Gå til innhold

Må man virkelig kle seg i teknisk tøy fra topp til tå , merker og ikke under 3000 kr på pl plagg for å gå en søndagstur i skogen ....

Anbefalte innlegg

8 timer siden, Anonym bruker skrev:

Du vet at naking ikke har noe som helst å gjøre med styling og merkevarepress eller? 🤦‍♀️

Anonymkode: e488f...e74

Ja, fullt klar over det, men det var også fokus på det at så mange gikk tur kun for å få likes på instagram og possere på fjelltopper. Merkepresset har vært i flere år allerede. Selv når jeg gikk på ftiluftslinja i 2003 var det fokus på hvilke klær man hadde. De fleste måtte ha flunkende nye Norønna klær til hver sesong, kun det siste av det siste var godt nok, men de utgjør en så ufattelig liten del av turmenneskene at det ikke legges merke til, grunnen til at vi ser de nå er pga SoMe.

Men de som må ha dyre klær på tur vil gjerne ha dyre ting ellers og. Så får man bestemme om man vil være en del av presset eller ikke.

Anonymkode: 41c03...1fa

Fortsetter under...

Nopp. Men jeg går ikke på tur i olabukse. Treningsbukse på sommeren og turbukse på høst/vinter, med ull under. Går for lag på lag etter vær. Orker ikke ubehagelig tøy hvis jeg skal bevege meg fritt

Anonymkode: 1ad8c...428

Mange av dere skriver i en eller annen form at «jeg går mye i naturen og vet man ikke trenger». Men, for en som aldri er ute i naturen så er det kanskje ikke naturlig å vite at det fint går an å møte i olabukse ol. Og har de da ikke økonomi til å kjøpe nytt turutstyr, selv fra Stormberg, så står de der. 

Tror nok at hadde HI vært litt mer bevist på at folk er forskjellige og har varierende erfaringer. I tillegg til å være mindre dømmende, så hadde hun kanskje fått med disse som avlyser pga utstyret. 

I stede rakker hun ned på de og forhåndsdømmer uten å vite den bakenforliggende årsaken...

Anonymkode: 7254f...f29

Ja, altså... Her skulle klassene på trinnet møtes ved en bålplass en søndag for å grille pølser og skravle. Det er 100 meter å gå fra parkeringen. Folk var kledd som om de skulle på ekspidisjon til sydpolen. Jævla snobber, tenkte jeg. 

Anonymkode: 080df...105

2 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Ja, altså... Her skulle klassene på trinnet møtes ved en bålplass en søndag for å grille pølser og skravle. Det er 100 meter å gå fra parkeringen. Folk var kledd som om de skulle på ekspidisjon til sydpolen. Jævla snobber, tenkte jeg. 

Hva var du kledd i da? 

Hvis det kan inspirere, er det folk i skauen i olabukser og spasersko, joggebukser, tights og adidasbukser, stormberg og HM, strikkagensere, grilldress og allværsjakker. I dag er det 18 grader i mitt nærmiljø å dra fram klærne som man kunne brukt til Mount Everest på slike dager, gjør deg til amatør. God søndagstur :)

Annonse

11 minutter siden, prekæs skrev:

Hvis det kan inspirere, er det folk i skauen i olabukser og spasersko, joggebukser, tights og adidasbukser, stormberg og HM, strikkagensere, grilldress og allværsjakker. I dag er det 18 grader i mitt nærmiljø å dra fram klærne som man kunne brukt til Mount Everest på slike dager, gjør deg til amatør. God søndagstur :)

Det er så mange av dere som er så dømmende. Hvorfor kan ikke jeg bruke turbuksene og t-skjorten min fra Norrønna hvis jeg ønsket å gå meg en tur i dag? Hvirfor fremstår det som mer amatørmessig enn å gå i småsko og olabukse? 

16 timer siden, Anonym bruker skrev:

På meg virker det som at de som er minst ute i naturen er mest opptatt av at klærne skal være dyre og i henhold til ymse tekniske spesifikasjoner.

Så sånn sett henger jo avslaget på greip.

Anonymkode: 141bf...ec3

12 minutter siden, prekæs skrev:

Nemlig.  Jeg kom inn nå og har allerede vært i skauen i tre timer i dag, inkl bålfrokost, og har for det første ikke hatt på meg ett plagg som er nyere enn fem år, for det andre ikke annet enn ytterjakken som vel kan kalles spesifikt turtøy. Den er til gjengjeld fra 2008. Gode tursko har jeg siden jeg ikke går på stier men vilt i terrenget. Og det gjør jeg hver dag. På sti kan du gå i flippflopper om du vil. Men folk føler de deltar i livet kun om de trekker kortet og har utstyret  - at de aldri kommer seg over dørstokken annet enn den ene insta-turen i året er en annen sak.

6 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Det er så mange av dere som er så dømmende. Hvorfor kan ikke jeg bruke turbuksene og t-skjorten min fra Norrønna hvis jeg ønsket å gå meg en tur i dag? Hvirfor fremstår det som mer amatørmessig enn å gå i småsko og olabukse? 

Dømmende, langt i fra. Det er langt verre om folk ikke går på tur for at de ikke tror utstyret er bra nok.

1 minutt siden, prekæs skrev:

Dømmende, langt i fra. Det er langt verre om folk ikke går på tur for at de ikke tror utstyret er bra nok.

Det er dømmende å rakke ned på folk for deres uvitenhet.

Ingen problem for deg som kanskje er ute i naturen mye å vite at man ikke trenger spesielt utstyr eller sko for å kunne gjøre det. Men, for en person som aldri har gjort det så er ikke dette en selvfølge.

I tillegg går det for mange litt på å passe inn. De fleste av oss møter ikke på bålplassen i hverdagstøy og ballerinasko. Vi tar på en eller annen form for turtøy. Det føles da ikke Ok for mange å komme og skille seg ut. Dette er på samme måten som om vi vart invitert ut på noe. Føler vi dresskoden er en annen enn det vi har i skapet så vil mange her også kansellere hvis økonomien ikke tilsier kjøp av nytt antrekk. 

Så jeg vil påstå at hadde HI brukt litt mindre energi på å henge ut disse personene her, og heller mer energi på å få presisert i invitasjonen at dette er en lavterskeltur der man uten problem kan komme i strutteskjørt og ballerinasko (for å sette det veldig på kanten) så hadde kanskje de siste også blitt med. 

Men, etter hvert som fjell og natur hat blitt mer og meg tilgjengelig for alle og en hver har også antisnobben blitt mer og mer synlig. Nå er det fyfy å bruke det turtøyet du har liggende i skapet, for det er for dyrt ergo snobbete og amatørmessig 🙄

1 time siden, Anonym bruker skrev:

Men viss ein først har gode og praktiske kle fordi ein brukar å gå på tur, evt fordi ein tenkjer at ein skal gå på tur så forstår eg no godt at dei brukar det når ein skal vere ute? Eg ville no iallefall ikkje stå å fryse fordi eg var redd nokon skulle seie eg var ein snobb. 

13 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Det er dømmende å rakke ned på folk for deres uvitenhet.

Ingen problem for deg som kanskje er ute i naturen mye å vite at man ikke trenger spesielt utstyr eller sko for å kunne gjøre det. Men, for en person som aldri har gjort det så er ikke dette en selvfølge.

I tillegg går det for mange litt på å passe inn. De fleste av oss møter ikke på bålplassen i hverdagstøy og ballerinasko. Vi tar på en eller annen form for turtøy. Det føles da ikke Ok for mange å komme og skille seg ut. Dette er på samme måten som om vi vart invitert ut på noe. Føler vi dresskoden er en annen enn det vi har i skapet så vil mange her også kansellere hvis økonomien ikke tilsier kjøp av nytt antrekk. 

Så jeg vil påstå at hadde HI brukt litt mindre energi på å henge ut disse personene her, og heller mer energi på å få presisert i invitasjonen at dette er en lavterskeltur der man uten problem kan komme i strutteskjørt og ballerinasko (for å sette det veldig på kanten) så hadde kanskje de siste også blitt med. 

Men, etter hvert som fjell og natur hat blitt mer og meg tilgjengelig for alle og en hver har også antisnobben blitt mer og mer synlig. Nå er det fyfy å bruke det turtøyet du har liggende i skapet, for det er for dyrt ergo snobbete og amatørmessig 🙄

Hva skal man da egentlig si til deg og de som er som deg? Du mener det er dømmende å si at det er greit å gå på tur i vanlige klær, samtidig som du oppfordrer HI til å gjøre akkurat det, og så blir du snurt fordi noen sier at det ikke er nødvendig å bruke turtøyet du har i skuffen? Det er ikke mulig å vinne med deg som konkurrent.

Naturen har forresten alltid vært tilgjengelig. Det er ikke noe nytt. Det som er nytt er alle skrytebildene. For noen år tilbake kom de som konvolutter med fotografier og "har dere lyst til å se bildene fra fjellturen vår?" (obligatorisk svar var ja). Nå poster folk bilder så fort de setter beina på en sti, og da kan man jo lures til å tro at naturen brått har blitt mer tilgjengelig fordi man ser den i feeden hver eneste helg. Hvordan det er mulig å ha blitt voksen i Norge og ikke ha noen erfaringer med hva man kan ha på seg på tur forundrer meg forøvrig. Er det bare frykten for å skille seg ut som styrer?

Om du går på skogsveier så er det vel mulig å bruke vanlige varme nok klær og joggesko. Skal du på fjelltur og mer avanserte turer så er det nok greit å ha mer ordentlige klær.

Jeg går mye tur på hverdager og bruker da de klærne jeg har på meg den dagen og sko som er gode å gå med.

Annonse

7 minutter siden, Himmel og hav skrev:

Hva skal man da egentlig si til deg og de som er som deg? Du mener det er dømmende å si at det er greit å gå på tur i vanlige klær, samtidig som du oppfordrer HI til å gjøre akkurat det, og så blir du snurt fordi noen sier at det ikke er nødvendig å bruke turtøyet du har i skuffen? Det er ikke mulig å vinne med deg som konkurrent.

Naturen har forresten alltid vært tilgjengelig. Det er ikke noe nytt. Det som er nytt er alle skrytebildene. For noen år tilbake kom de som konvolutter med fotografier og "har dere lyst til å se bildene fra fjellturen vår?" (obligatorisk svar var ja). Nå poster folk bilder så fort de setter beina på en sti, og da kan man jo lures til å tro at naturen brått har blitt mer tilgjengelig fordi man ser den i feeden hver eneste helg. Hvordan det er mulig å ha blitt voksen i Norge og ikke ha noen erfaringer med hva man kan ha på seg på tur forundrer meg forøvrig. Er det bare frykten for å skille seg ut som styrer?

Hvorfor ikke heller være glad for at folk nyter den fantastiske naturen vi har i Norge uavhengig om det blir gjort i olabukse eller i turbukse til 3000kr? Uavhengig om de gjør det for opplevelsens skyld eller for likes på sosiale medier? 

Hvorfor ikke heller prøve å opplyse om at det er Ok å møte i olabukse i stede for å kritisere for at de takker nei pga manglende utstyr? 

Hvorgor ikke akseptere at vi er forskjellige, har hatt forskjellig oppvekst (ergo forskjellig erfaring med naturen),  har forskjellige årsaker til å gjøre ting og står i forskjellige økonomiske situasjoner? 

Til sist vil jeg anbefale deg å se tilbake på innleggene jeg har skrevet i denne tråden. Ingen av de sier at man ikke kan gå ut i naturen uten at man har dyrt utstyr. Det jeg tvert i mot prøver å få frem er at i stede for å være så himla opptatt av hva andre går i, kanskje heller bør prøve å motivere de med null peiling til å bli med på tross av manglende utstyr. At det faktisk er Ok å møte i olabukse og joggesko...

Så sant det ikkje regna hadde eg gjerne stilt i dongeri og med eit sitteunderlag, sjølv om eg har turbukse i skapet. Har oppdaga  at folk har på tipp topp turutstyr for ein times søndagstur i tørt vær, og synes det er ganske tullete. Eg gjekk mange og lange turar utan før i tida.

Folk kan ha på akkurat det dem vil. Men jeg synes det er merkelig at flere av dere synes det er teit at folk har på turutstyr for korte turer i tørt/fint vær. Jeg synes det er atskillig bedre å ha på ei tynn softshell-bukse enn dongeri. Og vanlige joggebukser har jeg ikke. Skal jeg da ha på dongeribuksa for å slippe at dere tror jeg er snobb? 😅 

Anonymkode: 1dab2...63d

13 timer siden, Anonym bruker skrev:

Misunnelig fordi du ikke har råd til dyre og fine turklær??

Anonymkode: 71650...fb7

Selvsagt er hun misunnelig...eller muligens sjalu.Man er jo alltid det visst man stiller spørsmål ved noe eller er uenig med noen🤦‍♀️

Anonymkode: 97f0b...427

1 time siden, soleia skrev:

Så sant det ikkje regna hadde eg gjerne stilt i dongeri og med eit sitteunderlag, sjølv om eg har turbukse i skapet. Har oppdaga  at folk har på tipp topp turutstyr for ein times søndagstur i tørt vær, og synes det er ganske tullete. Eg gjekk mange og lange turar utan før i tida.

Hvorfor er det mer tullete om noen har på seg en skallbukse enn dongeribukse på en times søndasgstur? Er det ikke det turtøy er til da, eller må det spares til toppturer for at man ikke skal se dum altså?

Anonymkode: e8f74...294

20 timer siden, Anonym bruker skrev:

st8rmberg er elendig

Anonymkode: 4aaa2...f88

På hvilken måte da? Vi har handlet mye der, og er veldig fornøyde. 

7 timer siden, Syngensang skrev:

Men viss ein først har gode og praktiske kle fordi ein brukar å gå på tur, evt fordi ein tenkjer at ein skal gå på tur så forstår eg no godt at dei brukar det når ein skal vere ute? Eg ville no iallefall ikkje stå å fryse fordi eg var redd nokon skulle seie eg var ein snobb. 

Det er litt mer enn gode og praktiske klær. Det var 10 gr, sol og høst. Folk kom med jakker til 10-12000 kr og verdien på antrekket var nok mellom 15-20000 kr. Jeg strålte derimot om kapp med sola i treningstights og jakke fra Stormberg😝

1 time siden, Anonym bruker skrev:

Det er litt mer enn gode og praktiske klær. Det var 10 gr, sol og høst. Folk kom med jakker til 10-12000 kr og verdien på antrekket var nok mellom 15-20000 kr. Jeg strålte derimot om kapp med sola i treningstights og jakke fra Stormberg😝

Tippar du hadde det like fint som dei med rådyr kle😉. Men om ein først har kasta vekk ei mndslønn på kle bil ein vel nytte sjansen til å gå med dei, tenkjer eg. 

Når det kommer til snobberi, så er mange forskjellige typer og du finner dem her.

Noen er vanskeligere å se enn den typiske Røkke-typen med biler og båter. Det er mye snobbing i å ta voldsomt avstand fra snobberi. Ferdigslitt dongeri i skauen fordi det skal se ut som om du har slitt og træla selv. Slitt teknisk utstyr fra løping og langrenn har forlengst overtatt for golf, og karbonsykkelen er langt tryggere å lene seg på enn en Tesla for vise status. Det virkelig snobbete nå ville vært å vinne Birken. 

Så har vi Mindfulness-eliten da. De som kler barna sine i økologisk bomull eller ubleket ullundertøy enn kjoler fra Burberry. De ullglade Løkka-foreldrene har like mye å svare for som Frogner-mammaer med designerbarn. De som insisterer på å mose den økologiske barnematen selv, kler seg i hamp eller lin og gir barna sine navn uten konsonanter, som Ea og Aea. Ikke snobberi? De hever seg over andre. Du får veldig lite lyst til å trenge deg på med morsmelkerstatning og marlborough light. Jeg tviler på at flommen av urter, hamp og mindfulness bare stammer fra et ønske om å redde verden. 

Nå snobbes det oppover og nedover, gjennom vellykkede barn, riktige matvaner og interessante liv. Kulturmiddelklassen vemmes over pengefolkets overdådige hyttepalasser, store biler og fester hos Petter Stordalen. Men ser ikke sine egne Toscana-ferier, økologiske brød og velfylte bokhyller som statussymboler.

De med høy utdannelse og mye kulturell kapital ser på de pengesterkes luksus, store hus, båter og merkeklær som både moralsk og estetisk suspekt. Fra sine store villaer ser pengefolkene på sin side kultureliten som moralsk suspekte snobber som tror de er bedre enn andre, fordi de går på sære kunstutstillinger, drikker rødvin og tror de er smartere enn "oss". De har et nedlatende syn på serieromaner. Litteratur som ikke har stive permer og koster 400 kroner er ikke bra nok.

De som ønsker å heve seg selv ovenfor andre, kan gjøre det innenfor rammene av forskjellige klær eller mat. Innen miljø så er det de som aldri har reist, ikke har lappen, spiser ris og kan opphøye seg selv. Hva med religion, siden det tross alt er de andre som ikke har funnet den rette sti og kommer til å brenne i helvete? Det bor en snobb i oss alle.

Anonymkode: 46b87...9d4

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...