Gå til innhold

Kutt av støtte til glutenfritt

Anbefalte innlegg

Skrevet
1 time siden, Anonym bruker skrev:

Spis bröd av kvalitet, uten for mye gluten, så slipper dere å få denne allergien! Ikke belast samfunnet i etterkant, bare fordi dere har valgt, gjennom et helt liv å spise for mye gluten!

Anonymkode: 7f910...a79

1. Det er ikke en allergi, det er en sykdom.

2. Eneste måten min kunne ha levd etter dine forestillinger er ved å leve glutenfritt fra dag én. Han ble syk fra første test av gluten og fikk diagnosen rett etter sin første bursdag. Han har aldri tålt "brød uten for mye gluten" engang. Han var en av de hardeste tilfellene Haukeland hadde hatt innom.

Anonymkode: cf669...94d

Videoannonse
Annonse
Skrevet
27 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Det er bare dels arvelig fordi foreldre putter det samme i munnen på barna sine som de selv har puttet i munnen. 

Ja, feite folk er dels skyld i verdens hungerproblem! Men ja, mye annet er skyld i det!

Nå bare tror og synser du her. 

Anonymkode: a6ba1...f3c

Skrevet
1 time siden, Hannasbananas skrev:

Glutenfrie brød (og andre glutenfrie erstatningsprodukter) er tilsatt så mye skvip at det er mye bedre å droppe hele brødet

- Dette er et skolebarn som elsker brød.  

Glutenfrie knekkebrød koster 30 kr på Rema. Enda billigere er det å bake dem selv. 

- ikke liker knekkebrød hver bidige dag. Spesielt ikke hjemmelagde. Jeg liker det men hadde blitt dritt lei tilslutt.

Det finnes drøssevis med glutenfrie rundstykkeoppskrifter hvis du søker i ketooppskrifter. Gode er de óg! 

- helt sikkert. Men med skole og alle fritidsaktiviteter, samt andre ting en vil gjøre er raske ferdiglagde rundstykker gull. Vi ønsker ikke tilbringe all fritid på kjøkkenet.

Og ja - fiberhusk er dyrt, men man bruker ikke en pakke på en bakst, et par teskjeer er mye nærmere sannheten. Og da varer en pakke riiimelig lenge. 

- de fleste oppskrifter lyder 2ss fiberhusk. 1ss er 15 ml, ergo holder en eske fiberhusk til ti ganger.

Glutenfri pizza ute koster nøyaktig det samme som en hvilken som helst vanlig pizza ute. 

- eh nei det gjør den ikke. Den koser mer og er mye mindre. Noen steder er det likt, men det er unntaket.

Som jeg skrev, det er fult mulig å øve billig på glutenfritt, men da må en forsake mye som de uten sykdommen tar som en selvfølge. Og det er akkurat det du understreker med svaret ditt.

Skrevet
2 timer siden, Anonym bruker skrev:

Det er fullt mulig å leve glutenfritt uten så mange erstatningsprodukter. Droppe kornprodukter der det finnes hode alternativer. Mouzzaka istedenfor lasagne, omelett med poteter istedenfor brødskiver med eggerøre feks. Saus tykner med maisenna og ikke hvetemel... melfrie kaker.

Hilsen ei som lager mye glutenfritt, pga cøliaki i familien. 

Anonymkode: c26ff...df6

Men hvorfor skal jeg måtte forsake lasagne når det er noe jeg elsker? Hvorfor skal vi med cøliaki måtte droppe brød? 

Selvfølgelig må vi med cøliaki få spise erstatningsprodukt, blir et sabla trist liv om vi kun skal leve på grønnsaker, kjøtt og fisk. Det skjønner du vel?

Det er viktig å huske at dette også gjelder barn! 

Anonymkode: 168b1...5ad

Skrevet
26 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Det blir jo ingen riktig sammenligning, siden ingen av de sykdommene støttes med månedlige utbetalinger. Man må jobbe seg opp til et frikort, før man får det på blå resept.

Og hvordan mener du at alle de er sykdommene her er selvpåførte?

Anonymkode: 73923...231

Cluet er at de alle støttes. Litt vanskelig å gi glutenfritt kosthold på blå resept, kanskje? 

Alle de nevnte sykdommene kan ha rot i livsstil/miljøfaktorer.

Hjerte/kar: Feil kosthold, røyk, stress, stillesitting..

Kreft: feil kosthold, fedme, røyk, miljøgifter o.s.v.

KOLS: røyking, partikler, forurensing..

Astma: røyking, klorgasser, dårlig inneklima..

Allergier: antibiotikabruk, keisersnitt, overrenslig..

Diabetes type 2 (ikke 1): overvekt, kosthold..

I alle fall like selvpåførte som ..a79 hevder cøliaki er.

Skrevet

Flott, går dette igjennom blir nok det siste dråpen som setter meg og barna på gata.

Jeg har 204 000 kr i året i AAP. Med den ny regjeringen fikk jeg 6400 kr mindre i bostøtte i året, og skatten min økte med 18000 kr, da de har fjernet fradrag jeg får. Og nå skal de ta 2000 kr i måneden fra meg. Jeg har hvete allergi, og utrolig mange andre allergier og. Og jeg har atopisk dermatitt, og bruker en formue på kremer og olje, da jeg er allergisk mot så og si alt.

Anonymkode: 4cd21...e7f

Skrevet
5 timer siden, Anonym bruker skrev:

Å tro kan du gjøre i kirken. Glutenallergi er et nytt fenomen og det skyldes kostvaner!

Nytt?! 😂😂 Du er virkelig et lærd menneske 😂

Anonymkode: 49cd3...188

Skrevet
3 timer siden, Anonym bruker skrev:

Flott, går dette igjennom blir nok det siste dråpen som setter meg og barna på gata.

Jeg har 204 000 kr i året i AAP. Med den ny regjeringen fikk jeg 6400 kr mindre i bostøtte i året, og skatten min økte med 18000 kr, da de har fjernet fradrag jeg får. Og nå skal de ta 2000 kr i måneden fra meg. Jeg har hvete allergi, og utrolig mange andre allergier og. Og jeg har atopisk dermatitt, og bruker en formue på kremer og olje, da jeg er allergisk mot så og si alt.

Anonymkode: 4cd21...e7f

Jeg tror det allerede er vedtatt..

Skrevet
37 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Jeg tror det allerede er vedtatt..

Det skal behandles og stemmes over på stortinget først

Anonymkode: 7325c...0ea

Skrevet
8 timer siden, Anonym bruker skrev:

Spis bröd av kvalitet, uten for mye gluten, så slipper dere å få denne allergien! Ikke belast samfunnet i etterkant, bare fordi dere har valgt, gjennom et helt liv å spise for mye gluten!

Om du skal diskutere på denne måten må du skille mellom de som har cøliaki, som er en tarmsykdom, og de som har en allergi eller intoleranse.

De som har cøliaki kan på ingen måte få skylden selv for sykdommen sin, den er arvelig og det gjelder mange barn.

Alle de som dropper gluten fordi de har valgt å spise lavkarbo eller har div intoleranser er noe annet, men de får ingen støtte heller....

Anonymkode: 13ff9...982

Skrevet

Mulig jeg har misforstått, men er det ikke slik at de med cøliaki fortsatt får støtte (om enn redusert), mens de med ikke-cøliakisk glutenintoleranse mister støtten? I så fall gir det mening. Glutenfrie produkter har relativt sett blitt langt billigere, lettere tilgjengelig og mer variert takket være trend-dietter. 2000 kr ekstra i tilskudd til mat (utover det en frisk spiser) er mye penger.

Anonymkode: efae1...309

Skrevet
6 timer siden, Anonym bruker skrev:

Men hvorfor skal jeg måtte forsake lasagne når det er noe jeg elsker? Hvorfor skal vi med cøliaki måtte droppe brød? 

Selvfølgelig må vi med cøliaki få spise erstatningsprodukt, blir et sabla trist liv om vi kun skal leve på grønnsaker, kjøtt og fisk. Det skjønner du vel?

Klart du ikke trenger å forsake lasagne. Du må bare betale litt mer. Men da av egen lomme.

Evt kan du lage mat som er glutenfritt i utgangspunktet. Det er uendelige muligheter.

Anonymkode: d048f...7c3

Skrevet
9 timer siden, Anonym bruker skrev:

Cøliaki er ikke en allergi, men en SYKDOM!!

Og den er ikke selvpåført!

Anonymkode: aba29...37d

Skrevet

Her er det tydeligvis mange som ikke har peiling! Cøliaki er ikke det samme som å ha glutenallergi, det er en kronisk tarmsykdom, der tarmen blir ødelagt dersom personen spiser glutenholdige matvarer. Det er ingen som utvikler cøliaki pga de spiser for mye mat med gluten i. Og det er dyrt med glutenfri mat, et lite brød koster 50 kr, 3 pk med skoleboller/baguett/frokostbrød 80-90 kr. Frokostblanding (Min sønns favoritt) koster 80 kr for 400 gr. En pose små havregryn koster 64 kr. F. eks. Min sønn er 9 år, har cøliaki og er undervektig, så han får den maten han har lyst på, ikke den som er billigst eller naturlig glutenfri. Kan være enig i at 1999 kr i mnd er mye, men 500/600 kr blir for lite igjen. Sov Jensen hadde jo ikke tatt hensyn til rapporten hun fikk fra ncf en gang når hun laget statsbudsjettet. Hvis de kutter så drastisk i støtten, må gf mat bli billigere. Det klarer de jo i Sverige, hvorfor i all verden kan ikke Norge gjøre det samme?

Anonymkode: ee7ab...c5b

Skrevet
7 timer siden, Anonym bruker skrev:

Altså, haugevis av folk må avstå fra ting fordi deg de har allergier eller andre medisinske forhold. Tåler du ikke egg, spiser du noe annet. Tåler du ikke melk kjøper du kanskje havremelk eller soyamelk. Noen ser dårlig og bruker mange tusen kroner i året på briller og linser - poenget er at det ikke er så unikt å ha en tilstand som gjør at noe må unngås.

Selvfølgelig kan barn og voksne spise erstatningsprodukter. Men MÅ det utgjøre selve basiskosten, og skal samfunnet betale over 23000 kr pr år for det? Det er jo ikke et medisinsk behov. Og ja - vi har cøliaki i familien vår så jeg er ikke utenforstående her. 

Anonymkode: c26ff...df6

Skrevet
7 timer siden, Anonym bruker skrev:

Cluet er at de alle støttes. Litt vanskelig å gi glutenfritt kosthold på blå resept, kanskje? 

Alle de nevnte sykdommene kan ha rot i livsstil/miljøfaktorer.

Hjerte/kar: Feil kosthold, røyk, stress, stillesitting..

Kreft: feil kosthold, fedme, røyk, miljøgifter o.s.v.

KOLS: røyking, partikler, forurensing..

Astma: røyking, klorgasser, dårlig inneklima..

Allergier: antibiotikabruk, keisersnitt, overrenslig..

Diabetes type 2 (ikke 1): overvekt, kosthold..

I alle fall like selvpåførte som ..a79 hevder cøliaki er.

Hva med alvorlig hjerte-lungesykdom som barn blir født med, astmadiagnosen her kom da hun var liten. Så ikke alle sykdommene er selvpåført i alle fall. Men en del av sykdommene er selvpåført, men ikke alle. I alle fall ikke i de tilfellene der babyen blir født med alvorlige hjerte-lungesykdommer.

Skrevet
38 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Mulig jeg har misforstått, men er det ikke slik at de med cøliaki fortsatt får støtte (om enn redusert), mens de med ikke-cøliakisk glutenintoleranse mister støtten? I så fall gir det mening. Glutenfrie produkter har relativt sett blitt langt billigere, lettere tilgjengelig og mer variert takket være trend-dietter. 2000 kr ekstra i tilskudd til mat (utover det en frisk spiser) er mye penger.

Anonymkode: efae1...309

De kutter støtten med 70%, dvs at støtten reduseres fra 1999 i mnd til 500- 600 kr. Noe som er latterlig lavt! Ekstrakostnaden pr mnd er mer enn 500-600 kr. Enig i at 1999 er i overkant, men 500-600 er for lite. Og kan føre til at noen barnefamilier ikke tar seg råd til gf mat. Som igjen vil gå utover barnet. Ikke greit i det hele tatt!

Skrevet
8 timer siden, Anonym bruker skrev:

Du vil bare ikke gjøre jobben. Det er jo synd for ungen din.

Anonymkode: cf4c8...8bd

Skrevet
10 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Du vil bare ikke gjøre jobben. Det er jo synd for ungen din.

Anonymkode: cf4c8...8bd

?

Skrevet
39 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Her er det tydeligvis mange som ikke har peiling! Cøliaki er ikke det samme som å ha glutenallergi, det er en kronisk tarmsykdom, der tarmen blir ødelagt dersom personen spiser glutenholdige matvarer. Det er ingen som utvikler cøliaki pga de spiser for mye mat med gluten i. Og det er dyrt med glutenfri mat, et lite brød koster 50 kr, 3 pk med skoleboller/baguett/frokostbrød 80-90 kr. Frokostblanding (Min sønns favoritt) koster 80 kr for 400 gr. En pose små havregryn koster 64 kr. F. eks. Min sønn er 9 år, har cøliaki og er undervektig, så han får den maten han har lyst på, ikke den som er billigst eller naturlig glutenfri. Kan være enig i at 1999 kr i mnd er mye, men 500/600 kr blir for lite igjen. Sov Jensen hadde jo ikke tatt hensyn til rapporten hun fikk fra ncf en gang når hun laget statsbudsjettet. Hvis de kutter så drastisk i støtten, må gf mat bli billigere. Det klarer de jo i Sverige, hvorfor i all verden kan ikke Norge gjøre det samme?

Men ordinære billige havregryn er da allerede glutenfrie? Hvorfor betale 64 kr?

Anonymkode: 2d043...64c

Skrevet
1 minutt siden, Anonym bruker skrev:

Men ordinære billige havregryn er da allerede glutenfrie? Hvorfor betale 64 kr?

Det er de ikke dessverre.

I utgangspunktet er havre glutenfritt, men den havren høstes med samme maskiner som har høstet hvete og behandles på samme maskiner som har behandlet hvete.  Da blir den infisert og er ikke lenger glutenfri. Så de med cøliaki kan kun spise egen glutenfri havre dyrket og behandlet på egne anlegg.

Skrevet
15 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Det er de ikke dessverre.

I utgangspunktet er havre glutenfritt, men den havren høstes med samme maskiner som har høstet hvete og behandles på samme maskiner som har behandlet hvete.  Da blir den infisert og er ikke lenger glutenfri. Så de med cøliaki kan kun spise egen glutenfri havre dyrket og behandlet på egne anlegg.

Ah, jeg forstår..tenkte ikke så langt. Så kjedelig 😕

Skrevet
58 minutter siden, sotosmor skrev:

Hva med alvorlig hjerte-lungesykdom som barn blir født med, astmadiagnosen her kom da hun var liten. Så ikke alle sykdommene er selvpåført i alle fall. Men en del av sykdommene er selvpåført, men ikke alle. I alle fall ikke i de tilfellene der babyen blir født med alvorlige hjerte-lungesykdommer.

Selvfølgelig er ikke alle sykdommene selvpåført, det sier jeg ikke heller, men de jeg nevnte kan være det. Jeg tror ikke du skjønte at jeg prøvde å gjøre et poeng til hun her som mener cøliaki er en livstilssykdom, og derfor ikke trenger støtte. 

Skrevet

Jeg spiser mye naturlig glutenfri mat, det er helt uproblematisk å lage rimelig og næringsrik mat uten gluten. Erstatningsprodukter er ernæringsmessig veldig dårlige. 

Lag saus og gryteretter med hakkede tomater, bruk mye ris og grønnsaker, spis masse frukt. Dette koster lite. 

Anonymkode: 336ec...456

Skrevet

Jeg har cøliaki, og jeg bruker IKKE 2.000 kr ekstra i mnd på mat! Flott at dem kutter ned der de kan. Jeg tenker at her handler det for mange å tenke litt nytt og begynne å lage mer mat fra bunnen av. I starten etter jeg fikk påvist cøliaki spiste jeg KUN ferdigprodukter og brukte uhorvelig mye penger på mat. Nå har jeg kuttet ut så og si alle spesialproduktene? 

Hvordan? 
JO! Jeg spiser mye mer naturlige råvarer. Mye salater, rundstykker bakt på cottage cheese, egg og glutenfri havregryn (like billig/dyrt med rema sin glutenfrie havregryn som vanlig), omelett, yoghurt eller cottage cheese med bær, hjemmebakt knekkebrød osv. Det er så enkelt, bare man ønsker å sette seg litt inn i det selv. Jeg bruker mye naturlige råvarer og rent kjøtt. Smaker til med ulikt krydder, og det er helt fantastisk!

Jeg er mye sunnere nå, enn jeg noen gang har vært. Jeg spiser mer regelmessig og holder meg ofte mett lengre- slik at pengene jeg tidligere brukte til å holde sukkersuget vedlike- nå går til sunn og proteinrik mat. Jeg spiser litt ala lavkarbo, men det er fordi der fins mange oppskrifter uten gluten. 

Sunt, godt og billig! :)
Jeg støtter kuttet, til tross for at jeg selv har cøliaki- og ikke alt for god råd!

Anonymkode: 13349...1de

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...