Gå til innhold

Hvorfor skal det gå ut over fellesperioden?


Anonym bruker

Anbefalte innlegg

16 minutter siden, Nyttårs barn skrev:

Problemet er at det ikke er "selvvalgt" at menn tjener mer enn kvinner i samme stilling, at menn gjør bedre karrierer enn kvinner med de samme forutsetningene og at mødre har mer ansvar hjemme enn fedre har. Dette er alt resultat av strukturer i samfunnet som gjør at vi blir mer eller mindre sosialisert inn i roller. 

Når mødrene blir hjemme et år med babyen mens pappaene er så veldig uunnværlige i sine jobber så sender vi ut signaler til mange blant annet arbeidsgivere. Dette fører igjen til at mange kvier seg for å ansette kvinner i 25-40 årsalderen og at mange pappaer føler det vanskelig å være hjemme med sykt barn eller å velge å nedprioritere jobben i småbarnsperioden.

Jeg tenkte mest på likestillingen i hjemmet. Å det er utrolig dritt at man skal straffes i arbeidslivet for at man i noen få år velger å priortere fremtidens generasjon. Lik lønn i lik jobb tenker jeg er et must. Men mor er ikke far, og far er ikke mor uansett hvordan vi vrir å vender p` det. Jeg tror mor er mest trengt hjemme første året, da mye pga biologi. Mens far har så utrolig mye viktig å løre og stille opp med seinere som jeg som mor ikke kan lære barnet. Vi er like viktige for barnet bare på forskjellige områder. I yrker som både damer og menn kan gjennomføre likt og like bra bør man stille likt, men det er en samfunnsdebatt som ike burde bli påvirket av at man blir mamma. Å som du sier at menn velger å ikke være hjemme med sykt barn tenker jeg er større issue enn at familien velger hvordan permisjonen skal deles selv.

Anonymkode: 8e2ff...ca2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

4 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Jeg tenkte mest på likestillingen i hjemmet. Å det er utrolig dritt at man skal straffes i arbeidslivet for at man i noen få år velger å priortere fremtidens generasjon. Lik lønn i lik jobb tenker jeg er et must. Men mor er ikke far, og far er ikke mor uansett hvordan vi vrir å vender p` det. Jeg tror mor er mest trengt hjemme første året, da mye pga biologi. Mens far har så utrolig mye viktig å løre og stille opp med seinere som jeg som mor ikke kan lære barnet. Vi er like viktige for barnet bare på forskjellige områder. I yrker som både damer og menn kan gjennomføre likt og like bra bør man stille likt, men det er en samfunnsdebatt som ike burde bli påvirket av at man blir mamma. Å som du sier at menn velger å ikke være hjemme med sykt barn tenker jeg er større issue enn at familien velger hvordan permisjonen skal deles selv.

Anonymkode: 8e2ff...ca2

Jo det er klart at mor og far kan bidra på ulike måter gjennom oppveksten, men mye av grunnlaget legges tidlig. Det er ofte slik at de mønstrene som legges i permisjonstiden og det første året blir værende. Og det viser seg jo at fedrene ikke tar ut mer permisjon enn de må, det er derfor vi må ha lovfestet fedrekvote. Ellers så er det ingen pappaer som velger å være hjemme med baby. Og vet du hva, det hadde ikke vi gjort her hjemme heller. Her er det også slik at mannen tjener mest og jeg var tjent med å ta ut mest mulig permisjon for da hadde jeg ok inntekt. 

Mannen min sin jobb dekker dog opp det han tjener over 6G, og det tror jeg flere og flere blir tvunget til å gjøre når pappaene må ta ut fedrekvoten sin.

Ellers forstår jeg veldig godt at mange vil være hjemme lenge med baby(mødre altså) og jeg personlig tror de fleste bør legge opp penger slik at de kan ta noen måneder ekstra permisjon uten lønn. Så kan pappa ta noen måneder etter at ungen er rundet året og slik blir barnehagestarten utsatt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, Anonym bruker skrev:

Ettersom mor går gravid med de plagene og det arbeidsfraværet det fører med seg burde egentlig får tvinges til å ta det aller meste av ansvaret for barnet etter fødselen.

Anonymkode: 0f27d...851

Hvordan blir det da med ammingen ?

Anonymkode: 77e9f...14e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Anonym bruker skrev:

Hvis fedre ikke kan ta permisjon bør revurdere sin stilling. Og synes de som ikke vil bør revurdere å få barn. 

Grunnen til at man måtte sette en tvungen periode for fedrekvoten var at mødre ble hjemme hele perioden selv og derfor fikk ikke far noe. Far er også en viktig person i livet til barna og det er mye av grunnlaget til barnet som legges det første året. Hva mødre er klare for er ikke så viktig. Men hva barnet trenger er viktig. Derfor må det være rimelig å forlange at fedre tar permisjon så mye likestilling vi mødre roper om hele tiden. Hvis far ikke slipper til det første leveåret, hvorfor skal vi da kreve at han stiller opp 100% de neste? 

Daglig er det innlegg her inne hvor mødre klager på fedre som ikke gjør ditt eller datt med barna og man føler seg alene om å ta seg av barna. Derfor må vi gi fedre litt «Slækk» og la de få ha litt alenetid med barna uten at mor skal henge over skulderen og fortelle de hvordan de skal gjøre alt. 

Anonymkode: 1a1e5...07e

For oss passer det særdeles dårlig. Mannen min studerer fulltid fram til 2021. At vår junibaby skal begynne i bhg 6 mnd gammelt er uaktuelt. Mannen kan heller ikke ta permisjon fra studiet . Så hvordan i all verden løser vi det? Hvis jeg tar ulønnet perm har vi kun inntekten hans fra Lånekassen som inntekt og det holder ikke lenge...

Anonymkode: 77e9f...14e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, Anonym bruker skrev:

For oss passer det særdeles dårlig. Mannen min studerer fulltid fram til 2021. At vår junibaby skal begynne i bhg 6 mnd gammelt er uaktuelt. Mannen kan heller ikke ta permisjon fra studiet . Så hvordan i all verden løser vi det? Hvis jeg tar ulønnet perm har vi kun inntekten hans fra Lånekassen som inntekt og det holder ikke lenge...

Anonymkode: 77e9f...14e

Dersom mannen ikke kan ta permisjon, ikke tjent opp til pappaperm kan mor overta fars uker. Vertfall slik jeg forstår det på nav sine sider.

Anonymkode: 8e2ff...ca2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

53 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Men er det selvvalgt så er det jo det som er valgt. Da ønsker man vel å ha det sånn? Man har ulike interesser, noen menn elsker å være hjemme med barn og sulle i huset, noen kvinner elsker å gjøre det. Noen vil tidelig tilbake til jobb andre vil drøye det. Kan man ikke få velge selv? Må politikerene gjør det? Er det krise om vi ikke er helt likestilte alltid, kan ikke den enkelte familie få velge hvordan stillingen i familien skal være. Så lenge den ene ikke føler seg tråkket ned av den andres syn så er det vel ikke opp til andre å bestemme hvordan naboen løser det i sitt hjem?

Anonymkode: 8e2ff...ca2

Man kan velge selv. Ingen tvinger noen til å ta permisjon og både mor og far får tilbud om et vist antall uker. De kan bruke dem eller la være.

Anonymkode: 0f27d...851

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

1 hour ago, Yellow Brick Road said:

Og hva slags stillinger har disse viktige mennene som ikke KAN ta ut permisjon?

Toppledere, eller selvstendig næringsdrivende, f.eks.

Anonymkode: 7f05f...406

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 hour ago, Anonym bruker said:

Dere kan velge som bare pokker. Velg i vei, men dere må betale selv. Når man leser her inne blir man bare mer sikker på at fedrekvoten er tvingende nødvendig for kvinnfolka her anser fellesperioden som sin egen. 

Så går det noen år før det blir sutring og klaging over gubben som ikke er flink med barna og ikke har oversikt. 

Vi har mye bedre ting å bruke penger på enn at foreldre skal vase rundt hjemme enda mye lengre. 

Anonymkode: 494d2...abc

Amen.

Anonymkode: 7f05f...406

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 hour ago, Anonym bruker said:

Penger på psykiskhelsevern, barnehage, sykelønn og ol som kommer som en ettervirkning av at barn begynner for tidlig i barnehage og press på familier som sliter med å få ting til ` gå i rundt eller hente seg inn etter en tøff periode.. er nok mye billiger alt dette... 

Anonymkode: 8e2ff...ca2

Kanskje folk skullte slutt å få så jævla mange barn.

Anonymkode: 7f05f...406

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 hour ago, Nyttårs barn said:

Ja her er jeg delt. Skjønner godt at mor vil være hjemme så lenge som mulig, men er det virkelig ingen som kan ta ut noen måneder ekstra uten lønn? 

Og at far er så uunnværlig på jobben er bare tull. Det viser seg at de aller fleste menn tar ut akkurat den kvoten de må ta ut ikke en dag mer. Gjør vi det da valgfritt for den enkelte familie så velger nesten alle at mor blir hjemme og kjønnsforskjellene på både jobb og ikke minst hjemme får fortsette.

Det får være opp til den enkelte familie hvordan de skal organisere dette. Sosialistene skal styre alt.

Anonymkode: 7f05f...406

Lenke til kommentar
Del på andre sider

59 minutes ago, Anonym bruker said:

Det er ganske mange i lavtlønnsyrker som rett og slett ikke har råd til det.

Anonymkode: 315b5...324

Det er fortsatt frivillig å få barn. Har man ikke råd, får man la være.

Anonymkode: 7f05f...406

Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Toppledere, eller selvstendig næringsdrivende, f.eks.

Anonymkode: 7f05f...406

Hva med kvinnene som er toppledere eller selvstendig næringsdrivende.. Skal de kanskje droppe og få barn, det er jo så særs upassende at de blir hjemme over tid.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

24 minutter siden, Anonym bruker skrev:

For oss passer det særdeles dårlig. Mannen min studerer fulltid fram til 2021. At vår junibaby skal begynne i bhg 6 mnd gammelt er uaktuelt. Mannen kan heller ikke ta permisjon fra studiet . Så hvordan i all verden løser vi det? Hvis jeg tar ulønnet perm har vi kun inntekten hans fra Lånekassen som inntekt og det holder ikke lenge...

Anonymkode: 77e9f...14e

Hvis det ikke passer å få barn, så vent til det passer da. Permisjon fra studier er faktisk ikke noe en kan nektes

Anonymkode: 1a1e5...07e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

22 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Toppledere, eller selvstendig næringsdrivende, f.eks.

Anonymkode: 7f05f...406

Man mister ikke retten på permisjon av den grunn. 

Anonymkode: 1a1e5...07e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Anonym bruker skrev:

Toppledere, eller selvstendig næringsdrivende, f.eks.

Anonymkode: 7f05f...406

Og hvorfor skal ikke disse kunne ta ut permisjon? Kvinnelige toppledere og selvstendig næringsdrivende klarer det jo? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Anonym bruker skrev:

Dersom mannen ikke kan ta permisjon, ikke tjent opp til pappaperm kan mor overta fars uker. Vertfall slik jeg forstår det på nav sine sider.

Anonymkode: 8e2ff...ca2

Det var godt å høre . Trodde ikke at dette gikk an med den nye ordningen. 

Anonymkode: 77e9f...14e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Anonym bruker skrev:

Hvis det ikke passer å få barn, så vent til det passer da. Permisjon fra studier er faktisk ikke noe en kan nektes

Anonymkode: 1a1e5...07e

Haha. Morsom du. Det blir nesten 5 år mellom våre to barn . Å vente noe lengre ville vært uaktuelt. 

Anonymkode: 77e9f...14e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Anonym bruker skrev:

Toppledere, eller selvstendig næringsdrivende, f.eks.

Anonymkode: 7f05f...406

Det er jo bare tull og en innbilning om at menn er uunværlige.. Hva gjør kvinnelige toppledere og selvstendig næringsdrivende når de får barn da?

Anonymkode: 315b5...324

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, Anonym bruker skrev:

Enkelte går i midlertidge stillinger, så om de velger å være borte så står de uten jobb etterpå. Er ikke alle som jobber i yrker hvor det er lett å få fast jobb sånn som arbeidsmarkedet har vært. Så er det nå engang sånn at det er flere menn i høye stillinger som krever litt annen oppfølging enn andre jobber, mange damer stiller nok også dårligere om de er borte fra tilsvarende stillinger over lengre perioder også. Samt at enkelte føler nok selv på sin uunværlighet i arbeidslivet. Så er det jo også slik at man får bare en viss antall G i stønad, som gjr at noen mister så mye av lønnen sin dersom de velger å ta ut permisjonen at de ikke har råd.. 

Anonymkode: 8e2ff...ca2

Løsningen på dette er at begge kjønn må ta like mye ansvar ifm barnefødsler. I dag taper kvinner lønn og ansiennitet ved lengre fødselsfravær  

 

Anonymkode: b1b23...1b2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Anonym bruker skrev:

Det får være opp til den enkelte familie hvordan de skal organisere dette. Sosialistene skal styre alt.

Anonymkode: 7f05f...406

Tips: dagens regjering er IKKE sosialister!😂

Anonymkode: b1b23...1b2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, Anonym bruker skrev:

For oss passer det særdeles dårlig. Mannen min studerer fulltid fram til 2021. At vår junibaby skal begynne i bhg 6 mnd gammelt er uaktuelt. Mannen kan heller ikke ta permisjon fra studiet . Så hvordan i all verden løser vi det? Hvis jeg tar ulønnet perm har vi kun inntekten hans fra Lånekassen som inntekt og det holder ikke lenge...

Anonymkode: 77e9f...14e

Hvorfor _kan_ han ikke ta permisjon? Da jeg fødte et barn midt i studietiden tok jeg permisjon ett år fra studiet og søkte om foreldrepermisjon hos lånekassen. Dersom studielån nå er hans eneste inntektskilde vil det ikke utgjøre veldig stor forskjell økonomisk det året, og mulig han kan jobbe de seks månedene du har perm (litt usikker på akkurat det).

 

 

Anonymkode: 09f7f...b8b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Hvorfor _kan_ han ikke ta permisjon? Da jeg fødte et barn midt i studietiden tok jeg permisjon ett år fra studiet og søkte om foreldrepermisjon hos lånekassen. Dersom studielån nå er hans eneste inntektskilde vil det ikke utgjøre veldig stor forskjell økonomisk det året, og mulig han kan jobbe de seks månedene du har perm (litt usikker på akkurat det).

 

 

Anonymkode: 09f7f...b8b

Mente foreldreSTIPEND. Sorry, er sent. .

Anonymkode: 09f7f...b8b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 timer siden, Anonym bruker skrev:

Det er jo frivillig om far bruker ukene sine eller ikke. Vil han ikke spandere tid på å bli skikkelig kjent med ungen sin så mister dere ukene. Veldig få menn ville blitt hjemme uten tvungen fedrekvote,noe som igjen ville ført til at kvinner ville fått enda dårligere innpass i arbeidslivet når er søker jobber.

 

flere av mennene jeg leser om her inne bør absolutt prøve seg med ansvar for hjem og barn, mulig de da skjønner hvor mye mor faktisk gjør hjemme. 

 

Vil man amme så kan man benytte seg av ammefri og far kan Evt komme med barnet på jobb. Ellers har de aller fleste barn godt av å ha startet på fast føde når far tar permisjon så å amme morgen, ettermiddag og kveld bør holde for de fleste.

 

slutt å syte!

Anonymkode: 747d2...6f6

Ja, for alle jobber jo 9 til 4 og uten transporttid, og alle babyer på 6 måneder spiser fast føde til alle måltider.

Hvorfor skal vi godta en forringelse? La foreldrene SAMMEN finne den løsning som passer akkurat deres familie!

Og nei, menn lærer ikke å ta ansvar for husarbeidet ved å gå hjemme med baby noen uker.

Anonymkode: 260ac...6df

Lenke til kommentar
Del på andre sider

15 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Ja, for alle jobber jo 9 til 4 og uten transporttid, og alle babyer på 6 måneder spiser fast føde til alle måltider.

Hvorfor skal vi godta en forringelse? La foreldrene SAMMEN finne den løsning som passer akkurat deres familie!

Og nei, menn lærer ikke å ta ansvar for husarbeidet ved å gå hjemme med baby noen uker.

Anonymkode: 260ac...6df

Når foreldrene SAMMEN skal finne løsninger som passer akkurat deres familie(!) så finner faktisk nesten alle ut at det som passer er at mor tar alle ukene. Surprise surprise... Derfor må vi ha noen uker som er lovfestet far sine.

Vi er ikke kommet så langt som vi tror når det gjelder likestilling. Mitt barn var med på en stor forskningsundersøkelse som 3-åring. Det innebar at han måtte følges av en foresatt en hel ukedag på Ullevål sykehus for å ta tester. Minst 1000 barn var med fra hele landet. Og nesten alle som en ble fulgt av gjett hvem, mor. Det sto til og med i innkallingen at det var kun mødre som fulgte barna. Tenk på det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Anonym bruker skrev:

Haha. Morsom du. Det blir nesten 5 år mellom våre to barn . Å vente noe lengre ville vært uaktuelt. 

Anonymkode: 77e9f...14e

Det her er jo bare dårlig planlegging. 

Anonymkode: 1a1e5...07e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...