Gå til innhold

Kutt av støtte til glutenfritt

Anbefalte innlegg

Skrevet
2 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Hvilke naturlig glutenfrie produkter da? Hadde du i fullt alvor synes at det er helt OK om du aldri mer får spise brød, knekkebrød, pasta, kaker, kjeks ol? Hadde du synes at det er helt i orden om barnet ditt aldri skal kunne spise dette? Alltid føle seg utenfor i sosiale sammenhengen som inkluderer mat? Tviler på alle dere som roper ut om naturlig glutenfritt kosthold forer opp ungene deres på utelukkende poteter, ris, kjøtt, fisk og grønnsaker!

Anonymkode: 168b1...5ad

Det eneste jeg spiser av dette er knekkebrød, fordi jeg tåler de andre tingene veldig dårlig

Anonymkode: 73923...231

Videoannonse
Annonse
Skrevet
10 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Holde meg unna tråden? Ja, det kan jeg gjøre, skal jo sende den videre.......

Anonymkode: 7f910...a79

Flott👍 

Skrevet

Er du virkelig så dum at du ikke forstår forskjellen på å være allergisk mot mat (som er nødvendig) og på allergi mot dyr (som ikke er nødvendig)? Har du barn? Da foreslår jeg at du hver dag i en måned kutter alt brød, alle melprodukter og alle matvarer med gluten i for hele familien. Når det er bursdagsselskap skal barnet bare sitte å se de andre spise, det samme gjelder for dere voksne i sosiale sammenkomster også. Så kan du selv se og kjenne hvor artig det er. 

At du ikke forstår hvor viktig det er at glutenfri mat ikke kommer i kontakt med glutenholdige produkter, viser nok en gang hvor lite du faktisk forstår om cøliaki. Den skal minimale mengder gluten til for at noen med cøliaki skal bli veldig syk. Langtidsskader kan bli kreft. 

Forslår også at du leser innholdsfortegnelse  på mange matvarer neste gang du er i butikken, ganske sikker på du vil bli overrasket over hvor mye som inneholder gluten!

Jeg er ikke dummere enn at jeg klarer å regne sammen at dere får betalt for å ha med medbragt mat men at dere likevel i klassesammenhenger (fordi jeg har barn) forventer at det skal bestilles pizza som er glutenfri til det ene barnet som har denne sykdommen som dere kaller det for og at denne skal dekkes av klassekassen. Den koster som de andre pizzaene og den tas med hjem av den foreldren som har bestilt den, fordi det forsvant bare et lite stykke. Ta med dere maten om dere får støtten fra staten og slutt å push regningen på andre flere ganger!  

Jeg sender som sagt denne tråden videre nå, enten du liker det, eller ei! 

Har ikke tenkt å sterilisere huset mitt for gluten, barnet mitt har vært hjemme de gangene det ble invitert på bondegård og i bursdag! Og dersom dere vil løse akkurat dette, så send da for guds skyld med den maten barnet tåler!

Jeg kjenner ei som er allergisk mot vann! Ikke spør meg hvorfor hun fortsatt lever! Skal jeg slutte å drikke vann fordi hun ikke tåler vann, og skal jeg avinnstallere vannet mitt fordi jeg skal invitere til selskap og hun går i denne klassen? Nei, det er hun som må holde seg unna vannet, ikke jeg! 

Skrevet
6 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Hvilke naturlig glutenfrie produkter da? Hadde du i fullt alvor synes at det er helt OK om du aldri mer får spise brød, knekkebrød, pasta, kaker, kjeks ol? Hadde du synes at det er helt i orden om barnet ditt aldri skal kunne spise dette? Alltid føle seg utenfor i sosiale sammenhengen som inkluderer mat? Tviler på alle dere som roper ut om naturlig glutenfritt kosthold forer opp ungene deres på utelukkende poteter, ris, kjøtt, fisk og grønnsaker!

Skal cøliakerne og andre med glutenintoleranse spise middag 3- 4 ganger til dagen, vil hvertfall matbudsjettet bli høyt😊

Skrevet
2 minutter siden, Me and my monkey skrev:

Skal cøliakerne og andre med glutenintoleranse spise middag 3- 4 ganger til dagen, vil hvertfall matbudsjettet bli høyt😊

Enten har du en skygge bak deg, eller skyggen befinner seg foran deg, jeg vet ikke hvilken du velger!

Skrevet
5 minutter siden, Me and my monkey skrev:

Det trenger man da vel ikke

Skrevet
12 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Jeg er ikke dummere enn at jeg klarer å regne sammen at dere får betalt for å ha med medbragt mat men at dere likevel i klassesammenhenger (fordi jeg har barn) forventer at det skal bestilles pizza som er glutenfri til det ene barnet som har denne sykdommen som dere kaller det for og at denne skal dekkes av klassekassen. Den koster som de andre pizzaene og den tas med hjem av den foreldren som har bestilt den, fordi det forsvant bare et lite stykke. Ta med dere maten om dere får støtten fra staten og slutt å push regningen på andre flere ganger!  

Har ikke tenkt å sterilisere huset mitt for gluten, barnet mitt har vært hjemme de gangene det ble invitert på bondegård og i bursdag! Og dersom dere vil løse akkurat dette, så send da for guds skyld med den maten barnet tåler!

Jeg kjenner ei som er allergisk mot vann! Ikke spør meg hvorfor hun fortsatt lever! Skal jeg slutte å drikke vann fordi hun ikke tåler vann, og skal jeg avinnstallere vannet mitt fordi jeg skal invitere til selskap og hun går i denne klassen? Nei, det er hun som må holde seg unna vannet, ikke jeg! 

Men klarer du enkel matte da? Ett lite brød (halv størrelse av vanlig brød) koster 50kr. Til et barn/en ungdom holder dette i to dager. Da er vi oppe i 350kr i uken bare på brød. Det blir 1400kr for 4 uker. Så skal man også ha mat til middag. Du synes fortsatt 2000 kr i måneden er mye? En pakke lasagneplater koster 45kr, Mel koster 100-150kr kg, mot hvetemel som koster 20kr kg. 

Alternativet et som du holder fast ved, at vi med cøliaki skal spise naturlig glutenfritt uten erstatningsprodukter. Da må man lage to middager (en til de i husholdningen som tåler gluten, og en til personen med cøliaki), det blir hvertfall dyrt.

Skrevet
10 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Men klarer du enkel matte da? Ett lite brød (halv størrelse av vanlig brød) koster 50kr. Til et barn/en ungdom holder dette i to dager. Da er vi oppe i 350kr i uken bare på brød. Det blir 1400kr for 4 uker. Så skal man også ha mat til middag. Du synes fortsatt 2000 kr i måneden er mye? En pakke lasagneplater koster 45kr, Mel koster 100-150kr kg, mot hvetemel som koster 20kr kg. 

Alternativet et som du holder fast ved, at vi med cøliaki skal spise naturlig glutenfritt uten erstatningsprodukter. Da må man lage to middager (en til de i husholdningen som tåler gluten, og en til personen med cøliaki), det blir hvertfall dyrt.

Hvor ofte bruker dere lasagnplater da, og man trenger jo ikke bruke de til hele familien.

Skrevet

Må si en del med cøliaki krisemaksimerer veldig.

1, Er dere så fattige, at dere synes skattepengene helt nødvendig må gå til å sponse deres erstatningspridukter? Faktisk hele 24000 kr året? Eller er det andre steder pengene kunne vært bedre anvendt? Tipper de aller fleste av dere vil klare dere greit økonomisk uansett, selv om de fattigste nok vil merke det.

2, Man kan bestille erstatningsproduktene billig på nettet fra Sverige. 

3, Man kan legge om kostholdet, spise mye sunnere og bli sunnere ved å kutte ned på erstatningsprodukter. Alle har godt av å spise middager med annet tilbehør enn pasta. Jeg nevner ris, poteter i alle varianter, linser, polenta osv.. Da er brødproduktene det sentrale som gjenstår i kostholdet. Glutenfrie brød er dyre, men ikke så dyre at man bruker 1500 kr ekstra i mnd på det. Vanlige grovbrød koster også penger. Her i huset som er allergifritt har vi få middager i uken som inneholder gluten. Hvis glutenfrie pastaplater er så dyre at dere nesten ikke har råd til dem, så lag en glutenfri lasagne, frys ned i porsjoner, og varm opp til cøliakeren hver gang familien spiser vanlig lasagne. 

4, Veldig mange ferdigprodukt fra Toro er glutenfrie. Alle barns bursdagsklassiker toro sjokoladekake i langpanne er glutenfri. Den er ikke dyr! Og det er tusenvis av vanlige kakeoppskrifter som ikke inkluderer gluten. Hvor ofte spiser man kjeks og andre glutenholdige søtsaker uansett? Kan ikke gå særlig ut over budsjettet. 

8000 kroner i året til de med cøliaki høres helt OK ut. Bruker man litt mer enn det, kanskje rundt 10000 kr året, er det også greit, da det gjerne tilsier egenandelen folk med andre sykdommer må ut med. 

Se løsninger, folkens!

Anonymkode: a6ba1...f3c

Skrevet
43 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Dette viser at 2000 kr mnd er altfor mye! 1400 kr mnd dekker alt forbruk av brød. Vanlige folk får ikke dekket sitt brødforbruk! Middager er ofte glutenfrie for de fleste. Kaker likeså. 

Skrevet
På 10.10.2018 den 0.00, Anonym bruker skrev:

Med det argumentet så høres det ut som all mat som ikke er fordyrende og spesiallagd ikke går an å spise for dere. Medisinen deres er ikke brød uten gluten som koster mer penger. Medisinen deres er mat uten gluten. Det finnes enorme mengder mat som naturlig ikke inneholder gluten. 

Jeg har bechterew. Ja jeg får medisiner på blå resept som gjør at jeg fungerer. Men jeg får ikke smertestillende på blå resept. Jeg må trene for å holde meg frisk. Jeg får ikke støtte for å trene på treningsstudio. Jeg får ikke støtte til treningsklær. Jeg får ikke støtte til omega 3 som gjør leddene bedre. 

Ikke se alt så svart og hvitt. Dere tror alle andre sykdommer er «gratis». De er langt fra det. 

Anonymkode: c2f72...e3d

Hvorfor får du ikke smertestillende på blå resept? Jeg får paracet og ibux på blå resept

Skrevet

“Den dagen en tenåring med cøliaki skal ut å studere vil de med dagens forslag være avhengig av foreldrene for å kunne kjøpe seg det nødvendigste av matvarer. De vil de ikke kunne klare seg selv i fht budsjettforslaget dere har fremlagt. Mange foreldre har ikke mulighet til å gi barna sine økonomisk støtte i slike situasjoner. Konsekvensene kan vi bare fantasere om; mangelsykdommer,dårlig fysisk og psykisk helse, brudd på studier osv...

Og en annen her som nevnte at de stakkars studentene ikke kan leve på billige nudler. Hvis de skal leve på det, så får de i alle fall feilernæring, dårlig psykisk helse og brudd på studiene 😂

Jeg har vært fattig student selv.  Hva levde jeg på da? Jeg kjøpte store sekker med ris på innvandrerbutikk, og kokte det i buljong med amerikansk grønnsaksblanding og bønner el.l. Jeg lagde linsesuppe, linsestuing og buljong med kikerter i. En hodekål koster 2 kr stk i sesong. Supper basert på løk, rotgrønnsaker og belgfrukter er billig. Egg og omeletter var vanlig. Jeg foodpreppa, og hadde alltid porsjoner med mat i fryseren eller kjøleskapet jeg kunne ta med på skolen. Forøvrig jobbet jeg ved siden av studiene, som de fleste andre. Sommerjobb tok jeg også.

Jeg spiste superbillig, supersunt og helt glutenfritt. Mye bedre enn å leve på nudler! Jeg lover :)

Skrevet
5 timer siden, Anonym bruker skrev:

Glutenfrie produkter inneholder en del rare ingredienser som ikke er heldig for kroppen . Lag maten selv. Problem løst

Hilsen hun som spiser glutenfritt pga kroppen har det bedre uten gluten

Anonymkode: 7038a...9df

Skrevet
3 timer siden, Anonym bruker skrev:

“Den dagen en tenåring med cøliaki skal ut å studere vil de med dagens forslag være avhengig av foreldrene for å kunne kjøpe seg det nødvendigste av matvarer. De vil de ikke kunne klare seg selv i fht budsjettforslaget dere har fremlagt. Mange foreldre har ikke mulighet til å gi barna sine økonomisk støtte i slike situasjoner. Konsekvensene kan vi bare fantasere om; mangelsykdommer,dårlig fysisk og psykisk helse, brudd på studier osv...

Og en annen her som nevnte at de stakkars studentene ikke kan leve på billige nudler. Hvis de skal leve på det, så får de i alle fall feilernæring, dårlig psykisk helse og brudd på studiene 😂

Jeg har vært fattig student selv.  Hva levde jeg på da? Jeg kjøpte store sekker med ris på innvandrerbutikk, og kokte det i buljong med amerikansk grønnsaksblanding og bønner el.l. Jeg lagde linsesuppe, linsestuing og buljong med kikerter i. En hodekål koster 2 kr stk i sesong. Supper basert på løk, rotgrønnsaker og belgfrukter er billig. Egg og omeletter var vanlig. Jeg foodpreppa, og hadde alltid porsjoner med mat i fryseren eller kjøleskapet jeg kunne ta med på skolen. Forøvrig jobbet jeg ved siden av studiene, som de fleste andre. Sommerjobb tok jeg også.

Jeg spiste superbillig, supersunt og helt glutenfritt. Mye bedre enn å leve på nudler! Jeg lover :)

Dette. Har har vi en løsningsorientert person som ser muligheter foran begrensninger. 👍👏

Anonymkode: 7038a...9df

Skrevet

Jeg har en 8-åring med cøliaki, og vi spiser mye lapper, lagd på havremel (kverner glutenfrie havregryn) 1ss fibertilskudd, litt mandelmel (kverner mandler), chiafrø, egg og kulturmelk. Både til frokost og lunsj.  Vi spiser dette i stedet for brød, hele familien. 

Eller havregrøt, lager granola glutenfritt. 

Jeg er ikke noe glad i kornprodukter, tror ikke det er godt for noen, så mesteparten av middagene jeg lager er med basis av grønnsaker og litt kjøtt/kraft. 

Vi spiser supper, gratenger, i stedet for lasagne lager jeg hyrdepai eller moussaka, bruker fløtesaus i stedet for hvit saus eller brun saus. 

Dette gjelder også våre to barn som ikke har cøliaki, så ingen føler seg utenfor. 

Det eneste er i bursdager, men da lager jeg muffins, og det er stort sett greit ennå. Dessuten så lærer de fort at de ikke kan spise det samme som andre ute, på samme måte som andre med egg-og melkeproteinallergi.  

Vi har god nok økonomi til at dette ikke vil merkes for oss, og jeg tror at for noen, så vil de merke kuttet i støtten fordi de bruker de pengene til mer enn bare mat... 

Anonymkode: fd130...af8

Skrevet
På 10.10.2018 den 0.09, Anonym bruker skrev:

Du ville ikke svare på det alikevel?

Hvorfor tar du bort teksten? Det blir jo fullstendig meningsløst. 

Anonymkode: 6ccde...dbf

Skrevet

Jeg kjenner tre stykker med cøliaki, en kollega/venninne, en svigerinne og en venninne av barnet mitt (11 år). Alle får vondt i magen om de spiser for mye av disse erstatningsproduktene, gjelder ikke det alle, gjelder ikke det barn?

Jeg trodde disse erstatningsproduktene inneholdt masse rart som ikke er særlig bra for kroppen jeg?

De jeg kjenner kjøper ihvertfall risnudler i innvandrerbutikken og unngår erstatningsnudlene på butikken og de spiser ting som er naturlig uten gluten. Hun som går i klassen til datteren min er ofte med hit etter skolen og de spiser frukt, banan, yoghurt og andre ting som er naturlig uten gluten.

Ingen av de jeg kjenner baserer kostholdet sitt på erstatningsvarer...

Og de som sier at kostholdet de har regnet på er mindre enn på Grehte Roede, dere bare later som dere er dumme ikke sant? Dere skjønner at de snakker om det dere kan spise i tillegg til naturlig glutenfri mat, ikke alt dere spiser i løpet av den dag...

Men jeg skjønner at 70% er mye. Det er helt klart modent for å settes litt ned, men det hadde holdt med å sette ned støtten med 40-50% synes jeg.

Anonymkode: 13ff9...982

Skrevet
7 timer siden, Anonym bruker skrev:

Cøliaki er ingen allergi, men autoimmun sykdom... Les deg opp før du påstår så mye.

Anonymkode: 49cd3...188

Skrevet
7 timer siden, Anonym bruker skrev:

Du tar ikke hensyn til at du ville ha fått en kostnad til mat med gluten også da? Du regner ut som personen med cøliaki skal ha maten gratis! Det er EKSTRA kostnaden som skal støttes, ikke maten til denne personen. Du ville fortsatt hatt en kostnad for brød selv med gluten, pastaplater etc. Det er den økte kostnaden du må se på. 

Jeg lever glutenfritt da magen ikke tåler gluten pga crohns. Jeg får ingen støtte og trenger det heller ikke. Jeg spiser anderledes enn det jeg gjorde før rett og slett. Samme som med andre sykdommer. Man kan ikke forvente å leve akkurat som før. Alle sykdommer krever at man må gi opp noe i livet sitt. Om det er fysisk aktivitet, jobb, barn etc. Det er flott at det er erstatningsprodukter og jeg bruker de selv innimellom. Men disse produktene trenger ikkemå brukes daglig bare fordi personen skal ha identisk kosthold som før. 

Livet er ikke rettferdig. Sønnen min har epilepsi. Ja han får medisiner på blå resept. Men han må jo forsake en del i livet allikevel. Ikke kan han dra på stranda med venner alene uten voksne, ikke klatre, ikke bade, han må ha alarm i sengen og bli overvåket om natten and the list goes on. Han er vant med at livet hans har tatt denne retningen. Livet er urettferdig men man må gjøre det beste ut av det. Jeg strekker meg i det lengste for at livet skal være bra og at sykdommen ikke skal holde han for mye tilbake. Jeg er derfor alltid med og følger med på avstand når han gjør ting med venner som er farlig for en epileptiker. Tror du han syns det er kult? Tror du jeg syns det er gøy å sitte og følge en tenåring rundt når alle andre foreldre kan slippe de litt løs i denne alderen? Men det er sånn det er. 

Et barn med cøliaki skal selvfølgelig ikke forsake kake. Men tusenvis av kaker er naturlig glutenfri. I tillegg er både muffinspakka og sjokoladelangpanna til Toro naturlig glutenfri. Men man kan ikke forvente at livet skal være identisk før og etter sykdom. Eller at det ikke skal kreve noe av personen. Titusener av mennesker har kroniske sykdommer som påvirker dem i stor eller liten grad. Man må tilpasse seg denne nye hverdagen på en god måte. Og ikke skrike opp med at livet til barnet sitt skal være identisk og at det ikke er gøy å forsake brød! Det er ikke en stor forsakelse.. 

Anonymkode: c2f72...e3d

Skrevet
1 time siden, Anonym bruker skrev:

Hvorfor tar du bort teksten? Det blir jo fullstendig meningsløst. 

Anonymkode: 6ccde...dbf

? Jeg har ikke gjort det.

Skrevet
10 timer siden, Me and my monkey skrev:

Jeg sier ingen plass at jeg ikke forstår at alle sykdommer koster penger.. Da har du misforstått meg eller jeg ordlagt meg feil. Det er dyrt å være syk i Norge, det kan vi være enige om. Men det er veldig tydelig at veldig mange (inkl. politikere i regjeringen) som ikke aner hva cøliaki er. Tror folk flest tror det er en "motesykdom" og at cøliakerne bare leker at de er syke. Jeg skal si deg at det er grusomt å ha et barn som gråter, kaldsvetter og vrir seg av intense magesmerter pga de har fått i seg gluten. På mange er det bare en smule fra et vanlig brød som skal til. Derfor må vi ha egne glutenfrie soner på kjøkkenet, eget vaffeljern/toastjern/brødrister til cøliakeren, mange påleggsorter må vi ha to av, en til glutenfri og en vanlig for å unngå forurensing av gluten

Hvis dere leser SIFO rapporten som regjeringen la til grunn for å sette ned støtten, så er det latterlig små mengder mat de mener cøliakerne trenger å spise. Kalorimengden pr dag er mindre enn på et Grete Roede kurs. Ncf påpekte dette og flere andre feil ved den rapporten, men det valgte regjerningen å se bort i fra. Derfor blir støtten redusert på feil grunnlag! 

I hvilket land er det ikke dyrt å være syk?

Anonymkode: f3d42...2f4

Skrevet
12 timer siden, Anonym bruker skrev:

Hvor ofte bruker dere lasagnplater da, og man trenger jo ikke bruke de til hele familien.

Men da må jeg igjen lage to middager, noe som ikke blir billigere. Du skjønner det? Enkelte har fredagstacoen, vi har fredagslasagne.

Poenget er at glutenfri mat ER dyrt, og så fremt man ønsker å spise som alle andre i familien, så koster det. Om noen trives godt på lavkarbo, så fint for de, men jeg har ikke tenkt å kutte alt å spise «naturlig glutenfritt», da dette er et kosthold som ikke passer for meg. Det er vanskelig nok å få tak i glutenfri alternativ når jeg er ute å reiser, skal jeg måtte ha med kjøtt og potet i matboksen hver gang jeg skal ut?

Hvorfor er det så mange som skal ha en mening om hva vi med cøliaki skal spise? De pengene vi med cøliaki få i støtte er virkelig ikke en stor post i statsbudsjettet.

Dersom man skal kutte i støtten til alle der man har et valg, så er det mange andre poster som er større. Hvor skal vi sette grensen?

Skal alle med KOLS eller lungekreft på grunn av røyking måtte betale all helsehjelp selv? Hva med de som får mange barn? Skal de måtte betale for å få føde på sykehuset? Betale fullt for barnehageplass selv? De får mer i støtte fra staten enn meg med Cøliaki og to barn. Antall barn er helt frivillig.

Hva med de som velger å bære frem barn der man får en alvorlig diagnose tidlig i svangerskapet? De har også et valg om å bære frem eller avslutte. Skal ikke de som bærer frem disse barna få støtte? De koster hvertfall langt mer.

Dette er selvsagt satt på spissen, men cøliaki ER en sykdom. Hvorfor skal ikke folk med cøliaki få den støtten som er nødvendig for å leve et vanlig liv?

Så hvor skal grensen gå? 

Skrevet

Men da må jeg igjen lage to middager, noe som ikke blir billigere. Du skjønner det? Enkelte har fredagstacoen, vi har fredagslasagne.

Poenget er at glutenfri mat ER dyrt, og så fremt man ønsker å spise som alle andre i familien, så koster det. Om noen trives godt på lavkarbo, så fint for de, men jeg har ikke tenkt å kutte alt å spise «naturlig glutenfritt», da dette er et kosthold som ikke passer for meg. Det er vanskelig nok å få tak i glutenfri alternativ når jeg er ute å reiser, skal jeg måtte ha med kjøtt og potet i matboksen hver gang jeg skal ut?

Hvorfor er det så mange som skal ha en mening om hva vi med cøliaki skal spise? De pengene vi med cøliaki få i støtte er virkelig ikke en stor post i statsbudsjettet.

Dersom man skal kutte i støtten til alle der man har et valg, så er det mange andre poster som er større. Hvor skal vi sette grensen?

Skal alle med KOLS eller lungekreft på grunn av røyking måtte betale all helsehjelp selv? Hva med de som får mange barn? Skal de måtte betale for å få føde på sykehuset? Betale fullt for barnehageplass selv? De får mer i støtte fra staten enn meg med Cøliaki og to barn. Antall barn er helt frivillig.

Hva med de som velger å bære frem barn der man får en alvorlig diagnose tidlig i svangerskapet? De har også et valg om å bære frem eller avslutte. Skal ikke de som bærer frem disse barna få støtte? De koster hvertfall langt mer.

Dette er selvsagt satt på spissen, men cøliaki ER en sykdom. Hvorfor skal ikke folk med cøliaki få den støtten som er nødvendig for å leve et vanlig liv?

Så hvor skal grensen gå? 

Dere skal jo få støtte! Men dere trenger ikke 2000 kr ekstra i mnd.

Koster glutenfrie lasagneplater 25 kr mer enn vanlige, blir det 100 kr mnd. Det er ikke all verdens. Eller du kan lage en glutenfri, fryse ned i 4 deler, og varme opp sammen med den vanlige lasagnen dere lager hver fredag. Da blir det bare 25 kr dyrere i mnd.

Selv om man spiser mye brød i tilllegg, blir ikke det i nærheten av 2000 kr mnd i ekstrakostnader! Å være syk krever omstilling og ekstrakostnader for mange. 

Eller dere kan bestille billigere erstatningsvarer fra Sverige. Men vil anbefale å minske bruken av disse for helsen sin skyld. 

Min mann har Crohns, han får ingen støtte, selv om han også reagerer på gluten. 

Skrevet
6 timer siden, Anonym bruker skrev:

Så hvor skal grensen gå? 

Jeg har og sykdommme og jeg trenger medisiner og behandling for å kunne leve et normalt liv. Hvorfor må jeg betale for den behandlingen selv, hvorfor må jeg betale over 2200 kroner før jeg får noen av legemidlene på blå resept. Hvorfor må jeg betale utstyrsmateriell selv om jeg har blå resept, hvorfor må jeg betale behandlinger selv? Hadde jeg fått 2000 kroner i mnd så kunne jeg betalt for behandlinger, som jeg nå ikke har råd til.
Nå kommer det en ny medisin til min sykdom, en medisin som kanskje kunne fått meg tilbake i jobb igjen, men den kommer bare på hvit resept, skal jeg ha den må jeg betale minst 6000 kroner i mnd for den. Min sykdom ER og en sykdom. Hvorfor er din sykdom viktigere enn min? Hvorfor får ikke jeg den økonomiske støtten jeg trenger for å kunne leve et normalt liv.

Skrevet
23 timer siden, Anonym bruker skrev:

Hvem vil spise muffins hver gang i selskaper osv?....

Anonymkode: 9c00e...24d

Det finnes massevis av glutenfrie alternativer. Lag kaker uten mel, da, vel! 

Stikk finger’n i jorda! Tenk løsninger fremfor problemer!

Anonymkode: 89976...d4b

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...