LillePunk Skrevet 15. oktober 2018 #1 Skrevet 15. oktober 2018 Vesla har fått noe på øyet. Det er noe lite og hvitt og sitter redd i utkanten av regnbuehinnen mot det hvite på øyet. Det ser ut til å sitte helt fast. Hun er derimot ikke plaget av det, annet enn at øyet er litt rødt i området. Hun er 3 år og fikk jo panikk bare jeg skulle se på øyet. Er det noen med erfaring som vet hva som gjøres hos lege, om det ikke går ut i løpet av natten. Er jo lettere for en voksen å forstå at øyet må holdes i ro osv... Hilsen en småfrustrert mor 😕
Anonym bruker Skrevet 15. oktober 2018 #2 Skrevet 15. oktober 2018 Spyl med saltvann. Hun kan ligge på ryggen og så drypper du, selv om hun kniper igjen øyet vil noe komme inn når hun blunker. Anonymkode: 4896f...a00
Anonym bruker Skrevet 15. oktober 2018 #3 Skrevet 15. oktober 2018 Hvis hun ikke er plaget så hadde jeg latt det være. Blir det mer irritert så få en øhjelp time hos legen. Bare sånn for nysgjerrighet, det er ikke dette? https://nhi.no/sykdommer/oye/ytre-oye-oyehinnene/pingvekula/ Anonymkode: a3075...0cc
LillePunk Skrevet 15. oktober 2018 Forfatter #4 Skrevet 15. oktober 2018 10 minutter siden, Anonym bruker skrev: Hvis hun ikke er plaget så hadde jeg latt det være. Blir det mer irritert så få en øhjelp time hos legen. Bare sånn for nysgjerrighet, det er ikke dette? https://nhi.no/sykdommer/oye/ytre-oye-oyehinnene/pingvekula/ Anonymkode: a3075...0cc Takk for svar! Ser det an til i morgen og kontakter lege om det ikke er forsvunnet. For vil jo ikke risikere at det gror seg fast eller skaper mer rifter.. Det ser rett og slett ut som en liten bit eggeskall. Var ikke der da jeg leverte i barnehagen i dag tidlig, men så det nå på vei hjem tidligere i dag etter å ha hentet henne. Så er definitivt et fremmedlegeme, og ikke noe som er oppstått på øyet. Krysser fingrene for at det er borte.. Men spent på hvordan et eventuelt legebesøk kan gå. Kan jo ikke legges i narkose pga dette heller liksom 😂
Anonym bruker Skrevet 15. oktober 2018 #5 Skrevet 15. oktober 2018 39 minutter siden, LillePunk skrev: Takk for svar! Ser det an til i morgen og kontakter lege om det ikke er forsvunnet. For vil jo ikke risikere at det gror seg fast eller skaper mer rifter.. Det ser rett og slett ut som en liten bit eggeskall. Var ikke der da jeg leverte i barnehagen i dag tidlig, men så det nå på vei hjem tidligere i dag etter å ha hentet henne. Så er definitivt et fremmedlegeme, og ikke noe som er oppstått på øyet. Krysser fingrene for at det er borte.. Men spent på hvordan et eventuelt legebesøk kan gå. Kan jo ikke legges i narkose pga dette heller liksom 😂 Huff, nei det skjønner jeg. Hvis hun er ivrig svømmer/dykker, så vil det å åpne øynene under vann kunne få det bort (det "suges" til nå når det er fuktig på en side av fremmedlegemet. Derfor er tipset hos voksne å åpne øyet og blunke i et eggeglass med saltvann så effektivt). Anonymkode: a3075...0cc
Anonym bruker Skrevet 15. oktober 2018 #6 Skrevet 15. oktober 2018 Det kan godt være et sår el på hornhinnen (for jeg antar at det er utenpå øyet, regnbuehinnen er inne i øyet og hvis det er en hvit flekk det bør dere i alle fall få det sjekket ut) og det bør sjekkes og evt behandles for å unngå arr. Hvis det er noe som faktisk sitter fast, bør dere frå en hastetime hos en øyelege for å få det fjernet. Anonymkode: e5552...62e
Anonym bruker Skrevet 15. oktober 2018 #7 Skrevet 15. oktober 2018 21 minutter siden, Anonym bruker skrev: Det kan godt være et sår el på hornhinnen (for jeg antar at det er utenpå øyet, regnbuehinnen er inne i øyet og hvis det er en hvit flekk det bør dere i alle fall få det sjekket ut) og det bør sjekkes og evt behandles for å unngå arr. Hvis det er noe som faktisk sitter fast, bør dere frå en hastetime hos en øyelege for å få det fjernet. Anonymkode: e5552...62e Er på overflaten av øyet. Men rett i overlappen der fargen begynner, liksom. Har ikke rikket seg i dag, men har ennå et håp om at en god natts søvn gjør susen. Om ikke blir det legesjekk i morgen. Bør jeg kontakte øyelege direkte, eller holder det med fastlege/legevakt? Anonymkode: 91ced...116
Anonym bruker Skrevet 15. oktober 2018 #8 Skrevet 15. oktober 2018 Er det ikke borte til i morgen ville jeg ha dratt til lege, slik at øyet evt ikke blir skadet. Du må kontakte fastlege først. Så blir du evt henvist til øyelege ved behov. Anonymkode: 890e2...e75
Anonym bruker Skrevet 15. oktober 2018 #9 Skrevet 15. oktober 2018 3 minutter siden, Anonym bruker skrev: Er på overflaten av øyet. Men rett i overlappen der fargen begynner, liksom. Har ikke rikket seg i dag, men har ennå et håp om at en god natts søvn gjør susen. Om ikke blir det legesjekk i morgen. Bør jeg kontakte øyelege direkte, eller holder det med fastlege/legevakt? Anonymkode: 91ced...116 Du kommer ikke inn direkte til øyelege, så ta kontakt med fastlege/ legevakt. Anonymkode: e5552...62e
Anonym bruker Skrevet 15. oktober 2018 #10 Skrevet 15. oktober 2018 Min jente hadde et fremmedlegem på øye sitt i fjor. Da var hun akkurat blitt 6 år. Jeg kunne ikke se det med det blotte øye, men reagerte da hun våknet opp med et skikkelig hovent og rødt øye. Hun hadde klaget på vondt i øyet et par dager før dette. Og hun fikk vondt av lys. vi dro først til fastlegen, hvor han lyste og dryppet med noe gul væske. Da kunne han se en liten svart prikk. Han ville gjerne prøve å ta det vekk der å da, men min datter ble hysterisk. Og han var veldig klar på at han ikke ville presse henne til noe som helst. Ønsket ikke å gi henne legeskrekk. Vi ble henvist til øyelege på sykehuset og dro rett dit. De sjekket henne , og sa vi skulle prøve med en salve som vi skulle legge på etter hun var sovnet. Hvis det ikke var bedre til dagen etter skulle vi møte opp på sykehuset igjen for å fjerne det i narkose. Fikk beskjed at barna må holde øyet helt i ro når de skal fjerne noe derfra, og det er veldig sjelden de klarer, så derfor var det vanlig å gjøre det i narkose . Her viste det seg å være en bitre bitre liten Stein . Den var grodd fast og løsnet derfor ikke med salven. Så her ble det narkose. Anonymkode: 2fcde...ab5
LillePunk Skrevet 15. oktober 2018 Forfatter #11 Skrevet 15. oktober 2018 1 time siden, Anonym bruker skrev: Min jente hadde et fremmedlegem på øye sitt i fjor. Da var hun akkurat blitt 6 år. Jeg kunne ikke se det med det blotte øye, men reagerte da hun våknet opp med et skikkelig hovent og rødt øye. Hun hadde klaget på vondt i øyet et par dager før dette. Og hun fikk vondt av lys. vi dro først til fastlegen, hvor han lyste og dryppet med noe gul væske. Da kunne han se en liten svart prikk. Han ville gjerne prøve å ta det vekk der å da, men min datter ble hysterisk. Og han var veldig klar på at han ikke ville presse henne til noe som helst. Ønsket ikke å gi henne legeskrekk. Vi ble henvist til øyelege på sykehuset og dro rett dit. De sjekket henne , og sa vi skulle prøve med en salve som vi skulle legge på etter hun var sovnet. Hvis det ikke var bedre til dagen etter skulle vi møte opp på sykehuset igjen for å fjerne det i narkose. Fikk beskjed at barna må holde øyet helt i ro når de skal fjerne noe derfra, og det er veldig sjelden de klarer, så derfor var det vanlig å gjøre det i narkose . Her viste det seg å være en bitre bitre liten Stein . Den var grodd fast og løsnet derfor ikke med salven. Så her ble det narkose. Anonymkode: 2fcde...ab5 Uff, ja så det er faktisk narkose de tyr til i slike tilfeller ja. Skjønner jo det. Og veldig bra de ikke vil skape unødvendig legeskrekk. Nå sover hun godt her - oppdaterer morgen om hva det blir til Veldig fint å høre andres erfaring!
Anonym bruker Skrevet 15. oktober 2018 #12 Skrevet 15. oktober 2018 Var fort og greit gjort da 😊 og jenten har ingen skrekk nå i ettertid 👍🏻 Mulig det vil forsvinne med den oppløsende salven, så ville nok dratt til legen i morgen hvis rusket fortsatt sitter der👍🏻 Anonymkode: 2fcde...ab5
Anonym bruker Skrevet 16. oktober 2018 #13 Skrevet 16. oktober 2018 Oppdatering: Intet rusk å se i dag! Så da har det helsigvis ordnet seg i løpet av natta. Håper det ikke sitter et annet sted da 😂 Men da er det i alle fall ikke nødvendig med noe inngrep slik det er nå 😁 Anonymkode: 91ced...116
LillePunk Skrevet 16. oktober 2018 Forfatter #14 Skrevet 16. oktober 2018 Akkurat nå, Anonym bruker skrev: Oppdatering: Intet rusk å se i dag! Så da har det helsigvis ordnet seg i løpet av natta. Håper det ikke sitter et annet sted da 😂 Men da er det i alle fall ikke nødvendig med noe inngrep slik det er nå 😁 Anonymkode: 91ced...116 Ikke meninga å være anonym HI
Anonym bruker Skrevet 16. oktober 2018 #15 Skrevet 16. oktober 2018 34 minutter siden, Anonym bruker skrev: Oppdatering: Intet rusk å se i dag! Så da har det helsigvis ordnet seg i løpet av natta. Håper det ikke sitter et annet sted da 😂 Men da er det i alle fall ikke nødvendig med noe inngrep slik det er nå 😁 Anonymkode: 91ced...116 Så bra 😁👍 Anonymkode: a3075...0cc
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå