Anonym bruker Skrevet 11. oktober 2018 #126 Skrevet 11. oktober 2018 22 timer siden, Anonym bruker skrev: Er du virkelig så dum at du ikke forstår forskjellen på å være allergisk mot mat (som er nødvendig) og på allergi mot dyr (som ikke er nødvendig)? Har du barn? Da foreslår jeg at du hver dag i en måned kutter alt brød, alle melprodukter og alle matvarer med gluten i for hele familien. Når det er bursdagsselskap skal barnet bare sitte å se de andre spise, det samme gjelder for dere voksne i sosiale sammenkomster også. Så kan du selv se og kjenne hvor artig det er. At du ikke forstår hvor viktig det er at glutenfri mat ikke kommer i kontakt med glutenholdige produkter, viser nok en gang hvor lite du faktisk forstår om cøliaki. Den skal minimale mengder gluten til for at noen med cøliaki skal bli veldig syk. Langtidsskader kan bli kreft. Forslår også at du leser innholdsfortegnelse på mange matvarer neste gang du er i butikken, ganske sikker på du vil bli overrasket over hvor mye som inneholder gluten! Anonymkode: 168b1...5ad Man trenger jo FOR POKKER ikke sitte å se på andre spise fordi man ikke kan spise gluten!! Her lever vi også 98% glutenfritt, ingen er cøliakere! Det er utelukkende fordi det er sunnere. Vi lager og spiser deilige kaker, vi tar tilogmed gjerne med oss kaker når vi er på besøk, det er NULL problem! Og for å snu litt på det - se litt på matvarer neste gang du er i butikken, jeg er ganske sikker på at du vil bli overrasket over hvor mye som IKKE inneholder gluten. Anonymkode: 89976...d4b
Hannasbananas Skrevet 11. oktober 2018 #127 Skrevet 11. oktober 2018 22 timer siden, Anonym bruker skrev: Hvilke naturlig glutenfrie produkter da? Hadde du i fullt alvor synes at det er helt OK om du aldri mer får spise brød, knekkebrød, pasta, kaker, kjeks ol? Hadde du synes at det er helt i orden om barnet ditt aldri skal kunne spise dette? Alltid føle seg utenfor i sosiale sammenhengen som inkluderer mat? Tviler på alle dere som roper ut om naturlig glutenfritt kosthold forer opp ungene deres på utelukkende poteter, ris, kjøtt, fisk og grønnsaker! Anonymkode: 168b1...5ad Hvorfor skal man ikke det? Kjøtt, fisk og grønnsaker er det aller sunneste man kan spise. Jeg synes i fullt alvor at det er helt OK å ikke stappe ungene mine fulle av drittmat, ja.
Anonym bruker Skrevet 11. oktober 2018 #128 Skrevet 11. oktober 2018 21 timer siden, Anonym bruker skrev: Men klarer du enkel matte da? Ett lite brød (halv størrelse av vanlig brød) koster 50kr. Til et barn/en ungdom holder dette i to dager. Da er vi oppe i 350kr i uken bare på brød. Det blir 1400kr for 4 uker. Så skal man også ha mat til middag. Du synes fortsatt 2000 kr i måneden er mye? En pakke lasagneplater koster 45kr, Mel koster 100-150kr kg, mot hvetemel som koster 20kr kg. Alternativet et som du holder fast ved, at vi med cøliaki skal spise naturlig glutenfritt uten erstatningsprodukter. Da må man lage to middager (en til de i husholdningen som tåler gluten, og en til personen med cøliaki), det blir hvertfall dyrt. Anonymkode: 168b1...5ad Jeg beklager, men du har kanskje litt tungt for det? Hvorfor skal man lage to middager? Lag naturlig glutenfritt til alle. Ingen har vondt av å ikke spise gluten! Anonymkode: 89976...d4b
Anonym bruker Skrevet 11. oktober 2018 #129 Skrevet 11. oktober 2018 22 timer siden, Anonym bruker skrev: Men klarer du enkel matte da? Ett lite brød (halv størrelse av vanlig brød) koster 50kr. Til et barn/en ungdom holder dette i to dager. Da er vi oppe i 350kr i uken bare på brød. Det blir 1400kr for 4 uker. Så skal man også ha mat til middag. Du synes fortsatt 2000 kr i måneden er mye? En pakke lasagneplater koster 45kr, Mel koster 100-150kr kg, mot hvetemel som koster 20kr kg. Alternativet et som du holder fast ved, at vi med cøliaki skal spise naturlig glutenfritt uten erstatningsprodukter. Da må man lage to middager (en til de i husholdningen som tåler