Gå til innhold

Depositum, "ødelagt vegg", betale og hvem sitt ansvar?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei! Jeg har leid en leilighet i 2 år og skal snart flytte. Jeg ser noen merker på veggen på soverommet til barnet som jeg er ganske sikker på at ikke var der når vi flyttet inn, med andre ord at barnet mest sannsynlig har laget dem. Jeg skjønner at jeg må ordne opp etter oss på et vis, men vet ikke hvordan jeg kan reparere det på egenhånd, har dere noen tips til det, så kom gjerne med dem. 

Å betale utleier for å reparere skaden ville jo være det letteste for meg, men samtidig syns jeg ikke det er riktig at jeg skal betale for å bytte en hel vegg som i utgangspunktet ikke var særlig pen når vi flyttet inn. Da burde jo også tidligere leietaker betalt for å forbedre veggen da de laget merker, men det har de jo altså ikke gjort. Hva tenker dere?  

Bilde av skadene som vi har laget (den lengste stripa der nederst er ca en cm lang) :

43664699_572296873224062_8765797658636845056_n.thumb.jpg.7ae57bc2fe3f11bc2b3184b3f222d585.jpg

Veggen i seg selv var ikke pen da vi flyttet inn, kan legge ved noen bilder til:

43519262_271495220141021_514820442528153600_n.thumb.jpg.8a75deda06737f12516af449f09027ee.jpg43736340_252710608692076_9190276041074016256_n.thumb.jpg.9771422fa662e0250b8e1371e8043fef.jpg

Anonymkode: a6f83...e0a

Skrevet

Jeg er vanligvis en ærlig sjel, men den veggen burde vært utbedret før dere flyttet inn. Så jeg ville ikke gjort utleier klar over merkene.

Jeg håper du tok bilder eller registrerte de gamle skadene...?

Anonymkode: 604f4...a15

Skrevet

Kan du ikke bare sparkle og male?

Anonymkode: 3084d...ef2

Skrevet

Det der må vel gå under normal slitasje vel? Jeg hadde ikke tenkt på å si i fra om det engang tror jeg

Anonymkode: 87cf9...7bc

Skrevet
4 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Jeg er vanligvis en ærlig sjel, men den veggen burde vært utbedret før dere flyttet inn. Så jeg ville ikke gjort utleier klar over merkene.

Jeg håper du tok bilder eller registrerte de gamle skadene...?

Nei, dessverre. Dette var første gang jeg leier leilighet og tanken om å dokumentere gamle skader slo meg ikke i det hele tatt. Dumme meg :kari:

hi

Skrevet

5 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Kan du ikke bare sparkle og male?

Anonymkode: 3084d...ef2

Jo, det er kanskje så enkelt!😶

Skrevet
3 minutes ago, Anonym bruker said:

Nei, dessverre. Dette var første gang jeg leier leilighet og tanken om å dokumentere gamle skader slo meg ikke i det hele tatt. Dumme meg :kari:

hi

Utleier er forhåpentligvis redelig. Men ville absolutt ikke gjort han oppmerksom på de nye skadene. 

Skrevet
1 minutt siden, Anonym bruker skrev:

Utleier er forhåpentligvis redelig. Men ville absolutt ikke gjort han oppmerksom på de nye skadene. 

Får virkelig håpe det! Men jeg mistenker at de kan være noen vriompeiser. De har tidligere tatt seg inn i leiligheten her for å snoke når jeg ikke var hjemme, også fikk jeg en melding etterpå om at de helst ikke vil at jeg skal henge noe på døra fordi at den kan bli ødelagt (det hang en bærepose med tomflasker på døra til boden). Og boden er innenfor badet igjen, så de har virkelig tatt seg tilrette. Så ja, jeg gruer meg litt til hva de kan finne på når vi skal flytte nå 😶

hi

Skrevet
4 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Får virkelig håpe det! Men jeg mistenker at de kan være noen vriompeiser. De har tidligere tatt seg inn i leiligheten her for å snoke når jeg ikke var hjemme, også fikk jeg en melding etterpå om at de helst ikke vil at jeg skal henge noe på døra fordi at den kan bli ødelagt (det hang en bærepose med tomflasker på døra til boden). Og boden er innenfor badet igjen, så de har virkelig tatt seg tilrette. Så ja, jeg gruer meg litt til hva de kan finne på når vi skal flytte nå 😶

hi

Wow, det er på lik linje som innbrudd, de har ikke lov til å gå inn i din leilighet

Skrevet

Sparkel og maling er mer enn nok, er det som vil bli gjort av fagfolk om du sier ifra og de leier inn fagfolk uansett.

Finn ut hvilket materiale veggen er laget av (gips, mur etc.), dra på jernia og få hjelp til hva du skal kjøpe inn. Husk pussepapir (på Clas Ohlson har de sånn slipemaskin til 300kr nå) :)

Anonymkode: 8c9a2...8f1

Skrevet
Akkurat nå, Anonym bruker skrev:

Sparkel og maling er mer enn nok, er det som vil bli gjort av fagfolk om du sier ifra og de leier inn fagfolk uansett.

Finn ut hvilket materiale veggen er laget av (gips, mur etc.), dra på jernia og få hjelp til hva du skal kjøpe inn. Husk pussepapir (på Clas Ohlson har de sånn slipemaskin til 300kr nå) :)

Anonymkode: 8c9a2...8f1

Takk for svar! Må jeg da male hele veggen, eller går det an å kun male det området jeg sparkler? Det vil kanskje ikke bli så pent det heller? :)

hi

Skrevet
6 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Takk for svar! Må jeg da male hele veggen, eller går det an å kun male det området jeg sparkler? Det vil kanskje ikke bli så pent det heller? :)

hi

Ville sparklet , pusset og malt. Du må ta hele veggen (og de gamle skadene) for et jevnt resultat. 

Anonymkode: e8be4...011

Skrevet

Jeg er utleier til to leiligheter. Jeg ville satt pris på at du viste meg det og foreslo at du utbedret det med sparkling og maling.

Da ville jeg svart 1. Neida, dette fikser vi som eiere, sikkert på tide og male litt nytt uansett. Eller 2. Så flott du sier i fra. Vi vil gjerne fikse det selv, men fint om vi deler på utgifter til sparkel og maling.Eller 3. Så fint du sier i fra, flott du får fikset det.

Jeg ville heller det enn at du fikset alt selv uten å si i fra,  også ble jeg kanskje ikke fornøyd med sluttresultatet ditt. Da hadde jeg hatt ett valg 😊

Lykke til, det ordner seg!

Anonymkode: c9829...691

Skrevet
15 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Wow, det er på lik linje som innbrudd, de har ikke lov til å gå inn i din leilighet

Ja, jeg ble mektig irritert og er glad vi skal flytte nå snart! Har ikke skjedd bare én gang heller. Til tross for at jeg har sendt dem flere SMSer og sagt at jeg skal ha beskjed neste gang de vil ta seg inn i leiligheten har de gjort det 3-4 ganger som jeg vet om. Hva de har gjort som jeg ikke har oppdaget vet jeg ikke noe om.

hi

Skrevet
5 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Jeg er utleier til to leiligheter. Jeg ville satt pris på at du viste meg det og foreslo at du utbedret det med sparkling og maling.

Da ville jeg svart 1. Neida, dette fikser vi som eiere, sikkert på tide og male litt nytt uansett. Eller 2. Så flott du sier i fra. Vi vil gjerne fikse det selv, men fint om vi deler på utgifter til sparkel og maling.Eller 3. Så fint du sier i fra, flott du får fikset det.

Jeg ville heller det enn at du fikset alt selv uten å si i fra,  også ble jeg kanskje ikke fornøyd med sluttresultatet ditt. Da hadde jeg hatt ett valg 😊

Lykke til, det ordner seg!

Anonymkode: c9829...691

Takk for svar! 

Går nok for denne varianten, ja. Er jo mulig de vil ordne det selv og hvis ikke skal jeg jammen meg klare å smøre på litt sparkel og maling :biggrin:

hi

Skrevet
7 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Ja, jeg ble mektig irritert og er glad vi skal flytte nå snart! Har ikke skjedd bare én gang heller. Til tross for at jeg har sendt dem flere SMSer og sagt at jeg skal ha beskjed neste gang de vil ta seg inn i leiligheten har de gjort det 3-4 ganger som jeg vet om. Hva de har gjort som jeg ikke har oppdaget vet jeg ikke noe om.

hi

Du kunne anmeldt dem. Hvordan rettferdiggjør de at de er inne hos deg?

Skrevet
6 timer siden, Anonym bruker skrev:

hi

Det har de ikke lov til å gjøre uten avtale. Det står i husleieloven.

Anonymkode: fb7f6...9ba

Skrevet

Jeg er også utleier og hadde blitt glad om du sa fra om skaden og spurt om du skulle utbedret det selv. Vi hadde sikkert sagt nei takk, det skal vi ordne (hvis det var ting som måtte fikses fra før). Evt kunne vi delt på regningen med sparkel/maling. :)

Anonymkode: fdc4e...c06

Skrevet

Vær ærlig. Si til huseier at i tillegg til de skadene som var på veggen fra før så har barnet ditt laget et par ekstra hakk/riper. Spør hvordan de ønsker at dere løser det, men vær klar på å ikke ta på deg alt arbeid og utgifter for noe som var der da dere flyttet inn. 

Anonymkode: 551ee...67a

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...