Gå til innhold

Titanic

Anbefalte innlegg

Skrevet

Vi husker vel alle filmen Titanic fra 97, men jeg har alltid hatt en stor interesse for selve for historien rundt skipet og forliset av Titanic. Jeg synes at det er en veldig fascinerende historie også er det mye rundt Titanic som fortsatt er uklart, det er fortsatt mange gåter rundt Titanic. Er det noen flere enn bare meg som er interessert av Titanic her?

Anonymkode: 4f61e...230

Fortsetter under...

Skrevet

Over snittet interessert! Startet med filmen (var åtte da den kom), og så har det ballet på seg etter det. Ikke fanatisk på noen måte, altså, men kan «kose» meg en kveld med å lese meg opp på hva som skjedde osv 😛

Anonymkode: cfed8...738

Skrevet
1 minutt siden, Anonym bruker skrev:

Over snittet interessert! Startet med filmen (var åtte da den kom), og så har det ballet på seg etter det. Ikke fanatisk på noen måte, altså, men kan «kose» meg en kveld med å lese meg opp på hva som skjedde osv 😛

Anonymkode: cfed8...738

Jeg vil nå ikke heller si at jeg er fanatisk interessert av Titanic, men jeg synes at det er en veldig interessant sak og jeg ble først interessert av Titanic da jeg 9 år når læreren tok opp saken under en historietime på skolen i 1992. :) 

Skrevet

Må dele noen bilder av Titanic som jeg hadde liggende på laptopen. Det øverste bildet viser Titanic (H) og søsterskipet Olympic (V) når de ligger til kai på skipsverftet Harland & Wolff i Belfast tidlig i 2012, alle de andre bildene er tatt av Titanic når skipet ligger til kai i Southampton og i det de forlot Southampton. 

Olympic_and_Titanic.jpg

titanic southampton flags.jpg

titanic starboard.jpg

titanic-at-southampton-prior-to-departure.jpg

titanicatdock.jpg

titanic_departing_southampton_dock.jpg.gallery.jpg

titanic photo.jpg

titanic-RMS.jpg

Skrevet

uinterssert, selvom jeg likte filmen godt

Anonymkode: ead21...11e

Skrevet
1 hour ago, Anonym bruker said:

uinterssert, selvom jeg likte filmen godt

Anonymkode: ead21...11e

Filmen fra '97 er elendig, en klisste kjærlighetshistorie som tilfeldigvis utspiller seg på Titanic. Det finnes langt bedre filmer om Titanic, f.eks. A Night to Remember fra 1958.

Anonymkode: 316e7...657

Annonse

Skrevet
11 hours ago, Anonym bruker said:

Vi husker vel alle filmen Titanic fra 97, men jeg har alltid hatt en stor interesse for selve for historien rundt skipet og forliset av Titanic. Jeg synes at det er en veldig fascinerende historie også er det mye rundt Titanic som fortsatt er uklart, det er fortsatt mange gåter rundt Titanic. Er det noen flere enn bare meg som er interessert av Titanic her?

Konspirasonspodden om Titanic: https://www.acast.com/konspirasjonspodden/s03e10---titanic

Titanic sank, eller var det søsterskipet Olympic som sank? Hvordan kan overlevende mene at de løper over dekk der det skulle ha vært lugarer, og hva med serienummer som ikke stemmer? Og hvorfor lå en hel flåte med skip ute med ullpledd og ventet på Titanic?

Skrevet

Jeg er også veldig intressert i Titanic. Men er desverre mange skip med samme skjebne...

Anonymkode: fe100...31c

Skrevet
12 timer siden, Anonym bruker skrev:

Må dele noen bilder av Titanic som jeg hadde liggende på laptopen. Det øverste bildet viser Titanic (H) og søsterskipet Olympic (V) når de ligger til kai på skipsverftet Harland & Wolff i Belfast tidlig i 2012, alle de andre bildene er tatt av Titanic når skipet ligger til kai i Southampton og i det de forlot Southampton. 

Olympic_and_Titanic.jpg

titanic southampton flags.jpg

titanic starboard.jpg

titanic-at-southampton-prior-to-departure.jpg

titanicatdock.jpg

titanic_departing_southampton_dock.jpg.gallery.jpg

titanic photo.jpg

titanic-RMS.jpg

2012? 😂

Skrevet

Jeg har vært interessert i Titanic siden slutten av 80-tallet, da en venninne skrev særoppgave om Titanic. Har du lest «Salme ved reisens slutt» forresten?

Anonymkode: 885f3...fe9

Skrevet
2 timer siden, Anonym bruker skrev:

2012? 😂

Jeg så også den. En liten skrivefeil. Det skjer. Bedre her enn i en essay på universitetet som "noen" har gjordt. 

Ikke spesielt interessert i Titanic egentlig.

Skrevet
6 timer siden, Anonym bruker skrev:

Filmen fra '97 er elendig, en klisste kjærlighetshistorie som tilfeldigvis utspiller seg på Titanic. Det finnes langt bedre filmer om Titanic, f.eks. A Night to Remember fra 1958.

Filmen til James Cameron er ikke elendig, og Cameron er selv en stor Titanic entusiast men han var tydelig på at filmen fra 97 skulle være en film og ikke en dokumentar og Cameron visste at hvis filmen skulle nå "mainstream media" så måtte den ha en fiktiv historie. Men jeg er enig i at A Night to remember er mer klar på selve hendelsen rundt Titanic enn hva filmen til Cameron er.

Skrevet

Konspirasonspodden om Titanic: https://www.acast.com/konspirasjonspodden/s03e10---titanic

Titanic sank, eller var det søsterskipet Olympic som sank? Hvordan kan overlevende mene at de løper over dekk der det skulle ha vært lugarer, og hva med serienummer som ikke stemmer? Og hvorfor lå en hel flåte med skip ute med ullpledd og ventet på Titanic?

Det finnes mange konspirasjonsteorier, myter og legender om Titanic. Men de fleste av konspirasjonsteoriene om Titanic er blitt avvist Titanic eksperter og av beviser. Serienummeret på Titanic´s kjøl var 201 og serienummeret på Olympic´s kjøl var 199, og under ekspedisjon som var ledet av Robert Ballard (samme personen som oppdaget vraket av Titanic i 1985) ned til vraket av Titanic i 2001 så gravde de ned i sanden på bakenden til "the stern section" av vraket til Titanic, og der så kunne de se at kjølen hadde serienummer 201. Jeg vet ikke helt hva du sikter til med det du skriver at " Hvordan kan overlevende mene at de løper over dekk der det skulle ha vært lugarer " ? kan du forklare det på en tydeligere måte?. Det var mange skip som mottok nødsignal fra Titanic den april natten i 1912, men de fleste av dem var langt unna og de kunne ikke komme til stedet hvor Titanic sendte ut sitt nødsignal før mange timer eller dager etter at Titanic sank natten til 15 april 1912 klokken 02.20. Det eneste skipet som mottok og svarte Titanic som var i nærheten av Titanic var Cunard Line´s "Carpathia" og de var på stedet hvor sendte ut sin nødsignal klokken 04.30 altså mer en 2 timer etter at Titanic hadde sunket, men det var "Carpathia" som plukket opp alle livbåtene og tok om bord alle overlevende fra Titanic. ellers så kunne overlevende fra Titanic se et lys fra lang distanse på fra babord side som de mente var et skip og Titanic sendte ut nødraketter men dette lyset forsvant fra synet etter hvert. Skipet "Californian" hadde stoppet for natten fordi det var avsperret av isflak og av isfjell, kapteinen på "Californian" Stanley Lord ønsket ikke og fortsette ferden før det var dagslys og han ba sine radiopersoner om og sende en melding til alle skip som var i nærheten om at det var isflak og mange isfjell i området, og Titanic mottok meldingen fra "Californian" men da svarte Titanic radioperson Jack Phillips med  "Shut up, shut up, i am working Cape Race" og Phillips leverte ikke meldingen fra Californian til personalet på broen, Titanic mottok denne advarselen om is fra Californian omlag 1,5 time før de kolliderte med isfjellet.  Beklager den lange meldingen, det finnes mange teorier og myter om Titanic men de fleste av disse er uten substans og bevis.

Annonse

Skrevet

2012? 😂

Ooops.. Jeg er nok mer vandt med og skrive 2012 fremfor 1912. :ler:

Skrevet
24 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Ooops.. Jeg er nok mer vandt med og skrive 2012 fremfor 1912. :ler:

😂😂👌👌

Skrevet

Jeg har alltid syntes at ekspedisjonene ned til vraket av Titanic har vært interessante og spennende. Før vraket ble funnet av Robert Ballard i 1985 så var det antatt at Titanic sank komplett ned til havets bunn og at skipet ikke brakk i to, og at vraket av Titanic var måtte være i en veldig stand også trodde folk lenge at havbunnen i dypt og syrefattig farvann var leveløst. Men når Robert Ballard etter flere mislykkede forsøk tilslutt fant vraket av Titanic i 1985, så oppdaget de at vraket var i mye verre forfatning enn først antatt og at Titanic faktisk brakk i to, som flere overlevende også rapporterte. Også så de det at Titanic var omfanget av "rust" (Det er ikke vanlig rust, men stål og aluminiumspisende bakterier som har festet seg rundt vraket) Også så de at både baugen og akterenden hadde begge blitt kraftig ødelagte under forliset, og spesielt akterenden var nærmest helt knust og ugjenkjennelig. Men baugen var fortsatt i relativt god stand og lett gjenkjennelig. Og de fant fort ut at det finnes liv også på dype og syrefattige havbunner, og i området rundt vraket av Titanic så kunne man se flere fiskearter, reker, kreps og sjøstjerner. Robert Ballard har alltid sagt at han ønsker at ingen skal kunne ta opp vrakrester og andre saker fra vraket av Titanic, selv om det har blitt plukket opp mer enn 6.000 gjenstander fra vraket siden 1985. Noe av forklaringen til at hvorfor akterenden av vraket er i så mye verre forstand enn hva baugen er ligger trolig i at baugen allerede var fullt med vann i det den gikk ned, mens akterenden var ikke fullt med vann og full av luft i den gikk ned og at akterenden mest sannsynlig "imploderte" på veg ned til havets bunn, noe som forklarer hvorfor alle dekkene på akterenden kollapset og hvorfor akterenden ser ut som skraphaug og er helt ugjenkjennelig. Det foreløpige siste dykket ned til vraket av Titanic fant sted på våren i 2013, håper på et nytt dykk snart det er som og ta en tidsmaskin tilbake til 1912 hvor du kan se gjenstander som har ligget urørte i over 100 år.

Skrevet

Legger inn en del tegninger av Titanic som er utført av kunstneren og Titanic historikeren Ken Marschall, utrolige fine og gjennomførte malerier.

rms-titanic.jpg

ken marshall15.jpg

rms-titanic-sailing-toward-iceberg.jpg

ken-marschall-hard-astarboard!.jpg

09_titanic.jpg

rms-titanic-sinking-by-ken-marschall.jpg

ken-marschall-break upp.jpg

long_fall_from_the_world_above_by_lusitania25-d95j2r7.jpg

titanic-wreckage-cropped.jpg

titanic_stern_marschall_by_lusitania25-d85g1xo.jpg

static1.squarespace.jpg

Skrevet

Interessant! Takk, hi :)

Anonymkode: ee916...0ef

Skrevet
18 timer siden, Anonym bruker skrev:

Hvilken flåte av skip med ullpledd? 😄 Hadde det vært sannheten hadde flere overlevd! Herlighet! 

Anonymkode: 8e042...3ba

Skrevet

Filmen var kjedelig. Jeg har aldri giddet å se den ferdig. Historien bak har også blitt opphisset og mange har diktet opp dumme teorier. Det var en båt som sank. En del ble reddet, men mange døde. Ikke så veldig interessant i dag.

Anonymkode: 0a951...7f1

Skrevet

Jeg var veldig interessert da jeg var yngre. Interessen startet etter at min far leste boken "Nesten et eventyr" av Anton Mohr for meg, men dabbet av med alderen. Fascinerende historie.

Anonymkode: df9b4...59f

Skrevet

Jeg var helt oppslukt i Titanic etter at mamma lånte med seg en bok om det når hun jobbet på biblioteket. Tror jeg akkurat hadde begynt på ungdomsskolen. Jeg husker ikke hva boken het, men det var om ekspedisjonen til Robert Ballard og hadde mange bilder og illustrasjoner. Jeg elsket også filmen fra -97 og har sikkert sett den 50 ganger. Det var ikke historien om Rose og Jack som fascinerte meg, men selve skipet og historien rundt (til tross for at det ikke var en dokumentar i den forstand). Interessen og fascinasjonen har stagget seg i voksen alder, men har sett filmen igjen noen ganger til, bla med mine barn (og de elsket den;-))

Anonymkode: 99cbb...e8a

Skrevet
15 hours ago, Anonym bruker said:

Filmen til James Cameron er ikke elendig,

Jo, det er den virkelig, en forferdelig Hollywood-kjærlighetshistorie av mest klisjefylte type.

Skrevet
17 timer siden, Anonym bruker skrev:

Interessant! Takk, hi :)

Anonymkode: ee916...0ef

Så fint at du synes at Titanic er en interessant sak. :) 

Skrevet
15 timer siden, Anonym bruker skrev:

Filmen var kjedelig. Jeg har aldri giddet å se den ferdig. Historien bak har også blitt opphisset og mange har diktet opp dumme teorier. Det var en båt som sank. En del ble reddet, men mange døde. Ikke så veldig interessant i dag.

Anonymkode: 0a951...7f1

Hver sin smak. Men Titanic filmen fra 1997 er jo blant de mest suksessfulle filmene i historien :) James Cameron hovedmål med denne filmen var og vise den ordentlige historien om Titanic på best mulig vis, men han visste også at det at hvis filmen skulle nå ut til publikum så måtte filmen ha fiktiv handling og derav den uekte historien om Jack og Rose. Cameron ønsket også og vise så mye som mulig av skipet Titanic i filmen, men også her så visste han at det holdt ikke bare med og vise skipet i enkelte scener av filmen for at den skulle være interessant for et "mainstream" publikum, og derfor så valgte scener som involverte hovedkarakterene Jack og Rose når han ønsket og vise frem skipet Titanic for publikummet. I begge disse to ikoniske scenene fra Titanic filmen var målet til Cameron og vise frem skipet Titanic

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...