gluten, og en til personen med cøliaki), det blir hvertfall dyrt. Anonymkode: 168b1...5ad Spør du ei som ikke har cøliaki om prisene på glutenfrie produkter? Kan du heller svare MEG på hva det koster (oss) og staten Norge å kjøpe hest som min sønn kan tåle, inkludert hestebiff og rulleplen i plastikk til oss? Kan du fortelle meg hva det koster? Kan du også fortelle meg hva det koster å være allergisk mot vann? Hun burde fått støtte hun! Ikke dere som har alternativ og de alternativene lar seg gjennomføre, er bare å lese denne tråden med litt "godvilje" og ikke fullt så mye av det som er motsatt! Det betyr at dere må reise dere opp fra sofaen, jeg synes at det virker som om det er masse skadelige bakterier i den! Anonymkode: 7f910...a79
Mrs. Kaizer Skrevet 12. oktober 2018 #130 Skrevet 12. oktober 2018 9 timer siden, Anonym bruker skrev: Man trenger jo FOR POKKER ikke sitte å se på andre spise fordi man ikke kan spise gluten!! Her lever vi også 98% glutenfritt, ingen er cøliakere! Det er utelukkende fordi det er sunnere. Vi lager og spiser deilige kaker, vi tar tilogmed gjerne med oss kaker når vi er på besøk, det er NULL problem! Og for å snu litt på det - se litt på matvarer neste gang du er i butikken, jeg er ganske sikker på at du vil bli overrasket over hvor mye som IKKE inneholder gluten. Anonymkode: 89976...d4b Hva spiser dere da som er naturlig glutenfri? Og hvorfor er det sunnere med glutenfri mat enn med vanlig mat?
Anonym bruker Skrevet 12. oktober 2018 #131 Skrevet 12. oktober 2018 Jeg forstår ikke hvorfor folk diskuterer middagsretter. Stort sett bruker man jo ikke glutenholdige matvarer da uansett.de få gangene det kan være aktuelt kan man lett velge en annen rett eller gjøre tilpasninger som ikke påvirker månedsbudsjettet vesentlig. Det må jo være mye vanskeligere med de tradisjonelle brødmåltidene. Der finnes det jo også alternativer, men det blir raskt dyrt, tungvint eller klønete. Etter min mening er det fornuftig med en gjennomgang av hvilke ekstrautgifter som er reelle nå og hvilke egenandeler man bør bruke. Det gjelder både for dem som ikke tåler gluten og for andre grupper som får utgiftsdekning. Noen ganger må satsene opp, andre ganger må de ned og helt "retferdig" blir det aldri. Anonymkode: 7f964...d49
Anonym bruker Skrevet 12. oktober 2018 #132 Skrevet 12. oktober 2018 32 minutter siden, Anonym bruker skrev: Jeg forstår ikke hvorfor folk diskuterer middagsretter. Stort sett bruker man jo ikke glutenholdige matvarer da uansett.de få gangene det kan være aktuelt kan man lett velge en annen rett eller gjøre tilpasninger som ikke påvirker månedsbudsjettet vesentlig. Det må jo være mye vanskeligere med de tradisjonelle brødmåltidene. Der finnes det jo også alternativer, men det blir raskt dyrt, tungvint eller klønete. Etter min mening er det fornuftig med en gjennomgang av hvilke ekstrautgifter som er reelle nå og hvilke egenandeler man bør bruke. Det gjelder både for dem som ikke tåler gluten og for andre grupper som får utgiftsdekning. Noen ganger må satsene opp, andre ganger må de ned og helt "retferdig" blir det aldri. Anonymkode: 7f964...d49 Jeg synes ikke at havregrøt, yoghurt med granola, potetlefsewrap med fyll, lapper, chiapudding, omelett og middagsrester er verken dyrt, tungvint eller klønete... 8-åringen min spiser dette (-middagsrester) på skolen, og sier at det er mange som ønsker seg hennes matpakke... Det må planlegges, selvfølgelig, men det er veldig fort gjort å vispe sammen en røre og steke noen lapper. En røre kan stå i kjøleskapet i flere dager. Lappene kan også fryses, og tiner fort. Lefsene (og kikertlefser) må bakes selvfølgelig, men jeg har mange liggende i frysen, og de tiner fort. Det er uten tvil enklere å finne frem en skive med ferdigskåret brød og slenge på en osteskive, men det andre går også veldig greit, altså... Anonymkode: fd130...af8
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå