Himmel og hav Skrevet 10. oktober 2018 #1 Skrevet 10. oktober 2018 Hva strikker dere? Jeg strikker pulsvarmere( http://dalegarn.no/oppskrift/dg366-04-osroso-lue-pulsvarmere/) , men trenger inspirasjon og ideer til andre ting. Så, hva har dere på pinnene og hva er planene framover?
sug lut Skrevet 10. oktober 2018 #2 Skrevet 10. oktober 2018 "På pinnene" er sterkt overdrevet, men jeg tror jeg skal strikke et par votter til en kald venninne.
Anonym bruker Skrevet 10. oktober 2018 #3 Skrevet 10. oktober 2018 Jeg strikker leggvarmere til nissene mine og skal strikke tøfler til datteren min og lue og hals til sønnen. Anonymkode: 0ffef...91f
Anonym bruker Skrevet 10. oktober 2018 #4 Skrevet 10. oktober 2018 Akkurat nå, Anonym bruker skrev: Jeg strikker leggvarmere til nissene mine og skal strikke tøfler til datteren min og lue og hals til sønnen. Anonymkode: 0ffef...91f NiESene.... (stavekontroll grrrrr!) Anonymkode: 0ffef...91f
Himmel og hav Skrevet 10. oktober 2018 Forfatter #5 Skrevet 10. oktober 2018 7 minutter siden, Anonym bruker skrev: NiESene.... (stavekontroll grrrrr!) Anonymkode: 0ffef...91f Og jeg som syntes de hørtes så koselig ut å strikke til nissene. Skikkelig Blåfjell og strømpestrikkedag
sug lut Skrevet 10. oktober 2018 #6 Skrevet 10. oktober 2018 10 minutter siden, Anonym bruker skrev: NiESene.... (stavekontroll grrrrr!) Anonymkode: 0ffef...91f Å, og så jeg som tenkte at det var da omsorgsfullt overfor nissene!
Anonym bruker Skrevet 10. oktober 2018 #7 Skrevet 10. oktober 2018 Strikker og tover sitteunderlag med brodert navn til barna i familien. Anonymkode: ec775...d25
Modesty Blaise. Skrevet 10. oktober 2018 #8 Skrevet 10. oktober 2018 Jeg strikker en jakke i «Islandstrikk» til søsteren. Ellers så har jeg fått dilla på tubeskjerf fra boka «strikking frå nord» så det er godt mulig det blir noen sånne i gaver også.
Anonym bruker Skrevet 10. oktober 2018 #9 Skrevet 10. oktober 2018 Begynner dere å strikke julegaver så sent altså? Kanskje det ikke er for sent å ønske noe annet enn genser til poden fra svigermor... De er kjempefine, men han nekter å bruke dem fordi de klør, og det er vel litt kjipt å bruke masse tid på å strikke noe som ikke blir brukt? Men finnes det noe strikkbart vi kan ønske som ikke brukes på kroppen? 😛 Anonymkode: f1526...04c
sug lut Skrevet 10. oktober 2018 #10 Skrevet 10. oktober 2018 1 minutt siden, Anonym bruker skrev: Begynner dere å strikke julegaver så sent altså? Kanskje det ikke er for sent å ønske noe annet enn genser til poden fra svigermor... De er kjempefine, men han nekter å bruke dem fordi de klør, og det er vel litt kjipt å bruke masse tid på å strikke noe som ikke blir brukt? Men finnes det noe strikkbart vi kan ønske som ikke brukes på kroppen? 😛 Anonymkode: f1526...04c Sitteunderlag er kjempefint, i hvert fall, jeg og ungene fikk av en venninne et år og har brukt dem masse.
Anonym bruker Skrevet 10. oktober 2018 #11 Skrevet 10. oktober 2018 Har strikket ferdig kjoler og tunikaer til nieser (ikke nisser), tights og tunika til datteren min og genser og lue til sønnen min. Nå frem til jul blir det vel ikke tid til så mye annet enn votter, pulsvarmere, leggvarmere og andre småting. Anonymkode: 55d6a...6fa
Superdolly Skrevet 10. oktober 2018 #12 Skrevet 10. oktober 2018 Jeg er snart ferdig med Rallargenser til svigersønnen min. Tidligere har jeg strikket tre andre gensere: En retrooppskrift fra Dale, en islender og en islandsgenser. Så skal jeg strikke noen vottepar.
Anonym bruker Skrevet 10. oktober 2018 #13 Skrevet 10. oktober 2018 37 minutter siden, sug lut skrev: Sitteunderlag er kjempefint, i hvert fall, jeg og ungene fikk av en venninne et år og har brukt dem masse. Det er en god idé, vi er mye på tur så det hadde vært kjekt. Er det mye jobb og garn, eller er det innafor å ønske det til oss alle tre? 😛 Egentlig er jeg skikkelig misunnelig på sønnen min som får så fine og varme gensere, men så bortkasta når han ikke vil bruke dem... hadde de bare vært i min størrelse. Anonymkode: f1526...04c
Himmel og hav Skrevet 10. oktober 2018 Forfatter #14 Skrevet 10. oktober 2018 43 minutter siden, Anonym bruker skrev: Begynner dere å strikke julegaver så sent altså? Kanskje det ikke er for sent å ønske noe annet enn genser til poden fra svigermor... De er kjempefine, men han nekter å bruke dem fordi de klør, og det er vel litt kjipt å bruke masse tid på å strikke noe som ikke blir brukt? Men finnes det noe strikkbart vi kan ønske som ikke brukes på kroppen? 😛 Anonymkode: f1526...04c Det går også an å ønske seg noe i garn som ikke klør, som bomull- og merinoblanding (f.eks cotton merino fra Drops, (Lille) Lerke fra Dale). Det klør ikke, kjennes som bomull, men varmer bedre. Ellers så kan man ønske seg luer eller pannebånd som fores med stoff.
Anonym bruker Skrevet 10. oktober 2018 #15 Skrevet 10. oktober 2018 Mamma strikker klompelompeluer 😊 Anonymkode: 598ee...19d
Anonym bruker Skrevet 10. oktober 2018 #16 Skrevet 10. oktober 2018 Dette året her blir det bare strikkede gaver til en baby som blir født i november, den får teppe og et sett med lue og sokker. Tror ikke det blir noen andre strikkede gaver fordi jeg er tom for idéer. Men noe av det jeg har laget tidligere år er; - strikket og tovet flaskepose med hank til flasker, vin eller saft. -kjøkkenkluter og håndkle i bomull - strikket eller heklet og tovet sitteunderlag -hals, skjerf, lue og andre småplagg -bordløper Anonymkode: bd355...ec1
Anonym bruker Skrevet 10. oktober 2018 #17 Skrevet 10. oktober 2018 I år har jeg strikket lue( med vri). Vårsnurrvotter, pannebånd med dobbel perlestrikk og mariussokker Anonymkode: 9220d...e33
Anonym bruker Skrevet 10. oktober 2018 #18 Skrevet 10. oktober 2018 3 timer siden, Anonym bruker skrev: Begynner dere å strikke julegaver så sent altså? Kanskje det ikke er for sent å ønske noe annet enn genser til poden fra svigermor... De er kjempefine, men han nekter å bruke dem fordi de klør, og det er vel litt kjipt å bruke masse tid på å strikke noe som ikke blir brukt? Men finnes det noe strikkbart vi kan ønske som ikke brukes på kroppen? 😛 Anonymkode: f1526...04c Det går fint ann å strikke til de som klør av alt og med atopisk eksem. Ene barnet som er veldig plaget av atopisk eksem og alt stikker har nå funnet flere ting hun kan bruke. Det aller beste er ett garn som heter Merino extra fine, så nå bor hun i grnseren og leiter ett nytt mønster så jeg kan strikke. Lillesøster har stjålet jakka jeg alkurat har strikka og har bestilt samme i genser. Noe Alpakka garn liker hu eldste også, det klør ellerr stikker ikke sier hu, jeg vet ikke om jeg er like enig. Men hun som ellers kun kan bruke bommulsklær så tyder det vel på at det er ok. de hadde også masse strikka votter når de var små, disse var tovede. Vanlige votter og sokker klør de bare av å se på, selv om mormor nå har laget votter i noe babygarn. Om de bruker de kun pga at de er "in" eller om de er gode er jeg usikker på. Strikker igrunn lite julegaver. Fått strikkedilla dette året og med en mor som strikker alt av votter, sitteunderlag, sokker, tøffler, skjerf osv så er det liten vits å lage. Ikke har jeg tolmodigheten til det heller, men gensere og aller helst kofter produserer jeg i fleng. Neste år kan det hende noen flere får slikt, enn så leneg har jeg alt for mange jeg vil alge til meg selv først. Laget en lang jakke/kåpe til mamma. I fjor var det endel som fikk lekemat jeg hadde strikka og hekla. Kunne ikke strikke eller hekle, men på en eller annen måte fikk jeg dette til. Mamma skjønte ikke hva jeg gjorde eller hvordan jeg fikk det til, for heklinga mi skjønte hun ingenting av. Men tøffe ble de og lekt masse med har de blitt. Anonymkode: 34f9c...555
Anonym bruker Skrevet 10. oktober 2018 #19 Skrevet 10. oktober 2018 2 timer siden, Himmel og hav skrev: Det går også an å ønske seg noe i garn som ikke klør, som bomull- og merinoblanding (f.eks cotton merino fra Drops, (Lille) Lerke fra Dale). Det klør ikke, kjennes som bomull, men varmer bedre. Ellers så kan man ønske seg luer eller pannebånd som fores med stoff. 1 minutt siden, Anonym bruker skrev: Det går fint ann å strikke til de som klør av alt og med atopisk eksem. Ene barnet som er veldig plaget av atopisk eksem og alt stikker har nå funnet flere ting hun kan bruke. Det aller beste er ett garn som heter Merino extra fine, så nå bor hun i grnseren og leiter ett nytt mønster så jeg kan strikke. Lillesøster har stjålet jakka jeg alkurat har strikka og har bestilt samme i genser. Noe Alpakka garn liker hu eldste også, det klør ellerr stikker ikke sier hu, jeg vet ikke om jeg er like enig. Men hun som ellers kun kan bruke bommulsklær så tyder det vel på at det er ok. de hadde også masse strikka votter når de var små, disse var tovede. Vanlige votter og sokker klør de bare av å se på, selv om mormor nå har laget votter i noe babygarn. Om de bruker de kun pga at de er "in" eller om de er gode er jeg usikker på. Strikker igrunn lite julegaver. Fått strikkedilla dette året og med en mor som strikker alt av votter, sitteunderlag, sokker, tøffler, skjerf osv så er det liten vits å lage. Ikke har jeg tolmodigheten til det heller, men gensere og aller helst kofter produserer jeg i fleng. Neste år kan det hende noen flere får slikt, enn så leneg har jeg alt for mange jeg vil alge til meg selv først. Laget en lang jakke/kåpe til mamma. I fjor var det endel som fikk lekemat jeg hadde strikka og hekla. Kunne ikke strikke eller hekle, men på en eller annen måte fikk jeg dette til. Mamma skjønte ikke hva jeg gjorde eller hvordan jeg fikk det til, for heklinga mi skjønte hun ingenting av. Men tøffe ble de og lekt masse med har de blitt. Anonymkode: 34f9c...555 Takk for tips. Men føler det kanskje blir litt frekt å "kreve" et spesifikt garn? Disse typene er vel sikkert dyrere enn vanlig garn også? Anonymkode: f1526...04c
Himmel og hav Skrevet 10. oktober 2018 Forfatter #20 Skrevet 10. oktober 2018 6 minutter siden, Anonym bruker skrev: Takk for tips. Men føler det kanskje blir litt frekt å "kreve" et spesifikt garn? Disse typene er vel sikkert dyrere enn vanlig garn også? Anonymkode: f1526...04c Er det ikke bedre å si det som det er? At guttungen ikke bruker det han har fått fordi det klør. Jeg vil tro de aller fleste strikkebestemødre da ville kaste seg rundt og strikke noe i et garn som ikke klør, for man vil jo at det man lager skal brukes. Det er stadig salg på et eller annet i strikkebutikkene på nettet, så det trenger ikke bli veldig dyrt.
Lille- MO Skrevet 11. oktober 2018 #21 Skrevet 11. oktober 2018 Sokker til et par store store og små er planen, det går raskest av det jeg kan. For på pinnene nå er genser til sønnen, og den har jeg holdt på med hele året Men votter er fint og praktisk, så det kunne jeg tenkt meg å lære!
Lessismore Skrevet 11. oktober 2018 #22 Skrevet 11. oktober 2018 Så flinke dere er! Selv prøvde jeg meg på et skjerf for noen år siden, og da jeg ikke engang klarte det, ga jeg opp hele strikkeprosjekt. Men søster’n strikker masse - votter, sokker og luer, gensere, sitteunderlag. Det er verdt sin vekt i gull!
Anonym bruker Skrevet 11. oktober 2018 #23 Skrevet 11. oktober 2018 9 timer siden, Himmel og hav skrev: Er det ikke bedre å si det som det er? At guttungen ikke bruker det han har fått fordi det klør. Jeg vil tro de aller fleste strikkebestemødre da ville kaste seg rundt og strikke noe i et garn som ikke klør, for man vil jo at det man lager skal brukes. Det er stadig salg på et eller annet i strikkebutikkene på nettet, så det trenger ikke bli veldig dyrt. Enig. Mamma strikket to fine vester til guttungen. De klødde bare han så på dem (satt på spissen da). Han er såpass trygg på bestemora, så han «klagde sin nød» selv, men jeg hadde ikke hatt problem med å si ifra om kløe. Etter det har mamma kun strikket i garn han har kjent på og godkjent 😂 Min gudmor ville også strikke til sønnen min. Da sa jeg ifra før hun begynte at han klør lett. Hun ble bare glad for at jeg sa ifra, så hun kunne finne kløfritt garn. Hun jobber i garnbutikk, så har litt peiling på hva som funker på sensitiv hud. Guttungen elsker strikkaklær, bor i det høst og vinter. Det hadde han ikke gjort om vi ikke hadde sagt ifra tidlig, da hadde det blitt for mange negative opplevelser og han hadde, til slutt, mest sannsynlig nektet å prøve de på. Anonymkode: 598ee...19d
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå