Gå til innhold

Sier du hvitost eller gulost?

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Bruker som regel merkenavnet. Her hjemme Jarlsberg, i utlandet ofte emmentaler.

Skrevet
16 timer siden, Anonym bruker skrev:

Bra du skriver tror. Langt fra alle i Innlandet sier gulost. Kvitost er mitt svar. 

Anonymkode: 142b1...bc2

OK. Jeg VET at majoriteten gjør det, om ikke de aller fleste. Det ER flere på landsbasis som sier gulost enn hvitost. På Østlandet, Sørlandet og Telemark er det i følge undersøkelse gulost som er mest vanlig, mens hvitost er mest vanlig ellers. I og med at det er overvekt på gulost totaltsett på landsbasis, sier det seg selv at fordelingen er enda mer konsentrert mot gulost i Innlandet (Østlandet). I området jeg bor sier ikke innfødte hvitost, selv om jeg skjønner at det finnes steder i Innlandet hvor det sikkert er mest brukt. 

Skrevet

Hvitost.

Anonymkode: f4e32...909

Skrevet

Kvitost. Oftast kun ost.

Anonymkode: b5bb7...f11

Skrevet

Hvorfor sier noen hvitost? Osten er ikke hvit, den er gul.

Brunost er brun

Gulost er gul

Hvitost er jo snøfrisk 

Anonymkode: c59a2...e86

Skrevet

Hvitost heter det, sånn egentlig. Gulost er et nytt ord.

Skrevet

Kvidost 

Anonymkode: 8a7c5...5cc

Skrevet
17 timer siden, Kontinuum skrev:

OK. Jeg VET at majoriteten gjør det, om ikke de aller fleste. Det ER flere på landsbasis som sier gulost enn hvitost. På Østlandet, Sørlandet og Telemark er det i følge undersøkelse gulost som er mest vanlig, mens hvitost er mest vanlig ellers. I og med at det er overvekt på gulost totaltsett på landsbasis, sier det seg selv at fordelingen er enda mer konsentrert mot gulost i Innlandet (Østlandet). I området jeg bor sier ikke innfødte hvitost, selv om jeg skjønner at det finnes steder i Innlandet hvor det sikkert er mest brukt. 

Kanskje dette stemmer i bynære strøk. Det stemmer ikke ute i bygdene og dalene, der sier de fleste østlendinger hvit-/kvitost. 

Innlandet, som egennavn, er forøvrig definert til Oppland og Hedmark. 

Skrevet

Hvitost er fra Bergen 

Anonymkode: e8b95...13c

Skrevet
5 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Kanskje dette stemmer i bynære strøk. Det stemmer ikke ute i bygdene og dalene, der sier de fleste østlendinger hvit-/kvitost. 

Innlandet, som egennavn, er forøvrig definert til Oppland og Hedmark. 

Joa, takk, jeg vet hvor jeg bor. Da det ble foretatt en undersøkelse, fant de at majoriteten sa gulost, uansett om bygder rundt om sier hvitost. Hvis du ser på innbyggertall, så er Rendalen, Engerdal og Stor-Elvdal store i areal, men huser kun 5.500 innbyggere. Hamar, Stange og Ringsaker har på sin side 84.000 innbyggere. 

Flertallet av personer sier gulost selv om flertallet av steder sier hvitost. Verre er det ikke... 

Skrevet
På 17.10.2018 den 11.07, Anonym bruker skrev:

Kvitost/vestlending)

De største produsentene er visst ikke enige de heller. Tine kaller det hvitost, og Synnøve Finden gulost

Anonymkode: b5190...22d

Samme her, kvitost :) 

Anonymkode: 4a296...a7f

Skrevet
1 time siden, Kontinuum skrev:

Joa, takk, jeg vet hvor jeg bor. Da det ble foretatt en undersøkelse, fant de at majoriteten sa gulost, uansett om bygder rundt om sier hvitost. Hvis du ser på innbyggertall, så er Rendalen, Engerdal og Stor-Elvdal store i areal, men huser kun 5.500 innbyggere. Hamar, Stange og Ringsaker har på sin side 84.000 innbyggere. 

Flertallet av personer sier gulost selv om flertallet av steder sier hvitost. Verre er det ikke... 

Og ringsaksokningene sier kvitost... 😛

Skrevet
54 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Og ringsaksokningene sier kvitost... 😛

Ikke de jeg omgås... 

Skrevet
9 timer siden, Anonym bruker skrev:

Hvorfor sier noen hvitost? Osten er ikke hvit, den er gul.

Brunost er brun

Gulost er gul

Hvitost er jo snøfrisk 

Anonymkode: c59a2...e86

Den er da benhvit, er den ikke? Derav hvitost.

Eller skal vi begynne å kalle den knokkelost, kanskje? Er det det du vil?!

:tunge1:

Skrevet
1 minutt siden, Kontinuum skrev:

Ikke de jeg omgås... 

Da er dom itte dialektbrukere, ell dom talar i ællfæll itte ringsaksokning. Syns du at du høre Prøysen sea gulost? Hæn sa itte gulost, hæn, vet du, hæn sa kvitost. 😉

Men hæn sa rauost å hæn, da. 

Skrevet
7 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Da er dom itte dialektbrukere, ell dom talar i ællfæll itte ringsaksokning. Syns du at du høre Prøysen sea gulost? Hæn sa itte gulost, hæn, vet du, hæn sa kvitost. 😉

Men hæn sa rauost å hæn, da. 

Ja, men den generasjonen er bortimot utdødd, og det er stor forskjell på hvordan folk snakker nå kontra 50 år siden.

Itte et dom kaku tell duggur’n. Itte gir dom gave ått a Hans (eller ått ‘n Kari). Dom kjæm Itte hem att klokka ølløv, og Itte lytt dom full gjøra dæ som ælle ændre gjør... 

Språket er i endring... 

Skrevet
37 minutter siden, Kontinuum skrev:

Ja, men den generasjonen er bortimot utdødd, og det er stor forskjell på hvordan folk snakker nå kontra 50 år siden.

Itte et dom kaku tell duggur’n. Itte gir dom gave ått a Hans (eller ått ‘n Kari). Dom kjæm Itte hem att klokka ølløv, og Itte lytt dom full gjøra dæ som ælle ændre gjør... 

Språket er i endring... 

Å joa, dom et kaku, mæ kvitost på, men duggur'n æ dessverre borte, nå et dom lønsj. Æ kænskje itte så mange som et lønsj klokka ølløv, hæll, dæ gjør dom full hælst ved helgon tolv-tida æll no slik.  Dæ æ itte bra nok å vara hedmærkjing længer, dæ eneste saliggjørende ær standard østnorsk. 

Skrevet
41 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Å joa, dom et kaku, mæ kvitost på, men duggur'n æ dessverre borte, nå et dom lønsj. Æ kænskje itte så mange som et lønsj klokka ølløv, hæll, dæ gjør dom full hælst ved helgon tolv-tida æll no slik.  Dæ æ itte bra nok å vara hedmærkjing længer, dæ eneste saliggjørende ær standard østnorsk. 

Å nå ska itte je krangle mer. 😉

Go' hælj, åt ælle, både dom som et kvitost å dom som et rauost! Ja, å dom som et gulost å! 

Skrevet

Hvitost. Fra Vestlandet. Nå bosatt på Sørlandet hvor de fleste sier gulost. 

Anonymkode: 778b6...62d

Skrevet

Gulost. Kommer fra Telemark. 

Anonymkode: 27109...4f4

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...