke har gode nok karakterer til å komme inn på det de ønsker,blør de plassert. Lite kjekt for en 16 årig gutt å bli plassert på helsefag,kun fordi karakterene var for dårlige til noe annet. Si det til han du! Anonymkode: 7876c...912
Anonym bruker Skrevet 21. oktober 2018 #19 Skrevet 21. oktober 2018 8 minutter siden, Anonym bruker skrev: Det vi har printet inn i våre barn igjennom hele skolegangen,er at vi krever ikke toppkarakterer men topp innsats. Også i de fagene/emnene de anser som meningsløse. Dette fordi da kan de selv velge hva de skal bli når de blir voksne,de risikerer ikke at fylket velger for dem. Hvis de ikke har gode nok karakterer til å komme inn på det de ønsker,blør de plassert. Lite kjekt for en 16 årig gutt å bli plassert på helsefag,kun fordi karakterene var for dårlige til noe annet. Si det til han du! Anonymkode: 7876c...912 Problemet med den argumentasjonen er st mange skoleleie gutter vil velge bygg eller TIP. På de linjene er det dessverre ikke krav til annet enn bestått for å komme inn. Og det er her de uten gode karakterer blir «plassert». Veldig synd for de som faktisk vil utdanne seg innen den retningen. Anonymkode: e978c...2d5
Anonym bruker Skrevet 21. oktober 2018 #20 Skrevet 21. oktober 2018 31 minutter siden, Yellow Brick Road skrev: Det er helt feil. Han kommer til å få bruk for begge deler. Algebra er jo en del av matematikken, og matematikk i ulike former bruker vi alle sammen så og si hver dag. Muligens skal han ikke analysere så mange dikt i framtide, selv om man jo aldri vet helt sikkert, men i overført betydning er det nyttig likevel. Det er en nyttig egenskap å kunne ananlysere det man leser, dvs. lese mellom linjene, tenke over hva den som skriver / sier noe egentlig mener. Kort og godt, lære seg å analysere / forstå hva formidleren vil formidle oss. Tja. Jeg har en del år på skolebenken, til og med et par semester fysikk. Har jobbet 10 år i teknologibedrifter og nå ti år med kommunikasjon, der en av hoveoppgavene mine er skriftlig formidling og tekst. Og jeg har aldri noensinne trengt verken algebra eller diktanalyse, verken i bokstavlig eller overført betydning. Anonymkode: b291a...743
Anonym bruker Skrevet 21. oktober 2018 #21 Skrevet 21. oktober 2018 19 minutter siden, Anonym bruker skrev: Problemet med den argumentasjonen er st mange skoleleie gutter vil velge bygg eller TIP. På de linjene er det dessverre ikke krav til annet enn bestått for å komme inn. Og det er her de uten gode karakterer blir «plassert». Veldig synd for de som faktisk vil utdanne seg innen den retningen. Anonymkode: e978c...2d5 Dette stemmer jo ikke! Ved vår videregående skole har vi ventelister på nesten alle yrkesfaglige linjer. Og «verre» vil det nok bli, med det økte fokuser på håndverkermangelen som truer. Vil han gå yrkesfag må han også stå på, i hvert fall om han skal få førstevalget sitt. Anonymkode: 669fd...b42
Anonym bruker Skrevet 21. oktober 2018 #22 Skrevet 21. oktober 2018 22 minutter siden, Anonym bruker skrev: Problemet med den argumentasjonen er st mange skoleleie gutter vil velge bygg eller TIP. På de linjene er det dessverre ikke krav til annet enn bestått for å komme inn. Og det er her de uten gode karakterer blir «plassert». Veldig synd for de som faktisk vil utdanne seg innen den retningen. Anonymkode: e978c...2d5 Sånn er det ikke her heller. Har selv en 17-åring og de med dårligst karakter kommer ikke inn på nærmeste skole altså, da må de lenger ut i distriktet eller de blir plassert der det opprettes ekstra klasser for å romme de som ikke har kommet inn på noe annet. Det er da salg og service de oppretter flere klasser av, slett ikke bygg o.l. De krever også ok karakterer i 1.klasse for å komme inn på førstevalget i 2.klasse. Yrkesfag er ikke en oppsamlingsplass for de som driter i skolen på ungdomsskolen... Anonymkode: 7c38f...c82
Anonym bruker Skrevet 21. oktober 2018 #23 Skrevet 21. oktober 2018 3 timer siden, Anonym bruker skrev: Ååå, hvis noen bare hadde giddet å hjelpe meg til å forstå hvorfor da jeg gikk på ungdomsskolen og videregående, så hadde jeg sluppet å bruke over 70 000 kr på å ta opp fag som privatist. Jeg har nesten 200 000 i studielån, og har ikke engang begynt på universitetet! Anonymkode: 625d9...488 💛 Anonymkode: 5e4cf...44b
Anonym bruker Skrevet 21. oktober 2018 #24 Skrevet 21. oktober 2018 Kunne han ha nytte av å få én alternativ dag pr uke? Sjekk med skolen om de har sånne tilbud. Det vet jeg har vært redningen for mange skoleleie. En annen ting, som du ikke får gjort noe med her og nå, er at u-skolene ofte overvurderer sin oppgave. Det hører ikke noe sted hjemme at de i ungdomsskolen f.eks. i norskfaget leser tekster som er så avanserte at vi knapt nok bruker dem i vg3 studiespesialiserende. Dette er noe jeg irriterer meg grønn over, jeg har virkelig stor medfølelse med mange ungdommer som kommer fra ungdomsskolen og over i videregående med stor angst for bl.a. å skulle lese og analysere psykologiske, store romaner. Ungdomsskolen bør legge vekt på god rettskriving, god tekstbygging og allmennkunnskap, ikke dypdykk i Tarjei Vesaas' og Franz Kafkas forfatterskap. Ja, jeg er norsklærer. Anonymkode: dbda0...096
Anonym bruker Skrevet 21. oktober 2018 #25 Skrevet 21. oktober 2018 Argument: du må gå på skolen, fordi det er skoleplikt, og mamma og pappa kommer i fengsel om du ikke går. Gjør hva pokker du vil på skolen. Du er tydeligvis ikke særlig intelligent uansett, som ikke ser poenget med skole. Anonymkode: 0be7c...b9e
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå