Anonym bruker Skrevet 9. oktober 2018 #51 Skrevet 9. oktober 2018 20 timer siden, Hannasbananas skrev: Neida, dette er jo bare tull! Hvorfor skal du i det hele tatt spise brød? Glutenfrie brød (og andre glutenfrie erstatningsprodukter) er tilsatt så mye skvip at det er mye bedre å droppe hele brødet Glutenfrie knekkebrød koster 30 kr på Rema. Enda billigere er det å bake dem selv. Det finnes drøssevis med glutenfrie rundstykkeoppskrifter hvis du søker i ketooppskrifter. Gode er de óg! Og ja - fiberhusk er dyrt, men man bruker ikke en pakke på en bakst, et par teskjeer er mye nærmere sannheten. Og da varer en pakke riiimelig lenge. Glutenfri pizza ute koster nøyaktig det samme som en hvilken som helst vanlig pizza ute. Dette er en av de utgiftene jeg synes det er helt greit at staten strammer inn på. Og ja - jeg har cøliaki selv. Enig. Hilsen hun som ikke har cøliaki, men lever så og si glutenfritt 😊 Anonymkode: 7038a...9df
Anonym bruker Skrevet 9. oktober 2018 #52 Skrevet 9. oktober 2018 10 timer siden, Anonym bruker skrev: Her er det tydeligvis mange som ikke har peiling! Cøliaki er ikke det samme som å ha glutenallergi, det er en kronisk tarmsykdom, der tarmen blir ødelagt dersom personen spiser glutenholdige matvarer. Det er ingen som utvikler cøliaki pga de spiser for mye mat med gluten i. Og det er dyrt med glutenfri mat, et lite brød koster 50 kr, 3 pk med skoleboller/baguett/frokostbrød 80-90 kr. Frokostblanding (Min sønns favoritt) koster 80 kr for 400 gr. En pose små havregryn koster 64 kr. F. eks. Min sønn er 9 år, har cøliaki og er undervektig, så han får den maten han har lyst på, ikke den som er billigst eller naturlig glutenfri. Kan være enig i at 1999 kr i mnd er mye, men 500/600 kr blir for lite igjen. Sov Jensen hadde jo ikke tatt hensyn til rapporten hun fikk fra ncf en gang når hun laget statsbudsjettet. Hvis de kutter så drastisk i støtten, må gf mat bli billigere. Det klarer de jo i Sverige, hvorfor i all verden kan ikke Norge gjøre det samme? Anonymkode: ee7ab...c5b Frokostblanding er ikke noe man må ha. Jeg lager egen müsli, enkelt, sunt og godt 😊 Anonymkode: 7038a...9df
Anonym bruker Skrevet 9. oktober 2018 #53 Skrevet 9. oktober 2018 3 timer siden, Anonym bruker skrev: Jeg har cøliaki, og jeg bruker IKKE 2.000 kr ekstra i mnd på mat! Flott at dem kutter ned der de kan. Jeg tenker at her handler det for mange å tenke litt nytt og begynne å lage mer mat fra bunnen av. I starten etter jeg fikk påvist cøliaki spiste jeg KUN ferdigprodukter og brukte uhorvelig mye penger på mat. Nå har jeg kuttet ut så og si alle spesialproduktene? Hvordan? JO! Jeg spiser mye mer naturlige råvarer. Mye salater, rundstykker bakt på cottage cheese, egg og glutenfri havregryn (like billig/dyrt med rema sin glutenfrie havregryn som vanlig), omelett, yoghurt eller cottage cheese med bær, hjemmebakt knekkebrød osv. Det er så enkelt, bare man ønsker å sette seg litt inn i det selv. Jeg bruker mye naturlige råvarer og rent kjøtt. Smaker til med ulikt krydder, og det er helt fantastisk! Jeg er mye sunnere nå, enn jeg noen gang har vært. Jeg spiser mer regelmessig og holder meg ofte mett lengre- slik at pengene jeg tidligere brukte til å holde sukkersuget vedlike- nå går til sunn og proteinrik mat. Jeg spiser litt ala lavkarbo, men det er fordi der fins mange oppskrifter uten gluten. Sunt, godt og billig! Jeg støtter kuttet, til tross for at jeg selv har cøliaki- og ikke alt for god råd! Anonymkode: 13349...1de Så fornuftig du er 😊 kan jeg få oppskrift på rundstykkene? Hilsen hun som er glutenintolerant Anonymkode: 7038a...9df
Anonym bruker Skrevet 9. oktober 2018 #54 Skrevet 9. oktober 2018 3 timer siden, Anonym bruker skrev: Jeg har cøliaki, og jeg bruker IKKE 2.000 kr ekstra i mnd på mat! Flott at dem kutter ned der de kan. Jeg tenker at her handler det for mange å tenke litt nytt og begynne å lage mer mat fra bunnen av. I starten etter jeg fikk påvist cøliaki spiste jeg KUN ferdigprodukter og brukte uhorvelig mye penger på mat. Nå har jeg kuttet ut så og si alle spesialproduktene? Hvordan? JO! Jeg spiser mye mer naturlige råvarer. Mye salater, rundstykker bakt på cottage cheese, egg og glutenfri havregryn (like billig/dyrt med rema sin glutenfrie havregryn som vanlig), omelett, yoghurt eller cottage cheese med bær, hjemmebakt knekkebrød osv. Det er så enkelt, bare man ønsker å sette seg litt inn i det selv. Jeg bruker mye naturlige råvarer og rent kjøtt. Smaker til med ulikt krydder, og det er helt fantastisk! Jeg er mye sunnere nå, enn jeg noen gang har vært. Jeg spiser mer regelmessig og holder meg ofte mett lengre- slik at pengene jeg tidligere brukte til å holde sukkersuget vedlike- nå går til sunn og proteinrik mat. Jeg spiser litt ala lavkarbo, men det er fordi der fins mange oppskrifter uten gluten. Sunt, godt og billig! Jeg støtter kuttet, til tross for at jeg selv har cøliaki- og ikke alt for god råd! Anonymkode: 13349...1de Så fornuftig du er 😊 kan jeg få oppskrift på rundstykkene? Hilsen hun som er glutenintolerant Anonymkode: 7038a...9df
Anonym bruker Skrevet 9. oktober 2018 #55 Skrevet 9. oktober 2018 10 timer siden, Anonym bruker skrev: De kutter støtten med 70%, dvs at støtten reduseres fra 1999 i mnd til 500- 600 kr. Noe som er latterlig lavt! Ekstrakostnaden pr mnd er mer enn 500-600 kr. Enig i at 1999 er i overkant, men 500-600 er for lite. Og kan føre til at noen barnefamilier ikke tar seg råd til gf mat. Som igjen vil gå utover barnet. Ikke greit i det hele tatt! Anonymkode: ee7ab...c5b Da får man lage hjemmelaget da, hvis det betyr noe at ungen skal holde seg frisk. Er flere med cøliaki i tråden her som har skrevet at de klarer seg helt fint uten særlig ekstra utgifter . Handler om å tenke nytt Anonymkode: 7038a...9df
Anonym bruker Skrevet 9. oktober 2018 #56 Skrevet 9. oktober 2018 19 timer siden, Anonym bruker skrev: Foreldrene må ta regningen for ikke å ha fulgt programmet som de anbefaler: https://www.ncf.no/hva-er-coliaki/mer-om-coliaki Alternativet er at regningen sendes til bakeren og grøt produsenten. Jo, alle skal å akutt og medisinsk hjelp. De feite som dør av fedme og sørger for at alle andre som sulter i verden, blir enda sultnere, de skal også få hjelp. Vi som røyker skal få hjelp til å slutte å røyke men staten skal ikke betale for røyken. Anonymkode: 7f910...a79 He he.. du virker ikke spesielt smart. Anonymkode: 3d18e...4e5
Anonym bruker Skrevet 9. oktober 2018 #57 Skrevet 9. oktober 2018 25 minutter siden, Anonym bruker skrev: He he.. du virker ikke spesielt smart. Anonymkode: 3d18e...4e5 Takk for et sykt smart argument. Anonymkode: 7f910...a79
Anonym bruker Skrevet 9. oktober 2018 #58 Skrevet 9. oktober 2018 Jeg repeterer: Jeg er enig i at denne støtten kuttes. Jeg er allergisk mot gress men jeg forventer ikke at staten skal betale kunstgress til meg i hagen min! Må da være grenser for utbetalinger i kreti og pleti! Anonymkode: 7f910...a79
Mrs. Kaizer Skrevet 9. oktober 2018 #59 Skrevet 9. oktober 2018 8 minutter siden, Anonym bruker skrev: Jeg repeterer: Jeg er enig i at denne støtten kuttes. Jeg er allergisk mot gress men jeg forventer ikke at staten skal betale kunstgress til meg i hagen min! Må da være grenser for utbetalinger i kreti og pleti! Anonymkode: 7f910...a79 Bare for å ha sagt det (for du har visst ikke forstått..) Cøliaki er ikke allergi, men en autoimmun sykdom. Glutenfri mat er medisinen til cøliakerne. En annen autoimmun sykdom er diabetes. Den sykdommen behandles med insulin. Diabetikerne får medisinen sin på blå resept på apoteket (dvs at de ikke trenger å betale en krone for den) Cøliakerne står i fare for å måtte betale (nesten) all medisinen sin selv, det er ikke rettferdig!
Anonym bruker Skrevet 9. oktober 2018 #60 Skrevet 9. oktober 2018 1 minutt siden, Me and my monkey skrev: Bare for å ha sagt det (for du har visst ikke forstått..) Cøliaki er ikke allergi, men en autoimmun sykdom. Glutenfri mat er medisinen til cøliakerne. En annen autoimmun sykdom er diabetes. Den sykdommen behandles med insulin. Diabetikerne får medisinen sin på blå resept på apoteket (dvs at de ikke trenger å betale en krone for den) Cøliakerne står i fare for å måtte betale (nesten) all medisinen sin selv, det er ikke rettferdig! Man må jo betale frem til man får frikort, så helt gratis er det jo ikke. Er det rettferdig da? Anonymkode: 73923...231
Anonym bruker Skrevet 9. oktober 2018 #61 Skrevet 9. oktober 2018 1 minutt siden, Me and my monkey skrev: Bare for å ha sagt det (for du har visst ikke forstått..) Cøliaki er ikke allergi, men en autoimmun sykdom. Glutenfri mat er medisinen til cøliakerne. En annen autoimmun sykdom er diabetes. Den sykdommen behandles med insulin. Diabetikerne får medisinen sin på blå resept på apoteket (dvs at de ikke trenger å betale en krone for den) Cøliakerne står i fare for å måtte betale (nesten) all medisinen sin selv, det er ikke rettferdig! Jeg har cøliaki. Jeg forstår poenget ditt, MEN! vi må ikke ha all den glutenfrie maten som blir laget i dyre dommer. Firmaene må jo tjene rått på det de lager, fordi vi blir "tvunget" til å kjøpe den. Der finnes uhorvelig mange matvarer som ikke inneholder gluten, og vi kan leve både sunt, godt og variert med det. Diabetikerne får dekket insulin, men dem får IKKE dekket nautreen? (sukkerfri sukker), noe som er dyrere enn vanlig sukker. De får ikke penger til lettbrus eller sukkerfri saft. De må kjøpe light-produkter. De må holde seg unna sukkerfritt godteri, akkurat som vi må holde oss unna glutenfrie produkter. Mat MÅ man bruke penger på uansett om man har diabetes, cøliaki, laktoseintoleranse osv. Jeg har cøliaki og som jeg tidligere har skrevet koster det meg ikke stort ekstra hver mnd. Jeg lever sunt, og jeg klarer meg fint på under 2.000 kr i mnd på mat til bare meg. Jeg kommer til å merke kuttet godt, og det vil gå utover hverdagen vår. MEN det er IKKE maten som gjør at ting er stramt! Synes det er rimelig at dem strammer inn akkurat på det området. Anonymkode: 13349...1de
Anonym bruker Skrevet 9. oktober 2018 #62 Skrevet 9. oktober 2018 5 minutter siden, Me and my monkey skrev: Bare for å ha sagt det (for du har visst ikke forstått..) Cøliaki er ikke allergi, men en autoimmun sykdom. Glutenfri mat er medisinen til cøliakerne. En annen autoimmun sykdom er diabetes. Den sykdommen behandles med insulin. Diabetikerne får medisinen sin på blå resept på apoteket (dvs at de ikke trenger å betale en krone for den) Cøliakerne står i fare for å måtte betale (nesten) all medisinen sin selv, det er ikke rettferdig! Men du ser over i tråden her at mange som har denne sykdommen klarer seg fint uten medisinen sin? Og sammenlikner du det med diabetikere som er avhengige av medisinen sin? Det finnes jo alternativ til de som har denne allergien, eller matintoleransen men de skal liksom spise det samme uansett? Jeg har ikke cøliaki men jeg spiser lite av det som inneholder gluten og jeg har da ikke tenkt å springe til legen min fordi jeg vil ha brød uten gluten! det finnes jo andre brød uten gluten så denne diskusjonen er jo helt bananas og jeg håper at denne støtten kuttes helt!!! Anonymkode: 7f910...a79
Anonym bruker Skrevet 9. oktober 2018 #63 Skrevet 9. oktober 2018 Kjenner jeg blir oppgitt! Jeg hadde fint klart meg med rent kjøtt, grønnsaker, fisk og naturlig glutenfritt selv. Men med et barn med cøliaki som er som barn flest spiser ikke alt dette, jeg kan ikke sende med salat på skolen fordi han da hadde sultet, knekkebrød får han ikke lov å spise grunnet regulering. Og de timene etter skolen forventer man at et barn skal stå å lage mat fra bunnen mens venner kan ta seg en skive???Man kan faktisk ikke forvente at barn med denne sykdommen ikke skal kunne få det gjevaldrende får. Det er vanskelig nok for barn å ha cøliaki pga utenforskap om foreldre ikke skal kunne ta seg råd til å bake kake til tilstelninger, sende meg glutenfrie pølsebrød og muffins i bursdager. Hva med at barn i vekst trenger mye mer mat, mitt barn spiser mer enn meg. Norsk cøliakiforening regnet at støtten burde være på minst 1400. Og det er jeg enig i. Glutenfritt mel koster faktisk 8 ganger det hvetemel gjør. Her bakes det et brød til dagen som mitt barn spiser, i tillegg til middager og annet. Bare brødkostnaden kommer på over 1000 kr ekstra per mnd i forhold til om jeg hadde bakt vanlig brød. Og 3 skiver med leverpostei og et eple som som mitt andre barn spiser på skolen koster på langt nær det samme som en kyllingfilet, grønsaker og ris i matboksen hver dag heller. Om man lever i en familie med flere er det hensyn som må tas og man må ofte kjøpe dobbelt opp av ting pga krysskontaminering, og vårt budsjett er ca 2500,- høyere omtrent hver mnd siden barnet vårt fikk cøliaki. Vi hadde nok klart oss uten støtten, men denne støtten er noe barnet skal ha med seg inn i studenttilværelsen og etableringsfasen, og tenk å måtte gå å sulte fordi man ikke har penger til mat. En 5 pk med nudler kan ikke en ungdom med cøliaki kjøpe seg å leve på om pengene ikke strekker til. Nei greit de revurderer støtten men for de som har satt seg inn i det og eksperter på området mener at støtten ikke burde vært satt ned med mere enn noen få hundrelapper. Anonymkode: f98ea...cd3
Mrs. Kaizer Skrevet 9. oktober 2018 #64 Skrevet 9. oktober 2018 (endret) 13 minutter siden, Anonym bruker skrev: Men du ser over i tråden her at mange som har denne sykdommen klarer seg fint uten medisinen sin? Og sammenlikner du det med diabetikere som er avhengige av medisinen sin? Det finnes jo alternativ til de som har denne allergien, eller matintoleransen men de skal liksom spise det samme uansett? Jeg har ikke cøliaki men jeg spiser lite av det som inneholder gluten og jeg har da ikke tenkt å springe til legen min fordi jeg vil ha brød uten gluten! det finnes jo andre brød uten gluten så denne diskusjonen er jo helt bananas og jeg håper at denne støtten kuttes helt!!! Anonymkode: 7f910...a79 De klarer seg ikke uten glutenfri mat, men de finner billigere alternativer ja. Og det er jo bra for dem. Jeg har en sønn på 9 år, som har cøliaki. Han er relativt kresen og undervektig pga han spiser for lite. Dette er fordi mye av den glutenfrie maten smaker rart ifht vanlig mat. Jeg har prøvd mye forskjellig, både bakt selv og kjøpebrød for å finne noe han liker og det er ikke lett. Det er ikke lett å finne glutenfrie alternativer til barn. Nytter ikke å lage en salat til han til lunsj, istedenfor brødskiver f.eks. Endret 9. oktober 2018 av Me and my monkey
Mrs. Kaizer Skrevet 9. oktober 2018 #65 Skrevet 9. oktober 2018 7 minutter siden, Anonym bruker skrev: Kjenner jeg blir oppgitt! Jeg hadde fint klart meg med rent kjøtt, grønnsaker, fisk og naturlig glutenfritt selv. Men med et barn med cøliaki som er som barn flest spiser ikke alt dette, jeg kan ikke sende med salat på skolen fordi han da hadde sultet, knekkebrød får han ikke lov å spise grunnet regulering. Og de timene etter skolen forventer man at et barn skal stå å lage mat fra bunnen mens venner kan ta seg en skive???Man kan faktisk ikke forvente at barn med denne sykdommen ikke skal kunne få det gjevaldrende får. Det er vanskelig nok for barn å ha cøliaki pga utenforskap om foreldre ikke skal kunne ta seg råd til å bake kake til tilstelninger, sende meg glutenfrie pølsebrød og muffins i bursdager. Hva med at barn i vekst trenger mye mer mat, mitt barn spiser mer enn meg. Norsk cøliakiforening regnet at støtten burde være på minst 1400. Og det er jeg enig i. Glutenfritt mel koster faktisk 8 ganger det hvetemel gjør. Her bakes det et brød til dagen som mitt barn spiser, i tillegg til middager og annet. Bare brødkostnaden kommer på over 1000 kr ekstra per mnd i forhold til om jeg hadde bakt vanlig brød. Og 3 skiver med leverpostei og et eple som som mitt andre barn spiser på skolen koster på langt nær det samme som en kyllingfilet, grønsaker og ris i matboksen hver dag heller. Om man lever i en familie med flere er det hensyn som må tas og man må ofte kjøpe dobbelt opp av ting pga krysskontaminering, og vårt budsjett er ca 2500,- høyere omtrent hver mnd siden barnet vårt fikk cøliaki. Vi hadde nok klart oss uten støtten, men denne støtten er noe barnet skal ha med seg inn i studenttilværelsen og etableringsfasen, og tenk å måtte gå å sulte fordi man ikke har penger til mat. En 5 pk med nudler kan ikke en ungdom med cøliaki kjøpe seg å leve på om pengene ikke strekker til. Nei greit de revurderer støtten men for de som har satt seg inn i det og eksperter på området mener at støtten ikke burde vært satt ned med mere enn noen få hundrelapper. Anonymkode: f98ea...cd3 Er så enig med deg👍
Anonym bruker Skrevet 9. oktober 2018 #66 Skrevet 9. oktober 2018 1 minutt siden, Me and my monkey skrev: De klarer seg ikke uten glutenfri mat, men de finner billigere alternativer ja. Og det er jo bra for dem. Jeg har en sønn på 9 år, relativt kresen og undervektig pga han spiser for lite. Dette er fordi mye av den glutenfrie maten smaker rart ifht vanlig mat. Jeg har prøvd mye forskjellig, både bakt selv og kjøpebrød for å finne noe han liker og det er ikke lett. Det er ikke lett å finne glutenfrie alternativer til barn. Nytter ikke å lage en salat til han til lunsj, istedenfor brødskiver f.eks. Det kan hende men voksne folk som får denne støtten da. Hvilke argumenter har du til det? Anonymkode: 7f910...a79
Anonym bruker Skrevet 9. oktober 2018 #67 Skrevet 9. oktober 2018 21 timer siden, Anonym bruker skrev: Spis bröd av kvalitet, uten for mye gluten, så slipper dere å få denne allergien! Ikke belast samfunnet i etterkant, bare fordi dere har valgt, gjennom et helt liv å spise for mye gluten! Anonymkode: 7f910...a79 Cøliaki er ikke en allergi. Det er en autoimmun sykdom på lik linje med diabetes. Eneste medisinen som virker for folk med cøliaki er å spise glutenfritt. Det er faktisk ingen andre alternativer for å holde seg frisk. Anonymkode: bea9e...c4f
Anonym bruker Skrevet 9. oktober 2018 #68 Skrevet 9. oktober 2018 12 timer siden, Anonym bruker skrev: Altså, haugevis av folk må avstå fra ting fordi deg de har allergier eller andre medisinske forhold. Tåler du ikke egg, spiser du noe annet. Tåler du ikke melk kjøper du kanskje havremelk eller soyamelk. Noen ser dårlig og bruker mange tusen kroner i året på briller og linser - poenget er at det ikke er så unikt å ha en tilstand som gjør at noe må unngås. Selvfølgelig kan barn og voksne spise erstatningsprodukter. Men MÅ det utgjøre selve basiskosten, og skal samfunnet betale over 23000 kr pr år for det? Det er jo ikke et medisinsk behov. Og ja - vi har cøliaki i familien vår så jeg er ikke utenforstående her. Anonymkode: c26ff...df6 Men brødmat ol. ER basiskosten i Norge. Jeg tåler ikke gluten, derfor spiser jeg ikke mat med gluten i, men jeg tåler glutenfri mat. Cøliaki er en sykdom, og som flere skriver er glutenfri mat vår medisin. De fleste kroniske sykdommer gir medisin på blå resept, hvorfor skal det være noe annerledes for oss? Anonymkode: 168b1...5ad
Anonym bruker Skrevet 9. oktober 2018 #69 Skrevet 9. oktober 2018 53 minutter siden, Anonym bruker skrev: Man må jo betale frem til man får frikort, så helt gratis er det jo ikke. Er det rettferdig da? Anonymkode: 73923...231 Livet vil aldri bli rettferdig, sånn er det Anonymkode: 7038a...9df
Mrs. Kaizer Skrevet 9. oktober 2018 #70 Skrevet 9. oktober 2018 (endret) 57 minutter siden, Anonym bruker skrev: Man må jo betale frem til man får frikort, så helt gratis er det jo ikke. Er det rettferdig da? Anonymkode: Endret 9. oktober 2018 av Me and my monkey
Anonym bruker Skrevet 9. oktober 2018 #71 Skrevet 9. oktober 2018 44 minutter siden, Anonym bruker skrev: Kjenner jeg blir oppgitt! Jeg hadde fint klart meg med rent kjøtt, grønnsaker, fisk og naturlig glutenfritt selv. Men med et barn med cøliaki som er som barn flest spiser ikke alt dette, jeg kan ikke sende med salat på skolen fordi han da hadde sultet, knekkebrød får han ikke lov å spise grunnet regulering. Og de timene etter skolen forventer man at et barn skal stå å lage mat fra bunnen mens venner kan ta seg en skive???Man kan faktisk ikke forvente at barn med denne sykdommen ikke skal kunne få det gjevaldrende får. Det er vanskelig nok for barn å ha cøliaki pga utenforskap om foreldre ikke skal kunne ta seg råd til å bake kake til tilstelninger, sende meg glutenfrie pølsebrød og muffins i bursdager. Hva med at barn i vekst trenger mye mer mat, mitt barn spiser mer enn meg. Norsk cøliakiforening regnet at støtten burde være på minst 1400. Og det er jeg enig i. Glutenfritt mel koster faktisk 8 ganger det hvetemel gjør. Her bakes det et brød til dagen som mitt barn spiser, i tillegg til middager og annet. Bare brødkostnaden kommer på over 1000 kr ekstra per mnd i forhold til om jeg hadde bakt vanlig brød. Og 3 skiver med leverpostei og et eple som som mitt andre barn spiser på skolen koster på langt nær det samme som en kyllingfilet, grønsaker og ris i matboksen hver dag heller. Om man lever i en familie med flere er det hensyn som må tas og man må ofte kjøpe dobbelt opp av ting pga krysskontaminering, og vårt budsjett er ca 2500,- høyere omtrent hver mnd siden barnet vårt fikk cøliaki. Vi hadde nok klart oss uten støtten, men denne støtten er noe barnet skal ha med seg inn i studenttilværelsen og etableringsfasen, og tenk å måtte gå å sulte fordi man ikke har penger til mat. En 5 pk med nudler kan ikke en ungdom med cøliaki kjøpe seg å leve på om pengene ikke strekker til. Nei greit de revurderer støtten men for de som har satt seg inn i det og eksperter på området mener at støtten ikke burde vært satt ned med mere enn noen få hundrelapper. Anonymkode: f98ea...cd3 Nudler er blottet for næring uansett så har ingen hensikt å kjøpe det Anonymkode: 7038a...9df
Mrs. Kaizer Skrevet 9. oktober 2018 #72 Skrevet 9. oktober 2018 https://www.dagsavisen.no/nyemeninger/den-store-glutenbløffen-1.1215243
Anonym bruker Skrevet 9. oktober 2018 #73 Skrevet 9. oktober 2018 Støtten burde være behovsprøvd, ferdig med det. Voksne folk med inntekt trenger ikke mye ekstra for å spise glutenfritt. Det er forskjell på å gi dyre medisiner på blå resept, som folk ikke klarer seg uten, og å sponse konsernsjef Mikkelsen som har millionlønning med 2000 kr måneden fordi han har cøliaki. Barn, studenter og folk på sosialen stiller litt anderledes. Anonymkode: a6ba1...f3c
Mrs. Kaizer Skrevet 9. oktober 2018 #74 Skrevet 9. oktober 2018 13 minutter siden, Anonym bruker skrev: Støtten burde være behovsprøvd, ferdig med det. Voksne folk med inntekt trenger ikke mye ekstra for å spise glutenfritt. Det er forskjell på å gi dyre medisiner på blå resept, som folk ikke klarer seg uten, og å sponse konsernsjef Mikkelsen som har millionlønning med 2000 kr måneden fordi han har cøliaki. Barn, studenter og folk på sosialen stiller litt anderledes. Anonymkode: a6ba1...f3c Men glutenfri mat er medisinen til cøliakerne, som de ikke klarer seg uten. Dersom den bare hadde blitt solgt på apoteket, hadde da vært greit at de fikk støtte for å kjøpe den?
Anonym bruker Skrevet 9. oktober 2018 #75 Skrevet 9. oktober 2018 Jeg kjøper mye på apoteket som ikke dekkes av det offentlige men ja, dersom det finnes noen få produkter men hvorfor skal man ha vafler uten gluten, sjokoladekake uten gluten og kaker uten gluten? Vi snakker jo om desserter! Er disse produktene livsnødvendige for de som har cøliaki? Det finnes jo masse annet som ikke inneholder gluten og avdelingene på de største markedene har jo snart flere varer å velge i uten gluten enn marked med gluten, så hva er problemet? Det jeg reager på er at de som har cøliaki nærmest forventer at de skal ha samme livskvalitet som om de ikke hadde sykdommen, mens vi andre som har allergier må holde oss unna produktene! Jeg kan jo ikke engang ferdes i naturen uten å reagere på gress, feks! Så dere får støtte til å leve som før og nå har politikerne funnet ut at det var litt urettferdig? Anonymkode: 7f910...a79
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå